ویدیو/ میدان‌ نفتی افغانستان در دستان چین

امضای قرارداد 25 ساله با طالبان برای استخراج نفت آمودریا

سرپرست وزارت معادن حکومت طالبان، از امضای قراردادی میان کابل و یک شرکت چینی برای استخراج نفت از حوزه آمودریا در شمال این کشور خبر داد. مقامات طالبان در کنفرانسی خبری با اعلام این مطلب تاکید کردند این قرارداد با شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی سین کیانگ امضا شده است. با اینکه چین هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته است اما منافع قابل توجهی در این کشور داشته و بر مشارکت اقتصادی با طالبان تاکید دارد. طبق این قرارداد 25 ساله از میدان نفتی آمودریا روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۲۰ هزار تن مواد نفتی به دست خواهد آمد و شرکت چینی ظرف یک سال ۱۵۰ میلیون دلار و طی سه سال ۵۴۰ میلیون دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ شیخ شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن حکومت طالبان، از امضای قراردادی میان کابل و یک شرکت چینی برای استخراج نفت از حوزه آمودریا در شمال این کشور خبر داد.

مقامات طالبان در کنفرانسی خبری با اعلام این مطلب تاکید کردند این قرارداد با شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی سین کیانگ امضا شده است. ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌وزیر طالبان گفت که افغانستان یکی از کشورهای غنی در حوزه منابع نفتی است که میزان نفت موجود در ۴ میدان نفتی آن به ۱۸۸ میلیارد بشکه می‌رسد.

این نخستین قرارداد بزرگ استخراج در افغانستان با یک کشور خارجی از زمانی است که طالبان در سال ۲۰۲۱ قدرت را در این کشور به دست گرفت. چین هنوز طالبان را به رسمیت نشناخته است اما منافع قابل توجهی در این کشور داشته و بر مشارکت اقتصادی با طالبان تاکید دارد. این در حالی‌ست که بیشتر کشورهای جهان هنوز حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و از همکاری با کابل اجتناب می‌کنند.
«وان یو» سفیر چین در افغانستان که در این کنفرانس خبری حضور داشت در خصوص این همکاری گفت: «قرارداد نفت آمودریا یک پروژه مهم بین چین و افغانستان است و انتظار می‌رود که طی ۲۵ سال حدود ۸۰ میلیون بشکه نفت استخراج شود»

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در توییتی اعلام کرد که طبق قرارداد از میدان نفتی آمودریا روزانه بین ۱۰۰۰ تا ۲۰ هزار تن مواد نفتی به دست خواهد آمد. شرکت چینی ظرف یک سال ۱۵۰ میلیون دلار و طی سه سال ۵۴۰ میلیون دلار در افغانستان سرمایه‌گذاری خواهد کرد. حکومت طالبان قرار است در این پروژه ۲۰ درصد مشارکت داشته باشد که ممکن است تا ۷۵ درصد نیز افزایش یابد. او همچنین اضافه کرد که این قرارداد ۲۵ ساله است.

شرکت ملی نفت چین در سال ۲۰۱۲ نیز قراردادی با دولت قبلی افغانستان برای استخراج نفت در حوزه آمودریا در استان‌های فاریاب و سرپل امضا کرده بود. در آن زمان میزان نفت خام موجود در آمودریا حدود ۸۷ میلیون بشکه تخمین زده بود.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.