راه‌اندازی سامانه هوشمند هشدار سریع زلزله در اطراف تهران

مشاور رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در امور زلزله و مخاطرات زمین شناختی، با حضور در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما، درباره سامانه‌های هشدار سریع زلزله و مبنای عملکرد آنها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهروند آنلاین،دکتر سید مجتبی حسینی گفت : سامانه‌های هشدار زلزله، قادر به هشداردهی در سه زمان هستند؛ چند ثانیه زودتر از وقوع زلزله که عملکرد آنها بستگی دارد به: ۱- تعداد گسل‌هایی که یا در خود شهر و یا در فاصله نزدیکی از شهر قرار دارند ۲- تعداد دستگاه‌ها و سنسور‌هایی که در شهر موجود هستند.

او افزود: سامانه دیگر در حین وقوع زلزله فعال می‌شود و موقعیت زلزله و بزرگی آن را محاسبه و اعلام می‌کند که زلزله چند ریشتر بوده و سامانه سوم سامانه‌ای برای تخمین خسارت است؛ بدین معنا که اعلام می‌کند زلزله در کدام شهر یا روستا اتفاق افتاده و کدام مکان خسارت دیده است؛ مثلاً در شهری به بزرگی تهران، کدام منطقه بیشتر از منطقه دیگر دچار خسارت شده است.

حسینی در مورد سامانه هشدار سریع زلزله گفت: در دنیا حدود ۱۰ یا ۱۲ کشور مجهز به این سامانه هستند که هم نیاز به علم کدنویسی و برنامه‌نویسی پیشرفته دارد، هم نیاز به کار اجرایی و ساخت ایستگاه‌های ویژه دارد و هم به سنسور‌های دقیق نیازمند است.

او ضمن اشاره به این نکته که سنسورهای سامانه هشدار سریع زلزله اطراف تهران نصب هستند تصریح کرد: گسل‌های موجود در تهران خطرناک هستند.

حسینی موقعیت گسل‌های تهران را چنین شرح داد: سمت فیروزکوه و دماوند، سمت پیروزی، جنوب و شمال تهران گسل وجود دارد و حتی گسل تا داخل شهر هم ادامه یافته است.

او در مورد سامانه هشدار سریع زلزله‌ای که در ایران وجود دارد گفت:‌ این دستگاه ساخته سوئیس و وارداتی است و با سنسورهایی حساس می‌شود که موج اولیه زلزله را تشخیص بدهند و بتوانند اقدام کنند.

حسینی خاطرنشان کرد: اما برای سامانه شتاب‌نگاری سنسورهای داخل شهر، از شرکت دانش‌بنیان ایرانی استفاده کرده‌ایم.

او توضیح داد: بعد از برگزاری دو مناقصه، به شرکت دانش‌بنیان برنده مناقصه سفارش ساخت دستگاه‌ها داده شد و این شرکت‌ها شروع به ساخت دستگاه‌ها کردند.

حسینی در پایان از وزارت صمت خواست درباره واردات بخش‌هایی از سامانه هوشمند سریع زلزله که تولیدکنندگان داخلی دانش یا توان تولید آن‌ها را ندارند، همکاری لازم را صورت دهد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.