صدور حکم دستگیری ترامپ در عراق

معاون اول قوه قضائیه در دیدار با رئیس هیات قضائی عراق از صدور حکم دستگیری رئیس‌جمهور سابق آمریکا از سوی دستگاه قضائی عراق خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین، نشست حجت الاسلام و المسلمین مصدق با مسلم متعب مدب، رئیس هیات قضائی عراق در کمیته مشترک تحقیقات قضائی به منظور پیگیری پرونده شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی عصر روز دوشنبه نوزدهم دی ماه برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق در این نشست ضمن قدردانی از حضور مقامات قضائی کشورعراق، گفت: رئیس قوه ‏قضائیه نیز در نامه‌ای خطاب به ریاست شورای عالی قضائی کشور عراق در رابطه با اقدامات این کشور در خصوص این پرونده  تشکر کرده‌اند.

معاون اول قوه‏ قضائیه با اشاره به اینکه هیات مشترک تحقیقات کشور عراق و ایران کار بسیار بزرگی انجام می‌هند، زیرا این پرونده مربوط به دو شخصیت مهم و تعدادی از یارانشان است که ناجوانمردانه در ترور به شهادت رسیدند.

او افزود: شهید قاسم سلیمانی به تعبیر مردم شریف ایران یک نفر نبود، بلکه یک ملت بود که جان خود را در یک ترور ناجوانمردانه تقدیم اسلام کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با بیان اینکه ما به خواست مردم ایران مکلفیم این موضوع را پیگیری کنیم، اضافه کرد: مدارک و مستندات این پرونده در خصوص آمران، مباشران و عاملان این جنایت قبلا تقدیم کشور عراق شده است.

او گفت: از اعضای کمیته تحقیقات مشترک ایران و عراق می‏‌خواهم تا در خصوص متهمان این پرونده عنوان مجرمانه درست و بر اساس قانون در نظر بگیرند.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با بیان اینکه این حادثه تنها یک قتل عمد نبوده است، افزود: با دقت و در نظر گرفتن موازین قانونی متوجه می‌شویم که این حادثه از جرایم علیه امنیت ملی است و با همین عنوان نیز باید بررسی و پیگیری شود.

معاون اول قوه قضائیه گفت: از دستگاه قضائی کشور عراق بسیار متشکرم که تعقیب مجرمان اصلی این جنایت و آمر اصلی آن یعنی رئیس‌جمهور سابق آمریکا را در دست دارد.

او افزود: درخواست ما از هیات عراقی این است که پیگیری این پرونده را به عنوان یک پرونده ساده مشابه سایر جرایم در نظر نگیرند. زیرا این حادثه فراتر از مساله ساده است و مجرم اصلی کسی است که دستور صریح اجرای این جنایت را صادر کرد و باید تعقیب شود، زیرا علاوه بر ارتکاب قتل و جنایت، امنیت دو کشور را مختل کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین مصدق با اشاره به این که فعالیت خوبی در کمیته تحقیقات مشترک صورت گرفته است، افزود: کشور ایران نیز با توجه به صلاحیتی که دارد، تحقیقات اولیه درخصوص آمران و عاملان این جنایت را انجام داده و بزودی کیفر خواست آنها صادر و تقدیم این دادگاه خواهد شد.

معاون اول قوه قضائیه افزود: دو ملت بزرگ ایران و عراق منتظر تحقق نتایج اقداماتی است که شما انجام می‌دهید.

او با بیان اینکه اقدامات شما در تاریخ ثبت می‌شود، گفت: امیدواریم که رسیدگی شما نقطه عطفی در تاریخ باشد تا با گذشت صد‌ها و یا حتی هزاران سال فرزندانتان به این اقدامات افتخارکنند.

رئیس هیات عراقی نیز مراتب تشکر و قدردانی خود و رئیس شورای عالی قضائی عراق از رئیس قوه ‏قضائیه و مسئولان عالی قضائی ایران را اعلام کرد.

مسلم متعب مدب افزود: رئیس شورای عالی قضائی عراق با تاکید و قاطعیت اعلام کردند که اقدامات حقوقی و قضائی لازم در حق کسانی که در این جنایت دست داشته‌اند، در هر پست و مقامی باید اجرا شود.

رئیس کمیته تحقیقات مشترک اضافه کرد: مصداق این امر، صدور دستوری برای دستگیری رئیس‌جمهور سابق آمریکا در دستگاه قضائی کشورعراق است، زیرا او اعتراف کرده که دستور اجرای این جنایت را صادر کرده است.

او عنوان کرد: ما به عنوان قضات مسئولیت شرعی، قانونی و اخلاقی بر عهده داریم که ایجاب می‏کند تا تلاش فوق‌العاده‌ای برای به کیفر رساندن تمام دست‌اندرکاران این جنایت داشته باشیم.

رئیس عراقی کمیته مشترک تحقیقات قضائی عراق با بیان اینکه ما به عنوان مسلمان باید اهمیت فوق‌العاده‌ای به محکومیت این حادثه و جنایت دهیم، اضافه کرد: حتی سازمان‌های بین‌المللی و اشخاص غیرمسلمان نیز این جنایت را به دلیل نقض حقوق بشر و حاکمیت کشورعراق محکوم کرده‌اند.

او با اشاره به مواضع افتخارآمیز این دو شهید برای حفاظت از مردم وحکومت عراق در مقابل نیرو‌های داعش، افزود: ملت عراق نیز منتظر نتیجه این اقدامات و مجازات جنایتکاران هستند، زیرا که فقدان شهید سلیمانی و ابو مهدی المهندس نیز برای ما ضایعه سنگینی است.

مسلم متعب مدب با اشاره به همکاری کشور‌های ذی‌ربط با کمیته مشترک تحقیقات درمجازات مسببان این جنایت، ما به شما اطمینان می‌دهیم که آنچه در خصوص این پرونده انجام می‌دهیم، وظیفه ماست و در انجام آن تا پای جان هیچ تردیدی نداریم.

او همچنین بیان کرد: دستگاه‌های قضائی ایران و عراق برای اتخاذ تصمیم در این پرونده شجاعت فراوانی دارند و شجاعانه و قاطعانه به رسیدگی خود ادامه خواهند داد.

معاون اول قوه قضائیه نیز در پایان با تشکر از اظهارات صریح هیات عراقی، تاکید کرد: امیداواریم در پایان تحقیقات، مجازات عبرت‌آموزی برای عاملان این جنایت تعیین شود تا در سال‌های آینده دیگر کشوری جرأت تعرض و تعدّی به میهمان کشور دیگر را نداشته باشد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.