چالش‌های ادامه‌دار عوارض واکسن آمریکایی

نتایج یک تحقیق جدید در آمریکا، از احتمال ارتباط واکسن کرونای فایزر با سکته مغزی در سالمندان خبر می‌دهد

اگر درسی وجود داشته باشد که نهادهای بین‌المللی نظارت بر عملکرد شرکت‌های واکسن ساز، می‌باید از همه‌گیری گرفته باشند، اهمیت ارائه اطلاعات صادقانه، واضح، دقیق و به موقع به مردم در مورد خطرات و مزایای بالقوه مداخلات کووید-19، ازجمله واکسیناسیون است.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ دو نهاد بهداشتی و درمانی آمریکا در مورد ارتباط احتمالی واکسن کرونای تولید شده توسط فایزر با سکته مغزی در سالمندان تحقیقاتی داشته که نتایج آن قابل تامل است. براساس داده‌های اولیه، یک سیستم نظارت بر ایمنی نشان داده که واکسن به روز شده کرونا ساخت فایزر و شریک آلمانی‌اش بیوان‌تک می‌تواند با نوعی سکته مغزی در افراد مسن مرتبط باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)  و سازمان غذا و دارو (FDA) اعلام کردند که پایگاه داده‌های واکسن کرونای آنها یک مشکل ایمنی احتمالی را کشف کرده که در آن افراد 65سال و بالاتر، 21روز بعد از دریافت «شات دو ظرفیتی» واکسن کرونا در مقایسه با شات 22-44روزه، با احتمال «سکته مغزی ایسکمیک» بیشتری مواجه شده‌اند.

 

باید این اطلاعات را با مردم به اشتراک بگذاریم

به گزارش رویترز ،سکته مغزی ایسکمیک که به‌عنوان ایسکمی مغزی هم شناخته می‌شود، به‌دلیل انسداد در شریان‌هایی که خون را به مغز می‌برند، ایجاد می‌شود. مقامات بهداشتی می‌گویند: اگرچه مجموع داده‌ها هم‌اکنون نشان می‌دهد که بسیار بعید است این موضوع یک خطر بالینی واقعی را نشان دهد، اما ما معتقدیم باید این اطلاعات را با مردم به اشتراک بگذاریم.

فایزر و بیوان‌تک گفته‌اند از این گزارش‌ها مطلع هستند، اما هیچ مدرکی وجود ندارد که قطعی نشان بدهند سکته مغزی ایسکمیک با استفاده از واکسن‌ این شرکت‌ها مرتبط است. درحالی‌که تحقیقات می‌گوید این احتمال وجود دارد و قابل کتمان نیست، آژانس‌های نظارتی بر عملکرد شرکت‌های دارویی گفتند که بعید است سیگنال نظارتی نشان‌دهنده خطر بالینی واقعی باشد. این دو نهاد اعلام کرده‌اند همچنان به توصیه واکسن برای مقابله با کرونا ادامه می‌دهند.

براساس بیانیه‌ای که در وب سایت CDC منتشر شد، این سوال مطرح شده است که آیا خطر سکته صرفا در دوره 21روزه پس از واکسیناسیون در مقایسه با 22تا 44روز پس از واکسیناسیون افزایش یافته است؟ این آژانس‌ها همچنین گفته‌اند که داده‌های دیگر از مراکز خدمات به سالمندان، وزارت امور کهنه‌سربازان و سایر منابع اطلاعاتی این گروه سنی، خطر بالای سکته مغزی را نشان نداده‌اند. سیستم نظارت بی‌درنگ، CDC’s Vaccine Safety Datalink، معیارهایی را مدنظر قرار می‌دهد که تضمین‌کننده تحقیقات بیشتر در مورد اینکه آیا واکسن دو ظرفیتی فایزر منجر به افزایش خطر سکته مغزی ایسکمیک می‌شود، باشد. این نوع سکته زمانی رخ می‌دهد که شریان‌هایی که خون را به مغز پمپاژ می‌کنند توسط لخته خون مسدود می‌شوند.

 

اهمیت ارائه اطلاعات صادقانه، واضح، دقیق و به‌موقع به مردم در مورد خطرات

فایزر و بیوان‌تک در بیانیه‌ای اعلام کردند که «هیچ مدرکی وجود ندارد مبنی بر اینکه بروز سکته مغزی ایسکمیک با استفاده از واکسن‌های کووید-۱۹ این شرکت‌ها مرتبط است.» این اعلامیه واکنش کتی مک موریس راجرز، رئیس بازرگانی و انرژی مجلس نمایندگان آمریکا را برانگیخت که گفت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) و سازمان غذا و دارو (FDA) در مقابل کمیته نظارت علیه این بیانیه شهادت خواهند داد.

مک موریس راجرز در بیانیه‌ای گفت: «این سازمان‌ها باید به‌سرعت، به شیوه‌ای واضح و شفاف، بررسی کنند که آیا واکسن فایزر ممکن است در سکته‌های مغزی گزارش‌شده نقش داشته باشد یا نه.» او تاکید کرده اگر درسی وجود داشته باشد که CDC و FDA باید از همه‌گیری گرفته باشند، اهمیت ارائه اطلاعات صادقانه، واضح، دقیق و به‌موقع به مردم در مورد خطرات و مزایای بالقوه مداخلات کووید-19، ازجمله واکسیناسیون است.

 

70درصد پذیرش روزانه کرونا در آمریکا 60سال به بالا هستند

این اعلام در حالی است که دولت بایدن به‌شدت واکسن به روز شده را برای آمریکایی‌های مسن‌تر تبلیغ می‌کند. افراد بالای 65سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های جدی ناشی از کووید هستند، ازجمله بستری شدن در بیمارستان و مرگ. داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده نشان می‌دهد که 70درصد از میانگین پذیرش روزانه جدید بیماران مبتلا به کووید-19در بیمارستان در هفته گذشته 60سال و بالاتر بوده است.

با وجود تلاش 6 هفته‌ای دولت آمریکا برای افزایش واکسیناسیون در این گروه سنی قبل از تعطیلات سال نو، کمتر از 40درصد از افراد بالای 65سال واکسن تقویتی یا یادآور را که در پاییز در دسترس قرار گرفت، دریافت کرده‌اند. 94 درصد از سالمندان دو دوز واکسن RNA سری اولیه را دریافت کرده‌اند.

میلیون‌ها دوز از واکسن‌های پیام‌رسان-RNA کووید ساخته‌شده توسط فایزر و مدرنا، در ایالت متحده آمریکا تجویز شده است. آژانس‌ها گفتند که عملکرد واکسن مدرنا با نظارت آنها دقیق مشخص نشده است، با این حال مقامات بهداشت فدرال بارها این واکسن‌ها را ایمن و موثر ارزیابی کرده‌ و برای افراد بالای 6ماه مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر عوارض جانبی نادر اما جدی -که می‌تواند با هر محصول دارویی رخ دهد- از زمان معرفی واکسن‌ها رخ داده است.

 

عوارض اجتناب‌ناپذیر است، اما مزایای واکسیناسیون بیشتر از خطرات آن است

داده‌ها نشان می‌دهد که خطر ابتلا به میوکاردیت و پریکاردیت – به‌ترتیب التهاب عضله و غشاء قلب- پس از دومین دوز واکسن mRNA در بین مردان 12تا 39ساله افزایش می‌یابد که در اواخر نوجوانی و 20سالگی بیشتر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرند. این وضعیت همچنین می‌تواند پس از ابتلا به کووید و سایر بیماری‌ها رخ دهد و در این موارد شدیدتر می‌شود و FDA و CDC می‌گویند که مزایای واکسیناسیون بیشتر از خطرات آن است.

مقامات فدرال آمریکا در آوریل 2021استفاده از واکسن تک‌دُز کووید جانسون و جانسون را تنها چند هفته پس از شروع آن، به‌مدت 10روز متوقف کردند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که سیستم‌های نظارت بر عوارض جانبی واکسن ارتباط احتمالی بین لخته شدن خون و واکسن‌ها را شناسایی کردند. FDA بعد از آن دریافت که حدود 15درصد از موارد ترومبوز همراه با سندروم ترومبوسیتوپنی، معروف به TTS، کشنده بوده و بالاترین میزان گزارش در میان زنان 30تا 49ساله است. FDA استفاده از واکسن جانسون و جانسون را در ماه می 2022محدود به بزرگسالانی کرد که نمی‌توانند یا مایل به دریافت محصولات فایزر یا مدرنا نیستند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.