جام جهانی قطر علیه ستاره‌های فوتبال ایران

«شهروند» دلایل افزایش مصدومیت بازیکنان فوتبال در یک ماه گذشته را بررسی می‌کند

در اغلب موارد که پارگی رباط صلیبی در بازیکنان رخ می‌دهد، خطا یا اصلا برخوردی بین آنان صورت نمی‌پذیرد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، مصدومیت امری اجتناب‌ناپذیر برای ورزشکاران همه رشته‌هاست. همه ورزشکاران در دوران حرفه‌ای خود حداقل چندبار طعم مصدومیت را می‌چشند. در فوتبال اما به دلیل بیشتر بودن توجه‌ها، مصدومیت بازیکنان بیشتر به چشم می‌آید. البته مصدومیت ورزشکاران ممکن است به دلیل ضربه‌خوردن باشد، اما این موضوع می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.

لیگ برتر فوتبال ایران به نیمه رسیده و تیم‌ها برای شروع نیم‌فصل دوم خود را آماده می‌کنند. مساله‌ای که در یکی، دو ماه گذشته زیاد به چشم آمده مصدومیت‌های پرتعداد بازیکنان فوتبال است. مصدومیت بازیکنان از ابتدای فصل هم وجود داشته، اما بعد از تعطیلات طولانی‌مدت لیگ در ایام جام جهانی 2022 این موضوع افزایش چشمگیری داشت و حتی به تعداد پارگی‌های رباط صلیبی نیز اضافه شد.

ناگهان دست مربیان لیگ برتری خالی شد

با پایان رقابت‌های جام جهانی 2022، لیگ برتر فوتبال ایران بعد از حدود 40 روز وقفه از سر گرفته شد و تیم‌ها وارد مسابقات شدند. باشگاه‌ها که در طول تعطیلات با بازی‌های دوستانه سعی کردند خود را در شرایط مسابقه نگه دارند، با ورود به مسابقات رسمی فشردگی عجیبی را در برنامه بازی‌ها تجربه می‌کنند. موضوعی که حالا تقریبا به یک اپیدمی برای 16 تیم حاضر در لیگ برتر تبدیل شده، افزایش چشمگیر تعداد مصدومان است.

قبل از هر مسابقه می‌بینیم و می‌شنویم که سرمربیان تیم‌ها از آسیب‌دیدگی برخی نفرات و دست خالی خود سخن می‌گویند. جالب است که با هر مسابقه‌ای که تیم‌ها انجام می‌دهند، تعداد مصدومان بیشتر می‌شود و گاهی آنقدر این آسیب‌ها سخت است که چند ماه یک بازیکن را از دور خارج می‌کند.

11 رباط پاره در طول 15 هفته!

شدیدترین نوع مصدومیت بازیکنان فوتبال پارگی رباط صلیبی است. در همین یک ماه گذشته دست‌کم 5 بازیکن با این آسیب مواجه شده‌اند. جالب است که در طول فصل جاری و تا اتمام نیم‌فصل از مسابقات، 11 بازیکن از 9 تیم متفاوت دچار پارگی رباط صلیبی شدند که در این بین البته پیکان و مس کرمان با پارگی رباط دو بازیکن‌شان، وضع بدتری نسبت به سایر تیم‌ها دارند. امیرحسین غلامی، مجتبی حقدوست (پیکان)، فرشید اسماعیلی (فولاد) سعید جلالی راد (نفت مسجدسلیمان)، شاهین طاهرخانی (نساجی)، حسین شهریاری و  لاری آنجلو (مس کرمان)، علیرضا خدادادی (پرسپولیس)، سعید باقرپسند (ذوب‌آهن)، سبحان خاقانی (استقلال) و شیرالدین بابایف (نفت آبادان) بازیکنانی هستند که در طول لیگ بیست‌ودو دچار پارگی رباط شده‌اند و این موضوع می‌تواند دلایل گوناگونی از جمله وقفه در مسابقات به دلیل تورنمنت جام جهانی، فشار مسابقات، بدنسازی نامناسب و … داشته باشد.

آمار پارگی رباط ایران، ‌سه برابر آلمان

با نگاهی اجمالی و مقایسه کلی با کشورهای سطح اول اروپا مثل آلمان، متوجه می‌شویم که آمار مصدومیت رباط صلیبی در ایران بسیار بیشتر از کشورهای اروپایی صاحب‌نام است. برای مثال در بوندس لیگا در طول یک فصل کامل از مسابقات، به‌طور میانگین 9 بازیکن دچار پارگی رباط صلیبی می‌شوند، اما در ایران در طول فقط نیم‌فصل، آن هم در لیگی با چهار تیم کمتر نسبت به بوندس لیگای آلمان، شاهد پارگی 11 رباط صلیبی بوده‌ایم، رقمی حدود سه برابر کشور آلمان!

دلایل اصلی پارگی رباط در بازیکنان چیست؟

جالب است بدانید در اغلب موارد که پارگی رباط صلیبی در بازیکنان رخ می‌دهد، خطا یا اصلا برخوردی بین آنان صورت نمی‌پذیرد و اغلب، از دست دادن تعادل سبب بروز چنین آسیبی می‌شود که این عدم آمادگی از ناحیه زانو و از دست رفتن تعادل بازیکنان، دلایل بسیاری دارد. برای مثال در طول فصل جاری، وقفه یک‌ماهه برای برگزاری مسابقات جام جهانی و شروع دوباره لیگ بلافاصله پس از اتمام مسابقات، موجب نیاز تیم‌ها برای گذراندن دوره بدنسازی برای دومین‌بار شد که همین موضوع تعداد مصدومیت‌ها را بالا برد. فشردگی مسابقات لیگ برتر و برگزاری مسابقات هر پنج روز یک‌بار، یکی دیگر از دلایل مهم این مصدومیت‌هاست. البته شیوه بدنسازی نادرست نیز می‌تواند یکی دیگر از دلایل تعدد مصدومیت‌ها به ویژه از ناحیه رباط در ایران باشد.

از دست رفتن سرمایه مادی و انسانی

پارگی رباط صلیبی یا مصدومیت‌هایی از این دست برای هر بازیکن مساوی است با عمل جراحی و در پی آن چند ماه دوری و غالبا از دست دادن یک فصل فوتبالی. همین موضوع سبب شده است که در طول سالیان گذشته بارها شاهد باشیم یک بازیکن بعد از پارگی رباط به طور کامل از فوتبال محو می‌شود. تیم‌ها نیز با از دست دادن بازیکن خود، هم مبلغ بسیار زیادی متضرر می‌شوند، هم تا آغاز دوباره فصل نقل و انتقالاتی، راهی برای جذب بازیکن جایگزین ندارند.

***

برخی مربیان به دوران بدنسازی اهمیت نمی‌دهند

زهره هراتیان در گفت‌وگو با «شهروند»: وقفه طولانی می‌تواند عاملی برای مصدومیت باشد

زهره هراتیان، رئیس مرکز پزشکی ایفمارک، که از پزشکان مورد تایید فیفاست، یکی از نفراتی است که می‌تواند درباره افزایش مصدومیت‌ها و به خصوص پارگی رباط صلیبی نظر بدهد. او درباره پارگی رباط صلیبی 11 بازیکن لیگ برتری از ابتدای فصل به خبرنگار ما گفت: «عوامل مختلفی در پارگی رباط صلیبی تاثیر دارند. برای آمادگی پیش از شروع فصل یک مربی حدود 6 تا 8 هفته وقت لازم دارد. این زمان به هر دلیلی کوتاه‌تر شود احتمال آسیب‌دیدگی بیشتر می‌شود. در لیگ حرفه‌ای ایران بسیاری از تیم‌ها این زمان را صرف خرید و نقل و انتقال بازیکنان می‌کنند و اهمیت چندانی به دوران بدنسازی پیش از فصل نمی‌دهند که سبب افزایش آسیب‌دیدگی در طول فصل برگزاری مسابقات می‌شود.»

او صحبت‌های خود را این‌طور ادامه داد: «نوع تمرین مربیان، کیفیت زمین تمرینی، خستگی ذهنی و بدنی بازیکن، کوتاهی عضلات اصلی پاها (همسترینگ)، ضعف عضلات مرکزی بدن ( Core )،   اشکالات راستای بدن مثلا کف پای صاف و سابقه آسیب قبلی، همگی جزو عوامل تشدید خطر پارگی رباط صلیبی هستند.»

هراتیان در ادامه به راهکارهایی درباره کاهش مصدومیت‌ها اشاره کرد و افزود: «قسمت مهمی از عواملی که خدمت شما اعلام کردیم، حین معاینات پیش از فصل شناسایی و به باشگاه‌ها به شکل مکتوب اعلام می‌شود. بسیاری از این فاکتورهای خطر با مراقبت، حرکات اصلاحی، استفاده از کفی مناسب و تعریف تمرینات تخصصی قابل برطرف‌شدن هستند. همچنین نگرش مربیان و باشگاه‌ها به کادر پزشکی و تشکیل یک تیم پزشکی متخصص (شامل یک پزشک برای بازی‌ها، متخصص پزشکی ورزشی، ارتوپد، فیزیوتراپیست، مشاور تغذیه و روانشناس ورزشی) بسیار در این امر تاثیرگذار است.»

عضو ایرانی کمیته پزشکی فیفا درباره رابطه وقفه طولانی لیگ به دلیل جام جهانی با افزایش مصدومیت‌ها در لیگ برتر ایران گفت: «ما به شکل رسمی و آماری تحقیقی در مورد اینکه وقفه مربوط به جام جهانی تاثیری در افزایش میزان آسیب‌دیدگی‌های جدی مثل پارگی رباط صلیبی دارد، نداریم ولی هرگونه وقفه که روی آمادگی جسمانی بازیکنان تاثیر داشته باشد، می‌تواند باعث افزایش احتمال پارگی رباط صلیبی شود.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.