سدهایی که باید شکسته شوند

نگاهی به حضور زنان در بخش‌های مختلف جمعیت هلال احمر

« این سد که در برابر حضور نجاتگران زن در عملیات‌های امداد و نجات وجود دارد را خواهیم شکست.» حدود یک ماه پیش بود که دکتر کولیوند در مراسم اختتامیه طرح دادرس پیشرفته این مژده امیدبخش را به امدادگران و زنان فعال در جمعیت هلال‌احمر داد. زنان امدادگر این روزها بیش از گذشته به حضور در شیفت‌های امدادی و همراهی با مردم متاثر از حوادث امیدوار شده‌اند. با این حال انتظار می‌رود که روند افزایش فعالیت زنان در هلال احمر، با شیبی ملایم به حرکت خود ادامه دهد.
از طرف دیگر، در پست‌های مدیریتی هلال احمر هم درست مثل سایر نهادهای کشور، کمتر مدیر زنی به چشم می‌خورد. رییس حوزه ریاست و مشاور رییس جمعیت در امور زنان از معدود زنانی در جمعیت هلال احمر هستند که پایشان به پست‌های مدیریتی بالا باز شده است.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ «مشاور رییس جمعیت در امور زنان» پست و موقعیت تازه‌ای در جمعیت هلال‌احمر نیست. اما قدم گذاشتن این فرد در راه تغییر و تحول ساختاری و باز کردن میدان برای حضور فعال‌تر زنان، اقدام نسبتا تازه‌ای به شمار می‌رود.

«منصوره کرمی» مشاور رییس جمعیت هلال‌احمر در امور زنان، از نخستین گام‌ها در این زمینه می‌گوید :«در 5 ماهی که به عنوان مشاور دکتر کولیوند در جمعیت حضور دارم، زنان بسیار فداکاری را دیده‌ام که در هر جایگاهی که مشغول به کار و فعالیت هستند، با جان و دل کار می‌کنند. در کنار همه دغدغه‌های سازمانی و اداری، اغلب مطالبات این زنان از جنس کمک و همیاری به دیگران بوده. مثلا در بازدید از ساختمان توانبخشی یکی از زنان که در این ساختمان مشغول بود، به جای اینکه مطالبه‌ای برای خود داشته باشد از من خواست تا پیگیر بازگشایی اتاق همراه برای بیمارانی که از شهرستان می‌آیند و جایی برای ماندن ندارند، بشوم. زنانی را در مجموعه‌های مختلف می‌بینم که با وجود حقوق و دستمزدهای بسیار پایین، همچنان در هلال‌احمر باقی مانده‌اند و حتی از جیب خود، صندوق‌های کوچک خیریه‌ای راه اندازی کرده‌اند و به بیماران نیازمند کمک می‌کنند. این نهایت بخشندگی و سخاوت است و من چنین روحیه‌ای را در تمام زنان شاغل و یا داوطلب در هلال‌احمر می‌بینم. یکی از مهمترین کارهایی که باید برای این افراد انجام دهیم، بالا بردن سطح رضایت آن‌ها در محیط شغلی‌شان است.»

شناور کردن ساعات کاری زنان شاغل در جمعیت با بازگشایی مدارس، کم کردن ساعات کاری زنان دارای فرزند خردسال، انجام اقداماتی مثل سفرهای گروهی برای زنان شاغل در جمعیت و … از جمله کارهایی است که در همین راستا انجام شده است.

کرمی می‌گوید :«در اتاق من به روی همه کارکنان جمعیت باز است و مراجعات روزانه‌ای دارم که دغدغه‌ها و مشکلات خود را مطرح می‌کنند. من این مسائل را به صورت ماهیانه با دکتر کولیوند در میان می‌گذارم و خوشبختانه ایشان هم برای حل مشکلات بسیار همراه هستند. اما این‌ها تازه شروع راه است و فکر می‌کنم برای بهبود شرایط زنان در جمعیت هلال احمر، باید تلاش‌های زیادی انجام دهیم.»

وقتی صحبت از آمار و میزان حضور زنان در پست‌های مدیریتی جمعیت هلال‌احمر می‌شود، از آماری یاد می‌کند که مربوط به چند سال گذشته است و با امروز تطابق زیادی ندارد :«امروز جمعیت هلال‌احمر حدود 8 هزار پرسنل در سراسر کشور دارد که 1704 نفر آن‌ها زن هستند. اما آمار دقیقی از اینکه چه تعداد از این زنان در چه رده‌هایی مشغول به کار هستند نداریم. بررسی این آمار هنوز به پایان نرسیده و با سنجش این آمار با آمار گذشته است که می‌توانیم درباره نقشه راه زنان در جمعیت هلال احمر، دقیق‌تر صحبت کنیم.»

توانمندسازی زنان، افزایش تاب آوری و افزایش روحیه امدادگران زن از جمله اهدافی است که از آن‌ها یاد می‌کند و می‌گوید :«در تدارک راه اندازی یک کلینیک مشاوره برای زنان در جمعیت هلال‌احمر هستیم. در این کلینیک علاوه بر مشاوره، از آموزش‌های مختلفی هم برای ارتقای آمادگی زنان و توانمندسازی آن‌ها استفاده می‌کنیم. اگر استقبال از این کلینیک خوب باشد، می توانیم تجربه آن را به سایر استان‌ها هم تعمیم دهیم.»

او مثالی از توان مدیریتی زنان در بحران‌ها و حوادث می‌زند و می‌گوید :«در جامعه کوچکی مثل یک خانواده، مسائل و چالش‌های زیادی وجود دارد که مردان جرئت ورود به آن را ندارند. در مقابل، زنان به خوبی از پس حل این چالش و مدیریت آن برمی‌آیند. این قدرت و توانایی را می‌توان به مشکلات جامعه‌ای بزرگ‌تر از جامعه خانواده هم بسط داد و فهمید که زنان تا چه اندازه می‌توانند اثرگذار باشند. همچنین می‌دانیم که زنان نقش بسیار مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند و با توانمند کردن و آموزش یک زن، درواقع یک خانواده را در مسیر مورد نظر قرار می‌دهیم.»

 

زنان در بخش‌های درمانی هلال

حالا که زنان در حلقه مدیران عالی هلال احمر سهمی ندارند از معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر می‌پرسیم: از آنجا که حضور زنان در مشاغل بهداشتی و درمانی در بخش کارشناسی و خدمات تخصصی  بسیار پررنگ است؛ چرا این حضور را در پست‌های مدیریتی نمی‌بینیم؟ پاسخ می‌دهد: «اوضاع در حال تغییر است. هر یک از جمعیت‌های هلال احمر استانی یک معاون بهداشت و درمان دارند. اکنون معاون درمان 4 استان زن هستند. از جمله هلال احمر استان مازندران و گیلان که از جمعیت‌های بزرگ و پرکار به حساب می‌آیند.»

«پیمان نامدار» ادامه می‌دهد:« در هفته‌های گذشته فتانه عابدی به سرپرستی بیمارستان نورافشار منصوب شد و صندلی مدیریت بیمارستانی مهم در شمال تهران که وابسته به جمعیت هلال احمر است به پزشک دیگری که همچون مدیر قبلی مرد باشد؛ نرسید. در حال حاضر هم با بازنشستگی حسین صدیقی مدیر دارو و تجهیزات پزشکی جمعیت هلال احمر، خانم دکتر حمدی را برای تصدی این پست انتخاب کرده‌ایم.»

 

حل مشکل امدادگران

حضور زنان در جمعیت هلال‌احمر به پست‌های اداری محدود نمی‌شود و داوطلبان و امدادگران زیادی در این جمعیت آموزش دیده و مشغول فعالیت در بخش‌های مختلف هستند. مهمترین مطالبات این اعضای جمعیت، حضور در تیم‌های امدادی و عملیاتی و شرکت در ماموریت‌های مختلف است. گرچه زنان آموزش دیده در شیفت‌های شعب جمعیت حضور دارند، اما هنوز زمینه‌ای برای حضور زنان در پایگاه‌های امدادی فراهم نشده است.

این روزها با به میان آمدن بحث بیمه امدادگران بر اساس ساعت‌های حضورشان در شیفت‌های امدادی، این مساله نقل محافل امدادی و عملیاتی است. «مرتضی مرادی‌پور» معاون عملیات جمعیت هلال‌احمر در این باره می‌گوید :«با توجه به اینکه برای زنان امدادگر شیفت‌های 24 ساعته تعریف نشده است، برای اینکه این افراد از طرح بیمه امدادگری محروم نشوند، هر 8 ساعت فعالیت این زنان را یک شیفت 24 ساعته محاسبه کرده و آنها را هم از بیمه منتفع می‌کنیم.»

اما این مساله پاسخگوی همه مطالبات زنان امدادگر نیست و آن‌ها به دنبال تحقق وعده رییس جمعیت، درباره شکسته شدن سدهای عملیاتی در برابر زنان هستند. همانطور که دکتر کولیوند گفته بود:« در به کارگیری زنان در عملیات‌های پاسخ به سوانح مصمم هستیم تا هم‌ امدادگر زن و هم مرد در آموزش و عملیات سهیم باشند. با امید به خدا این سد که در برابر حضور نجاتگران زن در عملیات‌های امداد و نجات وجود دارد را خواهیم شکست.»

رییس جمعیت هلال احمر همچنین روی اهمیت حضور زنان در تیم‌های سحر دست گذاشته و گفته بود :«تیم‌های حمایت روانی سحر تاثیر بسیار مهمی در کمک به آسیب‌دیدگان در حوادث دارند. به عنوان نمونه من تأثیرگذاری آن‌ها را در متروپل دیدم. در آنجا روح بازماندگان فرسوده شده‌بود. داغداران گاهی حاضر به نوشیدن یک قطره آب نبودند. چند نفر از بازماندگان قصد خودکشی داشتند. اما تیم‌های سحر توانستند به همه این افراد کمک‌ کنند.»

// انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.