چهارقلوهای کرجی خانه‌دار شدند

گزارش «شهروند» از حال و هوای خانواده چهارقلوهای نظرآبادی 10 ماه بعد از تولد

استانداری البرز در مسیر اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت و حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو (سه‌قلو و بیشتر) از همان روزهای اول تولد خبرساز چهارقلوها، به آقای سیفی وعده یک قطعه زمین یا یک واحد آپارتمان را داده بود. وعده‌ای که حالا عملی شده است. پدر چهارقلوهای نظرآبادی یک ماهی می‌شود کلید واحد آپارتمانش را همراه با سند شش دانگ از مسئولان استانی تحویل گرفته است.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ سه برادر و یک خواهر؛ چهارنفری با هم قدم به این دنیا گذاشتند تا برای همیشه زندگی پدر، مادر و خواهر بزرگ‌شان را تغییر دهند. حالا خانه آقای سیفی پر از نشاط و هیاهوی زندگی است. عجول بودند و 34 هفته بیشتر رحم مادر 30 ساله را تاب نیاوردند. چهارتایی به دنیا آمدند و خبرساز شدند: «حسین»، «پرهام»، «فرزام» و «آیلار». نام‌ چهارقلوهای کرجی روزهای ابتدای سال، در ثبت احوال استان البرز ثبت شد. دقیقا دوم فروردین ماه، بخش زایمان بیمارستان کمالی کرج با خبر به دنیا آمدن چهارقلوها پرهیاهو شده بود. همه از زایمان پری خانم 30 ساله حرف می‌زدند. «وحید» و «پری» بار اول با «آی‌ناز» طعم پدر و مادرشدن را چشیدند. 9سال از آن روز گذشت و سوپرایز قرن جدید برای این زوج جوان سه پسر و یک دختر بود. خانواده سه‌نفره‌ای که بهار امسال هفت‌نفره شدند!

در راه بودن چندقلو «وحید» را هم شوکه و هم شاد کرد. برای بار دوم داشت پدر شدن را تجربه می‌کرد. پدری برای «آی‌ناز» تجربه شیرینی بود که دوباره داشت تکرار می‌شد. اما دلشوره‌ها هم بودند. طبیعی هم هست در این دوره و زمانه نگران چرخاندن چرخ یک زندگی هفت‌نفره بودن. امید اما حریف دلشوره‌ها و دلواپسی‌های «وحید» و پری خانم بوده است

اوایل بارداری متوجه شده بودند مادر چندقلو در راه دارد، اما حدس اینکه بچه‌ها چهار قلو باشند، کار ساده‌ای نبود: «از سه، چهار ماهگی مطمئن شدیم که خدا خواسته چهار فرزند به ما بدهد.» وحید حالا 9 ماه است خیلی بیشتر از همیشه مسئولیت و مشغله پدر بودن را درک می‌کند. او به «شهروند» می‌گوید: «همان نظرآباد رفتیم سونوگرافی. تشخیص چندقلو دادند. گفتند برویم کرج. دستگاه‌های آنها مجهزتر بود.»

در راه بودن چندقلو «وحید» را هم شوکه و هم شاد کرد. برای بار دوم داشت پدرشدن را تجربه می‌کرد. پدری برای «آی‌ناز» تجربه شیرینی بود که دوباره داشت تکرار می‌شد. اما دلشوره‌ها هم بودند. طبیعی هم هست در این دوره و زمانه نگران چرخاندن چرخ یک زندگی هفت‌نفره بودن. امید اما حریف دلشوره‌ها و دلواپسی‌های «وحید» و پری خانم بوده است. از همان روزها ایمان داشت همه‌چیز خوب پیش خواهد رفت. « توکل‌مان به خدا بود. خیلی نگران بودم ولی با خودم می‌گفتم خدا برای ما چهارقلو خواسته و این نعمت الهی است و خودش تنهایمان نمی‌گذارد. وحید 33ساله است و در یک شرکت خصوصی مشغول به کار. «کارم رانندگی است و قراردادی هستم.»

سختی و شیرینی‌اش با هم است

چهارقلوها حالا 10 ماه‌شان تمام شده ؛خانواده هفت‌نفره سیفی در نظرآباد کرج ساکن‌اند. خانه‌ای استیجاری. «خانه‌مان 70 متری است که کلا یک اتاق است به همراه سرویس و آشپزخانه.» بچه‌ها ماه‌های اول پرستار داشتند، اما پرداخت هزینه پرستار برایشان سخت شد و بعد از چند ماه که بچه‌ها از آب و گل درآمدند، پری خانم و آقا وحید ماندند و چهار تا بچه شیرین. آی‌ناز 9 ساله حالا حسابی کمک مادرش است و در قبال خواهر و برادرهایش احساس مسئولیت می‌کند.

پریِ 30 ساله، خانه‌دار است و حالا پنج فرزند دارد. «بارداری دومم طبیعی بود، برای همین هم چهارقلو بودن بچه‌ها عجیب بود. از همان هفته‌هایی که فهمیدم چهارقلو هستند، دلشوره‌ام شروع شد.» هر دویشان در تهران و البرز فامیل و آشنای نزدیکی ندارند. خانواده‌های پری و وحید کیلومترها دورتر در تبریز زندگی می‌کنند و نمی‌توانند کمک‌حال آنها باشند. او به «شهروند» می‌گوید: «سخت است دیگر؛ سختی و شیرینی‌اش با هم است. ما توکل‌مان به خداست. اگر بچه‌ها مریض نشوند بقیه کارها را می‌توانیم مدیریت کنیم.»

حمایت‌های چندجانبه دولت از خانواده‌های دارای چندقلو

«دولت از خانواده‌هایی که صاحب فرزندان چندقلو می‌شوند با پرداخت تسهیلات و برخی مشوق‌ها از جمله کمک برای تأمین مسکن حمایت لازم را انجام خواهد داد.» انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، چند روز پیش در دیدار با خانواده دارای فرزند چهارقلو  در شهرستان کلاله این خبر را داده و عنوان کرده است: «همه دستگاه‌‎های اجرایی باید تکالیف خود را در راستای قانون تعالی جمعیت انجام دهند.»

از تامین کمک‌هزینه پرستار، پوشک و شیرخشک تا مسکن

وحید می‌گوید: «کمک‌ها هم از طرف استانداری به ما شده هم بهزیستی.» حمایت‌های بهزیستی که پدر چهارقلوها از آن صحبت می‌کند کمک‌هزینه خدمت گرفتن از یک پرستار است به علاوه ارائه پوشک و شیرخشک. «خودمان یک پرستار گرفته بودیم که ماه‌های اول کمک‌حال همسرم باشد.»

استانداری البرز در مسیر اجرای سیاست‌های افزایش جمعیت و حمایت از خانواده‌های دارای فرزندان چندقلو  (سه‌قلو و بیشتر) از همان روزهای اول تولد خبرساز چهارقلوها، به آقای سیفی وعده یک قطعه زمین یا یک واحد آپارتمان را داده بود. وعده‌ای که حالا عملی شده است. پدر چهارقلوهای نظرآبادی یک ماهی می‌شود که کلید واحد آپارتمانش را  همراه با سند شش‌دانگ از مسئولان استانی تحویل گرفته است.

خانه‌دار شدن چهارقلوهای کرجی

قطعا خیال پدر و مادر چهارقلوها بابت تامین معاش و آینده فرزندان‌شان کمی راحت‌تر شده است.  وحید می‌گوید: «یک واحد آپارتمان 82 متری در منطقه جاده ابریشم کرج به ما داده شده که همه مراحل انتقال سند و مالکیت آن کامل انجام شده است. ولی چون بلوک ساختمانی فعلا خالی از سکنه است، ما هم برای نقل مکان و رفتن به خانه خودمان عجله‌ای نداریم.»

«دولت از خانواده‌هایی که صاحب فرزندان چندقلو می‌شوند با پرداخت تسهیلات و برخی مشوق‌ها از جمله کمک برای تأمین مسکن حمایت لازم را انجام خواهد داد.» انسیه خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده چند روز پیش در دیدار با خانواده دارای فرزند چهارقلو  در شهرستان کلاله این خبر را داده و عنوان کرده است: «همه دستگاه‌‎های اجرایی باید تکالیف خود را در راستای قانون تعالی جمعیت انجام دهند.»

وحید قراردادی کار می‌کند و طبق قانون وزارت کار حقوق می‌گیرد و بیمه تامین اجتماعی است. «از 7 صبح سر کار می‌روم تا 7 شب. بیشتر مواقع یکی، دو ساعت هم اضافه‌کاری می‌مانم تا دریافتی‌ام بیشتر شود.» مبلغی که از طرف سازمان بهزیستی برای چهارقلوها واریز می‌شود، الان به ماهی یک میلیون و 700 هزار تومان رسیده است. «به علاوه این مبلغ، پوشک و شیرخشک هم برای بچه‌ها به ما می‌دهند. از بابت حمایت‌ها و کمک‌ها انصافا راضی هستیم و خدا را شکر چرخ زندگی می‌چرخد. اما درباره درمان و مواقعی که بچه‌ها مریض می‌شوند، واقعا شرایط برای ما که در نظرآباد تنها هستیم و فامیل و آشنایی نداریم، واقعا سخت می‌شود.»

وقتی سه قل از چهارقلوها بستری شدند

تصور شرایط چرخاندن یک زندگی با چهار نوزاد در وضعیت فعلی اقتصادی جامعه، برای هر کسی سخت و بسیار چالش‌برانگیز است. «خودتان می‌دانید دیگر الان شرایط چطور است. یک بچه کلی دردسر دارد، چه برسد به چهار تا. همه هزینه‌ها هم اگر بتوانیم هندل کنیم، خدا نکند یکی از بچه‌ها مریض شود.»

آذر ماه برای خانواده سیفی پر از تجربه‌های سخت بود؛ زمانی که یکی از چهارقلوها سخت مریض شد. فرزام تب و عفونت داخلی شدید، تب و اسهال و استفراغ داشت. اول فرزام بدحال شد، بعد پرهام و آیلار هم مریض شدند. وضعیت آنها  وخیم شد و نیاز به بستری داشتند. «مردیم و زنده شدیم تا آن روزهای سخت گذشت. تقریبا به 10 مرکز درمانی و بیمارستان در هشتگرد، کرج و نظرآباد مراجعه کردیم تا توانستیم بچه‌ها را بستری کنیم.» سه قل از چهارقلوها یک هفته‌ای بستری بودند و پدر و مادر یکی از همسایه‌هایشان همراه آنها بودند. روزهای سخت گذشت و خبر سلامتی بچه‌ها تقریبا همزمان شد با خبر خوب خانه‌دار شدن‌شان.

حمایت یک‌ساله استانداری و شهرداری از چهارقلوهای نظرآبادی 

متولدین روزهای ابتدایی قرن جدید حمایت یک‌ساله استاندار البرز را از آن خود کردند. به گفته مشاور عالی و مدیرکل حوزه استانداری البرز از همان ثانیه‌های ابتدایی تولد نوزادان قرن، استانداری حمایتش را از آنان اعلام کرد. حمایت‌هایی که از پرداخت هزینه بیمارستان شروع شد و حالا به تحویل کلید خانه به خانواده سیفی رسیده است. محمد باقر می‌گوید: «هزینه‌های جاری را هم استانداری برای یک‌سال تقبل کرده است.» رسیدگی به مشکلات مالی خانواده هم از برنامه‌های استانداری البرز بوده است که آقای سیفی قدردان همه حمایت‌هاست. البته از گرفتاری‌های درمانی چهارقلوها بعد از تجربه سخت ماه پیش گله‌مند است: «مشکل‌مان همین بحث دوا و درمان چهارقلوهاست. درخواستی که از مسئولان بهداشت و درمان استان داریم این است که شرایطی فراهم کنند که در صورت بیمار شدن بچه‌ها بتوانیم در بیمارستان هشتگرد کارهای درمان و بستری آنها را انجام دهیم.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.