نگرانی عمیق کمیته بین ­المللی صلیب سرخ از وضعیت میلیون­ ها زن و دختر در افغانستان

بیانیه کمیته بین المللی صلیب سرخ درباره تعلیق فوری حقوق زنان در زمینه تحصیل

اعلان تازه امارت اسلامی افغانستان درباره تعلیق فوری حقوق زنان در زمینه تحصیل در برنامه­‌های درسی آموزش عالی و کار با سمن‌­های ملی و بین­‌المللی در سراسر کشور موجب نگرانی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ است.

کابل (کمیته بین­ المللی صلیب سرخ) – شهروند آنلاین؛ محرومیت زنان و دختران از نظام آموزش در کلیه سطوح و احتمالاً از نقش­‌های بشردوستانه اساسی خود می­‌تواند به نتایج فاجعه­‌بار بشردوستانه در کوتاه­‌مدت و درازمدت منتهی شود و خواهد شد.

کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ در افغانستان صدها زن را در استخدام خود دارد. کار بشردوستانه در افغانستان و سراسر جهان تنها به لطف تلاش­‌های تمام کارکنان از جمله زنان میسر است. زیر سوال­ بردن شمول و مشارکت کامل زنان در عملیات­‌ها کلیت اقدام بشردوستانه را به خطر می‌­اندازد.

کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ به­‌خصوص نگران آینده نظام سلامت افغانستان و بیماران زن آن است. کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ از نوامبر 2021، به حمایت از 45 موسسه سلامت از جمله بیمارستان­‌ها و دانشکده­‌های پزشکی با ظرفیت کل 7057 تخت و ارائه خدمات به 26 میلیون نفر پرداخته است. این حمایت شامل پرداخت هزینه‌­های جاری، مواد مصرفی پزشکی، و حقوق 10483 نفر از کارکنان حوزه سلامت (که حدود یک­سوم، 33 درصد، ایشان زنان هستند) می‌­باشد. این حمایت ادامه دارد و در حال حاضر گفت­‌وگوهایی با مقامات ذیربط درباره تاثیر احتمالی تصمیم اخیر بر این حمایت در جریان است.

بدیهی است که اگر زنان دیگر قادر نباشند تحصیلات خود در تخصص­‌های مختلف حوزه سلامت را تکمیل کنند، این امر تاثیر حتی شدیدتری بر ارائه خدمات سلامت در سراسر افغانستان گذاشته و جان میلیون­‌ها نفر را به خطر می‌­اندازد.

در زمانی که بیش از نیمی از جمعیت (بالغ بر 24 میلیون نفر) نیازمند کمک­‌رسانی بشردوستانه‌­اند، از مقامات امارت اسلامی افغانستان می‌­خواهیم تاثیر اعلان اخیر بر جمعیت را در نظر گرفته و راه­‌حلی پیدا کنند که بازیگران بشردوستانه را قادر سازد ارائه کمک­‌رسانی نجات­‌بخش خود به میلیون­‌ها افغانستانی را ادامه دهند.

// انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.