نبرد با سرمای تربت جام

گزارش «شهروند» از اقدامات هلال احمر در دمای زیر صفر خراسان رضوی

ماموریت‌های هلال‌احمر در خراسان رضوی این روزها به امدادرسانی در برف و سرما خلاصه نمی‌شود؛ افت فشار و قطعی گاز در برخی مناطق این استان باعث شده تا توزیع مواد غذایی در نقاط تجمعی این استان هم به سایر دغدغه‌های هلال‌احمر اضافه شود. از 19دی تا‌کنون، 21شهرسان استان خراسان رضوی درگیر برف و کولاک و سرمازدگی هستند و قطعی پراکنده گاز در برخی از این مناطق همچنان ادامه دارد. «تربت جام» یکی از این شهرستان‌هاست که بیش از دو روز از قطعی گاز در برخی از شهرستان‌های آن می‌گذرد.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ راه‌اندازی 45نقطه تجمعی در سطح استان خراسان رضوی، راه‌حل مدیریت بحران این استان برای عبور از سرمای زیر صفر در روزهای اخیر است؛ حسینیه‌ها و مساجدی در نقاطی که با قطعی گاز روبه‌رو هستند برای اسکان موقت مردم آماده شده و اقلام اضطراری در آن توزیع می‌شود.

«محسن ذاکریان»، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی می‌گوید: «به‌دنبال گستردگی قطع گاز در مناطق تربت‌جام و برخی از مناطق مشهد با همکاری سایر دستگاه‌های استان اقدام به ایجاد مراکز تجمعی در سطح شهرها و روستاها کردیم تا اگر خانواده‌هایی سوخت جایگزین در منازل ندارند یا در هوای سرد ماندن در منازل را تحمل نمی‌کنند، به این اماکن مراجعه کنند.»

در میان 21شهرستان درگیر برف و سرما در خراسان رضوی، تربت‌جام با بیشترین میزان قطعی گاز روبه‌رو است. به همین دلیل 17مرکز از 45مرکز تجمعی استان در روستاهای تربت‌جام قرار دارد.

ذاکریان می‌گوید: «در ۱۷ روستای تربت‌جام که دارای ۱۲۰۰ نفر جمعیت است مکان‌های تجمعی آماده و گرمایش لازم برای این نقاط فراهم شده است تا مردم بتوانند قطعی گاز در سرمای شدید این روزها را تحمل کنند. او درباره اقدامات هلال‌احمر برای تامین گرمای این مکان‌های تجمعی می‌گوید: «جمعیت هلال‌احمر با امکانات و هیترهای برقی و والورهای نفتی خود و با نظر فرمانداری تربت‌جام، گرمایش سه مکان تجمعی همچون مساجد، حسینیه‌ها و سالن اجتماعات ورزشی را در این شهر تامین کرده است.»

 

توصیه‌هایی برای عبور از سرما

مدیرعامل هلال‌احمر خراسان رضوی توصیه‌هایی برای عبور از این روزها دارد: «توصیه اکید ما به مردم این است که ضمن توجه به صرفه‌جویی، تدبیری برای سوخت جایگزین داشته باشند و کرسی‌برقی یا چراغ‌های کم‌مصرفی برای جایگزینی سیستم گرمایش درنظر بگیرند. زنان باردار، افراد کهنسال، کودکان و افراد بیمار در این شرایط از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند و چنانچه مجبور به سفر شدند حتما لباس گرم، مواد غذایی، شارژ موبایل، سوخت و اقلام مایحتاج را برای چند ساعت داشته باشند تا درصورت وقوع حادثه تا رسیدن نیروهای امدادی دچار مشکل جدی نشوند.»

قطعی گاز در برخی شهرستان‌ها و روستاهای تربت‌جام، ستاد مدیریت بحران استان خراسان رضوی برای تهیه والور نفتی از هلال‌احمر درخواست کمک کرد. با موافقت رئیس جمعیت هلال‌احمر، 6148 والور نفتی از طرف هلال‌احمر تحویل فرمانداری تربت‌جام شد. به‌گفته مدیرعامل هلال‌احمر خراسان رضوی، توزیع این والورها در تربت‌جام آغاز شده و تا حل مشکل مردم ادامه دارد.

 

انتظار توزیع والور، خانه‌به‌خانه

بیش از دو روز از قطعی گاز در برخی مناطق تربت‌جام می‌گذرد. با این حال به‌گفته معاون امدادونجات هلال‌احمر خراسان رضوی، در برخی از مناطق مردم استقبال زیادی از مکان‌های تجمعی گرم نکردند.

«ابوالفضل رفیعی»، سرپرست معاونت امدادونجات استان خراسان رضوی می‌گوید: «با وجود سرمای شدید و فراهم شدن نقاط امن‌وگرم که اصطلاحا به آن نقاط تجمعی می‌گوییم، مردم استقبال زیادی از این نقاط نکرده‌اند. دلیلش هم این است که انتظار دارند خدماتی مثل توزیع والور و اقلام اضطراری دیگر، در منازل‌شان انجام شود. این مشکلی است که در سال‌های گذشته در دیگر حوادث کشور ازجمله سیل و زلزله هم داشتیم و مردم به جای حضور در اردوگاه‌های اسکان اضطراری، انتظار داشتند تا خدمات اسکان و توزیع اقلام غذایی و… را در منزل خود دریافت کنند، اما طبق پروتکل‌ها، امکان ارائه خدمات عادلانه در چنین شرایطی فراهم نیست. چطور می‌توان برای 3هزار خانوار متاثر از قطعی گاز، والور و وسایل گرمایشی تهیه کرد؟ توزیع همین اقلام هم زمان زیادی می‌برد. از طرفی ممکن است بسیاری از مردم نتوانند به این اقلام دسترسی پیدا کنند، اما در مکانی مثل اردوگاه اسکان اضطراری یا مکان‌های تجمعی که توسط ستاد مدیریت بحران تعیین شده، امکان ارائه خدمات امدادی فراهم است.»

 

عملیات‌های جاده، اسکان، کوهستان

امدادگران خراسان رضوی این روزها علاوه بر توزیع مواد غذایی،  نان و آب‌معدنی در نقاط تجمعی، به توزیع اقلام گرمایشی که توسط اداره گاز یا ستاد مدیریت بحران تامین شده است هم مشغول هستند. همچنین در جاده‌ها و مسیرهای برون‌شهری، عملیات‌های زمستانه را به سرانجام می‌رسانند و مشغول امدادرسانی هستند.

به‌گفته رفیعی، از 19تا 26دی ماه، 25203نفر بر اثر سرما و قطعی گاز، دچار حادثه شده‌اند. او می‌گوید: «علاوه بر تامین والور و گرمایش برای 45نقطه تجمعی، 633نفر از اسکان اضطراری بهره‌مند شدند. این افراد عمدتا از مسافران درراه‌مانده بودند که در جاده‌های استان گرفتار شده‌اند.»

11هزار و 600نفر از خدمات امدادی هلال‌احمر در این روزها بهره‌مند شده‌اند.

رفیعی می‌گوید: «به جز تربت‌جام در شهرستان‌های بجستان، بردسکن، تایباد، تربت‌حیدریه، جوین، چناران، خواف، خوشاب، داورزن، سبزوار، سرخس، فریمان، فیروزه، قوچان، کاشمر، کلات، گناباد، مشهد، مه‌ولات و نیشابور هم درگیر حوادث جوی، سرماوبوران هستند. ما علاوه بر عملیات‌های زمستانه معمول، توزیع مواد غذایی، نان و آب‌معدنی و جیره‌های غذایی را در مکان‌های تجمعی داریم. 3648تخته پتو در این مدت توسط هلال‌احمر توزیع شده و 603امدادگر در ماموریت‌ها و اقدامات هلال‌احمر، ما را همراهی کرده‌اند.»

 

نگاهی به اقدامات هلال‌احمر خراسان رضوی از 19تا 26دی ماه:

21شهرستان درگیر شرایط بد جوی بودند.

77مورد حادثه گزارش شده.

109خودرو در برف و کولاک گرفتار شدند.

25203نفر حادثه‌دیده به‌دلیل برف‌وکولاک بودند.

11هزار و 600نفر از خدمات امدادی بهره‌مند شدند.

174تیم امدادی، درگیر عملیات‌ها بودند.

603نجاتگر در این بازه زمانی به امدادرسانی مشغول بودند.

3648بسته غذایی توزیع شد.

1389والور توزیع شد.

630مورد اسکان اضطراری داده شد.

// انتهای پیام

زمستان سخت، امدادگران سرسخت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.