زمستان سخت، امدادگران سرسخت

18 هزار خدمت امدادی، اسکان اضطراری 3300 نفر و انتقال 232 نفر به مراکز درمانی تنها در یک هفته

درگیر شدن 31 استان از مجموع 32 استان کشور با برف و کولاک و سیلاب، گستردگی موج سرمای این روزها را در کشور به خوبی نشان می‌دهد. با تعطیل شدن اغلب اداره‌ها و مدارس در استان‌های پربارش، بخشی از ترددهای جاده‌ای و تصادفات همیشگی کمتر شده اما امدادگران همچنان مشغول عملیات و کمک‌رسانی به مردم هستند. به گفته معاون عملیات سازمان امدادونجات، نیمی از عملیات‌های زمستانه امسال تنها مربوط به یک هفته گذشته است.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ سرمای این روزها برای امدادگران با عملیات‌های سخت و پرتعداد همراه است. «مرتضی مرادی‌پور» می‌گوید: «نمودارها و نقشه‌های بارشی به خوبی نشان می‌دهد که در مناطق غربی و جنوبی کشور، بیشترین بارش‌های برف و باران را داشتیم؛ این یعنی بیشترین عملیات‌های زمستانه در این مناطق انجام می‌شود. البته این عملیات‌ها در برخی استان‌های جنوبی، درگیری با سیلاب و آبگرفتگی است.»

اصفهان، کهگیلویه‌وبویراحمد، خوزستان، چهارمحال‌وبختیاری و خراسان رضوی بیشترین درگیری‌ها را در روزهای گذشته با سامانه هوای سرد در کشور داشتند و در برخی از این استان‌ها همچنان عملیات‌ امدادرسانی به مردم متاثر از حوادث جوی، ادامه دارد. مرادی‌پور می‌گوید: «از 23 آذر، همزمان با آغاز طرح زمستانه تاکنون 38 هزار مورد خدمت امدادی به مردم کشور ارائه شده است که 50 درصد آن مربوط به یک هفته گذشته است. همین موضوع نشان‌دهنده شدت سرمایی است که با آن در سراسر کشور روبه‌رو هستیم.»

همراهی مردم با نهادهای امدادرسان را یکی از دلایل مهم کاهش تصادفات جاده‌ای در این روزها می‌داند و می‌گوید: «در چنین هوایی انتظار می‌رفت که حوادث ترافیکی، افزایش چشمگیری داشته باشد. در حالی که مردم به هشدارها توجه کردند و ما شاهد کم‌شدن تردد در جاده‌ها بودیم. همچنین احتمال قطعی گاز گسترده در 5 استان شمالی کشور وجود داشت که با کاهش مصرف گاز و صرفه‌جویی مردم، تعداد این قطعی‌ها هم بسیار کمتر از حد انتظار بود.»

به دستور رئیس جمعیت هلال‌احمر، لجستیک و نیروهای امدادی جمعیت برای توزیع وسایل گرمایشی در مناطقی که با قطعی گاز روبه‌رو بودند، بسیج شد. مرادی‌پور می‌گوید: «در برخی مناطق ازجمله تربت‌جام که با افت شدید دما و قطعی گاز روبه‌رو بودیم، لجستیک جمعیت را در اختیار سایر نیروهای امدادی قرار دادیم تا در توزیع اقلام ضروری کمک کرده باشیم.»

او درباره وضعیت انبارهای امدادی در این روزها که با سرمای گسترده در سراسر کشور روبه‌رو هستیم، می‌گوید: «انبارهای امدادی در شرایط همیشگی خود قرار دارند. در تلاشیم برای عبور از این سرما به کمک مردم، فشار زیادی به انبارهای امدادی وارد نشود. چراکه هرلحظه ممکن است کشور درگیر بحرانی پیش‌بینی نشده شود. بنابراین طبق استانداردهای تعریف‌شده، موجودی انبارها به‌روزرسانی می‌شوند.»

 

اسکان مسافران درراه‌مانده در همدان

«همدان» یکی از استان‌هایی است که این روزها با بارش سنگین برف دست‌وپنجه نرم می‌کند. گردنه اسدآباد، یکی از پربارش‌ترین گردنه‌های این روزهاست. گرچه تردد در این منطقه با کندی روبه‌رو شده، اما هیچ جاده‌ای مسدود نشده است.

«علی سنجربگی»، مدیرعامل هلال‌احمر استان همدان می‌گوید: «موج شدید سرما از جنوب استان آغاز شد و بعد از گذر از نهاوند، ملایر و تویسرکان، به سمت مرکز و شمال استان کشیده شد. استان همدان با دلیل شرایط جغرافیایی هر سال با این میزان از بارش و سرما روبه‌رو است و به نوعی تیم‌های عملیاتی و مردم به آن عادت دارند. با وجود این بارش‌ها و موج سرما، تا عصر روز یکشنبه هیچ جاده‌ای در استان مسدود نشده است.»

در چند روز گذشته امدادگران همدان بیش از 300 مسافر را در گردنه‌های این استان اسکان اضطراری داده‌اند. یک مورد انتقال زن باردار از روستا به شهرستان رزن را در کارنامه کاری خود داشته‌اند و 3 مورد امدادرسانی در تصادفات جاده‌ای به هلال‌احمر گزارش شده است.

مدیرعامل هلال‌احمر همدان می‌گوید: «پایگاه‌های موقت و ثابت، تیم واکنش‌سریع، تیم‌های آنست و امداد هوایی و … در این روزها آماده‌باش هستند. حتی افراد آموزش‌دیده در خانه‌های هلال هم در حوادث محلی مشارکت دارند تا این موج سرما را با کمترین خسارت‌ها پشت سر بگذاریم. حتی یکی از موارد اسکان اضطراری در استان توسط اعضای خانه هلال انجام شده و آنها بیش از 50 مسافر درراه‌مانده را اسکان دادند.»

 

یخبندان در خراسان رضوی

یخبندان و بارش شدید برف در خراسان رضوی، این استان را به یکی از پرحادثه‌ترین استان‌های کشور در روزهای اخیر تبدیل کرده است؛ از امدادرسانی به مسافران درراه‌مانده گرفته تا کمک‌رسانی به مسافران ایستگاه راه‌آهن مشهد و البته اسکان اضطراری اتباع.

«محسن ذاکریان»، مدیرعامل هلال‌احمر خراسان رضوی می‌گوید: «سامانه بارشی و هوای سرد از 19 دی وارد استان شد و 21 شعبه ما را درگیر کرده است. از این تاریخ تا پایان روز 24 دی، 3787 نفر امدادرسانی شده‌اند. 626 نفر اسکان اضطراری داده شدند و اقلام اضطراری مثل پتو، بسته‌های غذایی، فانوس و … بین افراد گرفتار در برف و کولاک توزیع شد.»

گرفتارشدن دو دستگاه اتوبوس در مسیر کرمان- مشهد، تیم‌های امدادی را روانه این محور کرد تا به مسافران امدادرسانی شود. مدیرعامل هلال‌احمر در این باره می‌گوید: «60 مسافر اتوبوس تهران- مشهد و کرمان – مشهد که در برف گرفتار شده بودند، امدادرسانی و اسکان داده شدند. همچنین طی اعلام مرکز کنترل عملیات هماهنگی خراسان رضوی مبنی بر نقص فنی سیستم گرمایشی ایستگاه راه‌آهن مشهد تیم‌های امدادی جمعیت هلال‌احمر به محل اعزام شدند. به ۲۵۰ مسافر توسط امدادگران و نجاتگران جمعیت هلال‌احمر امدادرسانی شد. برای ۱۰۰ نفر از مسافرینی که دچار آسیب شده بودند، اقدامات درمانی و امدادی توسط نجاتگران جمعیت هلال‌احمر مشهد انجام گرفت.»

امدادرسانی به اتباع افغانستانی توسط نجاتگران هلال‌احمر تربت‌جام هم از دیگر اقدامات انجام‌شده در خراسان رضوی بود. ذاکریان می‌گوید: «50 تبعه افغانی در برف‌وکولاک گرفتار شده بودند که اسکان داده و امدادرسانی شدند.» امدادرسانی و عملیات در برف‌وکولاک در این استان ادامه دارد.

 

پایگاه‌های امدادی در آماده‌باش

آذربایجان شرقی از ابتدای ماه تاکنون با عملیات‌های برف‌وکولاک دست‌وپنجه نرم می‌کند. انتقال زنان باردار، اسکان اضطراری مسافران درراه‌مانده، امدادرسانی به روستاهای محصور در برف، حوادث جاده‌ای و … ازجمله ماموریت‌های امدادگران این استان در روزهای اخیر بوده. «سیدعلی سیدی»، معاون عملیات آذربایجان شرقی می‌گوید: «100 تیم امدادی از ابتدای دی ماه تاکنون مشغول عملیات‌های جاده‌ای هستند. 89 حادثه جاده‌ای در این مدت گزارش شده و در کل 109 عملیات در این مدت در زمستان داشتیم. علاوه بر امدادرسانی در این حوادث، در 12 مورد به عنوان پشتیبان با اورژانس همکاری داشتیم. تنها در یکی از این عملیات‌های پشتیبانی، امدادگران ما مسیر 6 ساعته‌ای را با پای پیاده برای انتقال زن باردار از یکی از روستاها به خودروی اورژانس انجام داده‌اند.»

آذربایجان شرقی امسال با برپایی 9 پایگاه موقت، بیشترین تعداد پایگاه‌های موقت کشور را به خود اختصاص داده است. این پایگاه‌ها در گردنه‌های برفگیر راه‌اندازی شده‌اند. سیدی می‌گوید: «علاوه بر عملیات‌هایی که امدادگران به آن اعزام می‌شوند، ما مراجعات حضوری قابل توجهی هم در پایگاه‌ها داریم. قبل از آغاز عملیات‌های زمستانه، پایگاه‌ها و انبارهای امدادی به لوازم ضروری و حتی لباس گرم برای زمان بحران و حادثه مجهز شده‌اند. آمادگی کامل را در پشتیبانی هوایی از عملیات‌ها داریم. همچنین امسال برای امدادگران شیفت پایگاه‌ها، 600 دست لباس گرم و 840 جفت کفش مخصوص عملیات کوهستان تهیه شده است.»

 

نگاهی به آمار امدادی در حوادث جوی یک هفته گذشته

38 هزار مورد خدمت امدادی از 23 آذر تا 25 دی ماه توسط هلال‌احمر ارائه شده است.

50 درصد این خدمات مربوط به 18 تا 25 دی ماه است.

18 هزار خدمت امدادی، تنها در یک هفته گذشته به متاثران حوادث جوی ارائه شده است.

3304 نفر اسکان اضطراری داده شده‌اند.

232 نفر به مراکز درمانی منتقل شده‌اند.

223 نفر از خدمات سرپایی استفاده کرده‌اند.

81 عملیات نجات فنی مثل رهاسازی انجام شده است.

// انتهای پیام

امید در خانه امدادگران

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.