توافق صنعا وریاض بر سر آتش‌بس

روزنامه «الاخبار» به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد که عربستان با مطالبات هیات مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن درباره موضوع مسائل انسانی و در راس آنها، پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت یمن موافقت کرده است.

به گزارش شهروند آنلاین، روزنامه الاخبار لبنان به نقل از منابع آگاه خود بدون ذکر نام افزود: در پی این تحول، صنعا و ریاض بر سر مساله تمدید آتش‌بس در یمن توافق کردند.

اطلاعات به دست آمده حاکی از آن است که حقوق کارمندان یمنی بر اساس داده‌های سال ۲۰۱۴ و با ارز بین‌المللی پرداخت خواهد شد و ماهیانه این ارزها توسط هواپیمای ویژه به پایتخت یمن منتقل می‌شود.

بر اساس توافق به دست آمده، مقاصد فرودگاه بین‌المللی صنعا نیز گسترش می‌یابد و کشورهای مصر، قطر، اردن، هند و مالزی را نیز شامل خواهد شد.

همچنین تمام ممنوعیت‌ها برای واردات به بندر الحدیده در جنوب برداشته خواهد شد.

منابع مطلع می‌گویند که یک هیات سعودی به ریاست «محمد آل جابر» سفیر عربستان در یمن بعد از پایان سفر هیات میانجیگر عمانی به صنعا، عازم این شهر شد و مذاکرات مستقیمی با جنبش انصارالله یمن انجام داد تا آخرین کارهای توافق آتش‌بس را انجام دهند.

بر اساس همین گزارش، تاخیر در سفر «هانس گروندبرگ» فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن به درخواست خود ریاض انجام شد تا از ایجاد فضای منفی در مذاکرات ممانعت کند.

منابع الاخبار می‌گویند که طی سفر دوم هیات میانجیگر عمانی به صنعا، این هیات با رئیس ستاد نیروهای مسلح دولت نجات ملی یمن دیدار داشته و در این دیدار نقشه‌ای از مواضع حیاتی که ارتش دولت نجات ملی یمن می‌تواند آنها را مورد هدف قرار دهد، نمایش داده شد.

در این دیدار مسئولان دولت نجات ملی یمن تاکید کردند که اجازه نخواهیم داد که فرودگاه ریاض باز باشد، در حالی که فرودگاه صنعا بسته است.

همچنین سید «عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن به میهمانان خود ( هیات میانجیگر عمانی) اعلام کرد که هرگونه تلاش برای رفع ممنوعیت صادرات نفت از جنوب و شرق یمن با گسترش دایره حملات (ارتش دولت نجات ملی یمن) مواجه خواهد شد.

ارتش دولت نجات ملی یمن به متجاوزان تهدید کرد که تا تحقق خواسته‌های ملت یمن حق صادرات از جنوب و شرق یمن نخواهند داشت و برای اثبات آن نیز دو بار با عملیات خود مانع از این کار شد.

به نوشته الاخبار، منابع آگاه تاکید کردند که این تهدیدات رهبران جنبش انصارالله یمن نتیجه‌بخش بوده و منجر به تسهیل روند رسیدن به توافق اخیر شده است.

این منابع می‌گویند که توافق همچنان در دست بررسی است و طی ساعات آتی اعلام خواهد شد.

برخی منابع سیاسی در صنعا نیز در گفت وگو با الاخبار اعلام کردند که دولت نجات ملی یمن توانست مطالبات خود درخصوص پرونده‌های انسانی را به ویژه در زمینه پرداخت حقوق کارمندان و بازنشستگان را محقق و تضمین‌هایی برای اجرایی کردن این مطالبات دریافت کند.

آنها تاکید کردند که این مساله منجر به توافق برای تمدید آتش‌بس برای شش ماه دیگر می‌شود.

دولت نجات ملی یمن سه شنبه گذشته از سفر یک هیأت میانجیگر رسمی عمانی به صنعا برای دیدار با مقامات این گروه در چارچوب تلاش منطقه‌ای و بین‌المللی برای از سرگیری آتش‌بس سازمان ملل متحد خبر داد.

به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل و حسن نیت دولت نجات ملی یمن، ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ آتش‌بسی دو ماهه در یمن برقرار شد که پس از دو دوره تمدید دو ماهه در ۱۰ مهرماه بدون دستیابی به توافقی جدید به پایان رسید.

از مهمترین مفاد آن توافق، ورود ۱۸ کشتی حامل سوخت به بنادر الحدیده و اجازه پروازهای رفت و برگشت هفتگی از فرودگاه صنعا بود، اما این آتش‌بس صدها بار توسط ائتلاف متجاوزان نقض شد.

دولت نجات ملی یمن پیش از این، لغو محاصره، بازگشایی کامل فرودگاه صنعا و پرداخت حقوق کارمندان از درآمدهای نفتی استان‌های تحت اشغال مزدوران عربستان و امارات را شرط تمدید جدید آتش‌بس اعلام کرده بود.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.