آغاز فرآیند توانبخشی سالمندان در جمعیت هلال احمر

دکتر رشیدزاده از آغاز فرآیند توانبخشی سالمندان در مرکز جامع جمعیت هلال احمر خبر داد.

به گزارش شهروند آنلاین پریسا رشیدزاده با اشاره به خدمات ارائه شده به سالمندان در مرکز جامع توانبخشی هلال احمر گفت: امروزه سالمندی جمعیت یک چالش جهانی است و کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته به صورت روزافزون به سمت سالمندی جمعیت پیش می‌روند.

او افزود: کشور ما نیز از این شرایط مستثنی نیست، به طوری که میزان سالمندی جمعیت از 5 درصد در سال 1355 به حدود 7/10 درصد در حال حاضر رسیده یعنی به حدود 9 میلیون نفر در سال 1401 افزایش یافته است.

دکتر رشیدزاده ادامه داد: در سال‌های آینده این افزایش سرعت بیشتری به خود خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود این میزان به 20 درصد در سال 1421 و حدود 33 درصد در سال های 1445-1435 یعنی به حدود  35 میلیون نفر برسد. طبق شاخص‌های بین‌المللی با رسیدن جمعیت سالمندان کشور به 14 درصد ، در سال 1410، ایران رسماً کشوری سالمند محسوب خواهد شد.

رئیس کلینیک تحقیق و توسعه مرکز جامع توانبخشی تصریح کرد: خوشبختانه تدوین اولین سند ملی سالمندان ایران با هدف پاسخ هماهنگ به چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از سالخوردگی جمعیت ایران، برای حمایت همه‌جانبه از سالمندان تدوین شده است تا راهگشایی برای اقدامات سازمان‌های مرتبط باشد.

او افزود: در همین راستا جمعیت هلال احمر، به عنوان یکی از اعضای همکار شورای عالی سالمندی، ضمن حضور در جلسات هم‌اندیشی این شورا، با آگاهی از اهمیت اقدامات لازم در حوزه سالمندی، منطبق با اهداف و ماموریت‌های خود، به ارائه برنامه‌هایی در راستای تحقق راهکارهای پیشنهادی فرهنگستان علوم پزشکی پرداخته است.

دکتر رشیدزاده با اشاره به ظرفیت‌های هلال احمر در حوزه توانبخشی گفت: این جمعیت، به عنوان گسترده‌ترین شبکه توانبخشی در سراسر کشور، در خلال 4 دهه گذشته با ارائه خدمات توانبخشی به افراد مبتلا به انواع بیماری‌ها مانند سکته مغزی، آسیب‌های نخاعی، پارکینسون، دیابت، انواع بیماری‌های اسکلتی عضلانی، بیماری‌های روماتیسمی و سایر بیماری‌ها، همواره در خدمت اقشار مختلف جامعه از جمله مردان و زنان سالمند بوده است.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: با پشتوانه تجربیات پیشین، از سال گذشته برنامه‌ریزی جهت انجام تحقیقات و مطالعات تکمیلی با بهره‌مندی از مشاوره‌های تخصصی اساتید دانشکده‌های توانبخشی جهت تدوین مدل بومی‌سازی شده جمعیت و اختصاص واحدی به توانبخشی تیمی و چند تخصصی سالمندان در مرکز جامع توانبخشی، به منظور ارائه خدمات توانبخشی به آن دسته از سالمندان که در معرض آسیب‌های ناتوان‌کننده ناشی از فرآیندهای سالمندی هستند، علاوه برسالمندان بیمار، آغاز شد.

دکتر رشیدزاده ادامه داد: انجام انواع ارزیابی‌های جامع پزشکی و توانبخشی که توسط متخصص طب سالمندی و تیم تخصصی توانبخشی در این مرکز صورت می‌پذیرد از جمله مهم‌ترین اقدامات این واحد است که سالمندانی را که در معرض آسیب‌هایی هم چون بیماری‌های اسکلتی عضلانی، اختلالات راه رفتن و تعادل، اختلالات بلع، اختلالات تغذیه‌ای، پیرگوشی، پیرچشمی، اختلالات روانپزشکی و شناختی هستند، غربالگری می‌کند. ارائه آموزش‌ها و مشاوره‌ها و نیز انجام انواع مداخلات پزشکی و توانبخشی، منطبق با نتایج معاینات انجام شده، از دیگر اقدامات این واحد است که در راستای اصلاح سبک زندگی و بهبود کیفیت آن و نیز افزایش امید به زندگی سالمندان به صورت آزمایشی در این واحد ارائه می‌شود.

رئیس کلینیک تحقیق و توسعه مرکز جامع توانبخشی اظهار کرد: امیدواریم پس از آغاز فعالیت رسمی این واحد که به صورت پایلوت در مرکز جامع توانبخشی تهران مشغول به فعالیت شده، با الهام از دستاوردهای حاصله، بررسی نقطه نظرات و رضایت سنجی مراجعین، واحدهایی مشابه در دیگر مراکز مستعد استانی جمعیت هلال احمر جهت توانمندسازی سالمندان راه‌انداری شود./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.