اتحادیه اروپا: تلاش‌ها برای خروج برجام از بن‌بست جریان دارد

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برخلاف جوسازی‌های اخیر ضد انقلاب تصریح کرد که توافق هسته‌ای ایران «نمُرده» است و تلاش‌ها برای خروج از بن‌بست در مذاکرات برای از سرگیری اجرای کامل این توافق جریان دارد.

به گزارش شهروند آنلاین، این مطلب را پیتر استانو روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در بروکسل مطرح کرد و افزود: برجام قطعا در این مقطع نمُرده است و همانطور که نماینده عالی اتحادیه اروپا (جوسپ بورل) به صورت عمومی اعلام کرده ما در شرایطی قرار داریم که گفت‌وگوها در وضعیت بن‌بست قرار دارد و هدف ما این است که تلاش کنیم از وضعیت بن‌بست خارج شویم.

او با بیان اینکه «شرایط ساده نیست»، افزود: ما به رایزنی‌ها ادامه می‌دهیم و در این رابطه نماینده عالی به طور دائم با وزیر امور خارجه ایران و سایر مشارکت‌کنندگان برجام در تماس است تا رو به جلو حرکت کنیم و پاسخ نهایی داشته باشیم.

استانو در ادامه با بیان سخنان مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران مدعی شد که حوادث اخیر اوضاع را آسان نکرده است.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مذاکرات درباره ازسرگیری اجرای کامل برجام، پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده دیپلماتیک به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض‌کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۱+۵ محکوم کرد اما تاکنون دربرابر هرگونه اقدام معتبر برای جبران رفتار نادرست گذشته کوتاهی کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق نهایی وجود دارد. توافق مدنظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌هم از اجرای آن بهره‌مند شود./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.