برف، گاز، اینترنت/ بخت‌آزمایی ۹ میلیون‌نفری!/ گردانی برای فتح قدس

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز همچنین به بررسي بروز اختلال در زيرساخت‌هاي فني سامانه شاد ،۹ میلیون و ۲۵۰ هزار ثبت‌نام برای فقط ۲۰ هزار خودروی یک خودروساز داخلی ، هشتمین سال اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ، وحشت از ضربه به شبکه جاسوسی غرب ، بروز اختلاف و تظاهرات بزرگ در سرزمین‌های اشغالی علیه کابینه افراطی نتانیاهو و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز مسئله قطعی گاز به دنبال سرمای شدید در زمستان امسال بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي بروز اختلال در زيرساخت‌هاي فني سامانه شاد ،۹ میلیون و ۲۵۰ هزار ثبت‌نام برای فقط ۲۰ هزار خودروی یک خودروساز داخلی ، هشتمین سال اجرای برنامه جامع اقدام مشترک ، وحشت از ضربه به شبکه جاسوسی غرب ، بروز اختلاف و تظاهرات بزرگ در سرزمین‌های اشغالی علیه کابینه افراطی نتانیاهو و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

مسیر آسان تبدیل «خودی ها» به «نفوذی ها»

روزنامه آرمان امروز: همواره يکي از دغدغه‌هاي امنيتي ايران نفوذي‌هايي هستند که ريشه در نظام دارند ولي با گردش به سمت کشورهايي مانند انگليس، آمريکا و اسرائيل و … مي‌روند. حالا يکي از همان افراد به جرم جاسوسي اعدام شده است. کسي که اولين نفر نبوده و قطعا آخرين مورد هم نخواهد بود. «عليرضا اکبري» در  29 مهر 1340 به دنيا آمد، او برادر شهيد و از خانواده متدين و انقلابي بود که سابقه 70 ماه حضور در جبهه‌هاي دفاع مقدس را داشته. معاون اسبق حوزه روابط خارجي وزارت دفاع، همکار اسبق دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي، مشاور اسبق فرمانده نيروي دريايي، مسئول اسبق حوزه دفاعي و امنيتي مرکز تحقيقات وزارت دفاع، مسئول اسبق سازمان نظامي اجراي قطعنامه 598، رئيس اسبق بخش مطالعات دفاع وزارت دفاع، مشاور امور استراتژيک وزير دفاع و فعاليت در مرکز تحقيقات استراتژيک رياست جمهوري از سوابق اکبري بود. در ادامه اين گزارش به برخي از چهره‌هاي امنيي نظامي، علمي که به دليل جاسوسي و نفوذ محاکمه شده‌اند خواهيم پرداخت.«سعيد امامي»، معاون وقت وزارت اطلاعات در دهه 70 از ديگر مسئولاني بود که پس از ماجراي قتل‌هاي زنجيره‌اي که گفته شد او ليدر آن بوده است به جاسوسي و نفوذ متهم شد اما با خودکشي در زندان اين پرونده هم به شکل مرموزي بسته شد.  در دو دهه اخير هم جاسوسي چند مورد از نيروهاي به اصطلاح خودي جنجال‌هايي را ايجاد کرد. «علي اشتري» متولد 1342 از افرادي بود که در سال 1387 به اتهام جاسوسي براي دولت اسرائيل محاکمه و در 27 آبان همان سال اعدام شد. وي که يک شرکت ارائه خدمات مخابراتي و بي‌سيم را مديريت مي‌کرد با برخي وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هاي امنيتي، دفاعي و نظامي کشور در زمينه فروش تجهيزات فني و الکترونيکي همکاري مي‌کرد و به دنبال آن اطلاعات خاصي را در اختيار داشت.

 

برف آمد، «شاد» رفت

روزنامه آرمان ملي: همه مي‌دانند که اين روزها شبکه گاز کشور با اختلال مواجه شده است. اينکه مشکل چيست و آيا به صادرات بي‌رويه ربط دارد يا زيرساخت‌هاي نامناسبي که در تمام اين سال‌ها مورد رسيدگي قرار نگرفته‌اند تا گاز مملکت هدر نرود جاي بحثي جداگانه دارد اما آنچه مهم است مواجهه برخي شهروندان با مشکلاتي ‌ است که آن‌ها را به استفاده از چراغ‌هاي خوراک‌پزي قديمي، همان علاءالدين‌هاي سابق سوق داده. البته اگر نفت داشته باشند تا بتوانند آن‌ها را بگيرانند و دور آن جمع شده و خود را گرم کنند. در ميانه همه اين انتقادها و دشواري‌ها، شايد تنها کساني که خوشحال باشند، دانش‌آموزان باشند که مدرسه نمي‌روند. البته نه همه دانش‌آموزان چراکه عده‌اي از آن‌ها ممکن است در سرماي طاقت فرسا بدون هيچ امکاناتي در بخش‌هايي از جغرافياي پر از منابع کشور همراه والدين يا نزديکان خود گرفتار شده باشند. با اين همه اگر در روز گذشته در بسياري از مناطق شهرهاي مختلف تردد کرده باشيد ممکن است شاهد برف بازي کودکان و نوجوان بوده باشيد و آنچه شادي آن‌ها را روزافزون کرده اين نکته است که شبکه شاد هم (شبکه‌اي که از دوره کرونا به صورت مجازي ارتباط دانش‌آموزان با معلمان را فراهم مي‌کرد) قطع شده است.بعد از تعطيلي مدارس به دليل برودت بي‌سابقه هوا کلاس‌هاي درس به صورت مجازي برگزار مي‌شود اما اپليکيشن شاد از روز يکشنبه 25دي ماه، دچار اختلال شد. در حالي که صبح روز يکشنبه، سايت وزارت ارتباطات اعلام کرد با وجود برودت هوا، شبکه ارتباطي سراسري با کيفيت بالا در دسترس کاربران قرار دارد و ميليون‌ها کاربر بدون مشکل در حال استفاده از شبکه ارتباطي هستند، تيم فني سامانه شاد از بروز اختلال در زيرساخت‌هاي فني اين سامانه خبر داد. در متن منتشرشده توسط روابط عمومي وزارت ارتباطات نوشته شده بود: «وضعيت شبکه ارتباطي سراسري به گونه‌اي است که در ايام اخير به دليل افت دما در بخش‌هاي زيادي از کشور، مردم براي دورکاري و انجام امور و کار‌هاي خود، چون آموزش غيرحضوري دانش‌آموزان، بيشتر از قبل به‌صورت برخط از شبکه ارتباطي کشور استفاده مي‌کنند که همين باعث شده که مصرف ترافيک اينترنت با افزايش همراه شده باشد.»

 

ضربه قطعی گاز به اقتصاد

روزنامه تجارت: مسئله قطعی گاز به دنبال سرمای شدید در زمستان امسال بسیاری از صنایع و واحدهای تولیدی و البته کل اقتصاد کشور را غافل گیر کرده است. اگرچه این یک معضل تکراری تقریبا در زمستان هر سال است اما امسال سرمای کم سابقه باعث آسیب و لطمه جدی به تولید و اقتصاد شد. در این میان صنایع بالادستی مثل شرکت های فولادی تا حد زیادی در معرض ضرر و زیان قرار گرفته اند. صنایعی که می تواند تولیدات در حلقه های پایین تر را به مشکل جدی مواجه کند. به گزارش «تجارت»، آن طور که ارزیابی کارشناسان نشان می دهد نبود یک سیاست مشخص در مواجه با بحران فعلی از سوی دولت باعث شده است که تعطیلی های مقطعی و گذار و البته یکپارچه نبودن و سلیقه ای عمل کردن به آن زمینه را برای بحران بیشتر برای اقتصاد کشور فراهم شود. این در شرایطی است که در سال جاری رکود عمیقی بر تولید کشور حاکم بوده و ارزیابی ها و بررسی های میدانی و پژوهشی مختلف این مسئله را تایید می کند. در همین ماه اخیر پیش از فرا رسیدن سرما انتظارات فعالان اقتصادی و مدیران بنگاه نسبت به ادامه سال رو نزول گذاشته بود، حالا با فرارسیدن سرمای بی سابقه در سراسر کشور این انتظارات از گذشته هم منفی تر شده است. این موضوع در فصل تابستان هم خودش را با قطعی برق صنایع نشان می دهد. در واقع در نیمی از سال جاری تولید کشور آسیب فراوانی از قطعی گاز و قطعی برق دیده است.در زمستان سال‌های اخیر، مشابه افزایش مصرف برق در تابستان، با رکوردهای جدید مصرف گاز روبه‌رو بوده‌ایم. با توجه به شرایط تورمی کشور و نیاز روزافزون به تولیدات بیشتر، تلاش هایی در جهت رفع قطعی انرژی صنایع انجام شد. با این حال در سال جاری نیز سهمیه بندی برق صنایع و به خصوص شهرک‌های صنعتی اعلام شد و تولیدات این مجموعه ها دستخوش تغییرات بود. با شروع فصل پاییز و ایجاد یک فرصت برای بازگشت به توان حداکثری صنایع، این بار نوبت به گاز رسید.

 

بخت‌آزمایی ۹ میلیون‌نفری!

روزنامه جوان:۹ میلیون و ۲۵۰ هزار ثبت‌نام برای فقط ۲۰ هزار خودروی یک خودروساز داخلی که تحقیقاً خودرو‌هایی بی‌کیفیت هستند که از صنعت خودروسازی جهان، عقب‌مانده اند! آن‌هم «تاکنون»! یعنی متقاضیان بیشتر هم خواهند شد. این هرچه باشد، یک بیماری است، بیماری مزمن اقتصادی. از هرطرف که به آن نگاه کنیم، خیره می‌شویم! اگر کشور ۱۰ میلیون متقاضی واقعی خودرو داشته باشد، موجب خیرگی و حیرت است، یعنی یک کالایی این‌قدر خریدار و نیازمند دارد، اما موجود نیست. با آنکه هر کالایی در جهان خریدار داشته باشد، به‌وفور تولید می‌شود. اگر این خریداران واقعی نباشند و، چون خودرو از کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است، می‌خواهند آن را بخرند و بفروشند و رقم بالای تفاوت قیمت کارخانه و بازار آزاد را به جیب بزنند، باز عامل خیرگی و یک بیماری اقتصادی است.در طرف خودروساز هم بیماری دیگری نهفته است. وقتی یک خودرویی تولید و عرضه‌اش در انحصار تو باشد و ۱۰ میلیون -دست‌کم- متقاضی داشته باشد، تو که تولیدکننده باشی، چه چیزی تولید خواهی کرد؟ با کیفیت؟ (که هزینه بیشتری بکنی؟!) به‌موقع؟ (که علاوه بر هزینه کار به‌موقع، مشتری را کم کنی؟!) به‌اندازه؟ (تا عطش خرید را فرونشانی؟!) با خدمات‌عالی پس‌ازفروش؟! با هیچ‌چیز؟! بله دقیقاً همین آخری! همان‌گونه که تاکنون اینچنین بوده است.جهان خودروسازی چگونه به این جایگاه در برخی شرقی‌ها مثل چین و کره و ژاپن یا برخی کشور‌های درحال توسعه رسیده است که خودروسازان داخلی آن امتیاز‌ها را نداشته‌اند؟!چندی پیش یک عضو مجلس گفت فقط در ستاد یکی از خودروسازان ۲۰ هزار نیروی مدیریتی بدون نیاز با حقوق‌های نجومی مستقر هستند. پشت میز‌ها نشسته‌اند و حقوق می‌گیرند و تولید خودرو می‌شود این! حضور برخی چهره‌های صرفاً سیاسی و تبلیغاتی در هیئت‌مدیره‌های شرکت‌های زیرمجموعه خودروسازان یعنی این منطقه در جاده مخصوص و در خودروسازان انحصاری، حیاط‌خلوت دولت‌ها برای تثبیت پست‌و‌مقام نجومی‌بگیر آشنایان و بستگان و حتی بستن دهان منتقدان بوده است!

 

مرگ برجام یا ادامه ماراتن دیپلماسی؟

روزنامه خراسان: برنامه جامع اقدام مشترک که در ایران به برجام معروف است از امروز وارد هشتمین سال اجرای خود می شود . سالی مهم و حساس درباره برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به عنوان ضامن اجرای برجام  که به نوعی به لحاظ حقوقی آن را محکم کرده است . سال هشتم برجام مهم است از آن جهت که اگر حتی جسم نیمه جان برجام هم به انتهایش برسد اولا تحریم های موشکی و تسلیحاتی و مالی قطعنامه 2231 را طبق بند 4 و 6 قطعنامه پشت سر می گذارد و برخی تحریم ها و محدودیت های هسته ای مندرج در برجام را نیز لغو می کند مطابق بند 20 و 21 پیوست 5 برجام. اما در روزهایی که همه دم از مرگ برجام یا نبود امکان احیای آن می زنند تا چه میزان می توان امیدوار بود که برجام پس از 7 سال سخت به ویژه چهار سال و نیم اخیر که با خروج آمریکا ، برجام رو به مرگ حرکت کرد ، تا پایان سال هشتم هم بتواند خود را به نوعی زنده نگه دارد تا منافع سیاسی اش حداقل نصیب کشورمان شود . در گزارش پیش رو با بررسی اخبار رسمی ، روایت ها  و شنیده های غیررسمی و گفت وگو با دیپلمات های با تجربه ای که نخواستند نامی از آن ها برده شود ، به بررسی چند سوال می پردازیم . اول این که آیا مرگ برجام فرارسیده یا هنوز اندک جانی در بدن دارد ؟ دوم این که در چه صورت می توان گفت دیگر برجامی وجود ندارد؟ سوم این که تبعات مرگ رسمی برجام چیست؟ و دست آخر این که آیا امیدی به احیای توافق هسته ای وجود دارد و در این صورت راه های احتمالی آن چیست ؟

 

دلسوزی برای یک مهره سوخته یا وحشت از ضربه به شبکه جاسوسی غرب؟!

روزنامه کيهان: -دستگیری و اعدام علیرضا اکبری جاسوس انگلیس‌ها در ایران همان‌طور که دور از انتظار هم نبود خشم و عصبانیت مقامات دولت انگلیس را برانگیخته و طی دو سه روز گذشته از نخست‌وزیر این کشور گرفته تا وزیر خارجه و شبکه سلطنتی به شکلی هیستریک و عصبی به اجرای این حکم اعتراض کرده‌اند.پس از اعلام خبر اعدام اکبری، دولت انگلیس بر شدت این اعتراض افزود و کاردار سفارت ایران در لندن را احضار کرد. همچنین ریشی سوناک، نخست‌وزیر انگلیس اعدام اکبری را «یک اقدام بی‌رحمانه و بزدلانه» نامید و الفاظ توهین‌آمیز دیگری علیه، جمهوری اسلامی به‌کار برد.پس از نخست‌وزیر انگلیس، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه این کشور هم به اعدام «علیرضا اکبری» که برای لندن جاسوسی می‌کرد، واکنش نشان داد و گفت: «این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند.»او در توئیتی مداخله‌جویانه نوشت: ایران یک تبعه انگلیسی را اعدام کرده است. این اقدام مستحق محکومیت به شدید‌ترین شکل ممکن است. (این اقدام) بدون پاسخ نخواهد ماند.کلورلی همچنین شنبه‌شب با انتشار پیامی در توئیتر، به واکنش لندن در قبال اجرای حکم اکبری اشاره کرد و نوشت: دادستان کل ایران را تحریم کردیم، کاردار ایران را احضار کردیم و به‌طور موقت سفیر انگلیس را برای مشورت فراخواندیم.جدا از واکنش‌های عصبی دولت انگلیس به اعدام جاسوس خود‌، واکنش دیگر کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه نیز به موضوع جالب توجه بود.رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران طی مواضعی مداخله‌جویانه اعدام «علیرضا اکبری» مقام پیشین وزارت دفاع ایران را محکوم کرد.

 

گردانی برای فتح قدس

روزنامه وطن امروز: همزمان با بروز اختلاف و تظاهرات بزرگ در سرزمین‌های اشغالی که علیه کابینه افراطی نتانیاهو برگزار می‌شود، یک اندیشکده اسرائیلی گزارشی از گردان بسیار ویژه حزب‌الله لبنان به نام «رضوان» منتشر کرد که مأموریت ویژه و اصلی‌اش ورود به سرزمین‌های اشغالی و ایجاد جنگ در درون فلسطین اشغالی است. چند سال قبل بود که برای نخستین بار زمزمه وجود گردانی مخفی و ویژه در حزب‌الله لبنان مطرح شد. بعد از شهادت عماد مغنیه، فرمانده عملیاتی و اطلاعاتی حزب‌الله در سوریه توسط خودروی بمب‌گذاری شده، این گردان نام خود را به نیروهای ویژه حاج رضوان تغییر داد. طی ۲ دهه اخیر بویژه بعد از جنگ جولای 2006 میان حزب‌الله لبنان و ارتش رژیم اشغالگر صهیونیست، شهرک‌نشینان و نظامیان صهیونیست به این نتیجه رسیدند که جبهه شمالی میان همه عرصه‌های رویارویی با مقاومت خطرناک‌ترین عرصه خواهد بود که موجودیت اسرائیل را شدیداً تهدید می‌کند؛ زیرا طرفی که اسرائیل را از جبهه شمالی تهدید می‌کند حزب‌الله است که توانایی‌های آن قابل مقایسه با قدرتمندترین ارتش‌های جهان است. این گردان که چالش بزرگی برای اشغالگران محسوب می‌شود، مورد توجه بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران رژیم صهیونیستی قرار گرفته است و آنها ارزیابی می‌کنند گردان رضوان مسؤول آزادسازی منطقه «الجلیل» در شمال فلسطین اشغالی خواهد بود. آنها به سخنان «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله اشاره می‌کنند که فاش کرده بود مقاومت، یگان‌های «رضوان»  و «عباس» را در اختیار دارد که شمار نیروهای آنها بسیار زیاد است و مجهز به مقادیر زیادی سلاح مدرن هستند. این نیروها همچنین تخصص زیادی در نبردهای هجومی دارند و میزان توانمندی آنها از سال 2006 تاکنون بسیار افزایش یافته است.  روزنامه الکترونیکی و فرامنطقه‌ای رأی الیوم، در سرمقاله خود به معرفی یگان «رضوان» حزب‌الله لبنان که گفته می‌شود برای عملیات در الجلیل و آزادسازی آن آموزش دیده، پرداخت و به بررسی چرایی این مساله که چرا حزب‌الله این‌ روزها از آن سخن می‌گوید و نیز واکنش ارتش رژیم صهیونیستی به این امر پرداخت.

 

نسل Z چگونه فکر می‌کند

روزنامه اعتماد: مطالعه نسلي (generation Study) گونه‌اي از پژوهش و تحقيق است كه محور خود را بر مبناي مفهوم «نسل» (generation) استوار مي‌كند. كلمه generate از ريشه لاتين « generāre» به معناي «به وجود آوردن» و «توليد كردن» آمده است. كلمه «نسل» در علوم اجتماعي به گروهي اطلاق مي‌شود كه در يك بازه زماني مشابه به دنيا آمده و زندگي مي‌كنند، اكثر آنها سن و سال تقريبا يكساني دارند و ايده‌ها، انديشه‌ها و گرايش‌هاي فكري و فرهنگي و سبك زندگي‌شان شبيه به يكديگر است. بر اين اساس مطالعه نسلي در علوم اجتماعي، به ويژگي‌ها و خصايص مشابه و تقريبا يكسان افرادي مي‌پردازد كه يك نسل را تشكيل و تفاوت‌هاي نسل‌ها را از اين جهت مورد مطالعه قرار مي‌دهند. سابقه مطالعه نسلي جوامع انساني، به قرن نوزدهم ميلادي مي‌رسد، اگرچه از ميانه سده بيستم، با افزايش سرعت تحولات اجتماعي و سياسي و فرهنگي جوامع، اين شكل از تحقيق پيرامون جوامع انساني اهميت و جذابيت بيشتري يافته است، به خصوص كه بازه‌هاي زماني كه افراد را در يك نسل قرار مي‌دهند، كوتاه‌تر شده است، يعني اگر قبلا به علت تغييرات كند و بطئي در جوامع هر 25 سال را يك نسل مي‌خواندند، امروز بازه‌هاي زماني يك نسل، به 15 سال و 10 سال كاهش يافته است. در ايران هم مطالعه نسلي همسو با پويا شدن تحولات نسل‌ها، رونق بيشتري پيدا كرده است، به ويژه كه نه فقط پدران و مادران ديگر زبان مشتركي براي گفت‌وگو با فرزندان‌شان نمي‌يابند كه گاه خواهرها و برادرهايي با چند سال فاصله سني تصور مي‌كنند، به جهان‌هاي متفاوتي تعلق دارند. در وقايع و رويدادهاي اخير در ايران، مطالعه نسلي يكي از پربسامدترين تحليل‌ها بود. همه از اهميت تفاوت‌هاي نسلي و ويژگي‌هاي خاص و متمايز دهه هشتادي‌ها و تمايزهاي ايشان به ويژه با دهه شصتي‌ها سخن مي‌گفتند، اما بيشتر اين اظهارنظرها مبتني بر مشاهدات و تجربيات شخصي بود.

 

ناترازی گاز نتیجه 96 ماه بی‌خیالی

روزنامه ایران: تعطیلی بازار سهام و بورس کالا در روز یکشنبه باعث شد معاملات 10 هزار خودروی دناپلاس به روز معاملاتی بعد منتقل شود. کارشناسان بر این باورند که افزایش عرضه خودروی دناپلاس می‌تواند به سرعت طرف عرضه و تقاضا را در بازار تراز کند و از این‌رو انتظار می‌رود در پی عرضه‌های آتی خودرو، قیمت‌ها در بورس کالا و بازار غیررسمی به سرعت شکسته شود. در این خصوص حسن رضایی‌پور، کارشناس ارشد بازار سرمایه و بورس‌های کالایی به خبرنگار روزنامه ایران گفت: هر چند بورس کالا نمی‌تواند مشکلات ساختاری را حل کند، اما این بازار به‌عنوان ابزاری قدرتمند و کارا می‌تواند یک بازار شفاف و کارا شکل دهد و باعث شود کشف قیمت به درستی در آن صورت پذیرد.سوءمدیریت و کم‌کاری وزارت نفت در دولت قبل در زمینه سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت نفت، نفس گاز کشور را برای لحظاتی به شماره انداخت، هرچند که در میانه برودت کم سابقه هوا در روزهای اخیر و اکنون، این وزارت نفت بوده که با تلاش‌های شبانه‌روزی، مانع از استمرار افت فشار گاز در برخی نقاط کشور شد.سازمان هواشناسی پیش‌تر با صدور هشدار نارنجی ‌‌رنگ، نسبت به احتمال یخبندان و لغزندگی جاده‌ها براثر نفوذ توده هوای سرد به کشور از سه‌شنبه تا جمعه (۲۰ تا ۲۳ دی‌ماه) هشدار داده بود. ورود سامانه‌های هوای سرد، افت شدید دما و سرمای فراگیر در بیشتر نقاط کشور، دمای هوا را در برخی  مناطق تا منفی ۲۸ درجه سانتیگراد کاهش داد. گفته می‌شود که در بیش از ۲۰ استان کشور، دمای هوا به منفی ۱۰ درجه هم رسید.این عامل باعث شد  میزان مصرف گاز در کشور در روزهای گذشته تا مرز 700 میلیون مترمکعب در روز هم برسد.امروز هم سازمان هواشناسی با پیش‌بینی ورود دوسامانه جوی به کشور و فعالیت آنها، برای برخی استان‌ها هشدار سطح زرد صادر و اعلام کرده که سامانه جوی اول، سامانه بارشی است که از اواخر وقت دوشنبه( امروز) ۲۶ دی فعال می‌شود و چهارشنبه ۲۸ دی پایان خواهد یافت.این سامانه سبب بارش باران، گاهی رعد و برق، وزش باد و رخداد مه خواهد شد. فعالیت سامانه جوی دوم  از روز سه‌شنبه ۲۷ دی آغاز می شود و چهارشنبه ۲۸ دی پایان می یابد. بر اثر فعالیت این سامانه‌های جوی، رخداد بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی و بروز اختلال در انتقال منابع انرژی بویژه گاز و برق پیش‌بینی می‌شود.

 

چرا مردم به حکومت شاهنشاهی پایان دادند؟

روزنامه جمهوری اسلامی: سلسله پهلوی شامل پدر و پسر در مجموع 57 سال در ایران حکومت کردند. ضعف پادشاهی قاجار و نوجوانی احمدشاه باعث شد تا رضاخان میرپنج فرمانده قزاق‌ها ابتدا به نخست وزیری و سپس به پادشاهی برسد. در شهریور ماه سال 1320 که ایران از سوی متفقین اشغال شد، انگلیسی‌ها از رضاشاه خواستند تا سلطنت را رها کند و از ایران خارج شود. از این زمان بود که محمدرضا فرزند رضاشاه در 20 سالگی به جای پدر نشست. بر همین اساس تعداد زیادی از مردم ایران، شاه را وابسته و دست نشانده خارجی‌ها بویژه انگلیس و آمریکا می‌دانستند. او در دوران پادشاهی به دو صفت “عیاشی” و “دیکتاتوری” معروف شده بود. ولی بسیاری از مردم، پدرش را مستبدتر و خودکامه‌تر از او می‌دانستند زیرا رضا شاه، مخالفین خود را به شیوه‌های مختلف از جمله با آمپول هوایی که پزشک احمدی به آنها تزریق می‌کرد می‌کشت. روحیه شاه به گونه‌ای بود که خود را برتر از دیگران می‌دانست و همه مقامات و دولتی‌ها باید از او تعریف و تمجید و ستایش می‌کردند. آنها در دیدار با وی باید زانو بر زمین زده و دست وی و خانواده سلطنتی را می‌بوسیدند.و خود را فرمانروای مطلق ایران می‌دانست و از همه مردم بویژه دستگاه‌های حکومتی انتظار اطاعت کامل از اوامر ملوکانه را داشت.عکس او در همه جا به ویژه در ادارات، مدارس، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها نصب شده بود و حتی برخی از وعاظ نیز مجبور بودند که در منبرهای خود به او دعا کنند. شاه نیاز چندانی به حمایت مردم و جلب افکار عمومی نداشت، زیرا وی با رای و اراده مردم بر سر کار نیامده بود و سلطنت و حکومت از پدرش به او به ارث رسیده بود.از طرفی به دلیل وجود درآمدهای سرشار نفتی که هر سال زیادتر هم می‌شد، خیلی نیاز به کار مردم و تولید ثروت توسط بخش خصوصی نداشت زیرا بودجه دولت با تکیه بر درآمدهای نفتی تنظیم و تامین می‌شد. بر همین اساس بود که با اعلام انقلاب سفید، ساختار نظام کشاورزی ایران را بهم ریخت و جایگزین مناسبی هم برای آن ایجاد نکرد و باعث افزایش واردات محصولات غذایی به کشور شد. در آن روزها شایع شده بود که حتی پرتقال از اسرائیل و سیب از لبنان وارد کشور می‌شود.

 

در جست وجوی جلال

روزنامه فرهیختگان:در آخرین روزهای سال 1384 و واپسین روزهای خدمت دولت هشتم، حاصل جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه‌ای بود که پایه‌گذار جایزه ادبی جلال آل‌احمد شد و قرار شد این جایزه، بزرگ‌ترین جایزه ادبی ایران با ارزشی حتی بیش از جایزه کتاب سال و با قدمتی حدود 20 سال باشد. «نظر به اینکه برگزاری جشنواره‌ها و اهدای جوایز، عامل موثری در مراسم ارتقای کمی و کیفی فعالیت‌های ادبی و هنری به شمار می‌آیند و با توجه به فقدان یک جشنواره ادبی متمرکز و ملی در کشور، طرح اهدای جایزه ملی جلال آل‌احمد، در عرصه ادبیات فارسی» تصویب شد. شورای عالی انقلاب فرهنگی درنظر داشت «جایزه ملی جلال آل‌احمد با هدف ارتقای زبان و ادبیات ملی- دینی از رهگذر بزرگداشت پدیدآورندگان آثار ادبی برجسته، بدیع و پیشرو» برگزار شود. حالا بعد از گذشت 15 دوره از جایزه ادبی جلال اهمیت راهبردی آن در حوزه ادبیات بر کسی پوشیده نیست.اهدافی که برای جایزه جلال در نظر گرفته شده، ترسیم‌کننده فضایی برای هدایت و جریان‌سازی در حوزه ادبیات است و نمی‌توان منکر این شد که جایزه جلال آل‌احمد می‌تواند بازوی قدرتمندی برای هدایت در بازار نشر و ادبیات داستانی باشد. اما شرط اول اثرگذاری جایزه جلال این است که ناشران و نویسندگان این جایزه را با تمام مختصاتش بپذیرند و از آن خودشان بدانند. اگر این جایزه در فرآیندهای اجرا، برگزاری و انتخاب برگزیدگان گرفتار نگاه‌های محدود و تقلیل‌یافته صنفی شوند، نه‌تنها با بحران مشروعیت بین فعالان حوزه کتاب مواجه می‌شود بلکه بعد از مدتی تبدیل به دورهمی برای یک طیف فکری خاص در حوزه نشر خواهد شد. به‌طور طبیعی جایزه جلال و هر جایزه ادبی دیگری نمی‌تواند عاری از نگاه، سلایق فنی و محتوایی باشد، اما مهم‌تر این است که برگزارکنندگان‌شان، چه تدابیر و ظرافت‌هایی را لحاظ می‌کنند که اعتبار هنری این جایزه در پیشگاه عمومی زیر سوال نرود.

 

نبرد 22هزار نفری با یخبندان

روزنامه همشهری:تا دیروز عصر، 48ساعتی می‌شد یا در پایگاه حضور داشتند یا در سطح شهر مشغول برف‌روبی، شن‌پاشی و امدادرسانی بودند؛ آنها برخلاف بسیاری از کارمندان و کارکنان اداراتی که تعطیل یا دورکار شده‌اند، چند روزی می‌شود که با تمام قوا پای کار ایستاده‌اند تا جریان زندگی در تهران متوقف نشود. البته که شاید در مسیری ترافیک ایجاد شده باشد، اما نگاه با عینک واقع‌بینی نشان می‌دهد که نیروهای خدماتی و فضای سبز شهر تهران طی روزهای گذشته، مدام در حال فعالیت بوده‌اند؛ که اگر اقدامات آنها نبود، بی‌تردید اغلب معابر شمالی شهر یخ می‌زد و احتمالا کل تهران قفل می‌شد. اگر حضور شبانه‌روزی مددکاران برای خدمت‌رسانی در سامان‌سراها و گرم‌خانه‌های سیار (اتوبوس‌خواب‌ها) نبود هم تا الان باید چندین خبر ناگوار از یخ‌زدگی و فوت بی‌خانمان‌های شهر منتشر می‌شد. به هرحال، از همان روز شنبه و قبل از شروع بارش برف، شهرداری تهران با تمام توان و امکانات وارد میدان شد و با اقداماتی نظیر پاشیدن شن، نمک و برف‌روبی تلاش کرد تا مشکلات و مصائب بارش برف سرد و لغزنده را برای شهروندان ‌به حداقل برساند. بازدید میدانی از سایت‌های برف‌روبی شهر تهران از تلاش شبانه‌روزی نیروهای شهرداری تهران و حضور مستقیم مدیران ارشد شهری برای نظارت و مدیریت میدانی تهران برفی حکایت دارد؛ موضوعی که در بازدیدمان از سایت مرکزی برف‌روبی منطقه5 تهران – که در یکی از نقاط مرتفع شهر یعنی سیمون بولیوار و شهران واقع شده – عیان بود. در شرایطی که با توجه به تعطیل‌بودن پایتخت بسیاری از شهروندان و خانواده‌ها‌ برای برف‌بازی و تفریح خودشان را به مناطق شمالی و کوهستانی شمال و غرب تهران رسانده بودند، نیروهای فضای سبز و خدمات شهری شهرداری تهران با تمام تجهیزات و ابزار و ادوات پای کار آمده بودند.هربار تعدادی از نیروها به سایت برف‌روبی بازمی‌گشتند تا تجدید نیرو کنند. آنها حتی برای کاهش مصرف گاز و دستورالعمل‌های صادر‌شده در این زمینه، در داخل سوله آتش بزرگی درست کرده بودند که از سرمای شدید در امان بمانند و هرچند دقیقه خودشان را جلوی آن گرم می‌کردند. خودروهای سنگین و سبک برف‌روبی هربار پس از تجهیز و شارژ دوباره با شن و نمک و… مرکز برف‌روبی را به مقاصد مختلف شهر ترک می‌کردند.

 

برف، گاز، اینترنت

روزنامه شرق: زمستان سخت در ایران به استخوان‌سوزترین حالت ممکن حس شد. دما در بسیاری از شهرهای ایران به زیر صفر رسید و در برخی مناطق رکوردهایی نظیر ۱۷ درجه و ۲۵ درجه زیر صفر را هم ثبت کرد. مثل خیلی از موقعیت‌های بحرانی، برف و باران و سرما ایرادهای زیادی را در فرایند خدمت‌رسانی به شهروندان ایرانی نشان داد و در یک شهر گاز یک‌سوم مشترکان قطع شد و در جای دیگر دانش‌آموزان‌ خانه‌نشین، در تله برنامه شاد و اینترنت پر‌اختلال ایرانی گرفتار شدند. ترکمنستان شیرهای گاز را به روی ایران بست تا تصاویر اجاق‌های هیزمی شهروندان شمال و شما‌ل‌ شرقی ایران در شبکه‌های اجتماعی وایرال شود و دولت در اعلام تعطیلی‌ها تعلل کرد تا سردرگمی مردم در‌خانه‌مانده بیشتر شود.اواخر هفته گذشته بود که خبر رسید وزیر نفت در نامه‌ای خواستار تعطیلی دو‌‌روزه تهران در ابتدای این هفته شده است. ساعاتی بعد این خبر تکذیب شد اما آنچه در عمل اتفاق افتاد، همان تعطیلی شنبه و یکشنبه بود. البته ایرانی‌ها با استعداد خبرخوانی پرورش‌یافته‌شان در فضای پر‌تکذیب مدیریت ایرانی، به‌درستی دریافته بودند که آن تکذیب به معنای تأیید این تعطیلی است و برای آن آماده بودند. حالا هم که برف تهران را در بر گرفته، صحبت‌هایی از تعطیلی گسترده تا پایان هفته بر سر زبان‌هاست که گرچه تأیید نمی‌شود ولی گمانه قدرت‌مندی برای شهروندان به حساب می‌آید. یکی از مواردی که در موج سرمای این چند روز موجب نگرانی و سردرگمی شهروندان شده بود، همین شیوه نادرست و پر‌ابهام دولت در اعلام تعطیلی است. روز شنبه چند مجموعه در وزارت کشور، وزارت نفت و استانداری تهران مأمور اعلام تعطیلی روز یکشنبه بودند؛ خبری که در بعد‌از‌ظهر روز شنبه چندین و چند‌بار تأیید و تکذیب شد. در ابتدا اعلام شد تهران در روز یکشنبه تعطیل است و بعد این خبر تکذیب شد. در ادامه اعلام کردند یک‌سوم کارمندان روز یکشنبه باید در محل کار حاضر شوند و کمی بعد به آن یک‌سوم پیامک دادند با لباس گرم به محل کار بروند؛ چون سیستم‌های گرمایشی خاموش است. در ادامه خبر رسید که لازم نیست این یک‌سوم هم در محل کارشان حاضر شوند و حتی شرکت‌های خصوصی هم خوب است تعطیل شوند. این اتفاق اگرچه با این تکرار تا زمان تنظیم این گزارش در روز یکشنبه رخ نداده‌ ولی تکلیف تعطیلی تهران در روز دوشنبه با وجود موج سرمای شدید هنوز مشخص نیست.  دولت سید‌ابراهیم رئیسی اگرچه در شبکه‌های اجتماعی به کمک بازوهای رسانه‌ای‌اش مدام در‌حال تلاش برای ساخت این تصویر است که قدرتمندانه در‌حال مبارزه با بحران‌هاست‌ اما در عمل در اعلام یک اتفاق ساده که تکلیف شهروندان را در ۲۴ ساعت بعدی مشخص می‌کند نیز ناتوان و ناهماهنگ است.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.