بعد از فغانی، نوبت به مهسا و انسیه رسید!

گزارش «شهروند» از چگونگی حذف دو داور زن فوتبال ایران از لیست نهایی فیفا

بر اساس اعلام فیفا، دو داور زن ایرانی، از لیست فیفا برای قضاوت در مسابقات جام جهانی زنان حذف شدند.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، در روزهای گذشته، فیفا از طریق سایت رسمی فدراسیون جهانی فوتبال، اسامی داوران زن برگزیده برای حضور در جام جهانی 2023 زنان نیوزیلند – استرالیا را اعلام کرد. بر اساس اعلام فیفا، دو کاندیدای ایرانی برای قضاوت در این جام جهانی، بعد از کش‌و‌قوس‌های فراوان در دو سال گذشته، از لیست نهایی فیفا برای حضور در این مسابقات حذف شدند. فیفا با اعلام اسامی داوران حاضر در مسابقات جام جهانی 2023 زنان، شامل 33 داور وسط، 66 کمک‌داور و 19 داور برای استفاده از سیستم کمک‌داور ویدیویی در این مسابقات، همچنین نام نبردن از دو داور ایرانی که کاندیدای قضاوت در این مسابقات بودند، نشان داد که دقیقا مشابه اخطاری که پیش از این به فدراسیون فوتبال داده بود، عمل کرده و در این زمینه هیچ ارفاغی برای فدراسیون ایران قائل نشده است.

اصل ماجرای حذف دو داور زن ایرانی چیست؟

بیست‌وهفتم آبان سال 99، روزی است که فیفا نامه‌ای با امضای کولینا، رئیس کمیته داوران فیفا، برای فدراسیون فوتبال ایران به ریاست عزیزی خادم ارسال و در آن مشخصا ذکر کرد که فقط 56 داور به همراه 100 کمک‌داور، از لیست 750 نفره داورانی که الیت فیفا را دارند برای قضاوت در جام جهانی 2023 زنان که در کشورهای استرالیا و نیوزیلند برگزار خواهد شد، انتخاب شده‌اند و مهسا قربانی (داور وسط) و انسیه خباز مافی‌نژاد (کمک‌داور) از ایران نیز جزو این داوران برگزیده هستند.

فیفا در ادامه همین نامه تاکید کرد که داوران برگزیده باید از سیستم کمک‌داور ویدیویی به‌طور مستمر استفاده کنند و در مسابقات مردان نیز قضاوت داشته باشند تا در لیست نهایی داوران برگزیده جام جهانی 2023 حضور داشته باشند. موضوعی که خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، نیز ماه‌ها قبل آن را تایید کرده و قول رفع این موانع را برای حل مشکل دو داور زن ایرانی و حضور قطعی آنها در مسابقات جام جهانی زنان 2023 داده بود. افشاریان در بخشی از صحبت‌های خود گفته بود که برای حل مشکل مهسا قربانی و انسیه خباز مافی‌نژاد تلاش می‌کند تا آنها به مسابقات برون‌مرزی بروند و در رده‌های مختلف مسابقات آقایان قضاوت کنند. مشابه آنچه در فوتسال برای زری فتحی و گلاره ناظمی به‌عنوان دو داور بین‌المللی فوتسال رخ می‌دهد و با وجود اینکه این دو داور بارها در تورنمنت‌های مختلف مردان در آسیا و جهان قضاوت داشته‌اند، هرگز مشکلی پیش نیامده است.

قربانی به دنبال لایسنس کمک‌داور ویدیویی در کشورهای حاشیه خلیج فارس

بعد از قطعی‌شدن اینکه سیستم کمک‌داور ویدیویی در لیگ بیست‌ودوم به ایران نخواهد رسید، در همان روز‌ها مهسا قربانی، داور 32 ساله، که به‌عنوان تنها داور وسط ایرانی از سوی فیفا برای قضاوت در این مسابقات انتخاب شده بود، برای حل این مشکلات دست به دامن رسانه‌ها ‌شد و با مصاحبه‌های پی‌درپی از جامعه فوتبال و مسئولان کمک خواست.  قربانی برای از دست ندادن این فرصت طلایی و با توجه به نبود سیستم کمک‌داور ویدیویی در ایران، به امارات سفر و پس از پشت سر گذاشتن سه دوره،  لایسنس تسلط به این تکنولوژی را در این کشور دریافت کرد. او امید داشت که با دریافت لایسنس VAR حداقل یکی از موانع اصلی را از سر راه خود برای قضاوت در مسابقات جام جهانی زنان بردارد، اما فیفا تاکید کرده بود که فقط داشتن لایسنس کافی نیست و داوران حاضر در جام جهانی باید همواره از این تکنولوژی استفاده کرده باشند.

و بالاخره شوک نهایی به دو داور زن ایران وارد شد

حالا بعد از گذشت بیش از دو سال و اندی، نداشتن کمک‌داور ویدیویی و قضاوت‌نکردن در مسابقات مردان، برای دو داور بانوی ایرانی مشکل‌ساز شده و بر اساس اعلام فیفا، مهسا قربانی و انسیه خباز مافی‌نژاد از لیست داوران فیفا برای حضور در جام جهانی 2023 نیوزیلند – استرالیا حذف شدند. اتفاق تلخی که بعد از حذف نام علیرضا فغانی از لیست داوران ایرانی و اضافه شدن او به فهرست داوران استرالیایی، دومین شوک به جامعه داوری در ایران بوده است. شوکی که البته تاکنون پاسخی از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال و کمیته داوران نداشته است. این درحالی است که بر اساس اعلام مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، در روزهای گذشته، سیستم کمک‌داور ویدیویی به‌طور قطعی در لیگ بیست‌وسوم فوتبال ایران به بهره‌برداری خواهد رسید و تجهیزات مورد نیاز از شرکتی بلژیکی به ایران وارد خواهد شد. اتفاقی که احتمالا نه تنها مهسا قربانی و انسیه مافی‌نژاد را خوشحال نخواهد کرد، بلکه افسوس آنها را در پی خواهد داشت که چرا وقتی حضور آنها در جام جهانی 2023 زنان، منوط به استفاده مداوم از سیستم کمک‌داور ویدیویی و آشنایی کامل با این تکنولوژی بود، در بهره‌برداری از آن و وارد کردن تجهیزاتش تعلل صورت گرفت که در نهایت منجر به حذف دو داور زن ایرانی از لیست نهایی فیفا برای قضاوت در مسابقات مردان شد.

آیا این ناکامی برای داوران بین‌المللی مرد نیز رخ خواهد داد؟

با وجود اعلام رسمی مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، مبنی بر اینکه در لیگ برتر بیست‌وسوم از سیستم کمک‌داور ویدیویی در ایران استفاده خواهد شد، با توجه به اینکه در سالیان گذشته و هفت‌سالی که این سیستم در تمام دنیا به کار گرفته شده، هر ساله این قول از سوی مسئولان به داوران و رسانه‌ها داده شده اما تحقق نیافته، همچنان این دغدغه برای داوران بین‌المللی ایرانی وجود دارد که آیا در سال‌های آتی در صورت وارد نشدن VAR به ایران، از حضور در میادین بین‌المللی محروم خواهند شد؟

مشکلات داوران در ایران تمامی ندارد

در سال‌های گذشته، بحث درآمد بسیار کم داوران نسبت به دیگر ارکان جامعه فوتبال، همواره در رسانه‌ها مطرح بوده است و با وجود اعلام اینکه درآمد داوران در ایران چند برابر خواهد شد، هرگز این اتفاق نیفتاده است. اما حتی در صورت عملی شدن این وعده‌ها، باز هم این مبالغ ناچیز خواهد بود. به‌طور مثال، سال گذشته دستمزد داوران خانم در لیگ فوتبال کمتر از 100 هزار تومان برای هر بازی بوده است. حتی اگر مطابق اعلام خداداد افشاریان، دستمزد این داوران پنج برابر هم شود، آیا درآمد پانصد هزار تومانی برای یک داور کافی است؟ حتی اگر این داور هر هفته در یک دیدار قضاوت کند که البته این یک فرض محال است، آیا درآمد 2 میلیون تومانی مبلغ مناسبی برای رفع نیاز مالی داوران است؟ به جز مشکلات مربوط به دستمزدها که البته بر اساس اعلام برخی از داوران به خبرنگار «شهروند» بعد از چند ماه و با چالش‌های زیادی پرداخت می‌شود، داوران ایرانی حتی تجهیزات لازم مثل سیستم رادیویی هم ندارند و مشاهده می‌شود که در مهم‌ترین مسابقات لیگ برتر از هندزفری برای ارتباط گرفتن با یکدیگر استفاده می‌کنند.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.