حریق جنگل‌های گلستان در هوای سرد زمستان

آتش‌سوزی‌ جنگل‌های شرق گلستان که از روز گذشته آغاز شده بود به دلیل وزش باد شدید و وجود برگ‌های خشک در سطح زمین در حال افزایش است.

به گزارش شهروند آنلاین،فرماندار گالیکش در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: وسعت آتش‌سوزی که از غروب روز گذشته در منطقه جمشیدآباد این شهرستان آغاز شد هم‌اکنون به دلیل وزش باد به حدود ۲۰ تا ۳۰ هکتار رسیده است.

علی‌جوان حاذق‌خواه نوع آتش‌سوزی را سطحی و مربوط به برگ‌های خشک و بوته‌ها اعلام کرد و گفت: مهار آن با توجه به وزش باد شدید و دره‌ای بودن منطقه مشکل است.

او افزود: بیش از ۱۵۰ نفر از نیروهای مردمی، محیط‌بانان منابع طبیعی، محیط زیست و پارک ملی گلستان به همراه همیاران طبیعت و مردم محلی از شب گذشته اطفای حریق را آغاز کردند و هم‌اینک آتش تحت کنترل قرار دارد.

فرماندار گالیکش گفت: مدیریت بحران استان در حال تدارک است تا اگر امشب نتوانستیم آتش را مهار کنیم فردا بالگرد برای اطفای حریق به منطقه اعزام شود.

جوان افزود: همچنین در منطقه پشت نیلکوه گالیکش آتش‌سوزی دیگری شروع شده که امیدواریم آن را هم با همکاری نیروهای منابع طبیعی و محیط زیست و همراهی مردم محلی کنترل و مهار کنیم.

مساحت گالیکش ۸۹ هزار هکتار است که ۱۷ هزار هکتار آن در محدوده پارک ملی گلستان با مدیریت محیط زیست، ۵۱ هزار هکتار آن جنگل و مرتع با مدیریت منابع طبیعی و ۲۱ هزار هکتار آن هم به عنوان اراضی کشاورزی، روستایی و شهری در اختیار مردم است.

گلستان بیشترین جنگل‌های سوزنی‌برگ کشور را دارد که به واسطه برگ‌ریزان پاییزی در نیمه دوم سال این جنگل‌ها مانند انبار باروت بوده و با کوچکترین جرقه‌ای شعله‌ور می‌شود.

استان گلستان با مساحتی در حدود ۲ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۱۳۰ هکتار از شمال با ترکمنستان، از شرق با خراسان شمالی، از غرب با مازندران و جنوب با سمنان همسایه است.

این استان مرزی دارای تنوع اقلیمی از نیمه مرطوب معتدل تا نیمه خشک و گرم است و منابع طبیعی متنوعی شامل کوهستان‌های مرتفع، دشت هموار، مناطق پست، شوره زار و دریا دارد.

اراضی زیر پوشش اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزون بر یک میلیون و ۳۹۷ هزار و ۲۴۴ هکتار بوده که شامل ۴۵۲ هزار هکتار جنگل، ۸۶۲ هزار هکتار مرتع (شمال استان)، ۲۰ هزار هکتار اراضی ساحلی و اراضی مستثنیات و ۶۲ هزار و ۴۲۰ هکتار اراضی موات است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.