غرق در فداکاری در دمای صفر درجه

گفت‌وگو شهروند آنلاین با مامور آبفا فهرج که برای جلوگیری از هدر‌روی آب ۵ ساعت در گودال آب یخ عملیات انجام داد

غرق در وجدان بود؛ غرق در آب، وقتی تصاویر لحظات فداکاری‌اش، در دوربین ثبت می‌شد.
فیلمی ۱۸ ثانیه‌ای در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد، فیلمی که نشان می‌دهد مامور  آب و فاضلاب شهرستان فهرج چطور برای نجات ۷۰ ساکن شهر، خود را داخل گودال دو متری می‌اندازد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ سکانس‌های فیلم تلاش مامور اتفاقات اداره آبفا فهرج در کرمان شد یکی از پربازدیدترین فیلم‌های مجازی. حمید عبدالله دخت نقش اول این فیلم کوتاه بود.

مردی که به دلیل نبود تجهیزات،  در گودالی پر از آب،  ماموریتش را تمام می‌کند. او برای جلوگیری از هدر روی و آلودگی آب، در زمستانی‌ترین هوای شهر داخل گودال پر از آب می‌رود.

۵ ساعت عملیات در دمای صفر درجه نشان از ایثار و از خودگذشتگی این مامور وظیفه‌شناس دارد.

جزییات حادثه

حمید عبدالله دخت ۴۰ سال دارد ۱۸ ماهی است که در اداره آب و فاضلاب شهرستان فهرج مشغول به کار شده:《ساعت ۲ ظهر بود که با تماس اهالی محل متوجه ترکیدگی لوله آب در بلوار ۲۲ بهمن فهرج شدم. آب در حال هدر رفتن بود و هر لحظه ممکن بود آسیب جدی‌تری وارد کند. ماشین ندارم. ماشین ادراه هم خراب است. از یکی از همسایه‌ها خواستم مرا به منطقه حادثه ببرد.

تنها تجهیزاتی که داشتم یک بیل بود و سطل. تجهیزات اداره آب و فاضلاب شهرستان به شدت محدود و کم است. ابتدا با بیل زمین را کندم. شرایط سختی بود هوا به شدت سرد و باد می‌آمد. با سطل گل و خاک داخل گودال را خالی می‌کردم.

چاره ای نبود باید مشکل ترکیدگی لوله آب حل می‌شد. تمام گودال آب شده بود. انشعاب ۷۰ خانوار به این لوله وصل بود. باید از هدر‌روی آب جلوگیری می‌شد و اجازه نمی‌دادم آب آلوده وارد انشعابات خانه‌های اهالی شهر شود.》

۵ ساعت فداکاری در دمای صفر درجه

۵ ساعت با یک بیل و سطل در وسط بلوار مشغول کندن زمین بود تا لوله آسیب دیده را احیا کند.
حمید عبدالله دخت غرق در وجدان بود که تصاویر خدمت رسانی‌اش ثبت شد و بعد پخش.
《 من وقتی مشغول کار بودم یک نفر از من فیلم گرفته است. اصلا متوجه نشدم چه کسی فیلم را گرفته. وقتی کار تمام شد به خانه رفتم که مدیر اداره با من تماس گرفت. وقتی گفت فیلم را دیده شوکه شدم. باورم نمی‌شد به این سرعت فیلم پخش شده باشد. 》

تقدیر از مامور فداکار

حمید پیش از اینکه وارد اداره آب و فاضلاب فهرج شود به عنوان لوله کش در شهر کار می‌کرده است. همین هم شد تا او را به عنوان مامور پیمانی در اداره قبول کردند.

حالا ۱۸ ماهی است که جذب اداره شده. ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان حقوق ماهیانه‌اش است با ۳ دختر و پسر. ۲ پسر دارد و یک دختر.

حقوقش کفاف زندگی را نمی‌دهد  اما راضی است:《 تنها رضای خدا و خلق خدا برایم مهم است. مهم انجام وظیفه‌ام است. تمام تلاشم را می‌کنم تا بتوانم وظیفه‌ام را به درستی انجام دهم و خدا و مردم از من خشنود باشند.》
مسئولان فهرج از این مامور فداکار قدردانی و تقدیر کردند و قرار است از او در تهران نیز با حضور مدیران عالی وزارت نیرو تجلیل شود.

کمک‌رسانی یک همکار

اسماعیل رکن آبادی یکی ۴ مامور اداره آبفا فهرج است. همکاری که در آن سرمای استخوان سوز باوجود پایان کار اداری‌اش به داد حمید رسید. 《ساعت کاری اداره تمام شده بود. به خانه رفته بودم که حمید تماس گرفت و ماحرای ترکیدگی لوله آب در بلوار ۲۲ بهمن را گفت. خودم را به آنجا رساندم.

حمید با یک لباس نازک و کوتاه داخل گودال رفته بود تا کمک‌رسان اهالی شهر باشد. او با از خودگذشتگی با وصل یک رابط این لوله ترکیده را تعمیر می‌کند و از آلودگی آب شهری و هدر‌روی آب جلوگیری کرد. کارش که تمام شد برایش لباس آوردم و کمکش کردم تا آب گودال را خالی کنیم و دوباره از خاک پر. 》

مشکلات ادراه آب و فاضلاب فهرج

ماموران آب و فاضلاب شهرستان فهرج  گلایه‌های مشابه‌ای دارند: 《 از ابتدا تا انتهای شهرستان ۱۲۰ کیلومتر فاصله وجود دارد. شهرستات وسعت بالایی دارد اما تجهیزات و امکانات بسیار محدود است.》

همه کارمندان اداره خواستار  امکانات  و تجهیزات تخصصی و کاملی هستند. می گویند:《 مشکلات زیادی وجود دارد. از کمبود نیرو و کمبود تجهیزات.  اصلا تجهیزاتی وجود ندارد. وقتی گرفتاری یا مشکلی پیش می‌آید با ابتدایی‌ترین وسایل باید درست شود.

نیاز مبرم شهرستان بیل مکانیکی است که امیدواریم تامین شود. همچنین شهر فهرج شیر فلکه کافی برای شبکه آبرسانی ندارد. اگر بسته شود، آب برخی مکان‌ها قطع خواهد شد. کمبود شیرفلکه در سطح شهرستان وجود دارد.
اگر شیرفلکه به قدر کافی بود می‌توانستیم با بستن شیر همان منطقه، عملیات تعمیر را انجام دهیم.》

قرار است از حمید عبدالله دخت  مامور فداکار آبفا در تهران نیز با حضور مدیران عالی وزارت نیرو تجلیل شود.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.