نادیده‌گرفتن نقش زنان، محکوم به شکست اقدامات و فعالیت‌هاست

آنچه در مراسم بین‌المللی گرامیداشت روز زن به میزبانی هلال احمر گذشت

جشن میلاد حضرت زهرا(س) و گرامیداشت روز مادر با حضور دکتر کولیوند، مشاور امور زنان ریاست‌جمهوری، نماینده مجلس، نماینده ولی فقیه در جمعیت و برخی از مدیران هلال احمر در تالار فرهنگی – هنری ایوان شمس برگزار شد. همزمان مراسم مشابهی با حضور بانوان هلال‌ احمری و حضور برخط بانوان شاغل در مراکز درمانی هلال‌ احمر در 10 کشور جهان به میزبانی هلال احمر برگزار شد. دکتر کولیوند در این مراسم گفت: «نادیده‌گرفتن نقش بانوان در هلال احمر مساوی با شکست است و به همین دلیل نقش‌های کلیدی بسیاری را به بانوان سپرده‌ایم.»

به گزارش شهروند آنلاین؛ رئیس جمعیت هلال احمر در جریان برگزاری مراسم بین‌المللی روز زن، سخنانش را با اهمیت نقش زنان در شکل‌گیری جامعه اسلامی آغاز و به ویژگی‌های اثرگذار حضرت فاطمه(س) اشاره کرد. «پیرحسین کولیوند» از سیاست‌های جمعیت درباره استفاده از ظرفیت زنان یاد کرد و گفت: «نادیده‌گرفتن نقش بانوان در هلال احمر مساوی با شکست است و به همین دلیل نقش‌های کلیدی بسیاری را به بانوان سپرده‌ایم که به خوبی نیز در این پست‌ها ایفای نقش و مدیریت کرده‌اند. این نشان‌دهنده توانایی بانوان هلال احمر و امکان رشد بیشتر آنهاست.»

رئیس جمعیت هلال احمر توضیح داد: «در بحران‌های متعدد، بانوان اقدامات موثری انجام داده‌اند. بانوان هلال احمر می‌توانند در راستای گام دوم انقلاب حرکت کنند. اجرای طرح یاس، حضور در مراکز کنترل و هماهنگی عملیات اضطراری هلال ‌احمر، حضور در میدان‌های عملیاتی، حضور در تیم‌های سحر و … از جمله اقدامات ویژه بانوان هلال احمری است. در حوادثی مثل زلزله و سیل بانوان ما فعالیت‌های موثری داشته‌اند.» به گفته این مقام مسئول، زنان هلال احمری در میدان‌های ورزشی، مستندسازی و فیلمسازی هم فعال هستند.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: «خانواده هلال احمر باید خیلی متحد باشند تا یک همکاری موثر و توفیق خوبی در کارهایشان داشته باشند، چراکه آنها دردی را کم و جانی را به جسم عزیزی برمی‌گردانند.»

 

زنان هلال احمر؛ تجلی زنان توانمند در جامعه

معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری مهمان ویژه مراسم بزرگداشت مقام زن به میزبانی هلال احمر بود. «انسیه خزعلی» به مقام والای زن اشاره کرد و گفت: «اگر بخواهیم نمونه و استانداردی تعیین کنیم از بهترین‌ها و بالاترین‌های زنان نمونه‌ای را تعیین می‌کنیم. در قرآن ذکر شده که زن این قابلیت را دارد که برترین یا بدترین باشد.»

او خاطرنشان کرد: «امیدواریم که از این نگاه و رویکرد رهبری برای ارتقای جایگاه زنان، فرهنگ‌سازی مناسب برای اصلاح نگاه به زنان و اصلاح قوانین، رویکردها، رویه‌ها و نقص‌ها استفاده شود تا نگاه به زنان تغییر کند.»

به گفته این مقام مسئول؛ این معاونت در راستای ارتقای جایگاه زنان فعالیت‌های زیادی دارد. او گفت: «برای حمایت از بانوان نظام‌واره‌ای برای مسائل شغلی زنان تدارک دیده‌ایم و مصوب شد که وزارتخانه‌های مختلف در این بخش با ما همکاری داشته باشند و برش آماری از حمایت‌هایی که باید از بانوان خانه‌دار و سرپرست خانواده به صورت ویژه داشته باشیم، در حال تهیه و تدوین است.»

او افزود: «آسیب‌زدایی از جامعه زنان و خانواده، به‌خصوص آسیب‌هایی که به صورت ویژه زنان را مورد اذیت قرار می‌دهد و ممکن است زندگی آنها را تحت تاثیر قرار دهد در این نظام‌واره لحاظ می‌شود. امیدواریم با استفاده از تجربیات هلال احمر و سایر ارگان‌ها بهترین قوانین را در حوزه زنان در کشور دارا باشیم.»

خزعلی در ادامه گفت: «بانوان هلال احمر تجلی زنان توانمند هستند. هلال احمر در حوادث مختلف، از جنگ تا حوادث جاری، در کنار مردم و در صف اول امدادرسانی قرار دارد.»

 

حضور 500 هزار زن در جمعیت هلال احمر

«سمیه رفیعی» عضو مجلس شورای اسلامی هم از دیگر سخنرانان در مراسم بزرگداشت روز زن بود. او گفت: «همدلی موجود در هلال احمر باید الگویی برای تمام سازمان‌ها باشد. مدل توسعه سرمایه اجتماعی، بازیابی اعتماد عمومی و مدل خدمتگزاری بی‌منتی که در هلال احمر وجود دارد باید برای سایر دستگاه‌ها و برای همه مردم ترویج شود. ما باید یاد بگیریم و یاد بدهیم که این جریان در تمام امور کشور تسری پیدا کند.»

رفیعی در ادامه افزود: «در جمعیت هلال احمر ۵۰۰ هزار بانو به شکل کارمندی، داوطلب، امدادگر و … در حال فعالیت و ارائه خدمات بشردوستانه هستند. ویژگی فعالیت آنها این است که نگاه‌شان به حوزه امدادی و عملی، نگاهی مسئولیت‌پذیرانه است.»

همچنین «منصوره کرمی» معاون امور زنان جمعیت هلال احمر در ادامه این مراسم گفت: «زنان زیادی در کنار هلال احمر بوده‌ و علاوه بر ایفای نقش همسری و مادری در کنار این ارگان به فعالیت بشردوستانه پرداخته‌اند. از این حیث فعالیت این بانوان دارای اهمیت بیشتری است.»

معاون امور زنان جمعیت هلال احمر تاکید کرد: «اگر همگی در کنار هم و به‌صورت همدلانه فعالیت و حضور در جامعه داشته باشیم، قطعا امنیتی مثال‌زدنی هم خواهیم داشت.»

در این مراسم، نماینده ولی فقیه در جمعیت هم ضمن تبریک و تهنیت این ایام مبارک از عملکرد زنان در این سازمان مردم‌نهاد قدردانی کرد. «حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی» گفت: «زنانی که دلاورانه و ایثارگرانه به درجه رفیع شهادت نائل شدند، آنها که جانباز یا اسیر شدند و آنها که در برابر به شهادت رسیدن همسر و فرزندان خود صبوری کردند تنها نمونه‌هایی از نقش‌آفرینی بانوان اسلامی در عرصه‌های مختلف است.»

حجت‌الاسلام‌والمسلمین معزی در پایان یاد و خاطره شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی‌ به‌ویژه شهدای امدادگر را گرامی‌ داشت.

// انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.