زمستان سرد ما زمستان سخت آن‌ها/ کیشیدا خودکشی کن!/ تقلای روباه در تله

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي اعدام عليرضا اکبري و همکاري او با شبکه‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي به ويژه MI6 ، استفاد نخست‌وزیر عراق بار دیگر از نام جعلی برای خلیج فارس ، قطع گاز مشترکان پر مصرف حتی اگر ادارات دولتی باشند، ، تهران در ابتدای 1405 چگونه خواهد بود؟، احتمال ‌ترسیم اوراسیای جدید و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز ادامه چانه‌زنی گروه‌های منفعت‌طلب  برای کارشکنی در تداوم عرضه خودرو در بورس کالا در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي اعدام عليرضا اکبري و همکاري او با شبکه‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي به ويژه MI6 ، استفاد نخست‌وزیر عراق بار دیگر از نام جعلی برای خلیج فارس ، قطع گاز مشترکان پر مصرف حتی اگر ادارات دولتی باشند، ، تهران در ابتدای 1405 چگونه خواهد بود؟، احتمال ‌ترسیم اوراسیای جدید و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

لانه جاسوسی 2 حمله به سفارت منافع ملی نیست

روزنامه آرمان امروز: روز گذشته «عبدالله گنجي»، روزنامه‌نگار اصولگرا که بعد از مديريت «روزنامه‌هاي جوان» و «روزنامه همشهري» که حالا به عضويت شوراي اطلاع‌رساني دولت در آمده است در حساب توييتر خود در واکنش به محاکمه «رضا اکبري»، که به جرم جاسوسي براي دولت انگلستان در تهران اعدام شد، نوشته است که بچه حزب‌الهي‌ها بايد در اقدامي به سفارت انگلستان در تهران حمله کنند و در امتداد تسخير سفارت آمريکا، دومين لانه جاسوسي را هم اشغال کنند.در ماه‌هاي اخير ديوارهاي سفارت انگليس به سوژه‌اي براي رسانه‌‎ها تبديل شد. تعدادي از افرادي که به نظر بايد آنها در قالب بچه‌حزب‌الهي‌هاي مد نظر آقاي گنجي تعريف کنيم در اقدامي به شعار نويسي بر روي ديوار سفارت انگلستان پرداختند که پس از آن «سايمون شرکليف»، سفير انگليس با همکاري تعدادي از کارمندان اين سفارتخانه و چند سفارت ديگر ديوارها را رنگ کردند. ولي اين پايان کار نبود و بار ديگر ديوارها با شعارهاي انقلابي روبه‌رو شدند. پس از آن برخي از کاربران اصولگرا نوشتند که سفير انگليس بايد دوباره دست به نقاشي بزند. برخي کاربران ديگر هم نوشتند اين رفتارها محصول نفهميدن قواعد روابط بين الملل است و تنها تصويري که از ايران به جهان مخابره مي کند، تصويري به دور از فرهنگ و تمدن است و تنها نتيجه اي هم که دارد انزواي بيشتر ايران در عرصه بين الملل است. حالا اعدام عليرضا اکبري و همکاري او با شبکه‌هاي جاسوسي و اطلاعاتي به ويژه MI6 به بهانه ديگري تبديل شده است تا از بچه‌هاي حزب‌الهي بخواهند که همان بلايي که سر سفارت آمريکا آوردند با سفارت انگلستان هم همان کنند.

 

عرضه بورسی خودرو ادامه می‌یابد

روزنامه ایران:در ادامه چانه‌زنی گروه‌های منفعت‌طلب  برای کارشکنی در تداوم عرضه خودرو در بورس کالا، دیروز وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرد که سیاست وزارت اقتصاد حمایت از سرمایه‌گذاران و افزایش شفافیت است و با توجه به مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار و عدم دریافت مصوبه از سایر نهادها، عرضه خودرو در بورس کالا بر اساس مصوبه شورای عالی بورس طبق روال گذشته ادامه یابد. در این نامه عنوان شده است، در صورت دریافت هر درخواست از سوی سایر دستگاه‌ها و نهادها، موضوع مجدداً در شورای عالی بورس و اوراق بهادار مطرح گردد. این نامه در پی نامه مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به وزیر امور اقتصادی و دارایی درخصوص تعیین تکلیف ادامه پذیرش عرضه خودروهای جدید در بورس کالا، ارسال شده بود و بر اساس آن، عرضه روز یکشنبه خودروی دنا‌پلاس از طرف شرکت ایران خودرو انجام خواهد پذیرفت. همچنین دیروز، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس گفت: سازمان بورس با اتکا به اختیارات قانونی و در جهت حمایت از حقوق سهامداران و بازار سرمایه و با اتکا به اختیارات قانونی خود، تا این لحظه تصمیمی برای لغو عرضه دنا پلاس شرکت ایران‌خودرو در بورس کالا نگرفته و فرایندهای عرضه و ثبت سفارش در حال انجام است و متقاضیان می‌توانند در چهارچوب اطلاعیه عرضه اقدام به ثبت سفارش کنند.امیرمهدی صبایی در گفت‌وگو با خبرنگار روزنامه ایران افزود: تا این لحظه تصمیمی برای لغو عرضه خودروی دنا پلاس گرفته نشده است و عرضه این خودرو باید بر اساس برنامه‌ریزی قبلی انجام پذیرد. صبایی تأکید کرد: اگر نهادی در خصوص لغو عرضه‌ها تصمیمی گرفته باشد، باید خروجی را به صورت مکتوب به سازمان بورس و شورای عالی بورس ارسال کند که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

 

السودانی در اندیشه کسب حمایت کشورهای عربی

روزنامه تجارت: با وجود انتقادات شدید مقامات ایران، نخست‌وزیر عراق بار دیگر از نام جعلی برای خلیج فارس استفاده کرد. اخیرا مسابقات فوتبال میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در بصره برگزار شد و در این جام از نام جعلی (خلیج ع.ر.ب.ی) استفاده شد. مقامات ارشد عراقی از جمله محمد شیاع السودانی، نخست وزیر این کشور و مقتدی صدر، رهبر جریان صدر بر این نام جعلی تاکید کردند که این امر واکنش شدید مقامات کشورمان را به همراه داشت. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان در حاشیه جلسه هیئت دولت در پاسخ به سوالی در مورد این اقدام مقامات عراقی و استفاده از نامی مجعول به جای واژه خلیج فارس گفت: سه روز پیش سفیر عراق را فراخواندیم و اعتراض خود را در این زمینه اعلام کردیم ، دیروز نیز آقای نخست وزیر عراق در توئیتی به نحوی مسئله را جبران کرد. علیرغم انتقاد شدید تهران و احضار سفیر بغداد به وزارت خارجه اکنون محمد شیاع السودانی در سفرش به آلمان بار دیگر این اقدام خود را تکرار کرد. السودانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه دویچه وله که نام خلیج ، فارس است یا عربی مدعی شد: «کشورهای خلیج عربی» این یک واقعیت است و نمی‌خواهیم وارد این مسأله بشویم که عده‌ای تلاش کردند برای آن جنجال آفرینی کنند! ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه این نیز اخیرا در پاسخ به سوالی درباره استفاده از یک نام مجعول به جای خلیج فارس توسط برخی از مقامات عراقی و در جریان برگزاری یک رویداد ورزشی در این کشور و پی گیری های وزارت امور خارجه ایران در این ارتباط اظهار کرد: دستگاه دیپلماسی در این زمینه واکنش نشان داده حتی پیش از اینکه این موضوع در فضای رسانه‌ای ما در داخل مطرح شود ، جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی بلافاصله در این زمینه به صورت رسمی واکنش نشان داده است.

 

زمستان سرد ما زمستان سخت آن‌ها

روزنامه جوان: زمستان امسال سرد و سخت است؛ زمستانی که سرمای هوا در دهه‌های اخیر بی‌سابقه یا کم‌سابقه بوده‌است، اما آنچه این زمستان را برای اروپایی‌ها سخت‌تر کرده‌است، سیاسی‌کاری‌های اتحادیه اروپا در تحریم گاز روسیه است؛ مسئله‌ای که تاوانش را مردم کشور‌های اروپایی می‌دهند. همین حالا در کشور‌های اروپایی برای مواجهه با این زمستان سخت، قیمت برق در اروپا ۵ تا ۱۰ برابر شده و رشد هزینه‌های انرژی بسیاری از صنایع را در اروپا به تعطیلی کشانده‌است. زمستان امسال برای ما هم سخت و سرد است و همین مسئله هم کشورمان را با چالش‌هایی مواجه کرده‌است، تا جایی که بناست مشترکان پر مصرف حتی اگر ادارات دولتی باشند، گازشان قطع شود. حتی برای مدیریت مصرف برخی ادارات دولتی تعطیل شدند و مسئولان از مردم خواسته‌اند مصرفشان را منطقی کنند تا بشود این زمستان سخت را مدیریت کرد.   زمستان سخت اروپا، زمستان سخت ایران  در شرایطی که در ایرانی که با هزارو ۶۰۰ نوع تحریم مواجه است، تنها یک درجه کاهش دمای محل کار یا زندگی می‌تواند به مدیریت شرایط کمک کند، فرانسوی‌ها حواله هیزم گرفته‌اند، آلمانی‌ها سراغ زغال‌سنگ رفته‌اند، انگلیسی‌ها خاک مدفوع گربه می‌سوزانند و سوئدی‌ها با پتو سر کار می‌روند تا در زمستان سخت امسال زنده بمانند؛ زمستان سختی که تحریم گاز روسیه از سوی اروپا به دلایل سیاسی و جنگ اوکراین آن را سخت‌تر و مردم اروپا تاوان این بازی سیاسی را پرداخت می‌کنند. کمپانی بزرگ Cofigeo مالک چندین برند غذایی فرانسه، به دلیل ۱۰ برابر شدن قبض انرژی نصف کارخانه‌هایش را تعطیل کرد. فدراسیون سوپرمارکت فرانسه هم از خطر فساد مواد غذایی خبر داد.  اما طبق آمار bruegel، «فقط» خسارت سرانه قبوض اروپا ۱۰ برابر «کل» خسارت ایران است. روزنامه نروژی نت آویسا نوشت:نروژی‌ها در این زمستان به سمت باشگاه‌های بدن‌سازی هجوم آورده‌اند، البته نه برای ورزش که دوش گرفتن! طبق گزارش این روزنامه قیمت برق در این کشور آن قدر بالا رفته که مردم به جای حمام رفتن در خانه، اشتراک ماهانه باشگاه را خریداری کرده‌اند و بدون ورزش کردن فقط برای دوش گرفتن به باشگاه می‌آیند.

 

اعداد خبرساز بودجه 1402

روزنامه خراسان: دولت بودجه سال آینده را در شرایطی به مجلس ارائه کرده که برخی موضوعات و ارقام آن نگاه ها را به خود جلب کرده است. این که بودجه انبساطی است؟ کسری بودجه چه میزان است؟ رشد 56 درصدی مالیات ها به چه معناست، آیا دولت استخدام جدید دارد؟ کم و کیف افزایش سن بازنشستگی و نیز تاثیر برخی ارقام بودجه بر انتظارات در بازار سرمایه، از این جمله است. در منظری کلی، مشاهده می شود که سقف کلی بودجه یعنی به طور خلاصه جمع منابع عمومی بودجه با بودجه شرکت های دولتی، به بیش از 5 هزار هزار میلیارد تومان رسیده است که البته رشدی حدود 40 درصدی را نسبت به لایحه بودجه سال گذشته نشان می دهد. این رشد بودجه اگرچه در مقام مقایسه دو عدد، حاکی از بودجه انبساطی است، اما در واقع با توجه به انتظار تورم 40 درصدی در سال آینده، می توان گفت که از این منظر بدون رشد چندانی در نظر گرفته شده است. رشد 56 درصدی مالیات ها؛ چگونه؟ از دیگر ارقام مهم بودجه سال آینده رشد مالیات هاست. مقایسه درآمدهای مالیاتی لایحه بودجه امسال و سال آینده حاکی از تدارک دولت برای رشد بیش از 56 درصدی در این بخش است. برخی، از این رشد به افزایش فشارهای مالیاتی به مردم و کسب و کارها تعبیر کرده اند. با این حال، باید گفت با توجه به تورم انتظاری حداقل 40 درصدی، بخشی از این رشد طبیعی است. ضمن این که رشد قیمت ها به دنبال تورم اثر جانبی دیگری بر مالیات ها یعنی از منظر مالیات بر ارزش افزوده نیز دارد. با همه این اوصاف، به نظر می رسد به جای معطوف کردن به سرجمع درآمدهای مالیاتی باید بر جزئیات بیشتر از جمله احکام  بودجه ای توجه کرد. در لایحه بودجه مالیات واحدهای تولیدی با کاهش 2 درصدی نسبت به سال قبل و 7 درصدی نسبت به دو سال قبل مواجه شده است. از سوی دیگر مراجعه به جدول درآمدهای مالیاتی حاکی از این است که در میان ردیف های مالیاتی دولت، تنها درآمد مالیات اشخاص حقوقی بیش از دو برابر شده و به نظر می رسد همین موضوع جهش درآمدهای مالیاتی دولت در سال آینده را رقم زده است. اگر این موضوع را در کنار کاهش نرخ مالیات شرکت های تولیدی بگذاریم به این معناست که احتمالا تمرکز ویژه دولت در سال آینده بر مالیات ستانی از بخش هایی  است که فرار مالیاتی یا احتساب نکردن مالیات داشته اند.

 

این فرصت رااز دست ندهید !

روزنامه کيهان: ۱- در پی اعدام علیرضا اکبری یکی از مهم‌ترین عوامل نفوذی سرویس جاسوسی انگلیس در مراکز حساس و راهبردی کشورمان که سال‌های متمادی برای سرویس اطلاعاتی MI6 انگلیس جاسوسی می‌کرده است، دولت‌های آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و چند دولت غربی دیگر اعدام او را محکوم کرده و برخی نیز برای ایران اسلامی خط و نشان کشیدند!   نخست‌وزیر انگلیس روز شنبه در واکنش به اعدام علیرضا اکبری جاسوس سرویس اطلاعات مخفی آن کشور در ایران، گفت: این اقدام بدون مجازات نخواهد ماند!   «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس نیز اعلام کرد: «انگلیس دادستان کل ایران را تحریم کرده است. تحریم امروز او نشان‌دهنده انزجار ما از اعدام علیرضا اکبری است. دادستان کل، هسته اصلی استفاده ایران از مجازات اعدام است و ما رژیم را مسئول نقض وحشتناک حقوق بشر می‌دانیم.»!   وزارت خارجه فرانسه در این خصوص بیانیه‌ای صادر کرده و آورده است: دولت فرانسه به شدیدترین وجه این اعدام را محکوم می‌کند!   «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان گفت: اعدام علیرضا اکبری یکی دیگر از اقدامات غیرانسانی رژیم ایران است. ما در کنار دوستان انگلیسی خود ایستاده‌ایم و به هماهنگی نزدیک اقدامات خود علیه ایران و حمایت از مردم ایران ادامه خواهیم داد!    «ودانت پاتل» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد اتهامات وارده به علیرضا اکبری که به جرم جاسوسی به اعدام محکوم شده دارای انگیزه‌های سیاسی است و اعدام وی غیرقابل قبول است!   و …  گفتنی است در منشور ملل متحد تصریح شده است که هیچ کشوری حق مداخله در امور داخلی کشور دیگر را ندارد. ۲- وزارت امور خارجه کشورمان در اعتراض به مواضع دولت‌انگلیس، «سایمون شرکلیف» سفیر این کشور را به وزارت خارجه فراخواند و اعتراض ایران به اقدام مداخله‌جویانه انگلیس در امور داخلی کشورمان را به وی ابلاغ کرد. این اقدام وزارت امور خارجه، اقدامی شناخته شده در مناسبات دیپلماتیک است و از این روی باید گفت که وزارت امور خارجه کشورمان به وظیفه قانونی و تعریف‌شده خود عمل کرده است. اما، ماجرا نباید و نمی‌تواند به این نقطه ختم شود بلکه دستگاه‌ها و مراکز دیگر نیز وظائفی دارند که نباید به آسانی از کنار آن عبور کنند. بخوانید!

 

کیشیدا خودکشی کن!

روزنامه وطن امروز: در ادامه تنش بین روسیه و ژاپن، معاون شورای امنیت ملی روسیه روز شنبه «فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر ژاپن را به «اطاعت شرم‌آور» از ایالات متحده متهم کرد. به نوشته وبگاه «چاینا مورنینگ پست»، «دیمیتری مدودف» معاون شورای امنیت ملی روسیه در واکنش به دیدار روز جمعه کیشیدا و «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و صدور بیانیه مشترک، این اظهارات را بیان کرد. در بیانیه کیشیدا و بایدن آمده است: «به صراحت اعلام می‌کنیم هرگونه استفاده از سلاح اتمی توسط روسیه در اوکراین اقدامی خصمانه علیه بشریت خواهد بود و به هیچ وجه قابل توجیه نیست». مدودف گفت: «این بیانیه نشان‌دهنده «توهم» نسبت به روسیه و خیانت به صدها هزار ژاپنی‌ای است که در آتش بمب اتمی هیروشیما و ناکازاکی سوختند». وی افزود: «کیشیدا به جای درخواست توبه از ایالات متحده برای این امر، نشان داد تنها خدمتگزار آمریکایی‌هاست». مدودف افزود: «این شرم تنها با خودکشی به سبک ژاپنی‌ها در جلسه کابینه ژاپن پس از بازگشت کیشیدا از بین می‌رود». روابط روسیه و ژاپن دهه‌هاست متاثر از اختلافات ۲ طرف بر سر مجمع‌الجزایر کوریل در شمال شرق آسیا از زمان پایان جنگ دوم جهانی است. سال ۱۹۵۶ اتحاد جماهیر شوروی سابق و دولت ژاپن اعلامیه مشترکی را امضا کردند که در آن مسکو موافقت کرد امکان انتقال جزایر «هابومای» و «شیکوتان» به حاکمیت توکیو را پس از انعقاد معاهده صلح بررسی کند اما صحبتی درباره سرنوشت جزایر «کناشیر» و «ایتوروپ» به میان نیامد.  شوروی سابق امیدوار بود بیانیه مشترک به مناقشه پایان دهد، در حالی که ژاپن این سند را تنها بخشی از راه حل مشکل می‌دانست و از ادعای حاکمیت خود بر تمام جزایر چشم‌پوشی نمی‌کرد.  مذاکرات در سال‌های بعد از آن نیز به جایی نرسید و معاهده صلح بعد از پایان جنگ دوم جهانی هرگز امضا نشد.

 

پای ایران روی گاز

روزنامه فرهیختگان:فصل سرد با سرمای بی‌سابقه می‌تازد. در این شرایط مسئولان شرکت گاز مرتبا از مردم درخواست می‌کنند در مصرف گاز صرفه‌جویی کنند. موضوع فقط به اینجا ختم نشده و دولت مجبور شده به تعطیلی ادارات در برخی شهرها اقدام کند. اما سوالی که در اینجا به شکل پرتکرار پرسیده می‌شود این است؛ چرا گاز نداریم؟ مگر ایران دومین دارنده گاز طبیعی در جهان نیست؟ پاسخ به این سوال هم سخت و دشوار است و هم سهل. سخت از این منظر که برای قضاوت منصفانه باید مقدار مصرف همه بخش‌های انرژی در کشور را با جهان سنجید. البته باید درنظر داشت که این مقایسه با شاخص‌های واقعی (درنظر گرفتن موضوع اقلیم و فرهنگ و تکنولوژی و… ) صورت گیرد. اما پاسخ به این سوال که چرا گاز نداریم، جواب‌های آسان و قابل دسترسی نیز دارد. در این گزارش به بخشی از دلایلی پرداخته‌ایم که از جنبه سیاستگذاری در حوزه انرژی منجر به قطعی گاز در کشور شده است. 1- اولی مربوط به قیمت‌گذاری غیرمنصفانه گاز و اغلب حوزه‌های انرژی از سوی دولت‌هاست. این موضوع در سال 1400 باعث شده بیش از 90 درصد شرکت‌های حوزه گاز زیان‌ده شوند. در اینجا منظور ما قیمت‌گذاری با نرخ‌های جهانی نیست و توجه داشته باشیم که دولت‌ها در ایران به هر دلیلی، قیمت انرژی را با تورم تعدیل نمی‌کنند. این درحالی است که هزینه‌های شرکت‌ها طی 30 سال اخیر به‌طور میانگین سالانه حدود 20 درصد (میانگین نرخ تورم بلندمدت) افزایش داشته است. 2- مورد مهم دیگر، اشتباه سیاستگذار در عدم تنوع‌بخشی به سبد انرژی کشور است. به عبارتی، بررسی‌ها نشان می‌دهد طی 30سال اخیر سهم گاز از کل مصرف انرژی کشور از حدود 27 درصد در سال 1370 به 75 درصد در سال‌های اخیر رسیده است. این خود فشار سنگینی روی تولید و مصرف گاز طبیعی وارد کرده که درنهایت با افزایش مصرف و کاهش سرمایه‌گذاری، ناترازی را تشدید کرده است. 3- مورد سوم، هدررفت شدید انرژی است. بررسی آمارهای جهانی نشان می‌دهد معادل بیش از 7 درصد از گاز تولیدی کشور در مشعل‌ها سوخته و به هدر می‌رود. این آمار ایران را به دومین کشور با بیشترین هدررفت (به‌لحاظ سهم از کل تولید) تبدیل کرده است. این موضوع نیز در تشدید ناترازی حوزه گاز موثر بوده که خود البته از کاهش سرمایه‌گذاری و قیمت‌گذاری غیرمنصفانه منتج شده است.

 

تقلای روباه در تله

روزنامه جام جم:شش بار احضار در چهار ماه؛ انگار انگلیس به‌صورت پیشفرض روی دخالت در امور ایران تنظیم شده و موردی از جاسوسی و ترور و نفوذ نیست که لندن یک پای آن نباشد. بعد از اتفاقات پاییز۱۴۰۱ که سایمون شرکلیف، سفیر انگلیس در تهران به‌دلیل مداخله‌جویی مقامات انگلیسی پنج بار به وزارت‌خارجه احضار شد،‌ او دوباره دیروز برای ششمین بار توسط مدیرکل غرب اروپا به ساختمان وزارت خارجه رفت تا درباره مداخلات نامتعارف انگلیس در قلمرو امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران پاسخگو باشد و در این احضار ششم به آقای سفیر اعلام شد اقدام قاطع برای صیانت از امنیت ملی ایران منوط به رضایت دیگر دولت‌ها نیست.موضع‌گیری‌های عجولانه، عصبی و آشفته مقامات انگلیسی بعد از اعدام یک چهره کلیدی از شبکه جاسوسی ملکه، نشان می‌دهد آنها فقط از اعدام علیرضا اکبری نگران نیستند بلکه حقیقت این است که دغدغه آنها خیلی بزرگ تر است؛ چون شبکه اطلاعاتی انگلیس به شدت نگران شناسایی شدن خط و ربط عنکبوتی جاسوسان خود در ایران است. این بار دیگر نیازی به گاندو نیست، چون‌ نقش مخرب دستگاه ملکه در امنیت ایران بیشتر از آنچه فکرش را بکنید عیان شده ‌به‌ویژه حالا که نقش سیاه لندن در پرونده جاسوسی تکان‌دهنده علیرضا اکبری روی میز است و متهم اصلی به‌جای پاسخگویی برای ایران رجز می‌خواند و دادستان کل ایران را به‌دلیل اعدام این جاسوس تحریم می‌کند. ظاهرا همه اینها مانند دومینو از وظایف شبکه ملکه است. آیا دیگر  کسی هست که به نقش جاسوس‌خانه انگلیس در خیابان منوچهری تهران شک داشته باشد؟ وزیر خارجه انگلیس دیروز همزمان با اعلام خبر اعدام یک ابرجاسوس دوتابعیتی اعلام کرد لندن در اعتراض به اعدام علیرضا اکبری که برای این کشور جاسوسی می‌کرد، دادستان کل ایران را تحریم کرده است اما ماجرا فقط به این موضع‌گیری ختم نشد و او حتی مدعی شد  اعدام اکبری، بی‌پاسخ نخواهد ماند.  جیمز کلورلی، وزیر امورخارجه انگلیس در پیامی در توییتر تاکید کرد این اقدام مستحق محکوم کردن به شدیدترین شکل ممکن است. نخست‌وزیر انگلیس هم به‌عنوان کارفرمای علیرضا اکبری از اعدام جاسوس‌شان ابراز ناراحتی کرد.

 

۲۶۱ تغییر تا تهران1405

روزنامه همشهری:سیمای شهرهای در حال پیشرفت را می‌شود از برنامه‌های جامع شناخت. تهران به‌عنوان پایتخت کشور طی یک قرن اخیر همواره پیشرو برنامه‌های توسعه‌محور بوده و هست. در سال‌های اخیر برنامه‌های توسعه از یک‌سو و سندهای بالادستی راهبردی از سوی دیگر مسیر این کلانشهر را مشخص کرده‌اند. اما تهران در ابتدای 1405 چگونه خواهد بود؟ هم‌اکنون 2نسخه برای تصویر تهران در پایان1404 وجود دارد. نسخه نخست را تابستان1400 شهردار زاکانی در برنامه‌های خود مطرح کرد و نسخه دوم این روزها در قالب «برنامه چهارم توسعه شهر تهران» در شورای شهر درحال تصویب است. با کنار هم گذاشتن این دو برنامه می‌توان سیمای شهری سال‌های پیش‌روی پایتخت را تصویر کرد. در نسخه نخست که توسط علیرضا زاکانی در قالب 67صفحه ارائه شده بود، 4هدف کلان برای تهران پیش‌رو طراحی شده بود که شامل «سلامت، رفاه و ارتقای فرهنگی شهروندان»، «ارتقای سرمایه اجتماعی»، «تحول و پیشرفت تهران» و «الگوسازی کلانشهر اسلامی ایرانی» می‌شد. در نسخه دوم که آبان امسال توسط شهردار و 200نفر از صاحب‌نظران و نخبگان شهری تهیه و راهی شورای شهر شده، براساس سیاست‌های شورا، برنامه‌ای با ۶۰‌ماده و ۲۶۱‌حکم تهیه شده تا به ازای هر حکم، ‌تغییری نو در شهر پدید‌ آید و حکمرانی شهری افقی نو به‌خود ببیند.

 

چرا مردم به حکومت شاهنشاهی پایان دادند؟

روزنامه جمهوری اسلامی: سلسله پهلوی شامل پدر و پسر در مجموع 57 سال در ایران حکومت کردند. ضعف پادشاهی قاجار و نوجوانی احمدشاه باعث شد تا رضاخان میرپنج فرمانده قزاق‌ها ابتدا به نخست وزیری و سپس به پادشاهی برسد. در شهریور ماه سال 1320 که ایران از سوی متفقین اشغال شد، انگلیسی‌ها از رضاشاه خواستند تا سلطنت را رها کند و از ایران خارج شود. از این زمان بود که محمدرضا فرزند رضاشاه در 20 سالگی به جای پدر نشست. بر همین اساس تعداد زیادی از مردم ایران، شاه را وابسته و دست نشانده خارجی‌ها بویژه انگلیس و آمریکا می‌دانستند. او در دوران پادشاهی به دو صفت “عیاشی” و “دیکتاتوری” معروف شده بود. ولی بسیاری از مردم، پدرش را مستبدتر و خودکامه‌تر از او می‌دانستند زیرا رضا شاه، مخالفین خود را به شیوه‌های مختلف از جمله با آمپول هوایی که پزشک احمدی به آنها تزریق می‌کرد می‌کشت. روحیه شاه به گونه‌ای بود که خود را برتر از دیگران می‌دانست و همه مقامات و دولتی‌ها باید از او تعریف و تمجید و ستایش می‌کردند. آنها در دیدار با وی باید زانو بر زمین زده و دست وی و خانواده سلطنتی را می‌بوسیدند.او خود را فرمانروای مطلق ایران می‌دانست و از همه مردم بویژه دستگاه‌های حکومتی انتظار اطاعت کامل از اوامر ملوکانه را داشت.عکس او در همه جا به ویژه در ادارات، مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها نصب شده بود و حتی برخی از وعاظ نیز مجبور بودند که در منبرهای خود به او دعا کنند. شاه نیاز چندانی به حمایت مردم و جلب افکار عمومی نداشت، زیرا وی با رای و اراده مردم بر سر کار نیامده بود و سلطنت و حکومت از پدرش به او به ارث رسیده بود.

 

احتمال ‌ترسیم اوراسیای جدید

روزنامه شرق: قرار بود حمله روسیه به اوکراین که در 24 فوریه 2022 آغاز شد، در مدت چند هفته «مهد تمدن روسیه» را به دست کرملین بسپارد. تقریبا یک سال بعد از آن تاریخ، روسیه هنوز در خط مقدم است، درحالی‌که ارتش آن فاقد تجهیزات کافی است و این کشور علاوه بر وابستگی به حمایت لجستیکی خارجی همچنان با مقاومت اوکراینی‌ها که پیش‌بینی آن را نیز نمی‌کرد، روبه‌روست. لحن ولادیمیر پوتین در سخنرانی تبریک سال نو میلادی با لحن او در سال گذشته به‌طور قابل ملاحظه‌ای در تضاد بود تا حدی که کینه‌توزی و جنگ‌طلبی در سخنانش تا حد زیادی جای خود را به احتیاط نگران‌کننده داده بود. رئیس‌جمهور روسیه بدون صحبت آشکار از شکست، تا آنجا پیش رفت که به تهدید علیه یکپارچگی و استقلال روسیه اشاره کرد. ولادیمیر پوتین کشورش و خطرات پیش‌روی آن را می‌شناسد. فراتر از برانگیختن ترس از فروپاشی در میان ملی‌گرایان، به‌خوبی آگاه است که پیامدهای شکست نظامی روسیه در اوکراین بسیار فراتر از عقب‌نشینی ارضی و فاجعه انسانی خواهد بود. در واقع، شکست کامل در برابر کی‌یف مقدمه‌ای برای تجزیه دوم روسیه، 30 سال پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی است. فعلا این فرضیه از پیش‌بینی‌های ژئوپلیتیک برای سال 2023 کنار گذاشته شده، اما همچنان شایان توجه است. به راستی، آیا پیش‌بینی احتمال ازهم‌پاشی فدراسیون روسیه تحت تأثیر مضاعف شکست نظامی و بحران داخلی قابل تصور نیست؟اولین پیامد این رخداد، جنبه سیاسی خواهد داشت. خروج ولادیمیر پوتین از کرملین آغازگر دوران بی‌ثباتی و مبارزات بی‌رحمانه برای کسب قدرت بین ملی‌گرایان افراطی و الیگارشی‌های علاقه‌مند به حفظ نظام فعلی و احتمالا اصلاحات دموکراتیک خواهد بود. رژیم حاکم که درگیر مبارزات داخلی و اقتصاد تحت تحریم است، به‌راحتی طعمه ناآرامی‌های اجتماعی فزاینده خواهد شد. در صورت تضعیف قدرت مرکزی روسیه، تقاضا برای خودمختاری یا حتی خطر جدایی برخی از جمهوری‌های فدراسیون به‌ویژه جمهوری‌های قفقاز یا سیبری دور از انتظار نیست.

 

فوتبال عربستان در مسیر هند و چین یا …

روزنامه اطلاعات:انتقال رونالدو پرتغالی به تیم النصر، تلاش جدی الهلال برای در اختیار گرفتن لیونل مسی و مذاکرات جدی سایر باشگاه‌های فوتبال عربستان با بازیکنان مطرح دنیا نشان می‌دهد که این تحرکات و هزینه‌های گزاف، فرا فوتبالی است و اتفاقی نیست که فدراسیون فوتبال عربستان توسط چند باشگاه تصمیم به انجام آن گرفته باشند.بعد از میزبانی قطر از جام جهانی و بهره برداری سیاسی و اقتصادی این کشور از امتیازهای میزبانی، ظاهراً دولت عربستان هم وسوسه شده است از مزایای فوتبال بی بهره نماند و سیاستی را در پیش گرفته است که چند سال پیش چین و هند تجربه ناموفقی در اجرای آن داشتند.دو کشور هند و چین حدود شش سال پیش متوجه نقش پر رنگ فوتبال در پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی شدند و خرید بازیکنان مطرح بین‌المللی ولی پا به سن گذاشته برای تقویت لیگ داخلی به امید بالا بردن سطح فوتبال خود را آغار کردند تا بتوانند در کنار این بازیکنان بزرگ و صاحبنام، بازیکنان بومی سطح بالایی پرورش دهند و تیم ملی قدرتمندی داشته باشند.چین حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و در باشگاه‌های مطرح دنیا سرمایه‌گذاری کرد تا بتواند بازیکنان مستعد چینی را به باشگاه‌های بزرگ دنیا که چینی‌ها در آنها سهامداران اصلی بودند منتقل کند.در سال ۲۰۱۷ از بین ۲۰ خرید گرانقیمت بازیکنان فوتبال جهان، ۱۰ بازیکن توسط باشگاه‌های چینی خریداری شدند و حتی «ته وز» آرژانتینی بعد از رونالدو که در آن زمان با رئال مادرید قرارداد داشت به باشگاه شانگهای پیوست و دومین بازیکن گرانقیمت دنیای فوتبال شد و بالاتر از هموطن خود لیونل مسی که در آن زمان بازیکن بارسلونا بود قرار گرفت. این اتفاق با همان سرعت که آغاز شد، با همان سرعت هم متوقف شد به طوری‌که چین و هند به دلیل نا موفق بودن طرح، تقریباً سرمایه‌گذاری در فوتبال را متوقف کردند و به همان روال گذشته بازگشتند.

 

جاسوسي با پيشاني پينه ‌بسته

روزنامه اعتماد:پيشاني‌اش پينه بسته است؛ دكمه‌هاي پيراهن يقه گردش تا بالا بسته است؛ ته‌ريشي كه صدق ريش كند؛ شمايلي است از عليرضا اكبري كه قوه قضاييه ديروز اجراي حكم اعدامش را تاييد كرد. او 61 ساله بود و اتهامش افساد في‌الارض و اقدام گسترده عليه امنيت داخلي و خارجي كشور از طريق جاسوسي به نفع دولت انگلستان.چند روز پيش بود كه تعدادي از روزنامه‌نگاران نزديك به رسانه‌هاي خاص و پيرو آنها تعداد ديگري از اكانت‌هاي ناشناس و خاص، درباره موضوعي با عنوان دستگيري يك «ابر جاسوس» خبرهايي را مطرح كردند. بعد از آن كم‌كم به صورت قطره‌چكاني اطلاعاتي از فرد مدنظر بيرون داده شد. نهايتا او معرفي شد: «عليرضا اكبري»، معاون سابق يكي از وزراي دفاع اسبق و مشاور او. وزير مدنظر هم دبير فعلي شوراي عالي امنيت ملي است: «علي شمخاني». به روايت گزارشي كه «ايسنا» منتشر كرده او يك‌بار سال 1387 به اتهام جاسوسي دستگير مي‌شود، اما «تعهد» مي‌دهد كه ديگر با «سرويس‌هاي اطلاعاتي ارتباط نگيرد» و بنا بر قولي كه داده، حكمش تعليقي مي‌شود.اين در حالي است كه همان زمان او در قامت معاون و مشاور وزير دفاع اسبق با رسانه‌هاي دولتي گفت‌وگو مي‌كرد.او سال 1388 به دليل آنچه بيماري عنوان شده، از كشور خارج و راهي لندن مي‌شود و به روايت «ايسنا» «بار ديگر با افسران اطلاعاتي انگليس ارتباط مي‌گيرد». به عبارت ديگر او كه دو سال پيشش به اتهام جاسوسي دستگير و با قول و تعهد كه ديگر جاسوسي نكند آزاد شد، دوباره «ارتباط» مي‌گيرد.گزارش‌هايي كه در رسانه‌هاي رسمي داخلي آمده روايت مي‌كنند كه سال 1391 او به ايران مي‌آيد اما مشخص نيست كه اكبري خودش با برنامه خودش به ايران «بازمي‌گردد» يا «دوست و آشناي معتمدي او را ترغيب به بازگشت مي‌كند».

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.