شوخی های مرگبار!

پیدا کردن کیس مناسب برای ازدواج در اورژانس

الو اورژانس ؟
راهنمای 248 هستم چه کمی می تونم به شما بکنم؟
والا چند وقتی هست که تصمیم به ازدواج گرفتم هر چقدر می گردم دختر مناسب را پیدا نمی کنم شما کسی را سراغ ندارید ؟

این اصلا یک شوخی نیست. تماس هم با مرکز مشاوره و ازدواج نیست بلکه  این مکالمه از جمله تماس هایی است که هر چند وقت یک بار با مرکز اورژانس می شود.همان جایی که هر دقیقه و ثانیه اش حکم طلا برای بیماران و همراهانش دارد .  از همان مزاحمت های تلفنی است  که عددش در هفته گذشته با این مرکز به 3 هزار و ۴۰۰ تماس رسید آن هم از 48 هزار تماسی که با مرکز اورژانس صورت گرفته بود  . یعنی مزاحمت تلفنی با 115.یک حساب سرانگشتی نشان می دهد که اگر هر مزاحم تنها یک دقیقه با مرکز تماس اورژانس صحبت کرده باشد به طور کلی دو و نیم روز از وقت متصدیان پاسخ‌گویی را گرفته است.

ملیحه محمودخواه _شهروندآنلاین؛ مزاحمت های تلفنی با مرکز امدادی که گاهی دقایق و ثانیه ها هم برایشان طلایی است همچنان زیاد است این موضوعی است که رئیس اورژانس تهران بارها به آن اشاره کرده و به شهروند می گوید : هفته گذشته 20 هزار ماموریت در تهران داشتیم که با توجه به تماس‌های صورت گرفته، مزاحمان مانع انجام مأموریت برای ۶ هزار نفر شده‌اند.

یحیی طبری که کاملا از دست این مزاحم های تلفنی که کار اورژانس را به تعویق می اندازد عصبانی است می گوید: این طور نیست که سه هزار نفر متفاوت تلفن دست بگیرند و برایمان مزاحمت ایجاد کنند، بلکه برخی از افراد ۱۰ الی ۱۵ بار با اورژانس تماس می گیرند.

خیلی ها اعلام می کنند که این شماره هایی را که زیاد با اورژانس تماس می گیرند را در فهرست سیاه قرار دهیم اما این کار اخلاقی نیست و شاید یک روزی ، یک زمانی واقعا به اورژانس نیاز داشته باشند به همین دلیل تا حد امکان تلاش می کنیم این اتفاق رخ ندهد.

ما از مردم خواهش می‌کنیم خودشان مراعات کنند و به بچه هایشان هم یاد بدهند که این کارها اصلا درست نیست زیرا گاهی رسیدن به یک بیمار بسیار اهمیت دارد و همین تماس ها می تواند مرگ یک انسان را رقم بزند.  ما در هفته گذشته نتوانستیم به 6 هزار بیمار برسیم اگر یک درصد از آن‌ها بیمار قلبی یا مغزی بوده باشند، این تماس‌ها ممکن است منجر به مرگ و یا آسیب دیدگی شدید آن‌ها شده باشد.

اما او باز هم از این بابت خدا را شکر می کند که تماس های مزاحمت آمیز با اورژانس از هفته ای 5 هزار مورد به هفته ای سه هزار مورد رسیده و این نشان می دهد که فرهنگ سازی در این حوزه به نتیجه رسیده و روند کاهشی به خودش گرفته است. اما با این وجود باید گفت حتی یک مورد مزاحمت تلفنی هم می تواند جان دیگران را به خطر بیندازد.

اورژانس جای شوخی نیست

طبری می گوید: اورژانس، درمان و بیمار هیچ کدام جای شوخی ندارند. کارشناسان اورژانس با جان مردم در ارتباط هستند. گاهی رسیدن به بیمار زمان طلایی محسوب می شود و یک شوخی بیجا با اورژانس و اعلام یک کد خالی می تواند جان یک بیمار را به خطر بیندازد.

برای هر مشکلی با اورژانس تماس نگیرید

طبری توضیح می دهد که برخی از ماموریت ها واقعا غیر ممکن است و اصلا کار بچه های ما نیست این در حالی است که در حالت کلی تعداد نیروی های اورژانس کم هست و این نیروها در ساعت های کاری باید ماموریت های سخت و نفس گیری را انجام دهند به همین دلیل بهتر است گاهی درخواست هایی که خیلی با وظایف آنها مغایرت دارند را از آنها نخواهید.

طبری به این موضوع اشاره می کند که گاهی یک ماموریت اعلام می شود و کارشناس اورژانس نیز بر بالین بیمار می رود اما بیمار اعلام می کند که تنها احساس گر گرفتگی داشته یا اینکه تصور کرده کمی فشارش بالا است در واقع این ماموریت ها کاملا غیر ضروری است و فرد می تواند با کمی استراحت شرایطش را بهتر کند. گاهی پیرزن ها و پیرمردها به اورژانس زنگ می زنند و از تکنسین ها می خواهند به آنها سر بزنند . آنها بیشتر دلشان همصحبت می خواهد و گاهی وقت ها سر موضوع های بی دلیل تکنسین ها را به آنجا می کشند تا کمی از بچه هایشان که به آنها سر نمی زنند گله و شکایت کنند. اما نکته اینجا است که باید در این خصوص فرهنگ سازی انجام شود و نیازی نیست که در برخی از موارد حتما نیروی اورژانس را راهی ماموریتی کنیم که زمان رسیدنش بر بیماری که بسیار حال بد دارد طولانی تر شود. شاید باورتان نشود اما گاهی برای حال بد سگ و گربه با ما تماس می گیرند.

یعنی می گویند حال سگمان خراب است یا گربه مان از حال رفته است.  نکته اینجا است که این ماموریت ها را اصلا اورژانس جواب نمی دهد و این ضروری است که این موضوع فرهنگ سازی شود که مردم وقتی با اورژانس تماس بگیرند که حتما ضروری باشد.

تعداد جمعیت بالا و ماموریت زیاد

باید این را در نظر گرفت که کار اورژانس در تهران  سخت است . ترافیک و تراکم جمعیت، ساختمان های بلند طبقه و کوچه های قدیمی و باریک شرایط کار را برای نیروهای ما سخت می کند. حالا تصور کنید نیروهای تکنسین ما به سختی خودشان را از کوچه پس کوچه های باریک به خانه ای رسانده اند که اعلام شده یک بیمار قلبی در آن جا حالش بد شده است . وقتی می رسند متوجه می شوند . اصلا کسی در آن خانه مشکل قلبی ندارد و این شوخی بی مزه از سوی چند جوان علاف و بیکاری صورت گرفته که فقط برای تفریح و خندیدن این کار را انجام داده اند.

او به این نکته اشاره می کند که تعداد نیروهای اورژانس در تهران نسبت به تعداد جمعیت بسیار کم است و البته برنامه ریزی های شده تا دانشگاه ایران، شهید بهشتی و تهران تعداد  دانشجوی رشته فوریت های پرشکی بگیرند. تلاش ما این است که این نیروها بومی باشند و در تهران مشغول به کار شوند . زیرا تعدادی از نیروهای شاغل در تهران از شهرستان های اقماری تهران به این شهر می آیند که این شرایط و رفت و آمد زیاد برای آنها هم سخت است و هم خطرناک.

او به این نکته اشاره می کند که در تهران به دلیل جمعیت بالا تعداد ماموریت ها نیز زیاد است به طور متوسط هر پایگاه اورژانس به طور متوسط روزانه ۱۵ ماموریت انجام می دهد که این تعداد ۲۳ تا ۲۵ درصد مأموریت های کل کشور است. بنابراین تکنسینی که در تهران کار می کند نسبت به سایر استان ها ماموریت بیشتری انجام می دهد. حالا شما تصور کنید که با این فشار کاری ماموریت های کاذب هم به آنها اعلام شود و زمان رسیدن به بالین بیمار افزایش پیدا کند . خودتان ببینید چه فشار روانی به این نیروها وارد می شود

قانون چه می گوید

آنها که تلفن به دست می گیرند و برای اورژانس مزاحمت ایجاد می کنند از قانون بی اطلاعند .  این در حالی است که سازمان اورژانس کشور، موضوع مزاحمت تلفنی را به طور جدی پیگیری می‌کند و بخش حقوقی این سازمان، متولی پیگیری است

طبری  بر این موضوع تاکید می کند که دستگاه قضا این ماجرا را پیگیری می کند و ما امیدواریم مجازات های بازدارنده ای در این زمینه لحاظ شود.

او توضیح می دهد که به واسطه سیستم‌های جدید مخابراتی، افراد به راحتی شناسایی می‌شوند و شاید پیش از این، یکی از مشکلات، شناسایی افراد بود، اما حالا این موضوع برطرف شده است.

رئیس اورژانس تهران بر این موضوع تاکید می کند که  دو قانون در این زمینه وجود دارد. قانون ۱۳۱ و ۶۴۱ قانون مجازات اسلامی که هم به این موضوع پرداخته و هم از یک تا ۶ ماه حبس برای این افراد در نظر گرفته است. در ماده ۱۴ قانون تاسیس مخابرات هم قوانینی برای ایجاد مزاحمت در بار اول و دوم و سوم در نظر گرفته شده است.اما متاسفانه ایجاد مزاحمت برای دستگاه‌های خدمات رسان امدادی می‌تواند باعث مرگ افراد شود.

به طور مثال آمبولانس در جایی وجود دارد و به دلیل مزاحمت تلفنی، این آمبولانس فراخوان می‌شود و نمی‌دانیم چند نفر در همان منطقه به آمبولانس نیاز دارند و به دلیل ایجاد این مزاحمت، آمبولانس ممکن است با تاخیر به محل مصدوم یا بیمار واقعی برسد و در نتیجه جان افراد به خطر می‌افتد.

بنابراین به نظر می‌رسد که مجازات ها برای این افراد مزاحم باید بسیار شدید تر باشد . یعنی اگر انها با اورژانس تماس گرفتند و این تماس منجر به این شد که امبولانس پایگاه را ترک و به محل مورد نظر برود و این ماموریت کاذب باشد و همین ماجرا منجر به دیر رسیدن به بیمار دیگر شده واو فوت کند،  باید مجازات بیشتر یا اخذ دیه فرد آسیب دیده از فرد مزاحم انجام شود.

او توضیح می دهد که افرادی که مزاحمت تلفنی ایجاد می کنند باید حتما به مراجع قضایی سپرده شوند تا آنها برای کاری که انجام داده پاسخگو باشند. اینطور نیست که کسی برای یک سازمان امدادی مزاحمت ایجاد کند و به حال خود رها شود اما با این وجود می توان با برخی از آنها با رافت برخورد مرد اما اگر این مزاحمت ها ادامه پیدا کرد باید برخورد مناسب با او انجام شود

در این زمینه تصمیم گیرنده اصلی قاضی است که باید با توجه به نوع جرم، تصمیم گیری کند تا فرد اصلاح شود.

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.