اتصال تربت جام به شبکه سراسری گاز کشور

وزیر نفت اعلام کرد: شبکه سراسری گاز در کشور هم‌اکنون پایدار و گاز مشترکان در شهرستان تربت جام به طور کامل وصل شده است.

به گزارش شهروند آنلاین، جواد اوجی افزود: امسال تولید گاز کشور نسبت به پارسال ۱۳ تا ۱۵ میلیون متر مکعب افزایش یافته است، هم‌اکنون روزانه بیش از ۱۹۰ میلیون متر مکعب گاز به نیروگاه‌های سراسر کشور تحویل داده می‌شود و هیچ گونه قطعی برقی در سراسر کشور گزارش نشده است.

او با اشاره به اینکه ۱۷ هزار از ۹۷ هزار مشترک گاز در شهرستان تربت‌جام با مشکل افت فشار گاز روبه‌رو هستند، تأکید کرد: با توجه به تمهیدهایی که از دو ماه پیش از سوی وزارت نفت اندیشیده شد،ما به‌هیچ‌عنوان در این زمینه غافلگیر نشدیم و تلاش کردیم با تغییر آرایش در شبکه گازی،استفاده از لوپ‌های خطوط لوله در سراسر کشور و مصرف بهینه از سوی مردم از قطع بیشتر گاز در کشور جلوگیری کنیم.

وزیر نفت تصریح کرد: هم‌اکنون روزانه ۹۹۰ میلیون مترمکعب گاز ترش در کشور برداشت می‌شود، گفت: روزانه از این مقدار گاز حدود ۸۴۸ میلیون مترمکعب در ۲۱ پالایشگاه گازی کشور شیرین‌سازی و در بخش‌های مختلف کشور مصرف می‌شود.

عملیاتی شدن ۳ واحد از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی

اوجی گفت: صنعت نفت با تکیه بر کارکنان متخصص خود با مجموعه اقدام‌هایی همچون برداشت حداکثری از میدان‌های مستقل گازی و مشترک، تعمیرات به‌موقع تأسیسات گازی در سکوها، پالایشگاه‌ها و خطوط انتقال گاز توانست امسال در کشور تولید حداکثری گاز را داشته باشد، ضمن آنکه هم‌اکنون با تلاش همکارانم در پارس جنوبی سه واحد از چهار واحد پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در مدار تولید قرار گرفته است.

او با اشاره به فعال‌سازی طرح‌های ذخیره‌سازی گاز در کشور همچون کلنگ‌زنی مرحله دوم طرح ذخیره‌سازی گاز مخزن شوریجه D در ابتدای امسال به دست ریاست‌جمهوری افزود: در هفت ماهه گرم امسال با حداکثر ظرفیت تزریق گاز به مخازن شوریجه دی و سراجه انجام شده و هم‌اکنون برداشت از این مخازن در حال انجام است، متأسفانه بحث ذخیره‌سازی گاز در دولت قبل مغفول مانده بود.

وزیر نفت با بیان اینکه تعطیلی در استان‌های بزرگ کشور طی روزهای اخیر کمک زیادی به پایداری گاز در استان‌های شمالی کشور کرد، گفت: تلاش می‌کنیم با برنامه‌ریزی و اقدام‌های بلندمدت همچون افزایش برداشت گاز از میدان‌های تازه و فازهای موجود میدان مشترک پارس جنوبی از تکرار این حوادث در کشور جلوگیری کنیم.

گاز غیرقابل تزریق به خطوط سراسری را صادر می‌کنیم

اوجی در خصوص اخباری مبنی بر صادرات گاز مایع در ماه جاری از سوی وزارت نفت تصریح کرد: هم‌اکنون گاز مایع (ال‌پی‌جی) «پروپان و بوتان» که به‌هیچ‌عنوان قابلیت تزریق به خطوط سراسری گاز را ندارد، در حال صادرات است، در زمینه تعهدهای صادراتی گاز نیز هم‌اکنون در حال کنترل هستیم.

او به انبار کردن کپسول‌های گاز مایع، سوخت مایع و بخاری‌های نفتی و گازی در مناطق سرشاخه‌های خطوط انتقال گاز ایران در دو ماه اخیر همچون شهرستان تربت‌جام اشاره و اظهار کرد: ایران روزانه از ترکمنستان ۵ میلیون مترمکعب گاز وارد می‌کند، از هفته گذشته سوآپ و واردات گاز از ترکمنستان به سبب کاهش شدید دمای هوا و بدون کوچک‌ترین بحث سیاسی برای جلوگیری از قطع گاز بخش خانگی خود سوآپ گاز متوقف شده است.

وزیر نفت با بیان اینکه هم‌اکنون تعداد ۳۶ هزار و ۶۱۴ روستا با پوشش ۸۶ درصدی و بیش از هزار و ۲۲۶ شهر با پوشش ۹۸ درصدی در ایران از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند، تصریح کرد: ۱۷ هزار از ۹۷ هزار مشترک گاز در شهرستان تربت جام با مشکل افت فشار گاز روبه‌رو بودند که خوشبختانه از امروز ظهر گاز مشترکان در این منطقه به‌صورت کامل وصل شده است.

اوجی با بیان اینکه مردم همکاری دارند، اما تقاضا داریم این روند با توجه به پایداری سرمای هوا تداوم یابد تا دیگر مشترکان دچار قطعی گاز نشوند، گفت: مشکلات تولیدی در فاز ۱۶ میدان مشترک گازی پارس جنوبی در ابتدای امسال حل شده در حالی که این فاز در سنوات گذشته هرساله در فصل سرما با افت تولید روبه‌رو بود که خوشبختانه با تلاش کارکنان صنعت نفت این مشکل برای همیشه رفع شده است.

افزایش تولید ۱۳ تا ۱۵ میلیون مترمکعبی گاز

او با بیان اینکه امسال تولید گاز کشور نسبت به پارسال ۱۳ تا ۱۵ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، اعلام کرد: هم‌اکنون روزانه بیش از ۱۹۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های سراسر کشور تحویل داده می‌شود و هیچ‌گونه قطعی برق در سراسر کشور گزارش نشده است.

وزیر نفت گفت: بر اساس برنامه‌ریزی احداث خط لوله گاز کمکی برای تقویت فشار گاز تربت‌جام و توابع آن را در دستور کار قرار می‌دهیم تا سال آینده افت فشار گاز برای هموطنان در این منطقه ایجاد نشود./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.