تنها حرف راست دروغ‌پردازان!/ عصر یخبندان/ بایدن‌گیت 2

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي روز مادر و روز زن ،احتمال بالای تعطیلی کامل روزهای شنبه و یکشنبه 24 و 25 دی ماه در تهران برای جلوگیری از خاموشی و قطع سراسری برق و گاز ، آمار كشته‌شدگان و مصدومان ناشي از حوادث رانندگي ارجاعي به مراكز سازمان پزشكي قانوني ، قصدی برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ نیست ، صهیونیست‌ها مثل سگ و گربه به جان هم افتاده‌اند و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز جهت‌گیری‌های لایحه بودجه در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي روز مادر و روز زن ،احتمال بالای تعطیلی کامل روزهای شنبه و یکشنبه 24 و 25 دی ماه در تهران برای جلوگیری از خاموشی و قطع سراسری برق و گاز ، آمار كشته‌شدگان و مصدومان ناشي از حوادث رانندگي ارجاعي به مراكز سازمان پزشكي قانوني ، قصدی برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ نیست ، صهیونیست‌ها مثل سگ و گربه به جان هم افتاده‌اند و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

«زن» فقط «مادر»نیست

روزنامه آرمان امروز:يک روز براي شنيدن صحبت‌هاي نيمي از جمعيت کشورمان که يا در قامت «مادر» و تربيت نسل جديد کشور ايسنتاده‌اند يا در قامت زنان که دوشادوش مردان مشغول فعاليت هستند. امروزه در جامعه ايراني، نقش «مادر» بيشتر از «زن» بودن ترويج پيدا کرده و تبليغاتي که صورت مي‌گيرد زن را در کسوت مادر با وظايف مشخص در دو- سه دهه اخير تعريف کرده است. همان‌طور که در روز مادر و روز زن که همزمان شده، در تابلوهاي شهرداري در سطح شهر، بيشتر به «مادر» اشاره دارد تا «زن». حتي در ديوارنگاره بزرگ ميدان وليعصر هم تصوير يک مادر به نمايش درآمده است. من افتخار مي‌کنم که مادر هستم ولي اين نمي‌تواند باعث شود هويت زن بودن در «مادر» خلاصه شود و تصوير اين موضوع را مي‌توان در بنرهايي که توسط شهرداري در سطح شهر نصب شده به وضوح ديد. روز مادر و روز زن بايد جدا شود و ما  به دلايل مختلف تاريخي، فرهنگي و… به اين نتيجه رسيده‌ايم که يک روز را به‌نام تقدير از زنان، براي ايجاد فرصت براي بيان خواسته‌هايشان و شنيدن مشکلاتشان يک روز در تقويم نامگذاري کنيم، کما اينکه روز 8 مارس، روز جهاني زن نيز در جهان ناميده شده، و بايد يک روز مشخص هم به‌نام مادر هم نامگذاري شود. بسياري از زنان، مادر يا همسر نيستند، اما زن هستند و خواسته‌هايي دارند. مباحث مهمي همچون کرامت مادران، تقويت نقش مادران، رسيدگي به مسايل آنها، يک مساله بسيار جدي است و اين مساله نيازمند آن است که هم جامعه به آن توجه کند و هم مسوولان. زحماتي که مادران در نگهداري از فرزندان مي‌کشند، نقش تربيتي فرزندان و… نيازمند آن است که جامعه بيشتر به اين واقعيت پي ببرد و به چنين روزي را براي نقش والاي مادران تعيين کند.  مهمترين موضوعاتي که ما در مقوله زنان پيگير آن بوده و هستيم، زناني که مادر شده‌اند امکان فعاليت‌هاي اقتصادي مجدد در جامعه را داشته باشند.

 

برف آمد،گازوبرق نداریم، شهر تعطیل

روزنامه آرمان ملی: این یک خبر فوری بود که روز گذشته بر صفحات رسانه نشست و بعد از آن توسط مردم پایتخت دست‌به‌دست شد: احتمال بالای تعطیلی کامل روزهای شنبه و یکشنبه 24 و 25 دی ماه در تهران برای جلوگیری از خاموشی و قطع سراسری برق و گاز. رسانه‌ها از یک منبع آگاه نقل کرده بودند که جواد اوجی، وزیر نفت در مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس‌جمهور برای جلوگیری از خاموشی و قطع سراسری برق و گاز، این تعطیلی کامل را خواستار شده. رسانه‌ها از همان منبع آگاه نقل کردند که مصرف گاز در بخش خانگی روزجاری (یعنی روزگذشته، ‌چهارشنبه 21 دی ماه) از مرز ۶۵۰ میلیون متر مکعب گذر کرده و تا پایان روز مذکور به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده  است.وزیر نفت، مسائل دیگری را نه از طریق منابع آگاه به رسانه‌ها که در حاشیه جلسه روز گذشته هیات دولت به خبرنگاران گفته با این مضمون که مردم لباس گرم بپوشند و دمای خانه‌هایشان را یک درجه کم کنند. و توضیح این مطلب که خط قرمزشان در مصرف گاز، بحث خانگی است. اوجی اخطاری هم به مشترکان پرمصرف گاز خانگی داده و گفته: «با توجه به ورود جبهه هوای سرد به کشور هر جا مصارف گاز خارج از الگو باشد اول اخطار و در مرحله بعد قطع می‌کنیم.»ایران رتبه چهارم در تولید و مصرف گاز طبیعی جهان را دارد. شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم گفته ایران با تولید 7/256 میلیارد مترمکعب که معادل 4/6 درصد کل تولید گاز طبیعی جهان در سال ۲۰۲۱ است به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ گاز جهان در این سال شناخته شده است. بر اساس این گزارش تولید گاز طبیعی در ایران از سال ۲۰۱۱ همواره روندی صعودی را طی کرده و تحریم‌هایی (که مسئولان آن را عمده دلیل کمبودها و کاهش‌های منابع انرژی و سایر اقلام مورد نیاز مردم می‌دانند)که علیه ایران وضع شده، نتوانسته رشد تولید گاز در ایران را متوقف یا معکوس کند.

 

آماري در حد تلفات جنگ‌هاي اروپايي

روزنامه اعتماد:در ۳۰ روز، طي آبان‌ماه امسال هزار و ۷۴۷ نفر بر اثر تصادفات كشته و ۳۴ هزار و ۵۰۷ نفر هم مصدم شده‌اند. در بررسي‌هاي «اعتماد» از آمار كشته‌شدگان و مصدومان ناشي از حوادث رانندگي ارجاعي به مراكز سازمان پزشكي قانوني طي ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نشان داده شده است؛ ۱۳ هزار و ۴۷۶ نفر كشته و ۲۶۲ هزار و ۵۲۱ نفر مصدوم شده‌اند كه ۱۸۴ هزار و ۷۹۸ نفر از مصدومان مرد و ۷۷ هزار و ۷۲۳ نفر از آنها زن بوده‌اند. اين درحالي است كه طي همين بازه زماني در سال گذشته آمار كشته‌شدگان ۱۱ هزار و ۷۶۷ نفر اعلام شده بود. اين ارقام مشخص مي‌كند آمار كشته‌شدگان تصادفات نسبت به سال گذشته ۱۴،۵درصد رشد داشته است. همچنين آمار مصدومان هم نسبت به سال گذشته ۲۱درصد رشد داشته است.در ادامه بررسي‌هاي «اعتماد» مشخص شده است كه كشته‌شدگان ناشي از «ساير سوانح وسايل نقليه» آماري جداگانه از فوتي‌هاي مربوط به حوادث رانندگي دارند. ساير سوانح وسايل نقليه به دليل خودكشي، ديگركشي يا غيرحادثه‌اي يا در محيطي خارج از راه و جاده رخ مي‌دهد. بر اين اساس بايد اشاره كرد؛ طي ۸ ماهه اول سال جاري هزار و ۳۹۳ نفر نيز بر اثر ساير سوانح وسايل نقليه كشته شده‌اند و در آبان ماه سال جاري هم ۱۷۳ نفر با همين عنوان، جزو آمار كشته‌شدگان اعلام شده‌اند.بيشترين آمار مرگ و مير در هشت ماهه اول امسال به ترتيب مربوط به استان‌هاي فارس (هزار و ۶۱ كشته)، تهران (هزار و ۳ كشته) و سيستان‌و‌بلوچستان (۹۲۳ كشته) مي‌شود. البته استان سيستان‌و‌بلوچستان با ۲۹ كشته بيشترين آمار كشته‌شده را در سطح «حوادث خاص» دارد. حوادث خاص شامل موارد مربوط به تعقيب و گريز، قاچاق انسان، سوخت و كالا مي‌شود. كمترين آمار مرگ و مير حوادث رانندگي نيز در هشت ماه اول امسال به ترتيب مربوط به استان‌هاي ايلام (۱۳۲ كشته)، كهگيلويه‌وبويراحمد (۱۷۴ كشته) و اردبيل (۱۸۰ كشته) مي‌شود.

 

جهت‌گیری بودجه 1402 رشد اقتصادی و کاهش تورم

روزنامه ایران:رئیس جمهور به منظور بجا آوردن تشریفات و تقدیم بخش مربوط به جداول لایحه بودجه صبح دیروز در صحن علنی مجلس شورای اسلامی حضور یافت و با تأکید بر مراعات نکات مدنظر رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲، ایجاد انضباط مالی، مدیریت نقدینگی و کاهش تورم و رشد اقتصاد عدالت محور را در زمره جهت‌گیری‌های لایحه بودجه تدوین شده از سوی دولت اعلام کرد.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه «بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور که مربوط به شرکت‌های دولتی است، مطابق قانون یک ماه زودتر و در ابتدای آبان تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا مجلس فرصت بیشتری برای رسیدگی به بودجه این بخش داشته باشد»، تحویل لایحه بودجه در پنجم دی به مجلس شورای اسلامی را یادآوری کرد و گفت: با توجه به بحث اصلاح آیین‌نامه مجلس درباره دومرحله‌ای شدن تدوین و تصویب بودجه، بخش تبصره‌ها و احکام پیش از این تقدیم مجلس شده بود و بخش مربوط به جداول نیز امروز (چهارشنبه) به مجلس محترم تقدیم خواهد شد.رئیس جمهور سپس با اشاره به تلاش دولت برای تطابق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با سیاست‌های اعلامی رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های برنامه هفتم، تصریح کرد: البته مطلع هستید که سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه اواخر شهریور یعنی در میانه زمان تدوین لایحه بودجه به دست ما رسید، اما با وجود این، تدوین بودجه ۱۴۰۲ با الهام گرفتن از سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب انجام شد.

 

گرانی بنزین منتفی شد

روزنامه تجارت: قیمت بنزین در سال آینده تغییر نخواهد داشت و مهم‌ترین نشانه برای این موضوع میزان درآمد حاصل از نفت است. درآمد حاصل از نفت در دولت سیزدهم در سال جاری نشان دهنده این موضوع است که قیمت بنزین در سال 1402 تغییری نخواهد داشت. در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر چندانی نکرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. براساس این گزارش یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که از لایحه تصویب شده دولت برای سال آینده نشان می‌دهد این عدد در سال آینده تغییر محسوسی نداشته است؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دولت قصدی برای افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارد.گفتنی است؛ لایحه بودجه ۱۴۰۲ که در دولت تصویب شده است، پنجم دی ماه از سوی رئیس جمهوری طی نامه‌ای رسمی به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و بر اساس آن در صورت تصویب مجلس، قیمت بنزین ثابت می‌ماند. لازم به ذکر است در جزئیات منابع بودجه دولت در لایحه ۱۴۰۱ نیز واگذاری‌ دارایی‌های سرمایه‌ای حدود ۴۰۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که نسبت به ۳۹۵ هزار میلیارد تومان بودجه سال گذشته حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان افزایش دارد. این در حالی است که در بخش واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ۳۸۱ هزار میلیارد تومان مربوط به منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است.در همین حال مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با رد افزایش قیمت بنزین در سال آینده، گفت: در این زمینه هیچ مکاتبه یا ابلاغی انجام نگرفته و همچنین در قانون هم چنین چیزی پیش بینی نشده است. جلیل سالاری روز سه شنبه درباره افزایش قیمت بنزین گفت: اصلا چنین موضوعی صحت ندارد چرا که هیچ مکاتبه یا ابلاغی انجام نگرفته و همچنین در قانون نیز چنین چیزی پیش بینی نشده است.

 

تنها حرف راست دروغ‌پردازان!

روزنامه جوان:  در روز‌های اخیر فیلمی از علینژاد منتشر شده که او با شور و هیجان از لزوم اتحاد همه اپوزیسیون و مخالفان جمهوری اسلامی «برای سرنگونی ایران» سخن می‌گوید. این سخنان در تجمعی که به مناسبت سالگرد سقوط هواپیمای اوکراینی در کانادا و به دعوت حامد اسماعیلیون برگزار شده بود، بیان شده است. نه خود او و نه هیچ‌یک از لیدر‌های ضدانقلاب که روی سن و در کنار او حضور دارند، متوجه این نکته در سخنانش نمی‌شوند و او همانگونه به سخنرانی هیجانی‌اش ادامه می‌دهد. این رویداد باعث شده تا حداقل بخشی از توده‌های مجازی مخالف جمهوری اسلامی شوری آش را دریابند و به انتقاد از علینژاد بپردازند و در سوی مقابل، بخشی چنان به توجیه کلام علینژاد بپردازند که او دچار اشتباه کلامی شده یا حتی اینکه گفته برای سرنگونی «اینان» و نه «ایران»! که این توجیه دوم، دیگر زیادی مضحک به نظر می‌رسد.رحمت‌الله بیگدلی از کنشگران سیاسی و مجازی منتقد جمهوری اسلامی در توئیتی نوشته: «معصومه علینژاد قمی‌کلا، تبعه امریکا و کارمند پروژه‌ای دولت این کشور: برای سرنگونی ایران متحد شویم! امام علی علیه‌السلام: هیچ کس چیزی را در دل پنهان نمی‌کند، مگر اینکه آن چیز در لغزش‌های زبان و حرکات چهره‌اش ظاهر می‌شود.»سایه اقتصادی‌نیا یکی از ادبی‌نویسان هم که بیشتر مطالب سیاسی‌اش در نقد و مخالفت با نظام است و مشخصاً از بردن نام علینژاد ابا دارد، در کانال تلگرامی‌اش با تخطئه توجیهات سیاهی لشکر مجازی حامی علینژاد نوشته : «زنی، حین پراکندن پرشتاب تف و حرف، خواستار «سرنگونی ایران» شد… عده‌ای هم پریدند وسط تا در مسابقه ماله‌قاپی، هرچه سریع‌تر ماله را از دست هم بقاپند، و افتضاح زن را ماستمالی کنند. گفتند: نگفته «سرنگونی ایران»، بل فرموده «سرنگونی اینان»! ماله کار نمی‌کند، اما نه از این جهت که نمی‌توانند روی «ایران» گل بگیرند و آن را «اینان» جا بزنند، بل از این نظر که ماله‌کشان آن زن، عام‌تر از آن‌اند که از پس درک ظرایف سبک‌شناسی برآیند. ما از راه سبک‌شناسی است که می‌فهمیم فلان لغت در فلان متن قرن بوق هجری مال گوینده آن هست یا نیست… زن منویاتش را نه از سر لغزش فرویدی، بل با صراحت محض، آمیخته به آب عفن و بخارات گندناک دهانش بیرون ریخت. خاکش به دهان».

 

صهیونیست‌ها مثل سگ و گربه به جان هم افتاده‌اند

روزنامه کيهان:بسیاری از کارشناسان حتی پیش از تشکیل دولت جدید صهیونیستی به ریاست نتانیاهو هشدار داده بودند که کابینه ائتلافی جدید با حضور افراطی‌ترین و نژادپرست‌ترین سیاستمداران تاریخ دولت صهیونیستی می‌تواند به بروز جنگ داخلی و تسریع در فروپاشی این رژیم منجر شود. كابينه جدید رژيم صهيونيستي در 29 دسامبر(8 دي ماه)، يعني حدود دو هفته پيش به صورت رسمي سوگند یاد کند اما در همین مدت کم اختلافات چنان در درون و بیرون دولت ائتلافی شدت گرفته که همگان از شروع یک بحران تمام عیار در این رژیم سخنن می‌گویند. جدال شدید بین ائتلاف کابینه راست افراطی به ریاست بنیامین نتانیاهو و جناح اپوزیسیون به ریاست «یائیر لاپید» نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی همچنان ادامه دارد و در آخرین مورد، ۲ عضو کنِسِت این رژیم نتانیاهو را فردی ضعیف توصیف کردند که برای فرار از محاکمه همه چیز را به جناح راست دینی فروخت.جناح اپوزیسیون به ریاست «لاپید» و «بنی گانتس» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستی تاکید می‌کنند که نتانیاهو برای کسب قدرت و تصدی کابینه جدید این رژیم و فرار از محاکمه به خاطر پرونده‌های فساد و رشوه خواری راضی شد تا بخش اعظم کابینه و پست‌های آن و مناصب پارلمان را به احزاب دینی صهیونیستی و حریدی بفروشد. از «بن گویر» وزیر امنیت ملی، «آریه دری» وزیر داخلي و «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی به عنوان نژادپرست‌ترین اعضای کابینه دولت جدید یاد می‌شود و عملکرد این سه نیز در طول 2 هفته گذشته اختلافات را در تل‌آویو به اوج خود رسانده است. برخي كارشناسان متفق‌القول هستند كه با وجود روي كارآمدن تندروهاي صهيونيست، اما تل آويو چندان تغييري نكرده است، بلكه اين عادت هميشگي صهيونيست‌هاست كه همواره كابينه‌هاي بعدي تندروتر و افراطي‌تر مي شوند.

 

بایدن‌گیت 2

روزنامه وطن امروز: بعد از آنکه کاخ سفید تایید کرد تعدادی سند محرمانه مربوط به دوران معاونت بایدن در کمد دفتر سابق او در یک اندیشکده یافت شده، رئیس‌جمهور آمریکا از این موضوع ابراز تعجب کرد. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از برخی منابع گزارش داد اسنادی محرمانه درباره ایران، اوکراین و انگلیس در دفتر پیشین جو بایدن پیدا شده‌ است. یک منبع مطلع به شبکه «سی‌ان‌ان» اعلام کرد در میان پرونده‌هایی که پاییز گذشته در دفتر خصوصی جو بایدن یافت شده، 10 سند محرمانه درباره ایران، اوکراین و انگلیس بوده است. این منبع عنوان کرد این اسناد مربوط به سال‌های 2013 تا 2016 یعنی دوران فعالیت بایدن به عنوان معاون رئیس‌جمهور است. این اسناد از ۳ یا ۴ جعبه پیدا شده که در آنها یادداشت‌های غیرمحرمانه ذیل «قانون اسناد ریاست‌جمهوری» قرار داشت. اکثر جعبه‌ها درون این دفتر شامل اسنادی درباره خانواده بایدن است. پیش‌تر مشخص شده بود اسناد محرمانه‌ای که نوامبر در یک اندیشکده مرتبط با جو بایدن یافت شده، اطلاعاتی در موضوعات مختلف را شامل می‌شده است. بایدن از فضای این مرکز از اواسط ۲۰۱۷ تا شروع مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری خود در سال ۲۰۲۰ استفاده می‌کرد. «ریچارد ساوبر»، مشاور ویژه رئیس‌جمهور آمریکا گفت کاخ سفید در روز کشف این اسناد، آرشیو ملی را در جریان گذاشت و صبح روز بعد اسناد در اختیار آن قرار گرفت. به گفته ساوبر، وکلای بایدن زمانی این اسناد را کشف کردند که در حال بسته‌بندی فایل‌های داخل یک کمد قفل شده به منظور تخلیه فضای اداری در مرکز مذکور در واشنگتن بودند. وی افزود کاخ سفید با وزارت دادگستری و آرشیو ملی در این باره همکاری می‌کند.  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا که پیش‌تر در پرونده کشف اسناد محرمانه در ویلایش در فلوریدا به هجوم «اف‌بی‌آی» به آنجا واکنش تندی نشان داده بود، در پستی در شبکه اجتماعی خود در واکنش به کشف اسناد از مرکز مورد استفاده بایدن نوشت: «کی قرار است «اف‌بی‌آی» به خانه‌های متعدد جو بایدن، شاید حتی به کاخ سفید حمله کند؟

 

عبور سینما از دعوای چپ و راست ؟

روزنامه فرهیختگان:چهارمین ساخته حامد محمدی درحالی از روز گذشته به روی پرده رفته است که می‌تواند اتفاق خوبی را در شرایط فعلی سینماها رقم بزند. فیلمی که نخستین‌بار، در زمستان سال 98 خبری شد و در طول این 3 سال، اتفاق‌های مختلفی افتاد تا چپ، راست، به نامی آشنا برای سینمادوستان و حتی مردمی که چندان پیگیر اخبار سینمایی نبودند، تبدیل شود. اما این نمایش با توجه به اتفاق‌ها و جریان‌هایی که در طول این 3 سال بر اثر مترتب شد، پیام‌های بسیاری نیز دارد که سبب می‌شود تا بتوان از آن به‌عنوان الگویی مناسب برای دیگر آثار مشابه این فیلم استفاده کرد.  البته قرار بود که فیلم، چند اکران نیز در روز سه‌شنبه داشته باشد که این اتفاق، ساعاتی پس از باز شدن فایل‌های فروش بلیت روز سه‌شنبه برداشته شد تا برای ساعاتی، باز هم این نگرانی به وجود بیاید که فیلم، در یک قدم مانده به نمایش، توقیف شده است اما خیلی زود، فایل‌های فروش بلیت برای چهارشنبه باز شد تا «چپ، راست» به شکلی قانونی، اکران خود را از روز گذشته آغاز کند. فیلمی که به اختلاف‌نظر و دیدگاه 2 خانواده اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌پردازد و تصور می‌شود بتواند به‌راحتی خود را به‌عنوان یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های امسال سینمای ایران مطرح کند. البته این فیلم، در کنار تمامی امتیازاتی که از آن بهره‌مند است، محلی برای همکاری 4 کارگردان نیز است؛ در این فیلم، پیمان قاسم‌خانی، رامبد جوان، سروش صحت و حامد محمدی حضور دارند که این اتفاق سبب شده تا چپ، راست، نخستین فیلم سینمای کمدی ایران باشد که در آن، 4 کارگردان با یکدیگر به همکاری پرداخته‌اند.

 

مراقب باشید شکستنی است!

روزنامه اطلاعات:به نظر شما فقدان درسی به نام زبان‌چینی تا کنون چه میزان به دانش‌آموزان ما ضربه‌ی آموزشی زده‌است؟ قاعدتاً ضربه‌‌ای کاری بوده، که مقام عالی وزارت برای ترم‌های آینده‌ی تحصیلی چنین وعده‌ی مسرّت‌بخشی را به جامعه‌ی آموزشی پرورشی اعلام کردند.همین دوهفته‌پیش بود که رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از میانگین ۵ر۱۱ برای معدل دانش‌آموزان کشور یاد کرد و خواستار ریشه‌یابی(!) شد. شاید نخستین گام در این ریشه‌یابی این‌گونه تدبیر شده، که یکی از سخت‌ترین، نامأنوس‌ترین و غیرهمگن‌ترین زبان از نظر توان تلفظی و نیز غیرکاربردی‌ترین‌ها، درمانی بر ارتقاء معدل یادشده باشد.بعد از گفتاردرمانی و واژگان‌تراپی برای فرافکنی مشکلات از سوی برخی مسئولان، اکنون در آستانه‌ی خیال‌درمانی و رؤیاتراپی هستیم. دانش‌آموزانی که یکی از سهل‌ترین زبا‌ن‌های دنیا را در مدارس به هزارویک دلیل یاد نمی‌گیرند، اکنون باید به دشوارترین زبان، ولو داوطلبانه، سوق داده‌شوند؛ و یا شاید همین داوطلبی نمی‌توانست به زبان‌های آسان‌تر و رایج‌تری مثل ترکی یا فرانسوی یا اسپانیایی تعلق گیرد؛ البته آلمانی را هم در کنار چینی آورده‌بودند؛ روسی که دیگر باید گل سرسبد باشد و جای خود دارد.من از آن‌ دسته‌ای نیستم، که مثلا بگویم، انرژی این کار را روی ازدیاد حقوق معلمان بگذارید و فلان و بهمان؛ که هرچیزی جای خود را دارد؛ هم آموزش زبان و هم حقوق معلمان و هم همه‌ی‌ دیگر امور ضروری….اما می‌توانم خواهش کنم، که یک دِه را آباد کنند و سپس به فکر صد شهر دیگر باشند.…و ای کاش رؤیای دور از دسترس آموزش زبان چینی به دانش‌آموزان داوطلب، پیش از سفر رییس جمهور چین به عربستان اعلام می‌شد؛ بلکه در رودربایستی هم‌ که شده، جنابشان در متن اظهاراتشان در مورد ایران تجدید نظری می‌کردند.به هرحال تنها توصیه‌ام فعلا به رؤیاپردازان این است که، مراقب باشید؛ این زبان سخت شکستنی است!

 

تحریک سعودی؟

روزنامه شرق: حسین امیرعبداللهیان صبح دیروز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سؤالی درباره اقدام برخی از مقامات عراقی ازجمله نخست‌وزیر این کشور درباره استفاده از نام مجعول به جای واژه خلیج فارس گفت: «سه روز پیش سفیر عراق را فراخواندیم و اعتراض خود را در این زمینه اعلام کردیم، دیروز (سه‌شنبه) نیز آقای نخست‌وزیر عراق در توییتی به نحوی مسئله را جبران کرد». در همین حال دیروز چهارشنبه وزیر امور خارجه در گفت‌وگویی با خانه ملت در واکنش به استفاده از عنوان جعلی برای خلیج فارس از سوی مقامات عراقی اظهار کرد: «آقای سودانی در مطلبی که در فضای مجازی به‌تاازگی منتشر کردند، این مسئله را اصلاح کردند». امیرعبداللهیان در ادامه تأکید کرد: «ما با وجود اینکه با عراق روابطی راهبردی، برادرانه و عمیق داریم؛ اما نسبت به این موضوع به‌صراحت اعتراض خود را اعلام کردیم و سفیر عراق را به وزارت خارجه فراخواندیم و حساسیت ملت بزرگ ایران را نسبت به به‌کارگیری واژه دقیق و کامل خلیج فارس به طرف عراقی منعکس کردیم».‌بیست‌وپنجمین دوره جام ملت‌های کشورهای عربی که با نام جعلی برای خلیج‌فارس که از جمعه گذشته (6 ژانویه) در شهر بصره با حضور هشت تیم عراق، عمان، عربستان سعودی، یمن، بحرین، کویت، قطر و امارات برگزار می‌شود، سبب شده تا عملا جریان رسانه‌ای خارجی اخبار مربوط به این مسابقات را با نام جعلی مذکور به دنیا مخابره کنند. استفاده اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال از واژه‌ای بی‌هویت برای «خلیج فارس» نیز خشم ایرانی‌ها را در پی داشته و در همین مورد تعداد زیادی از کاربران زیر آخرین پست صفحه توییتر فیفا عبارت خلیج فارس را منتشر کردند. اقدامی که با واکنش حمیدرضا سجادی، وزیر ورزش و جوانان ایران، روبه‌رو شد و با محکوم‌کردن این اقدام، دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان را مأمور ویژه رسیدگی و پیگیری این موضوع با محوریت فدراسیون فوتبال کرد. نکته درخورتوجه در این زمینه واکنش کشور عراق و برخی از چهره‌های سیاسی ارشد آن نسبت به این موضوع بود. در واکنشی درخورتوجه درباره برگزاری این مسابقات، انتشار توییتی از سوی مقتدی صدر، رهبر جریان صدر که پیش‌تر از دنیای سیاست کناره‌گیری کرده بود، خبرساز شد. او در توییت خود نوشت: «میهمانان عرب بزرگوار ما از کشورهای «…»، به شما خوشامد می‌گویم».

 

عصر یخبندان

روزنامه همشهری:سرما و یخبندان ۳۹۰شهر کشور را فرا گرفته ‌و آنطور که رئیس مرکز ملی پیش‌بینی، مدیریت بحران و مخاطرات وضع هوا اعلام کرده است، 390شهر ایران دمای زیر صفر را تجربه کردند. به اعلام صادق ضیائیان، حدود ۲۰۰ایستگاه سنجش دما در کشور دمای منفی ۵‌درجه و سردتر از آن و حدود ۶۶ ایستگاه نیز بین منفی  ۱۰ و ۲۷‌درجه سلسیوس را ثبت کردند. سراب در آذربایجان شرقی سردترین ایستگاه هواشناسی کشور بود. سرمای هوا در فیروزآباد کوثر در اردبیل نیز به منفی ۲۳ رسید و فریمان در خراسان رضوی، منفی ۲۱‌درجه و تخت سلیمان در آذربایجان غربی نیز منفی۲۰درجه سلسیوس سرما را به ثبت رساندند. آیا با ثبت این دما، دیروز یخبندان ایران به پایان رسید؟ اطلاعات رسیده به روزنامه همشهری مشخص می‌کند که فردا سردترین روز سال در ایران به ثبت خواهد رسید و پس از آن با ورود سامانه گرم و مرطوب سودانی به کشور از جنوب غرب ایران، سرمای هوا به‌صورت پلکانی در کشور کاهش می‌یابد و از سه‌شنبه هفته آینده به‌تدریج یخبندان ایران به پایان خواهد رسید.روزنامه همشهری 2هفته قبل از ورود غول دریای سرخ به ایران خبر داد و در آن گزارش اعلام شد که 21استان کشور با ورود سامانه بارشی غول‌پیکر از دریای سرخ به ایران و تلفیق آن با جبهه سرد از روسیه، بیشتر نقاط کشور با بارش‌ برف و باران گسترده طی 2هفته مواجه می‌شوند و در برخی نقاط تا 2متر برف بر زمین خواهد نشست و رکورد بارش باران در برخی مناطق به 200 تا 300میلی‌متر خواهد رسید.این گزارش البته به مذاق سازمان هواشناسی خوش نیامد و این سازمان بلافاصله این موضوع را تکذیب کرد و با صدور جوابیه‌ای آن‌را کذب مطلق خواند. اما نه‌تنها کارشناسان این سازمان بلکه مردم نیز شاهد برف و باران گسترده در کشور بودند و براساس تازه‌ترین خبرهای رسیده به همشهری سامانه‌ای که از ایران گذشت، در گردنه سی‌سخت کهگیلویه و بویر‌احمد بیش از 5متر برف بر زمین نشست و در آبدگان کهگیلویه و بویراحمد به اعلام کارشناسان علوم جوی 309میلی‌متر بارش ثبت شد.

 

گشایش گره‌های ذهنی در عصر تبیین

روزنامه جام جم:اقتضائات عصر ارتباطات تفاوت دارد؛ برگ‌برنده در این منازعه که برای ما ایرانی‌ها شبیه جنگ احزاب است، ‌حتما تبیین و روشنگری است؛‌ در جدیدترین دیدار مردمی رهبر انقلاب دوباره اقتضائات این جهاد را برای‌مان گوشزد کردند و گفتند وسوسه‌ای را که روی آن جوان یا نوجوان اثر می‌گذارد، چه می‌تواند برطرف کند؟ باتوم که نمی‌تواند برطرف کند؛ آن وسوسه را تبیین می‌تواند برطرف کند.جهاد تبیین را جدی باید گرفت. همه، در حوزه، در دانشگاه، در صداوسیما، در مطبوعات، در هر جایی که شما ایستاده‌اید و یک شعاع پیرامونی‌ای دارید و می‌توانید روی آن اثر بگذارید، باید تبیین انجام بگیرد؛ تبیین درست، تبیین صحیح. اگر در اواخر دهه۹۰ یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار رهبر انقلاب به اقتضای شرایط موضوع «نفوذ» بود امروز در دوره جدید تمرکز ایشان بر موضوع «جهاد تبیین» است که هندسه آن در جامعه با نقش‌آفرینی گروه‌های مرجع، نخبگان و رسانه‌ها تکمیل می‌شود. برای بررسی چرایی اهمیت این موضوع در دو سال اخیر و کم‌کاری دستگاه‌های عریض‌وطویل فرهنگی در حرکت میدانی برای این حوزه با عباس سلیمی‌نمین مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نگاه‌تان می‌گذرد:‌عباس سلیمی‌نمین در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به تاکیدات مکرر رهبر انقلاب درباره ضرورت تببین گفت:‌ روشنگری در حوزه مسائل مختلف به‌ویژه بررسی یک تحول و استمرار آن عرصه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد. از آن جهت که برخی مسائل رویدادمحور یا موضوع‌محور قطعا از پیچیدگی خاصی برخوردار است و شما نمی‌توانید با برخی از مسائل حساس به‌صورت یک‌وجهی مواجه شوید. مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: از سوی دیگر موضوع انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی و همچنین حاکمیت یک نظام دینی با ویژگی‌های خاص خود در ایران هم با توجه به این‌که برای اولین بار عرضه شده است وجوه و ابعاد مختلفی را در بر می‌گیرد. بنابراین اشخاص، نهادها، مراکز و دیگر گروه‌های مرجع که به‌طور معمول وظیفه روشنگری در حوزه انقلاب اسلامی را دارند باید نسبت به همه این ویژگی‌ها شناخت کامل داشته باشند.

 

شیب افزایشی کُند کرونا در کشور

روزنامه جمهوری اسلامی: شیب افزایشی کُند کرونا در کشور آغاز شده و پیش‌بینی شده طی هفته‌های آینده افزایش شهرهای قرمز را هم شاهد باشیم.یک اپیدمیولوژیست در این رابطه با بیان اینکه شیب افزایش موارد کرونا فعلا کُند است، افزود: در برخی استان‌ها افزایش موارد را شاهد بودیم و احتمال هم می‌دهیم که این افزایش موارد فعلا ادامه داشته باشد؛ به طوری که خیزی داشته باشیم که تا اسفند ادامه یابد، اما برای پاسخ به اینکه شدت این موج چقدر است و چقدر درگیر می‌شویم، هنوز زود است؛ چراکه افزایش موارد بیماری در کشور فعلا شیب تندی ندارد و کند است. وقتی شکل منحنی موج را نگاه می‌کنیم، سریع بالا نمی‌رود، اما همانطور که از قبل هم پیش‌بینی می‌شد، این موج افزایشی ایجاد شده است.دکتر عشرتی با بیان اینکه هم مردم و هم جامعه پزشکی و… باید آمادگی‌شان را حفظ کنند، ادامه داد: باید توجه کرد که اکنون قضاوت درباره شدت خیز افزایش موارد کرونا زود است. در زمینه وضعیت بستری‌ها و مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری، معمولا اگر افزایش جدی در تعداد مبتلایان داشته باشم، احتمال ابتلای افراد دارای بیماران زمینه‌ای نیز بالا می‌رود در نتیجه بستری‌های ما افزایش یافته و به دنبال آن تعداد مرگ‌ها هم افزایش می‌یابد. معمولا دو هفته بعد از افزایش بیماران بستری، افزایش مرگ‌ها نیز خودش را نشان می‌دهد.وی درباره احتمال ایجاد مجدد شهرهای قرمز، باتوجه به افزایش شهرهای نارنجی و زرد کرونایی در کشور، گفت: درحال حاضر هنوز تعداد شهرهای قرمز یا بسیار پرخطر کرونایی صفر است، اما ظرف هفته‌های آینده احتمال دارد که افزایش شهرهای قرمز را هم شاهد باشیم.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.