ستاره دومیلیون فالوئری در جلد تازه

درباره سعید معروف، مرد محبوب والیبال ایران؛ آیا او آماده مربیگری است؟  

آیا سعید معروف سرمربی تیم ملی والیبال خواهد شد!؟ پاسخ این سوال در گزارش امروز “شهروند”

سال 2020 بعد از حذف تیم ملی ایران از مسابقات المپیک توکیو بود که سعید معروف، پاسور و کاپیتان مطرح تیم ملی والیبال ایران، کهیکی از تاثیرگذارترین و محبوب‌ترین ورزشکاران تاریخ ایران است، بعد از 14 سال حضور مداوم در تیم ملی ایران با پستی اینستاگرامیاز تیم ملی خداحافظی کرد. معروف که در دوران حضورش در تیم ملی ایران انواع و اقسام افتخارات فردی و ملی را کسب کرده بود، بهعقیده بسیاری از علاقه‌مندان به والیبال، بهترین بازیکن تاریخ تیم ملی والیبال بوده است. او که از سال 2007 به طور رسمی به عضویتتیم ملی بزرگسالان ایران درآمد، پیش از آن نیز 5 سال به عنوان بازیکن تیم‌های ملی زیر 19 سال و زیر 21 سال، پیراهن تیم ملی را بهتن می‌کرد. اما سرانجام بعد از حذف تیم ملی ایران از مسابقات المپیک توکیو و شکست در برابر ژاپن که منجر به حذف تلخ تیم ملی ازاین مسابقات شد، معروف در اینستاگرامش پستی منتشر و بدین طریق برای همیشه با بازی‌های ملی وداع کرد.

اهالی والیبال اما مدت زیادی است از معروف خبر خاصی ندارند. او کجاست و چه می‌کند و اهدافش برای بلندمدت چیست؟ در اینگزارش سعی کرده‌ایم به این پرسش‌ها پاسخ بدهیم.

اشک‌های تلخ کاپیتان

در سال 2016، تیم ملی والیبال که بعد از سال‌ها موفق شده بود به مسابقات المپیک ریو صعود کند، با عملکرد خوب و کسب مقام پنجمی،توقعات را از خودش بالا برد. با این حال، تیم ایران درست چهار سال بعد در مسابقات المپیک توکیو، با وجود یک شروع شگفت‌انگیز وشکست لهستان قدرتمند، که حتی بسیاری را  امیدوار کرده بود که وعده فدراسیون (روی سکو رفتن در المپیک) عملی می‌شود، سه باختبد در برابر تیم‌های کانادا، ایتالیا و در نهایت ژاپن را تجربه کرد. شکست مقابل ژاپن حذف تیم ملی از المپیک را رقم زد تا شاهد سیل‌اشک‌ ملی‌پوشان باشیم. اشک‌های تلخ کاپیتان سعید معروف، سبب ناراحتی شدید علاقه‌مندان والیبال شد، به‌طوری که بسیاری ازطرفداران والیبال، تماشای اشک‌های ستاره محبوب والیبال را تلخ‌تر از حذف تیم ملی دانستند. وضعیت سعید معروف بعد از این حذفتلخ به قدری ناراحت‌کننده بود که حتی ولادیمیر آلکنو، سرمربی تیم ملی، نیز بعد از المپیک در مصاحبه‌ای تاکید کرد که اوضاع این بازیکنبعد از بازی با ژاپن را حتی برای دشمنش هم آرزو نمی‌کند.

 این خداحافظی معروف احساسی نبود

معروف که در سال 2014 عنوان مهم و ارزشمند بهترین پاسور لیگ جهانی را از آن خود کرده بود، در طول سال‌های بازی‌اش در تیم ملیعناوین مهم دیگری مثل بهترین پاسور المپیک در سال 2012 و ارزشمندترین بازیکن در مسابقات جام باشگاهای آسیا 2022 را نیزکسب کرده بود. او با دلخوری شدید نسبت به فدراسیون والیبال و بدون برگزاری دیدار خداحافظی، پس از ناکامی تیم ملی ایران در سهدیدار مهم برابر تیم‌های کانادا، ایتالیا و ژاپن در رقابت‌های المپیک، با گذاشتن یک پست اینستاگرامی با پیراهن تیم ملی و هوادارانشوداع کرد. البته مصطفی کارخانه و بهروز عطایی دو چهره تاثیرگذار والیبال در آن زمان اعتقاد داشتند که تصمیم معروف احساسی بودهو به زودی کاپیتان تیم ملی را از خداحافظی منصرف خواهند کرد، اما این ستاره چند روز بعد با انتشار یک پست اینستاگرامی دیگرنشان داد که تصمیمش برای خداحافظی از تیم ملی جدی است و سرانجام برای همیشه با بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

پیکان، آخرین مقصد معروف در ایران بود

سعید معروف که با دو میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام یکی از محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی در ایران محسوب می‌شود، بعد ازخداحافظی از تیم ملی در یک دوره کوتاه‌مدت به عنوان مهره کمکی برای حضور موفق پیکان در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا 2022 راهی این تیم شد. کاپیتان بعد از مسابقه این تیم در برابر نماینده ژاپن در دیدار فینال مسابقات جام باشگاه‌های آسیا و قهرمانی درقاره کهن، در سالن دوازده هزار نفری و در میان تشویق هواداران با اشک‌های به‌یادماندنی از حضور در ایران خداحافظی کرد و برایادامه دوران حرفه‌ای بازی‌اش راهی فنرباغچه ترکیه شد. او بعد از پشت سر گذاشتن یک سال موفق در لیگ ترکیه، با توجه به تمایلمدیران و مربیان باشگاه فنرباغچه و توافق طرفین، در تیر ماه سال 1401 یک بار دیگر قراردادش را با این باشگاه به مدت  یک سالتمدید کرد تا همچنان در عرصه باشگاهی در حال درخشش در کشور همسایه باشد.

برترین پاسور آسیا، سرمربی تیم ملی خواهد شد؟

اما در جدیدترین خبرها که این روزها از سعید معروف در فضای مجازی منتشر شده ، بحث مربیگری این ستاره والیبال مطرح است. معروف خرداد ماه سال جاری و در تعطیلات بین فصل، زمانی که از ترکیه به ایران بازگشته بود، در کلاس مربیگری درجه 2 در ارومیهشرکت کرد و با برگزاری برخی کارگاه‌های مربیگری در آمریکا نشان داد که بعد از دوران بازیگری علاقه‌مند به تجربه مربیگری است. اوالبته همچنان به عنوان یک مهره تاثیرگذار در فنرباغچه بازی می‌کند و در آخرین دیدار این تیم هم موفق به کسب سه امتیاز ارزشمند شدکه به عنوان یک پاسور، کسب سه امتیاز در یک دیدار عملکرد خوبی به شمار می‌رود. با این حال این ستاره با حضور در کارگاه‌هایمربیگری در سراسر جهان که البته با استقبال کشورهای مختلف نیز روبه رو شده است، علاقه خودش را برای حضور در عرصه مربیگریبه وضوح نشان داده است. هرچند که بی‌شک سعید معروف هم برای تبدیل شدن به یک سرمربی بزرگ باید مدارج مربیگری را با دقتبیشتری طی کند که شاید در آینده‌ای نزدیک محقق شود.

***

مصطفی کارخانه در گفت‌وگو با «شهروند»:

فدراسیون باید روی معروف سرمایه‌گذاری کند

در این‌باره با مصطفی کارخانه که با کسب 12 عنوان قهرمانی در لیگ برتر والیبال به عنوان پرافتخارترین سرمربی والیبال در ایرانشناخته می‌شود و سال‌های بسیاری در عرصه ملی و باشگاهی، سرمربی معروف بوده است، همکلام شدیم. او در گفت‌و‌گو با خبرنگارروزنامه «شهروند» درباره اضافه‌شدن سعید معروف به جرگه مربیان بیان کرد: «سعید معروف از نظر بنده بهترین پاسور تاریخ ایراناست و در این حقیقت چون و چرایی وجود ندارد، اما نکته این است که او همچنان می‌تواند به عنوان یک پاسور خوب و موثر بازی کند. ازنظر من حیف است که معروف الان بازی را کنار بگذارد و به سراغ مربیگری برود. تاکید می‌کنم که او قطعا قابلیت سرمربیگری تیم ملی رادارد، چرا که در سال‌های گذشته بارها ثابت کرده است که به عنوان یک پاسور چه هوش و خلاقیت بی‌نظیری دارد؛ اما همچنان اصرارمبر این است که او می‌تواند تا چند سال دیگر هم به عنوان یک پاسور خوب به بازی در سطح اول جهان ادامه بدهد

این مربی که با معروف نیز کار کرده، در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سیر مربیگری گفت: «برای مربی بودن باید شوق و علاقهزیادی وجود داشته باشد. معروف ابتدا باید به خودش رجوع کند و این سوال را از خود بپرسد که آیا او واقعا عاشق مربیگری است یاخیر. بعد از آن هم باید تجربه و دانش کافی برای این کار وجود داشته باشد. معروف به واسطه سال‌ها بازی در سطح اول والیبال جهانتجربه لازم را دارد، اما کسب آن دانش و مهارت، نیازمند گذراندن یک سلسله مراتب است

کارخانه به سرمایه‌گذاری روی معروف اشاره کرد و گفت: «فکر می‌کنم اگر فدراسیون روی معروف سرمایه‌گذاری کند، در آینده اومی‌تواند یکی از برترین مربیان والیبال در ایران و جهان باشد، اما در نهایت فکر نمی‌کنم در حال حاضر سعید هم دلش بخواهد از دنیایبازیگری خداحافظی کند، چرا که او به عنوان بازیکن در حال حاضر هم درآمد بیشتری نسبت به یک مربی دارد، هم ریسک کمتری بهعنوان یک بازیکن در کارش تجربه می‌کند

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.