احمق نیستی؟!/ ساتور را زمین بگذار برادر/ وقتي كوره‌هاي جسدسوزي زبان باز مي‌كنند

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي بخشنامه دادستانی که «کشف حجاب» جرم مشهود دانسته شده پایان سوء‌تفاهم‌ها با جمهوري آذربايجان ، ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای، لیدری اپوزیسیون ، رویکرد مشترک آمریکا و اسرائیل در قبال ایران ، ورطه سیاهچاله لیبرالیسم و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز رد برآورد کسری بودجه ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی برای سال 1401 که اخیراً از سوی برخی رسانه‌ها و مبتنی بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده است در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بخشنامه دادستانی که «کشف حجاب» جرم مشهود دانسته شده پایان سوء‌تفاهم‌ها با جمهوري آذربايجان ، ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای، لیدری اپوزیسیون ، رویکرد مشترک آمریکا و اسرائیل در قبال ایران ، ورطه سیاهچاله لیبرالیسم و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

دستور برخورد صادر شد

روزنامه آرمان ملی: پس از کش و قوس‌های فراوان در صحبت‌های مسئولین پیرامون نحوه برخورد با حجاب و نوع پوشش زنان ایرانی، بالاخره روز گذشته، دادستانی در بخشنامه‌ای به صراحت به پلیس دستور داد تا با آنچه کشف حجاب گفته می‌شود، (با قاطعیت)، برخورد شود. در یادداشت عبدالصمد خرم‌آبادی، معاون دادستان کل، «کشف حجاب» جرم مشهود دانسته شده و ماموران انتظامی باید مرتکبان این جرم را دستگیر و جهت اعمال مجازات به مراجع ذیصلاح قضائی معرفی کنند. رؤسای دادگاه‌ها می‌توانند کسانی را که مرتکب جرم کشف حجاب می‌شوند علاوه بر پرداخت جزای نقدی به تحمل یک یا چند مورد از مجازات‌های تبعی و تکمیلی مانند تبعید، منع از اشتغال به حرفه یا کار معین، انفصال از خدمات دولتی و عمومی، منع از خروج از کشور، الزام به انجام خدمات عمومی رایگان، منع از عضویت در احزاب، گروه‌ها و دستجات سیاسی یا اجتماعی، توقیف وسایل دخیل در ارتکاب جرم (مانند بستن محل کسب و توقیف وسیله نقلیه، توقیف رسانه)، الزام به یادگیری حرفه، شغل یا کار معین و… به مدت ۶ ماه محکوم کند. در این بخشنامه آمده «مجازات جرم تشویق و ترغیب دیگران به کشف حجاب بسیار سنگین‌تر از جرم کشف حجاب است.» همزمان و در روز گذشته سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر هم در گفت‌وگویی رسانه‌ای درباره «حدود و ثغور بدحجابی و کشف حجاب و تدوین برنامه‌هایی درباره شیوه برخورد با آنها» صحبت کرد. علی خان‌محمدی به استفاده از ظرفیت 32 نهاد برای حل مساله حجاب اشاره کرد. حساسیت‌ها در مورد حجاب و پوشش زنان ایرانی و نحوه برخورد با آن در دولت سیزدهم از شدت بیشتری برخوردار شد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر به ریاست و در واقع دبیری محمد صالح هاشمی گلپایگانی، به صورت مداوم از احکام و قوانین جدیدی در برخورد با بدحجابی رونمایی می‌کرد. ون‌های موسوم به گشت‌های ارشاد هم بیش از پیش در سطح شهر مشاهده می‌شد.

 

دوباره اشتباه استراتژیک

روزنامه آرمان امروز: محمدباقر قاليباف، رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي در بازگشت از سفر ترکيه به تهران و ديدار با رئيس پارلمان باکو اظهار داشت: اين اواخر سوء‌تفاهم‌هايي با جمهوري آذربايجان پيش آمده بود که اين مسائل در ديدار با رئيس پارلمان اين کشور برطرف و قرار شد در آينده سفري به باکو داشته باشم. اين چندمين باردر سال هاي اخير است که به دنبال بالاگرفتن تنش از سوي جمهوري آذربايجان عليه کشورمان و تهديد منافع ملي و تماميت ارضي جمهوري اسلامي ايران از سوي تجزيه طلبان مستقر در شمال ارس، برگزاري مانورهاي مشترک نظامي ميان آذربايجان و ترکيه، جنجال هاي شبانه روزي و اهانت به مقامات ملي و مذهبي عالي رتبه کشور توسط رسانه هاي تحت کنترل دولت طايفه اي حاکم بر باکو و نمايش قدرت از سوي سفير و مقامات رژيم صهيونيستي در مورد روابط عميق تل آويو و رژيم عليف، آزار بازرگانان و تجار ايراني در مرزهاي دو کشور که به فاسد شدن ميوه ها و سبزيجات صادراتي ايران به روسيه منجر مي شود و ده ها مورد رفتار غيردوستانه ديگر حکومت عليف، شاهد برگزاري ديداري ميان مقامات دو کشور، اظهارات يک طرفه آشتي جويانه طرف ايراني، سکوت کوتاه مدت باکو و سپس آغاز مجدد تنش و رفتارهاي خضمانه باکو عليه جمهوري اسلامي ايران هستيم. اين فرمول امتحان پس داده و بارها تکرار شده نتيجه اي جز فرسايش و آزار مداوم نيروهاي وطن دوست و حامي منافع کشور، قدرت گرفتن لابي باکو در تهران که جز به منافع اين کشور جدا شده از ايران نمي انديشد و در نهايت هجمه به جايگاه و اقتدار نظام در برابر يک کشور کوچک – که امروزه به پايگاهي براي فعاليت هاي تخريبي رژيم صهيونيستي، ناتو و ترکيه عليه امنيت ملي و تماميت ارضي ايران مبدل شده است – ندارد.

 

ضرب شست وزارت اطلاعات به موساد با انهدام ششمین شبکه اشرار و تروریست‌های اجاره‌ای

روزنامه کيهان:سازمان جاسوسی موساد گرفتار سرپنجه‌های اقتدار اطلاعاتی ایران و سربازان گمنام امام عصر(عج) شده است. این گمنامان مورد عنایت امام عصر(عج)، دومین شکست بزرگ اطلاعاتی و عملیاتی در کمتر از 6 ماه اخیر را به رژیم جعلی و موقت صهیونیستی تحمیل کردند. اول دی‌ماه، وزارت اطلاعات از شناسایی و بازداشت 4 تیم عملیاتی سازمان جاسوسی موساد با تلاش‌های حرفه‌ای و خستگی‌ناپذیر سربازان گمنام امام زمان(عج) خبر داد و افزود:رژیم جعلی و جنایتکار صهیونیست با سوءاستفاده از اغتشاشات هفته‌های گذشته در چند نقطه کشور، درصدد بود با هدایت تیم‌های عملیاتی اقدام به چند مورد عملیات تروریستی ترکیبی نماید که همه‌ تروریست‌ها پیش از هرگونه اقدامی بازداشت شدند. ضمناً سرنخ‌هایی از سرپل موساد در یک کشور اروپایی نیز به دست آمد که به محض تکمیل تحقیقات، نتایج اعلام خواهد شد.در ادامه مجاهدت شبانه‌روزی سربازان گمنام امام عصر(عج)،2 تیم دیگر موساد نیز زیر ضربه رفتند و تعداد تیم‌های دستگیر شده به 6 تیم رسید. وزارت اطلاعات دیروز در اطلاعیه‌ای ضمن اعلام این خبر اعلام کرد: پیرو اطلاعیه‌ اول دی‌ماه این وزارتخانه درخصوص ضربه به چهار تیم عملیاتی سازمان جاسوسی- تروریستی موساد، به استحضار ملت بزرگ ایران می‌رساند که با مجاهدت‌های شبانه‌روزی سربازان گمنام امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، تعداد تیم‌های شناسایی شده به 6 تیم افزایش یافت.

 

احمق نیستی؟!

روزنامه جوان:حامد اسماعیلیون، امید اپوزیسیون خارج‌نشین آن‌قدر احمق نیست که به ایران بیاید، اما نه آن‌قدر که همین را به زبان نیاورد! او درباره سناریو‌های مختلف خود درصورت رفتن به ایران به شبکه سعودی اینترنشنال گفته «احمق نیستم. می‌نشینم فکر می‌کنم درباره سناریو‌های مختلف». او البته یک سناریو را این‌طور تعریف کرده: «از خیابان آزادی تا انقلاب فریاد می‌کشیدم»! اینکه اسماعیلیون چندین ماه است عده‌ای را در داخل ایران به انجام آشوب و کشتن مأموران امنیت و آتش‌زدن اموال عمومی تشویق می‌کند و عامل کشته‌شدن مأموران و آشوبگران شده، اما درباره ورود خودش به این صحنه کارزار می‌گوید «احمق نیستم که به ایران بروم»، دقیقاً به معنای همان چیزی است که گمان می‌کند نیست! او چرا باید به ایران بیاید؟ در ایران از پول هنگفتی که سیا و موساد به او می‌دهند، خبری نیست. در ایران عده‌ای با لیدری او آشوب می‌کنند، می‌کشند و آتش می‌زنند. این‌ها کار‌هایی نیست که او برای آن مناسب باشد. براندازی کسب‌و‌کار اوست، اما در مقام درآمدزایی نه دردسرزایی.براندازی الان دیگر یک شغل رسمی شده است. سران براندازی نیز همگی در حد فهم و شعور اسماعیلیون هستند؛ برخی حتی بدتر. «احمق و احمق‌تر» را در دیدار برلین یادمان است و «احمق و حمقا» را در دیدار پاریس. یک دیدار از جنس «احمق و احمق‌تر» هم دیدار فرداد فرحزاد با حامد اسماعیلیون در اینترنشنال بن‌سلمان (فرزند اره‌برقی) بود. اسماعیلیون آن‌قدر کم‌فهم و بدون بینش حتی در حد یک آدم معمولی است که برای این پرسش از پیش تعیین شده که اگر به ایران بروی چه می‌شود و چه می‌کنی، نمی‌تواند یک جواب درست‌و‌حسابی جور کند. کمی پچ‌پچ می‌کند و بعد پاسخی را که باید مهم‌ترین پاسخ زندگی‌اش باشد، چون دشمن او را برای لیدری اپوزیسیون انتخاب کرده است، این‌گونه می‌دهد: «احمق نیستم که به ایران بروم». بله احمق نیستی، چون حداقلش آن است که دستمزد ماهانه‌ات از سازمان‌های جاسوسی قطع می‌شود. ظاهراً مصاحبه با فرحزاد، سناریوی نمایش احمق‌هاست، مصاحبه با فرخ‌نژاد و آن رسوایی او در حرف‌زدن هم یکی دیگر از این شمایل بود.

 

اولین سفر

روزنامه شرق: وزیر امور استراتژیک اسرائیل برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی درباره برنامه هسته‌ای ایران و ‌موضوعات دیگر به واشنگتن سفر کرد. به گزارش پایگاه خبری جوئیش نیوز، «زون درمر» به‌عنوان نخستین مقام بلندپایه در کابینه جدید بنیامین نتانیاهو به‌منظور دیدار با مقامات آمریکایی شامگاه دوشنبه وارد واشنگتن شده است. درمر که در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۱ سفیر اسرائیل در واشنگتن بوده است، در جریان این سفر درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی خواهد کرد. انجام این سفر در راستای تمرکز نتانیاهو و کابینه جدیدی برای تقابل همه‌جانبه با ایران قابل ‌ارزیابی است.همچنین ند پرایس در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی درباره رویکرد مشترک آمریکا و اسرائیل در قبال ایران با توجه به روی‌ کار آمدن کابینه بنیامین نتانیاهو عنوان کرد: «در این زمینه راهبردی (مقابله با تهران)، دو طرف اتفاق‌نظر کامل داریم. ما هر ‌دو کاملا نسبت به اینکه ایران هیچ‌گاه نباید به سلاح اتمی دست پیدا کند، متعهدیم. این تعهد رئیس‌جمهور بایدن و همان تعهدی است که از نخست‌وزیر نتانیاهو و نخست‌وزیرهای پیش از او شنیده‌ایم». سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه افزود: «البته بر کسی پوشیده نیست که در زمینه مسائل تاکتیکی تفاوت‌هایی داریم. رابطه ما با اسرائیل آن‌قدر نزدیک است که به ما اجازه می‌دهد مکالمات صریحی داشته باشیم و وقتی هم که مخالف باشیم، آن را اعلام می‌کنیم. ما به آنها می‌گوییم که چطور فکر می‌کنیم و مسلما آنها هم در بیان نظرشان تعارف ندارند». این دیپلمات آمریکایی در‌عین‌حال گفت: «ما بر این باوریم که حفظ دیپلماسی کارآمدترین و پایدارترین ابزاری است که می‌توان با کمک آن مانع دستیابی ایران به سلاح اتمی شد. تمرکز ما همیشه روی آن معطوف بوده است». در همین راستا، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، درباره اخبار منتشر‌شده در ارتباط با رایزنی‌های مستمر مقامات آمریکایی و صهیونیستی درباره ایران و نگاه تهران در این زمینه و همچنین آخرین تحولات در حوزه مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرده بود که همراهی مقامات آمریکایی با مقامات اسرائیلی در تقابل با ایران چیز جدیدی نیست.

 

ساتور را زمین بگذار برادر

روزنامه فرهیختگان:پخش یکباره سریال «سقوط» ساخته سجاد پهلوان‌زاده از پلتفرم فیلیمو در نیمه دی‌ماه سال جاری تعجب‌آور بود. با توجه به حاشیه‌های حمید فرخ‌نژاد و رفتار غیرحرفه‌ای او با عوامل و این مجموعه، به نظر می‌رسید که پخش سقوط از فیلیمو در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد. اولین قسمت سریال که پخش شد اکثر نقدها فراتر از حوزه فنی بود. واکنش‌ها به دو گروه تقسیم می‌شدند؛ موافقان پخش این سریال و مخالفانش. کیفیت سریال در این مرحله اصلا محل بحث نبود. آنچه مهم بود تغییر یک رویه کهنه بود. رویه‌ای که در سال‌های قبل نشان می‌داد مهاجرت یا اقامت یا رفتار اشتباه یک بازیگر، می‌تواند سرنوشت یک پروژه، اعم از سریال یا فیلم سینمایی را به تباهی بکشاند. این رویه با پخش قسمت اول سقوط به نظر می‌رسید که اصلاح شده است. موافقان پخش این سریال، استدلال‌شان این بود که توقیف این سریال، ضریب دادن به رفتارها و صحبت‌های فرخ‌نژاد است و نباید آنها را برجسته کرد. مخالفانش هم قضیه را فراتر از پخش یا عدم پخش می‌دانستند و معتقد بودند که زمان تماشای سقوط، حالا نبود.در کنار این واکنش‌ها اما واکنش ساترا جنس دیگری داشت. هفدهم دی‌ماه محمدصادق افراسیابی، معاون کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا اعلام کرد فعلا می‌شود گفت «سقوط» هنوز مجوز ندارد و پس از جمع‌بندی نهایی در شورای صدور مجوز نمایش ساترا نتیجه اعلام می‌شود. او همچنین اضافه کرد که ساترا درحال هماهنگی با نهاد قضایی برای پخش بدون مجوز سریال نمایش خانگی «بی‌گناه» و مجموعه «پدرخوانده» است. ساترا البته در آذرماه سال جاری هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود تولید این سریال به شکل غیرقانونی انجام شده است و تاکید کرده بود تولید و انتشار سریال و برنامه تلویزیونی بدون انجام فرآیندهای قانونی تخلف محسوب می‌شود که متأسفانه این روند قانون‌گریزی و عدم تمکین به مقررات در رسانه «فیلیمو» نهادینه شده است. ساترا فیلیمو را تهدید هم کرده بود و ضمن تذکر جدی به این پلتفرم برای تخطی از مقررات ساترا، گفته بود درصورت عدم توجه رسانه «فیلیمو» به فرآیندهای قانونی، پیگیری حقوقی و قضایی در برابر این تخلفات صورت می‌گیرد.

 

افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان

روزنامه ایران:«خاندوزی» با رد برآورد کسری بودجه ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی برای سال 1401 که اخیراً از سوی برخی رسانه‌ها و مبتنی بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده است، گفت: در ۹ ماهه امسال کل درآمدهای تحقق یافته دولت ۹۱۷ هزار و ۸۱۷ میلیارد تومان بوده که معادل تحقق ۸۸ درصدی نسبت به مصوب نُه دوازدهم بودجه است؛ این میزان تحقق درآمدهای بودجه‌ای نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۳ درصد افزایش داشته و مصارف هم معادل ۹۰ درصد پیش‌بینی بودجه تخصیص پیدا کرده است. وزیر اقتصاد بر همین مبنا افزود: کسری بودجه امسال تا پایان ۹ ماهه به حداقل رسیده و میزان استفاده از تنخواه‌گردان خزانه نیز برای نخستین بار صفر شده و تا پایان سال هم کسری بودجه صفر خواهد شد.​​​​​​​سخنگوی اقتصادی دولت با تشریح برخی ویژگی‌های لایحه بودجه سال آینده کل کشور، حداقل حقوق کارکنان دولت را در این لایحه ۷ میلیون تومان، متوسط افزایش حقوق را ۲۰ درصد به‌صورت پلکانی، یارانه نان را ۱۰۴ هزار میلیارد تومان و رقم درنظر گرفته شده برای پرداخت یارانه نقدی را ۳۶۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. به تصریح خاندوزی بودجه سال آینده با کاهش هفت واحد درصدی نرخ مالیات، تخصیص ۱۵ هزار میلیارد تومان کمک به صندوق تثبیت بازار سرمایه و ۵۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی همراه است.به گزارش ایرنا، سید احسان خاندوزی روز گذشته در نشست خبری با رد برآورد کسری بودجه ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی برای سال 1401 که اخیراً از سوی برخی رسانه‌ها و مبتنی بر گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح شده است، گفت: در ۹ ماهه امسال کل درآمدهای تحقق یافته دولت ۹۱۷ هزار ۸۱۷ میلیارد تومان بوده که معادل تحقق ۸۸ درصدی نسبت به مصوب نُه دوازدهم بودجه است؛ این میزان تحقق درآمدهای بودجه‌ای نسبت به دوره مشابه سال قبل ۶۳ درصد افزایش داشته و مصارف هم معادل ۹۰ درصد پیش‌بینی بودجه تخصیص پیدا کرده است. وزیر اقتصاد بر همین مبنا افزود: کسری بودجه امسال تا پایان ۹ ماهه به حداقل رسیده و میزان استفاده از تنخواه‌گردان خزانه نیز برای نخستین بار صفر شده و تا پایان سال هم کسری بودجه صفر خواهد شد.

 

لاابالیسم

روزنامه وطن امروز:‌ «فردریک سن‌کلر» ریاضیدان، اقتصاددان، برنامه‌ریز اجتماعی فرانسوی و نویسنده مقاله فلسفی «چگونه از آمپاس (بن‌بست) لیبرال خارج شویم؟» اخیرا در مصاحبه‌ای با روزنامه فیگارو، تعریفی به مراتب وسیع‌تر از «دموکراسی غیرلیبرال» (illiberal democracy / مردم‌سالاری ناآزاد) ارائه داده که «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان در سال 2014 در سخنرانی مشهورش مطرح کرده بود.اوربان 8 سال پیش در معرفی ایده ملی‌گرایی محافظه‌کارانه جدید خود به مجارها از بازتشکیل یک کشور و یک دولت گفته بود که این ایدئولوژی را به عنوان عنصر مرکزی سازمان دولتی خود به رسمیت نمی‌شناسد. او در همه این سال‌ها با وجود همه نیازی که اتحادیه اروپایی و ناتو به بوداپست به عنوان یک عضو وفادار در شرق اروپا داشته‌اند، توسط غربی‌ها متهم به دیکتاتوری و ضدیت با آزادی متهم شده است. حتی بعد از آنکه سال 2019 در جریان کارزار انتخاباتی بار دیگر شعار «تقابل مردمسالاری ملی با دموکراسی لیبرالی» را مطرح کرد، توسط رئیس کمیسیون اروپایی رسما به عنوان دیکتاتور اروپایی معرفی شد.با این وجود به نظر می‌رسد ایده اوربان و حزب حاکم فیدس مجارستان یک ایده بسیار صادقانه و عملگرایانه باشد که نه‌تنها به موفقیت نسبی رسیده، بلکه کشور او را در نزدیک‌ترین فاصله با روسیه و میدان جنگ اوکراین از گزند تبعات سیاست شعاری و شکست‌خورده لیبرال‌های غرب اتحادیه حفظ کرده است. در حقیقت مجارها از ورود به آن سیاهچاله ایدئولوژیک که اوکراین و حتی غول‌های غرب و شمال اروپا را می‌بلعد، خودداری کرده‌اند.حرمان بسیاری از سیاستمداران و متفکران واقع‌گرای فرانسوی نیز از همین رو است. کشوری که خود را مهد لیبرالیسم برمی‌شمارد، حالا به ورطه سیاهچاله لیبرالیسم رسیده که گاه خود را به شکل سیاست‌های سرکوبگرا یا بناپارتی امانوئل مکرون و روسای جمهور ۲ دهه اخیر نشان می‌دهد و گاه در قالب روایت‌های فاشیستی از آزادی بیان.

 

وقتي كوره‌هاي جسدسوزي زبان باز مي‌كنند

روزنامه اعتماد:گرچه دولت چين اصرار دارد كه در يك ماه گذشته، از زماني كه سياست «بدون كرونا» در اين كشور كنار گذاشته ‌شد، دست بالا ۴۰ نفر بر اثر ابتلا به كرونا جان خود را از دست داده‌اند، اما وضعيت مراكز جسدسوزي چين روايت ديگري را نشان مي‌دهند. واشنگتن‌پست در گزارشي مي‌نويسد كه برخي مراكز جسدسوزي چين ارايه خدمات سوگواري را به خانواده جانباختگان متوقف كرده‌اند. در اين گزارش آمده است در يك مركز جسدسوزي در شهر چنگدو به خانواده جانباخته فقط دو دقيقه اجازه مي‌دهد كه پيش از سوزاندن جسد براي او عزاداري كنند. صف تشييع جنازه در برخي شهرها آنقدر دراز شده است كه در بازار سياه شانگهاي يك نوبت در صف سوزاندن جسد تا ۳۰۰ دلار به فروش مي‌رسد.بررسي تصاوير ماهواره‌اي، ويديوهاي منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي و اظهارات شاهدان عيني نشان مي‌دهد كه مرگ و مير ناشي از كرونا در چين بسيار بيشتر از ارقامي است كه دولت اعلام مي‌كند و ادعاي پكن در مورد كنترل شيوع بيماري را زير سوال مي‌برد. بر اساس اين گزارش مراكز جسدسوزي سراسر كشور نسبت به چند ماه گذشته و مدت مشابه در سال قبل، شاهد مراجعه بسيار بيشتري هستند و نعش‌كش‌ها در كنار آنها صف مي‌كشند. تصاويري كه از ماهواره‌هاي موسسه مكسار (Maxar) در اختيار واشنگتن‌پست قرار داده است، حاكي از افزايش فعاليت مراكز جسدسوزي دست‌كم در ۶ شهر مختلف چين، از پكن در شمال گرفته تا نانجينگ در شرق و از چنگدو گرفته تا كومينگ در جنوب غربي. اين تصاوير با مصاحبه‌هايي كه واشنگتن‌پست با شهروندان سوگوار چيني و كاركنان مراكز جسدسوزي انجام داده است، تطابق دارد. تصاوير منتشر شده در شبكه‌هاي اجتماعي هم صف‌هاي انتظار طولاني و كاركنان فرسوده مراكز جسدسوزي را به نمايش مي‌گذارد. اما در همه مكان‌هاي بررسي شده، آمار رسمي مرگ و مير، اگر اعلام شده ‌باشد، يك رقمي است.

 

هشدارگازی برای ایران‌برفی

روزنامه جام جم:برای نخستین‌بار در تاریخ مصرف گاز ایران، بخش خانگی رکورد زد؛ به این اظهارات جواد اوجی، وزیر نفت دقت کنید:«در شرایط فعلی مصرف گاز خانگی در کشور با ثبت عدد بیش از ۶۳۰میلیون متر مکعب رکورد زده‌است و احتمال دارد در روزهای سرد به ۶۵۰ میلیون مترمکعب هم برسد. در هیچ کشوری این میزان مصرف در بخش خانگی وجود ندارد، معتقدیم رقم زیادی از این عدد ۶۳۰میلیون متر مکعب، اسراف می‌شود.»سبقت مصرف بخش خانگی در اعداد، به قطع گاز و سهمیه‌بندی مصرفی واحدهای مصرفی غیرخانگی منجر شده‌است که در نهایت دود آن به چشم مردم می‌رود. سیف‌ا… امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته‌است: «گاز مورد نیاز کارخانه‌های فولادی باید ۴۰میلیون مترمکعب باشد که این میزان به ۱۵میلیون مترمکعب و سپس به ۱۰میلیون مترمکعب کاهش یافته‌است.»او گفته‌است بسیاری از کارخانه‌های فولاد کشور به دلیل کاهش خوراک ورودی، به حالت نیمه‌تعطیل درآمده‌اند و همین موضوع به افزایش قیمت فولاد طی چند ماه آینده منجر می‌شود. در سایر صنایع نیز وضع به همین شکل است و گاز به حدی اوضاع را بحرانی کرده که کسی نمی‌داند قرار است چه اتفاقی رخ دهد. البته این وضعیت بدتر خواهدشد؛ چراکه پیش‌بینی می‌شود در روز‌های آینده با کاهش دما و رسیدن میانگین دما به حدود یک درجه سانتی‌گراد،‏ مصرف گاز به حدود ۷۱۰ میلیون مترمکعب افزایش پیدا کند.هم‌اکنون شرکت ملی نفت ایران از ۲۳ میدان گازی در کشور به‌میزان یک میلیارد و ۴۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کند که حدود ۹۸۰ میلیون مترمکعب آن را برای توزیع در شبکه مصرف و تأمین گاز بخش‌های خانگی، تجاری، نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و سایر صنایع کشور به شرکت ملی گاز تحویل می‌شود. با چنین تولیدی، ایران به چهارمین تولیدکننده گاز جهان تبدیل شده‌است؛ ولی در بخش مصرف، وضعیت نابسامانی دارد؛ علت اصلی نیز تبدیل شدن گاز به اصلی‌ترین حامل انرژی برای مصرف بخش خانگی است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.