به نام زن و علیه زن/ نجومی بگیران «بهشت»/ بمب‌هایی که در ذهن‌ها منفجر می‌شوند

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي عملیات اجرایی خط دوم طرح انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و ۲ استان‌ دیگر فلات مرکزی (کرمان و اصفهان) ، انتشار خبري از فيش‌هاي حقوقي برخي از کارکنان شوراي شهر ، برداشت اشتباه نظام مالیاتی از خوداظهاری، احتمال قطعی گاز بخش خانگی و تجاری، تاریخ‌نگاری انقلاب، پایان اَبَر جاسوس ملکه و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مداحان و شاعران اهل بیت(ع) در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي عملیات اجرایی خط دوم طرح انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و ۲ استان‌ دیگر فلات مرکزی (کرمان و اصفهان) ، انتشار خبري از فيش‌هاي حقوقي برخي از کارکنان شوراي شهر ، برداشت اشتباه نظام مالیاتی از خوداظهاری، احتمال قطعی گاز بخش خانگی و تجاری، تاریخ‌نگاری انقلاب، پایان اَبَر جاسوس ملکه و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

نجومی بگیران «بهشت»

روزنامه آرمان امروز: 6 سال بعد از افشاي ليست املاک نجومي در شهرداري تهران، چند روز قبل انتشار خبري از فيش‌هاي حقوقي برخي از کارکنان شوراي شهر باعث شد تا دوباره پرونده نجومي بگيران در بلديه به چالشي جديد براي مديريت شهري بدل شود. نجومي بگيران اما محدود به ايران نمي‌شوند. اولين نشانه‌هاي رسمي و گسترده از اين چالش به 6 سال قبل و انتشار حقوقي برخي از مديران دولتي يا سازمان هاي نيمه دولتي بر مي‌گردد. انتشار فيش‌هاي حقوقي مديران بيمه مرکزي ايران، رئيس صندوق توسعه ملي، مديران بانک رفاه کارگران و مسئولان و مديران چند سازمان ديگر در خرداد 95 آنچنان بازتاب گسترده‌اي در رسانه‌ها و افکار عمومي درپي داشت که به جز استعفاي چند نفر از مديران صنعت بيمه، بانک‌ها و موسسات اقتصادي ديگر، نام اشخاصي مانند حسين فريدون، برادر رئيس‌جمهور ايران هم در جريان اين جنجال‌ها را هم به اين پرونده باز کرد.پرونده‌اي که بهانه اي شد براي حمله دو طيف سياسي و رسانه‌هايشان به يکديگر. کشمکشي که در اصولگرايان، حقوق‌هاي نجومي را ناشي از فساد مالي و اداري در دولت مي‌دانستند و در مقابل، حاميان وي، مدعي بودند که حقوق‌هاي کنوني ناشي از دستورالعمل هاي دولت گذشته يعني دولت احمدي نژاد‌ است. استناد آنها به مصوبه‌اي در پايان دولت دهم، که به امضاي محمدرضا رحيمي، رسيده بود. اين در حالي است که بنابر بخشنامه اسحاق جهانگيري معاون اول رئيس‌جمهور در مرداد 1392 اجراي همه مصوبات دولت دهم از تاريخ 1 خرداد 1392 به بعد، به منظور بررسي بيشتر متوقف شده بود که پس از بررسي‌ها، در بخشنامه‌اي ديگر در شهريور همان سال، توقف موقت اجراي مصوبات دولت پيشين را رفع و اجازه اجراي آن‌ها را خطاب به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌ها صادر کرد.

 

برداشت اشتباه نظام مالیاتی از خوداظهاری

روزنامه آرمان ملي: تحقق درآمدهاي دولت از مسير ماليات نيازمند خانه تکاني در اين حوزه است از اين رو استناد به الگوهاي جهاني با نظام مالياتي موفق يکي از راهکارهايي است که مي‌تواند دولت را در مسير اجراي قوانين مالياتي و تحقق درآمدهاي مالياتي کمک کند. به گفته کارشناسان اجراي طرح خوداظهاري بر اساس آنچه در کشورهاي اروپايي اجراي مي‌شود يکي از رويکردهايي محسوب مي‌شود که منجر به تشکيل صفوف طويل براي پرداخت ماليات و بهره بردن از مزاياي اجراي اين طرح و منتفع شدن از مزاياي آن خواهد شد اين درحالي است که به گفته کارشناسان بازنگري در قوانين و نحوه اجراي ماليات را پيش شرط مهم ماليات ستاني در سال آينده مي‌دانند.مرتضی حیدری، کارشناس اقتصادی دراین خصوص به «آرمان ملی» گفت: اخذ مالیات به عنوان یکی از ارکان رشد اقتصادی در اکثرکشورهای جهان به شمار می‌آید. سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان متولی اصلی اجرای طرح باید به شکل کاملا مستقل و در جایگاهی بالاتر از دیگر نهادها انجام وظیفه کند تا به دور از هرگونه شائبه نسبت به دریافت مالیات از تمام سازمان‌ها و افراد حقیقی و حقوقی بدون هیچ اهرم بازدارنده اقدام کند. او افزود: پیش‌نیاز اجرای طرح مالیات در کشور نیاز به یک خانه تکانی و اصلاحات اساسی در سازمان امور مالیاتی دارد تا چالش‌های موجود در این بخش حل شود و مالیات به عنوان محلی برای کسب درآمد دولت معرفی شده است و این اندیشه باید به سمت معرفی سازمان پاسخگو در مقابل مردم تغییر کند و رویکرد کارفرمایی این سازمان در برابر مردم به فرآیند مطالبه‌گری و خادم بودن دولت و سازمان امور مالیاتی و الزام پاسخگو بودن آن تغییر یابد. او افزود: یکی از رویکردهای اشتباهی که در این سازمان وجود دارد مساله خوداظهاری مالیات است که به اشتباه از رویکردهای مالیاتی غرب اقتباس کرده‌ایم در حالی که مقوله خوداظهاری در نظام مالیاتی غرب بسیار متفاوت با آنچه که در ایران وجود دارد است و خوداظهاری مالیاتی در غرب مبتنی بر جمع‌آوری اسناد است و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی جهت بازپس‌گیری مالیات‌هایی که از سوی اداره مالیات به مودی تعلق می‌گیرد.

 

مدافع حاكميت ديني

روزنامه اعتماد:«قبل از انقلاب وقتي در مغازه پدرم خانم‌هاي بي‌حجاب مي‌آمدند من از بالكن مغازه با تيركمان به پاهاي خانم‌هاي بدحجاب مي‌زدم كه چرا پالُخت بيرون آمده‌اند. پدرم نسبت به حجاب حساس بود اما گفت اگر ضربه‌اي بخورند شرعا ضامن هستي و از اين رو تيروكمان را گذاشتم كنار و روي آنها آب مي‌ريختم.» اين جملات از عبدالحسين خسروپناه به نقل از گفت‌وگويي با خبرگزاري فارس، اين روزها و به مناسبت انتصاب او به سمت دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي در شبكه‌هاي مجازي دست به دست مي‌شود. خسروپناه در همان گفت‌وگو مي‌گويد: «چون (در زمان شاه) پدرم اجازه نمي‌داد به سينما برويم بنده تاكنون به سينما نرفته‌‌ام! بعضي وقت‌ها از بنده درخواست مي‌شود برخي از فيلم‌ها را ببينم و نظر دهم، به آنها مي‌گويم فيلم‌ها را بياوريد اينجا. به فرزندانم هم توصيه نمي‌كنم به سينما بروند.» پيش‌تر و در اوج بحران كرونا هم اظهارنظرهاي خسروپناه در مورد اعتبار و وجاهت طب سنتي بحث‌برانگيز شده بود، او در گفت‌وگويي ويديويي گفته بود كه سه بار به بيماري كرونا مبتلا شده و هر سه‌بار با داروهاي سنتي بهبود پيدا كرده. خواندن و شنيدن اين حرف‌ها ممكن است براي بخش‌هايي از جامعه تعجب‌برانگيز به نظر برسد، اما نزد اهالي علوم انساني به ويژه اهل فلسفه تازگي ندارد. ايشان سال‌هاست كه با ديدگاه‌ها و مواضع اين رييس پيشين موسسه پژوهشي حكمت و فلسفه ايران آشنايي دارند و خاستگاه‌هاي فكري و فرهنگي آن را مي‌شناسند. در جستار پيش رو مي‌كوشيم با بازخواني مهم‌ترين برهه‌هاي «زيست‌نامه» عبدالحسين خسروپناه، اين ريشه‌ها و خاستگاه‌ها را نشان دهيم.

 

محاسبه دشمن درباره مردم اشتباه بود

روزنامه ایران: جمعی از مداحان و شاعران اهل بیت(ع) صبح پنجشنبه گذشته و در آستانه خجسته سالروز ولادت باسعادت حضرت فاطمه‌زهرا سلام‌الله ‌علیها با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای طی سخنانی در این دیدار، مداحی را هنری ترکیبی برای انتقال معارف و احساسات و نقش‌آفرینی در معرکه‌های حساس کشور دانستند و علت به ثمر نرسیدن نقشه جامع و برنامه‌ریزی شده دشمن در قضایای اخیر را محاسبات غلط آنها از واکنش مردم، جوانان و مسئولان خواندند و تأکید کردند: راه مأیوس کردن بدخواهان از دشمنی، قوی شدن ایران است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای  محبت و ارادت به حضرت صدیقه کبری را در امور شخصی و عمومی بسیار مؤثر دانستند و در بیان نکاتی خطاب به مداحان گفتند: مداحی، میراث شیعه و یک هنر مرکّب است که از ترکیب صدای خوش، شعر خوب، آهنگ مناسب و محتوای فاخر ایجاد می‌شود و باید همچون سایر متون ارزشمند دینی همه ارکان آن زیبا باشد. ایشان با اشاره به اهمیت آهنگ مناسب در انتقال مفاهیم، گفتند: برخی آهنگ‎ها که متناسب با ترانه‌های گناه‌آلود است برای مداحی مناسب نیست و مداحی نباید با آنها مخلوط شود.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بالا بردن رشد فکری جامعه را از جمله مأموریت‌های مداحی برشمردند و گفتند: در مداحی علاوه بر معرفت‌آموزی، برانگیختن احساسات نیز وجود دارد. البته احساس بدون تعقل سودمند نیست اما ویژگی بی‌بدیل معرفت‌آموزی در متون شیعی این است که علاوه بر احساسات، عمق معرفتی مخاطب را نیز افزایش می‌دهد. ایشان با اشاره به نقش‌آفرینی برجسته مداحان در معرکه‌های حساس کشور از جمله دفاع مقدس و ترغیب جوانان به حضور در جبهه‌ها و فداکاری برای کشور و همچنین در قضایای گوناگون مانند فتنه ۸۸  و ۹ دی، تأکید کردند: بدانید که به‌عنوان مداح در کجا ایستاده‌اید و با پدیده بزرگ و جذاب مداحی در خدمت انقلاب یعنی تحول روزآمد کشور و گسترش فضای «مبارزه با طاغوت و ظالم و استکبار و فساد» نقش‌آفرینی کنید.

 

احتمال قطعی گاز بخش خانگی و تجاری

روزنامه تجارت: مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اشاره به شرایط جوی حاکم بر کشور که منجر به افزایش شدید مصرف گاز شده است، گفت: مجموع مصرف گاز روز پنجشنبه، ۲۲ دی‌ماه در بخش‌های تجاری و خانگی به حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش ۱۵۰ میلیون مترمکعبی (۲۷ درصد رشد) را شاهد هستیم.مجید چگنی اظهار کرد: با ورود سامانه هوای سرد به کشور ما شاهد افت دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط هستیم، به‌طوری که در استان‌های شمال غربی و شرقی دمای هوا تا منفی ۲۸ درجه سانتیگراد رسیده، این از حیث فراگیری و ماندگاری سرما در ۱۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.وی با بیان این که به تبع کاهش دما افزایش شدید مصرف گاز در بخش‌های خانگی و تجاری را شاهد هستیم، تصریح کرد: امروز حدود ۷۰۰ میلیون مترمکعب در بخش‌های خانگی و تجاری مصرف شده که در مقایسه با دوره مشابه پارسال در این بازه زمانی بیش از ۱۵۰ میلیون متر مکعب افزایش را نشان می‌دهد که معادل تولید ۶ فاز پارس جنوبی است.مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان این که خوشبختانه شاهد افت فشار و قطعی گاز در کشور نبودیم و همکاران ما در جای جای کشور آماده باش کامل هستند، افزود: با توجه به ماندگاری برودت هوا شرایط سخت‌تر و مصرف گاز افزایش می‌یابد، از این رو پیش‌بینی‌های و تمهیدهای لازم در این باره انجام شده است.به گفته چگنی، با تلاش شبانه‌روزی کارکنان صنعت گاز فرآیند گازرسانی در حال انجام است و مردم عزیز هم هیچ دغدغه‌ای برای گرم کردن منازل خود نداشته باشند.براساس گزارش شرکت ملی گاز، وی با تأکید بر رعایت دستورعمل‌های صادره از سوی شرکت ملی گاز ایران درباره رعایت الگوی مصرف، اظهار کرد: از هم‌وطنان و مشترکان عزیز خواهشمندیم که در استفاده از این نعمت الهی مصرف بهینه را به جد داشته باشند و شرکت ملی گاز ایران را در رساندن گاز پایدار به اقصی نقاط کشور به‌ویژه روستاهایی که در محاصره برف هستند یاری رسانند.معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان با اشاره پایش دمای اداره‌ها، گفت: از ابتدای این طرح تاکنون بیش از ۱۳۱ هزار مورد پایش دمای اداره‌ها انجام شده که از این تعداد ۱۳ هزار مورد اخطار دریافت کرده‌اند و جریان گاز حدود ۲ هزار اداره نیز قطع شده است.

 

به نام زن و علیه زن

روزنامه جوان:در حوادث پاییز ۱۴۰۱، چنین وانمود می‌شد که آشوبگران به دنبال احقاق حقوق زنان هستند و این رویکرد در شعار‌ها و نماد‌ها نیز وجه پررنگی یافت. هرچند ادعای مطالبه حقوق زنان برای کسانی که فحاشی‌های رکیک جنسی به بخشی از رفتار روزمره‌شان تبدیل‌شده، گزافه‌ای مضحک بیش نیست، اما نمی‌توان انکار کرد انتخاب «زن» به عنوان سوژه اصلی آشوب از سوی هدایتگران اصلی آن کاملاً معنادار و هوشمندانه بود.هرچند تاریخ ۴۴ ساله انقلاب اسلامی فراز و فرود بسیار داشته و کم ناآرامی و اغتشاش ندیده‌ایم، اما وجه تمایز برجسته اغتشاشات اخیر آن بود که می‌توان آن را بی‌پرده و بی‌نقاب‌ترین عنادورزی با جمهوری اسلامی دانست و عوامل و عناصر آن بی هیچ تعارف و ابایی به مقدسات و هنجار‌های جامعه مسلمان ایرانی هجوم آوردند. هرچند در دفعات گذشته در پشت ادعاهایی، چون تقلب در انتخابات یا مطالبات معیشتی مردم پنهان شدند، اما این بار از همان ابتدا مستقیماً به ارزش‌های دینی حمله کردند. هرچند مهم‌ترین مسئله عموم مردم مطالبات اقتصادی و معیشتی بود، اما چندان شعاری از این دست در آشوب‌ها شنیده نشد و حتی حامیان بیرونی آشوب نیز به این موضوعات چندان نپرداختند. در واقع می‌توان گفت آشوب‌های اخیر صحنه هماوردطلبی گفتمان غرب خداناباور در برابر همه ارزش‌ها و هنجار‌های توحیدی در ایران اسلامی بود. به تعبیر دیگر منازعه دو جهان‌بینی مادی و توحیدی در این آوردگاه قابل‌مشاهده بود.اینکه «زن» به‌عنوان نماد این منازعه گفتمانی برگزیده شد نیز به همین ماهیت مرتبط بود. در واقع در طول چهار سده گذشته یکی از مهم‌ترین شاخص‌های تقابل جهان‌بینی توحیدی و برخاسته از تعالیم انبیا با جهان‌بینی مادی غرب مدرن را در موضوع زن می‌توان مشاهده کرد. هرچند آموزه‌های توحیدی زن را به‌عنوان سرچشمه پاکی و طهارت نسل و محور اصلی انسان‌سازی برای تکامل معنوی بشر معرفی کرده‌اند، غرب مدرن زن را به نام «آزادی» به استثمار اقتصادی و اجتماعی کشانده است. در «انقلاب صنعتی» سده هجدهم، زن را به «نیروی انسانی ارزان صنعت» و در «انقلاب جنسی» قرن بیستم زن غربی را «ابزار هوسرانی مردان» قرار دادند.

 

بمب‌هایی که در ذهن‌ها منفجر می‌شوند

روزنامه کيهان:  می‌گفت: «آيا شما فکر کرده‌ايد آمريکا که با يک بمبش می‌تواند تمام سيستم‌های نظامی ما را از کار بيندازد، از سيستم نظامی ما می‌ترسد؟» اما ظاهرا آن بمب فقط در ذهن گوینده این سؤال وجود داشت و در انبارهای تسلیحاتی آمریکا خبری از آن نبود. در واقع ارتش تروریستی آمریکا حتی از رهگیری ساده‌‌ترین پهپادهای نظامی نیز عاجز بود چه رسد به اینکه با یک بمب «تمام سیستم‌های نظامی ایران» را از کار بیندازد! 19 سپتامبر 2022 «کم مک میلان»افسر توپخانه ارتش آمریکا که در عراق خدمت کرده بود طی مقاله‌ای برای تارنمای آمریکایی «1945» نوشت: «پهپاد‌های ایرانی مرتبا به نیرو‌های آمریکایی و ائتلاف در خاورمیانه حمله کرده‌اند و بار‌ها از خطوط دفاعی مهیب آمریکایی عبور کرده و اهدافی را در پایگاه‌های ایالات متحده در هم کوبیده‌اند… پهپاد‌های انتحاری چیزی بود که من و دوستانم را شب‌ها در عراق بیدار نگه می‌داشت.»یک قرارداد 5.4 میلیارد دلاری، یک قرارداد 1.750 میلیارد دلاری،یک قرارداد 130 میلیون دلاری و یک قرارداد 120 میلیون دلاری؛ مجموعا 7 میلیارد و 400 میلیون دلار، رقمی است که عربستان سعودی تنها طی 4 سال برای تجهیز خود به سامانه‌ دفاع هوایی پاتریوتِ ساخت آمریکا و استفاده از خدمات آن پرداخت کرد. شاید بهتر بود به‌جای این هزینه، پادشاه سعودی یکی از همان بمب‌ها را سفارش می‌داد تا «تمام سیستم‌های نظامی» انصارالله یمن را از کار بیندازد اما چنین بمبی حتی برای مقابله با مجاهدان یمنی که فاقد ارتش منسجم و نیروی هوایی و دریایی بودند نیز وجود نداشت.

 

غرق وجدان

روزنامه وطن امروز: تلاش تحسین‌برانگیز یک کارمند اداره آب شهرستان فهرج استان کرمان که برای رفع ترکیدگی لوله آب جان خود را به خطر انداخت، تحسین کاربران فضای مجازی را به دنبال داشته و ویدئوی مربوط به آن این روزها جزو پربازدیدترین تصاویر شبکه‌های اجتماعی شده است. حمید عبدالله‌دخت، کارمند ساده وظیفه‌شناس در سرمای شدید صفر درجه هوا برای رفع ترکیدگی لوله آب شهری با پای برهنه و لباس نازک وارد گودالی مملو از آب گل‌آلود بسیار سرد می‌شود که تا سطح خیابان بالا آمده است. عمق این گودال که لوله آب در کف آن تعبیه و دچار شکستگی شده بود حدود 2 متر برآورد می‌شود. آب با فشار زیاد ناشی از شکستگی لوله همراه با ورود آب از جوی کنار خیابان امان این کارمند وظیفه‌شناس یا به عبارتی فداکار را بریده بود اما او همچنان در آن شرایط سخت خطر را به جان خرید تا ساکنان منطقه دچار مشکل بی‌آبی نشوند؛ اقدامی شایسته و قابل تحسین که وظیفه‌شناسی وی در انجام امور محوله همه را به وجد آورد. تاریخ نشان داده است نمونه چنین افراد وظیفه‌شناس و بی‌ادعایی را در کشور کم نداریم که در حال انجام وظیفه، خطر می‌کنند و چه‌بسا برای رفاه یا نجات جان همنوعان خود با فداکاری حتی از جان خود می‌گذرند؛ از شهادت آتش‌نشان‌های ساختمان پلاسکوی تهران گرفته تا جان‌نثاری زنده‌یاد حسن امید‌زاده معلم فداکار شفتی که پس از سال‌ها تلاش در عرصه تعلیم و تربیت، بهمن‌ماه ۷۶ در حادثه آتش‌سوزی مدرسه روستای بیجارسر این شهرستان بعد از نجات جان۳۰ دانش‌آموز از شعله‌های آتش بشدت دچار سوختگی شد و با آسمانی شدنش درس عشق و ایثار از خود برجا گذاشت.  حال با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر خنثی کردن نقشه دشمن برای مأیوس کردن و ایجاد ناامیدی در کشور و در مقابل توجه ویژه به امیدآفرینی، کسانی که در هر شغل و جایگاه و مرتبه‌ای به دنبال حل مشکلات مردم هستند و با انجام کار درست و وظیفه‌شناسی، امیدآفرینی می‌کنند، مصداق بیانات مقام معظم رهبری است، زیرا امیدآفرینی یعنی اینکه مردم بدانند کسانی که مسؤولیت بر عهده دارند، همانند این کارمند گمنام از جان خود مایه می‌گذارند تا خدمات مورد نیاز به‌موقع به دست مردم برسد.

 

آب از خلیج‌فارس 2ساله به یزد می‌رسد

روزنامه همشهری:پروژه پرحرف و حدیث و معلق بین اما و اگرهای متعدد برای انتقال آب به فلات مرکزی ایران، درنهایت با تصمیم دولت سیزدهم وارد مرحله اجرای دومین خط لوله انتقال آب شد. عملیات اجرایی خط دوم طرح انتقال آب خلیج‌فارس به یزد و ۲ استان‌ دیگر فلات مرکزی (کرمان و اصفهان) روز پنجشنبه طی مراسمی با حضور رئیس‌جمهور، وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استان در یزد کلید خورد. دولتی‌ها معتقدند با اجرای این طرح بزرگ ملی، بخش قابل توجهی از مشکلات آبی استان‌های مرکزی کشور به‌ویژه استان یزد و کرمان حل و آب پایدار در این استان‌ها تامین می‌شود.سیدابراهیم رئیسی در اجتماع مردم در میدان امیرچخماق یزد کمبود آب، مسکن و بیکاری را 3مشکل اصلی مردم این استان عنوان کرد. او گفت انتقال آب تا پایان دولت انجام می‌شود، وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال محقق می‌شود و آمار بیکاری در این استان به حداقل می‌رسد. رئیسی در اجتماع مردم یزد در میدان امیرچخماق و مردم شهرستان خاتم یزد حضور پیدا کرد.او در جمع مردم شهرستان خاتم یزد با بیان اینکه مردم شاید مشکلات را تحمل کنند، اما فساد و تبعیض را تحمل نخواهند کرد، گفت: به‌طور طبیعی ممکن است که در اثر برخورد با فساد جیغ عده‌ای که خود را خواص می‌پندارند بلند شود، اما این مسئله به هیچ وجه برای ما اهمیت ندارد، چرا که مهم برای ما منافع عموم مردم است و نه عده‌ای که خود را خواص می‌پندارند.

 

تاریخ‌نگاری انقلاب، انقلاب نیاز دارد

روزنامه فرهیختگان:درباره تاریخ تعاریف متعدد و متنوعی شده است یکی از این تعاریف که شاید ساده‌ترین‌هایش باشد این است که تاریخ، علم شناخت و تفسیر گذشته انسان‌ها در پرتو حال است که براساس روش‌ها، گزینش‌ها و تفسیرهای مورخان به دست می‌آید. در گزارش پیش‌رو با توجه به روز 25 دی ماه و روز ملی تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی، به سراغ تاریخ و روایت انقلاب اسلامی رفتیم. در برخورد اول و عمومی به گزاره تاریخ انقلاب اسلامی و با توجه به حجم گفتارهایی که پیرامون وقایع انقلاب طرح شده است، این تصور وجود دارد که نقطه مغفول و ناگفته‌ای از این دوره مهم تاریخی نداریم. اما واقعیت امر این است که حتی مهم‌ترین وقایع این دوره‌های تاریخی در پیشگاه دیدگان عمومی ناشناخته مانده است. انقلاب اسلامی ایران از مهم‌ترین اجزای تاریخ معاصر ایران و جهان است اما روایت‌های محدودی از آن دوران عرضه می‌شود. عمده جریان رسانه‌ای امروز در حال تولید محتوا درخصوص رویدادهای انقلاب اسلامی هستند و محلی برای منازعه و جنگ روایت شده است. تاسف‌بار اینکه عمده روایت‌های جعلی که در اختیار جوان‌ها قرار گرفته، از دل شبکه‌های اجتماعی بیرون می‌آیند و از طریق صفحات اینستاگرامی یک چهره مشهور فوتبالی یا حتی سینمایی ضریب رسانه‌ای می‌خورد. دلایل متعددی درخصوص ضعف‌ در روایت تاریخ انقلاب وجود دارد که بخش عمده آن به شیوه‌ها و روش سنتی بازخوانی وقایع تاریخی در ایران باز می‌گردد. تا قبل از پیروزی انقلاب جریان‌های عمده تاریخ‌نگاری در ایران محدود به سنت‌های تاریخ‌نگاری غرب بوده است. ناسیونالیسم، لیبرال‌دموکراسی و سوسیال‌دموکراسی سه گرایش عمده و اصلی مسلط بر نگاه و تفکر مورخان متأثر از مکاتب تاریخ‌نگاری غربی است. در تاریخ‌نگاری ناسیونالیسم به خون، نژاد و سرزمین اهمیت داده می‌شود. سوسیالیسم نیز انسان را موجودی اقتصادی فرض کرده و مورخان متأثر از این تفکر، هدف تبیین و تحلیل تاریخ براساس نظام، ساختار و ‌انگیزش‌های اقتصادی را دنبال کرده‌اند.

 

ثروتی که از دست رفت

روزنامه شرق:ایلان ماسک اولین فرد در تاریخ است که 200 میلیارد دلار از دارایی شخصی خود را از دست داده. برای درک صعود و نزول او در فهرست ثروتمندترین افراد جهان باید مؤلفه‌های زیادی را در نظر بگیریم. مسیر تبدیل‌شدن ماسک به ثروتمندترین فرد دنیا خیلی سال قبل آغاز شد. او ابتدا در سال‌های 2009 و 2012 پاداش‌هایی در قالب سهام از تسلا دریافت کرد‌ ولی مهم‌ترین اتفاق برای افزایش دارایی‌های شخصی او در سال 2018 رخ داد.تسلا در آن سال تصمیم گرفت بزرگ‌ترین پاداش تاریخ برای مدیر یک شرکت را برای ایلان ماسک در نظر بگیرد. این کمپانی اهدافی را برای مدیرعامل خود تعیین کرد که او در صورت دستیابی به آنها می‌توانست پاداش هنگفتی دریافت کند. در‌نهایت قیمت سهام تسلا در انتهای سال 2020 به بالاترین سطح تاریخ خود رسید و 304 میلیون سهام تسلا با قیمت 23.34 دلار را راهی جیب ماسک کرد. حالا گروهی از سهامداران تسلا بابت همین پاداش از این شرکت شکایت کرده‌اند؛ چون باور دارند این رقم بیش‌ از حد زیاد بوده است و بخشی از این سرمایه باید به تسلا برگردانده شود. دادگاه مربوطه در ماه نوامبر برگزار شد و نتیجه آن هنوز اعلام نشده، اما بازار تصمیم خود را گرفته است. با توجه به اینکه این کارآفرین جنجالی تاکنون با وثیقه‌کردن سهام خود در تسلا وام‌های زیادی از‌جمله برای خرید توییتر دریافت کرده، سؤال مهم این است که ارزش وثیقه‌های ماسک چه زمانی به اتمام خواهد رسید؟ اسناد ثبت‌شده نشان می‌دهند ماسک تا انتهای مارس 2022 حدود 52 درصد از سهام خود را وثیقه کرده بود‌ اما مشخص نیست او دقیقا چه رقمی وام گرفته و شرایط این وام‌ها چگونه بوده است؟ البته بررسی وام دریافتی برای توییتر می‌تواند سرنخ‌هایی را به ما ارائه کند. طبق بررسی‌ها، ماسک احتمالا 19.2 میلیارد دلار روی سهام به ارزش تقریبی 96 میلیارد دلار وام گرفته است. تحلیلگران می‌گویند حالا تنها راه نجات ایلان ماسک از اسپیس‌ایکس می‌گذرد. این شرکت اخیرا 750 میلیون دلار جذب سرمایه داشته است و ارزش آن 137 میلیارد دلار برآورد می‌شود. با توجه به آینده درخشانی که پیش‌روی این شرکت قرار دارد، ماسک می‌تواند به رشد ارزش آن امیدوار باشد‌ اما او برای استفاده از اسپیس‌ایکس باید سهام این شرکت را از حالت خصوصی درآورد و عمومی کند؛ اتفاقی که احتمالا با باورهایش همخوانی نخواهد داشت.

 

پایان اَبَر جاسوس ملکه

روزنامه جام جم:صبح بیست و دومین روز دی‌ماه، روز بدی برای انگلیسی‌ها بود چون حکم اعدام علیرضا اکبری، ابرجاسوس سرویس اطلاعاتی انگلستان اجرا شد و این درواقع اولین پرونده در حوزه جاسوسی برای انگلیس بود که به اعدام منجر شد. علیرضا اکبری، شاه‌مهره نفوذی ملکه که اطلاعات مهمی در حوزه‌های نظامی، هسته‌ای، دیپلماتیک و سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای ایران در اختیار سرویس جاسوسی انگلیس قرار می‌داد، صبح روز پنجشنبه به دار مجازات آویخته شد. این اتفاق درحالی بود که تنها ساعتی بعد از اعلام تایید حکم علیرضا اکبری، وزیر خارجه انگلیس با انتشار پیامی مدعی شده بود ایران باید اعدام اکبری، تبعه ایرانی-بریتانیایی را متوقف و فورا او را آزاد کند!ما با یک مورد خاص طرف هستیم؛ ‌فردی شبیه کشمیری و کلاهدوز و بسیار نزدیک به حلقه اول مسئولان. علیرضا اکبری ۶۱ساله که سابقه ۷۰ماه حضور در جبهه‌های جنگ را هم داشته و مثل خیلی از مسئولان فعلی در سال‌های بعد از جنگ در سمت‌های حساس و مهمی قرار گرفته،‌ یعنی از حضور در معاونت روابط خارجی وزارت دفاع و شورای‌عالی امنیت ملی تا فعالیت در مرکز تحقیقات استراتژیک و مشاوره نیروی دریایی. روابط اکبری با افسران اطلاعاتی MI۶ این‌طور آغاز شد که از سال ۱۳۸۳ او در یک مهمانی که توسط سفیر انگلیس ترتیب داده شده بود شرکت کرد و اینجا نقطه برقراری ارتباط بود.  از این مرحله ویزای vip انگلیس برای او صادر شد تا این‌که در سال ۸۴ علیرضا اکبری با سفر به انگلیس رسماً‌ با افسر ارشد MI۶ ملاقات کرد و پس از آن در سال ۱۳۸۵ به سفرهای اروپایی خود برای ملاقات با افسران اطلاعاتی انگلیس ادامه داد. البته او از سال ۱۳۸۶ ابزار امن ارتباطی هم از سرویس انگلستان دریافت کرد و به همین پشتوانه اقدام به تاسیس شرکتی پوششی برای توجیه سفر به اروپا کرد.  ادامه این روند موجب شد او در تور وزارت اطلاعات قرار بگیرد. برای اولین بار سال ۸۷ وزارت اطلاعات به او مشکوک شد و اکبری را به جرم جاسوسی دستگیر کردند و بعد با اخذ تعهدی برای قطع ارتباط با MI۶ او دو سالی را به همین منوال ادامه داد تا این‌که سال۱۳۸۹ شاه‌مهره ملکه به بهانه درمان به اروپا سفر کرد و بازی جدیدی از این مرحله شکل گرفت.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.