حوا، حمزه سعيده و ديگران / وقتی صدای شیطان هم درآمد / سپاه را در خلیج‌فارس ملاقات خواهید کرد!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي افزایش هماهنگی‌های تهران- مسکو در جهت پیشبرد برنامه‌های مشترک دو کشور ، افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی برخی شرکت‌های لوازم خانگی، آرزوی پیرمرد‌ها و پیرزن‌های سازمان مجاهدین ، ایجاد وقفه در روند مذاکرات و استفاده از مجامع بین‌المللی علیه ایران ، تضمین‌های امنیتی کنکورفردا، فینال بازی‌های جام «خلیج فارس»، قیاس باطل در گازسوزی ایرانیان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز بررسی سخنانی مداخله‌جویانه و بی‌اساس «یون سوک‌یول» درباره روابط «ایران  و امارات عربی متحده» ، در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي افزایش هماهنگی‌های تهران- مسکو در جهت پیشبرد برنامه‌های مشترک دو کشور ، افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی برخی شرکت‌های لوازم خانگی، آرزوی پیرمرد‌ها و پیرزن‌های سازمان مجاهدین ، ایجاد وقفه در روند مذاکرات و استفاده از مجامع بین‌المللی علیه ایران ، تضمین‌های امنیتی کنکورفردا، فینال بازی‌های جام «خلیج فارس»، قیاس باطل در گازسوزی ایرانیان  و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

غلط کره

روزنامه وطن امروز: رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در حالی ایران را تهدیدی برای منطقه غرب ‌آسیا معرفی می‌کند که دولت این کشور در راستای تهدید اقتصادی علیه تهران تاکنون 9 میلیارد دلار از اموال ایران را بلوکه کرده و در راستای فشار حداکثری با آمریکا ائتلاف می‌کند. «یون سوک‌یول» یکشنبه در سفر به امارات و دیدار با نظامیان کره‌جنوبی که در این کشور عربی مستقر هستند، سخنانی مداخله‌جویانه و بی‌اساس درباره روابط «ایران  و امارات عربی متحده» بیان کرد. رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در این سفر مدعی شد که ایران دشمن ابوظبی است. یونهاپ نوشت: یک مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی در سئول تلاش کرد هرگونه سوءتفاهم درباره اظهارات یون درباره ایران را رفع کند. او گفت این اظهارات در حالی بیان شد که رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به سربازان این کشور روحیه می‌داد و اوضاع پیچیده امنیتی آنها را تشریح می‌کرد. این مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی گفت: آرزوی دولت کره‌جنوبی برای توسعه هر چه بیشتر روابط دوجانبه دوستانه با ایران همچنان به قوت خود باقی است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه‌شب درباره اظهارات رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در امارات اظهار کرد: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج‌فارس از جمله امارات عربی متحده و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است. سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وزارت امور خارجه با جدیت مواضع اخیر این کشور و بویژه اظهارات رئیس‌جمهور آن درباره روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره‌جنوبی در این زمینه است. از سوی دیگر صحبت‌های رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در حالی مطرح می‌شود که ایران طی یک سال اخیر روابط متعارف و مناسبی با امارات داشته است و ابوظبی سفیر خود را بعد از 6 سال دوباره راهی تهران کرد. البته سوال اصلی آن است که کره‌جنوبی در حالی این صحبت‌های متناقض و غیردیپلماتیک را عنوان می‌کند که خود سئول منبع اصلی بحران در روابط بین ایران و کره‌جنوبی بوده و دولت این کشور طی اقدامی غیردیپلماتیک 9 میلیارد دلار از اموال ایران را در کره‌جنوبی بلوکه کرده است.

 

استیصال عبری‌-غربی در برابر سپاه

روزنامه جام جم:استراسبورگ فرانسه، شعبه دوم تیرانای آلبانی است که می‌خواهد آرزوی پیرمرد‌ها و پیرزن‌های سازمان مجاهدین را اجرا کند. یعنی همان فهرست تروریستی که اروپا نام منافقین را از آن خارج کرد، حالا قرار است نام سپاه پاسداران را به آن وارد کند و این یعنی سفلگان دهر یکدیگر را پیدا کرده‌اند و به نظر می‌رسد اروپا به ذات اصلی خود برگشته است، آن هم بدون رتوش و تشریفات. تروئیکا در تنش‎زایی و اسلام‌ستیزی از آمریکا هم عبور کرد و حالا تندترین نسخه از خود را آپدیت می‌کند. البته فعلا همه چیز به قطعنامه پایانی اجلاس استراسبورگ بستگی دارد که آیا فصل تازه‌ای را در تنش روابط ایران و اروپا فعال می‌کند یا خیر.پارلمان اروپا بعد از وقایع سه ماه اخیر با تحریک صهیونیست‌ها کانون توجه خود را سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار داده و ممکن است روندی را آغاز کند که به ضرر نیرو‌های غربی حاضر در منطقه غرب آسیا باشد؛ چون این نیرو‌های انگلیسی و غربی هستند که به وفور در منطقه ما زیاد هستند و ایران در برابر تروریستی اعلام شدن سپاه، هرگز دست بسته نخواهد بود. هر اقدامی علیه سپاه حتما برای آمریکا هم هزینه خواهد داشت، چون نظامیان سنتکام هم از سوی ایران در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارند و حالا در این شرایط، روز گذشته رسانه‌های اسرائیلی از دیدار فرمانده نیروی تروریستی سنتکام با وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی در تل‌آویو با محوریت ایران خبر دادند و روزنامه تایمز اسرائیل جزئیات دیدار مایکل کوریلا، رئیس فرماندهی نظامیان آمریکایی در غرب آسیا موسوم به سنتکام بایوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم‌صهیونیستی را منتشر کرد. براساس این گزارش، این نشست با حضور تام نیدز سفیر آمریکا در اسرائیل، هیدای زیلبرمن وابسته نظامی رژیم‌صهیونیستی در واشنگتن و تل کلمن مسئول میز ایران در ارتش رژیم‌صهیونیستی در تل‌آویو برگزار شده و به گفته مقامات صهیونیستی، این دیدار بر تقویت و توسعه توافق‌های عادی‌سازی با کشور‌های عربی، همچنین حضور اسرائیل تحت‌تاثیر سنتکام به جای EUCOM که سال ۲۰۲۱ انجام شد، متمرکز بوده است. تایمز اسرائیل نوشته یوآو گالانت در این دیدار از فرمانده سنتکام به خاطر حمایتش از امنیت اسرائیل و اقدامات وی در جهت تقویت روابط تل‌آویو و واشنگتن قدردانی کرده و گالانت همچنین برداشت خود از تهدید ایران را به عنوان یک تهدید جهانی به اطلاع کوریلا رسانده و خواستار برخورد قاطع و هماهنگ با آن در ابعاد مختلف شده است.

 

افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی برخی شرکت‌های لوازم خانگی

روزنامه جمهوری اسلامی: رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از افزایش قیمت 10 تا 15 درصدی برخی از شرکت‌های لوازم خانگی خبر داد و گفت: پیگیری‌ها نشان می‌دهد مجوزی برای این افزایش قیمت صادر نشده است.اکبر پازوکی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: شش یا هفت شرکت قیمت محصولات خود را بین 10 تا 15 درصد افزایش داده‌اند، اما بقیه شرکت‌ها هنوز قیمت‌ها را افزایش نداده‌اند و منتظر صدور مجوز افزایش قیمت ازسوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان هستند.وی در پاسخ به اینکه آیا قیمت‌ها با مجوز سازمان حمایت بالا رفته؟ گفت: پیگیری از سازمان حمایت و صمت نشان می‌دهد که مجوزی برای افزایش قیمت صادر نشده است. بنابراین فروشندگان هم منتظر هستند ببینند تکلیف چه می‌شود.پازوکی با بیان اینکه سازمان حمایت باید به مردم و اتحادیه اعلام کند که مجوزی برای افزایش قیمت صادر کرده یا خیر تصریح کرد: مبنای گران‌فروشی در اتحادیه فهرست سه ستونه سامانه 124 است، اما الان که حداقل شش کارخانه قیمت‌ها را افزایش دادند و بقیه هم منتظر مجوز هستند، تکلیف مشخص نیست.این درحالی است که اخیرا امید قالیباف، سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود که از تیرماه تاکنون مجوزی برای افزایش قیمت لوازم خانگی صادر نشده و درحال حاضر نیز مواد اولیه این صنعت افزایش نیافته است. بیشتر صنایع تولیدکننده لوازم خانگی، لوازم خط تولیدشان را برای پنج ماه آینده با نرخ ارز قبلی خریدند و بنابراین نیازی به افزایش قیمت وجود ندارد. اما اگر تولیدکننده‌ای افزایش هزینه داشته باشد، طبق روال قبل می‌تواند آن را به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان ارائه کند تا مورد بررسی قرار گیرد.

 

حوا، حمزه سعيده و ديگران

روزنامه اعتماد:زمان  حال/ سعيده -گوشي‌ام زنگ مي‌خورد. صدايي نگران مي‌گويد جان سعيده در خطر است. انگار عفونت زده به قلبش. بايد آماده‌اش كنيم كه راضي شود براي قطع شدن دستش. ولي حوا پول ندارد. صداي نگران خداحافظي مي‌كند.حوا مي‌گويد سعيده رفته نان بخرد. نان‌ها داغ بوده و او نان‌ها را براي اينكه سرد شود، گذاشته روي ميز مشبك آهني. بعد دستش گير كرده به پنجره‌هاي كوچك و انگشت‌هايش تكه تكه افتاده. درست مثل چيزي كه مي‌شود در يك فيلم سورئال تماشا كرد، در واقعيت، در دايي‌آباد زاهدان اتفاق افتاده. سعيده شايد آن لحظه گريه كرده، شايد خجالت كشيده و دستش را زير چادر سياهش قايم كرده. شايد حتي بدون اينكه نان‌ها را برداشته باشد، تا خانه دويده. سعيده كه حالا ديگر سيزده سالش است، حتي به مدرسه ديني هم نمي‌رود و خانه خواهرش زينب زندگي مي‌كند. زينب هفده‌ساله كه دو، سه سالي است شوهر كرده. حوا با آب و تاب مي‌گويد شوهر زينب مرد خوبي است. كار و بار دارد. بنا است. چهل سال هم بيشتر ندارد. دستش به دهانش مي‌رسد. زينب بچه‌دار هم شده. پسرش مسلم، يكماه و نه روزش است. تازه! شوهرش گذاشته، سعيده هم سر سفره آنها باشد. آن روز هم كه رفته بوده نانوايي و انگشت‌هايش تكه تكه ريخته، براي خانه آنها رفته بوده كه نان بخرد.حوا باز هم حامله است. حواي ۳۶ ساله از شوهرش حمزه كه حالا ديگر حدودا ۸۰ ساله است. بعد از زينت و زينب و سعيده و آتنا و مصطفي، اين ششمين بچه است كه امروز و فردا به دنيا مي‌آيد. يك پسر ديگر. براي ادامه نسل حمزه بارك زهي. مردي بدون شناسنامه كه خانواده‌اي بزرگ از بدون شناسنامه‌ها تكثير كرده است.

 

فاز نهایی ساخت کریدور 5600 کیلومتری

روزنامه ایران:محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ظهر دیروز در دیدار «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه، استمرار دیدارها و افزایش هماهنگی‌های تهران- مسکو را گامی در جهت پیشبرد برنامه‌های مشترک دو کشور برشمرد و گفت: دیدارهای میان مقامات دو کشور می‌تواند منجر به اجرای هرچه سریع‌تر توافق‌های فیمابین شود. محمد مخبر با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرای پروژه کریدور شمال-جنوب، اظهار امیدواری کرد با مشارکت جدی طرفین شاهد تسریع در اجرای این پروژه مهم و اثرگذار باشیم.معاون اول رئیس جمهور همچنین ظرفیت‌های گسترده و فرصت‌های استثنایی سواحل مکران را یادآور شد و افزود: ایران از حضور و مشارکت شرکت‌های روسی برای ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها در حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت استقبال می‌کند.مخبر بر لزوم عملیاتی شدن قراردادها و توافق‌های میان دو کشور بویژه در حوزه انرژی تأکید و خاطرنشان کرد: اجرایی شدن توافق‌ها و مشارکت دو کشور در توسعه میادین نفتی و گازی امری مهم و ضروری است که باید به طور جدی دنبال شود. وی رفع مسائل و موانع بانکی را گامی در جهت توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری دانست و افزود: توافق‌های خوبی در این زمینه میان دو کشور به امضا رسیده که باید در اجرایی شدن کامل این توافق تسریع شود. معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: ایران و روسیه با استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری می‌توانند بخش زیادی از مسائل بانکی موجود را از میان بردارند و این اقدام می‌تواند به گسترش مبادلات تجاری فیمابین منجر شود. وی خاطرنشان کرد: دو کشور می‌توانند با مشارکت یکدیگر در زمینه تأمین محصولات غذایی در سطح منطقه نقش‌آفرینی کنند و با اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مشترک در زمینه‌های مختلف نظیر تولید خودرو، سطح همکاری‌های تجاری و اقتصادی فی‌مابین را ارتقا دهند.

 

تله بچه روباه

روزنامه فرهیختگان:موضع‌گیری‌های پی‌درپی مقامات غربی، ایجاد وقفه در روند مذاکرات و استفاده از مجامع بین‌المللی علیه ایران به‌وضوح نمایانگر هجمه سنگینی است که کشور در چند ماه اخیر با آن دست به گریبان بوده است. علاوه‌بر جوسازی رسانه‌ای مقامات غربی نیز مستقیما وارد عمل شده و با دیدار با براندازان ایفای نقش خود را علنی کردند. شکست سیاست‌های براندازانه در نهایت باعث شد اوج کنش غربی‌ها در فضای بین‌المللی به حذف ایران در کمیسیون مقام زن بینجامد. در فضای داخلی نیز با شکست سناریوی جنگ خیابانی سفیر انگلیس فعالیت خود را به رنگ‌کاری دیوار سفارت تقلیل داد. با اوج گرفتن فضای آشوب و علنی شدن هرچه بیشتر دست دولت‌های غربی افکار عمومی ایران نیز نسبت به  اتفاقات رخ داده حساس شده و واکنش‌هایی همچون شعارنویسی روی دیوار سفارت بریتانیا از خود بروز دادند. شعارنویسی که در ادامه با تشدید مواضع دولت‌های آلمان و فرانسه به سفارت آنها نیز تعمیم پیدا کرد. این اقدامات بعد از آن صورت گرفت که سفارت ایران در کشورهای بلوک غرب در حفاظ حمایتی دولت‌های متخاصم به نوبت مورد تعرض براندازان قرار می‌گرفت. با فروکش کردن فضای التهابات بهانه دیگری برای برانگیخته شدن احساسات به‌وجود آمد. همزمان با برگزاری راهپیمایی‌های براندازی و تجزیه ایران در اروپا و آمریکا خبر اعدام علیرضا اکبری، جاسوس بریتانیا در رسانه‌ها بازنشر شد. بلافاصله با انتشار این خبر مقامات غربی شدیدترین اظهارات را در واکنش به اعدام اکبری مطرح کرده و حتی بریتانیا سفیر خود در تهران را فراخواند تا تهدید به قطع روابط دیپلماتیک کرده باشد. واکنش‌های ناشی از دستپاچگی مقامات غربی نشان داد که مواجهه صحیح برای تقابل با غربی‌ها اقدامات واقعی است که بتواند توطئه‌های آنها را هرچه بیشتر خنثی کند، نه بروز واکنش‌های احساسی و گاهی غیرعقلانی. اظهارنظرهایی که افکارعمومی را به تسخیر سفارتخانه‌ها تهییج کند یکی از همان واکنش‌های احساسی است که رهبر انقلاب بارها آن را نهی کرده است و کارکردی جز سوق دادن کشور به‌سمت دام پهن‌شده غربی‌ها برای اقدامات بین‌المللی بیشتر علیه ایران ندارد.

 

تضمین‌های امنیتی کنکورفردا

روزنامه همشهری:کنکور دو مرحله‌ای در ایران اتفاق جدیدی نیست، اما برای نخستین‌بار است که اولین مرحله کنکور سراسری در زمستان و مرحله بعدی هم در تابستان سال آینده برگزار خواهد شد. به عنوان مثال سال75 هم همزمان با ورود نظام جدیدی‌ها به کنکور، این آزمون به نوعی دو مرحله‌ای برگزار شد؛ یک آزمون ورود به پیش‌دانشگاهی و یک آزمون هم ورود به دانشگاه، اما دوباره از سال 77، کنکور تک‌مرحله‌ای شد. حالا با گذشت بیش از یک‌دهه، شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، مصوبه برگزاری کنکور سراسری دو مرحله‌ای را ابلاغ کرده و قرار است از فردا 978هزارو 460داوطلب (۶۰درصد زن و ۴۰درصد مرد) نخستین ماراتن کنکور 1402را در 5گروه آزمایشی ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان آغاز کنند. براساس اعلام سازمان سنجش، در این آزمون، تهران بیشترین و سمنان کمترین داوطلب را دارد و نتایج آزمون هم اوایل اسفند منتشر خواهد شد. ۵۱درصد داوطلبان هم برای سال‌جاری و ۴۹درصد هم برای سنوات قبل هستند. برای نخستین‌بار هم تأثیر قطعی و مثبت معدل (40درصد) برای کنکور1402 درنظر گرفته شده و بر این اساس فارغ‌التحصیلانی که در گذشته نمرات و معدل پایینی داشتند، به‌منظور ترمیم نمره در امتحانات دی‌ماه هم شرکت کردند، اما از ابتدای دی و با شروع امتحانات، بحث تقلب شدت گرفت و کانال‌های تلگرامی که تعدادشان هم کم نبود، با هدف بازارگرمی فروش سؤالات کنکور و تجهیزات تقلب، کلید سؤالات را بلافاصله پس از شروع امتحانات منتشر کردند؛ وضعیتی که منجر به نگرانی‌های گسترده داوطلبان با تصور رقم خوردن همین شرایط برای کنکور دی شده است. اما وحید مجید، رئیس پلیس سایبری کشور دیروز از دستگیری 50فروشنده سؤالات جعلی کنکور خبر داده است. رئیس سازمان سنجش هم به ایسنا گفته: «سؤالات کنکور هنوز از بانک سؤال خارج نشده است.» بررسی‌های همشهری هم نشان می‌دهد که چند تغییر ساختاری در برگزاری آزمون، پای کار آمدن تمام دستگاه‌های اجرایی، یکسان‌سازی شرایط شهرهای کوچک و بزرگ، تشکیل ۸۰تیم تخصصی رصد فروشندگان سؤالات کنکور و… می‌تواند منجر به افزایش امنیت نخستین مرحله از کنکور 1402 باشد.

 

چرا عراق ایران را خشمگین می‌کند؟

روزنامه شرق: فینال بازی‌های جام «خلیج فارس» که این روزها به میزبانی شهر بصره در عراق در حال برگزاری است، فردا قرار است بین میزبان و عمان که هدایت آن بر عهده برانکو ایوانکوویچ نام‌آشنا‌ست، برگزار شود. این رقابت‌ها به خودی خود ارزش فوتبالی چندانی ندارد؛ چون سال‌هاست بین کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود و خود همان تیم‌ها هم معمولا از فرستادن تیم اصلی‌شان به این تورنمنت خودداری می‌کنند. اینکه این دوره از بازی‌ها برای ایرانی‌ها اهمیت پیدا کرده، مربوط به تحریف نام خلیج فارس و برگزاری این تورنمنت با اسمی جعلی است. از آن بدتر اینکه فیفا هم با همان اسم جعلی از آن یاد کرده و جانی اینفانتیو، رئیس این سازمان عریض و طویل نیز بدون اینکه سنجیده بیندیشد، چنین واژه جعلی‌ای را تکرار کرده است. درست از همان روز شروع این رقابت‌ها تا‌کنون که به روز پایانی رسیده، این موضوع محل مناقشه شده و هر‌روز هم یکی از سیاست‌مداران ایرانی و عراقی درباره‌اش کامنت می‌گذارند. در ایران یکی، دو اتفاق ساده و کم‌‌اثر رخ داده است؛ مثلا فدراسیون فوتبال ایران نامه‌ای نه‌چندان تندوتیز به فیفا نوشته و توضیح داده که اسم خلیج فارس تحریف‌نشدنی است. از آن کم‌اثرتر اینکه اسم یکی از هفته‌های لیگ برتر ایران و یکی از مراحل جام حذفی را هم خلیج فارس گذاشته و با طرحی موزائیکی روی سکوی ورزشگاه آزادی اسم خلیج فارس را حک کرده است. چنین اقداماتی اگرچه به‌ظاهر خوب است، ولی مشکلی در سطح بین‌المللی حل نمی‌کند. در ایران کسی درباره خلیج فارس بودن این اسم تردیدی ندارد، پس راه‌اندازی نمایشی همین‌قدر کم‌اثر نمی‌تواند تأثیری جهانی داشته باشد. برای اینکه خلیج فارس نهادینه شود، حتی استفاده از رفتارهای به نسبت پوپولیستی همچون صدور دستور برای اصلاح این مورد از سوی عراقی‌ها یا کشورهای عربی هم کارگشا نخواهد بود. کما‌اینکه اگر رفتارهای دستوری قرار بود تأثیرگذار باشد، باید در مورد اقتصاد ایران عمل می‌کرد تا همگان حساب کار دستشان بیاید که با اقتصاد دستوری می‌شود شرایط را زیرو‌رو کرد. همین حالا هم بازار فراخواندن سفرا و صدور بیانیه در نهادهای مختلف داخلی داغ است و بسیاری در تلاش هستند تا به عراقی‌ها اعتراض مستقیم‌شان درباره استفاده از واژه جعلی به جای خلیج فارس را بیان کنند. با‌این‌حال، بعید است که این موضوع در کوتاه‌مدت قابل‌حل باشد.

 

«شیخ اعتدال» در اندیشه بازگشت؟

روزنامه آرمان ملي: «بازگشت روحاني به قدرت» شايعه است يا واقعيت؟ انتشار يک خبر در روزگذشته سبب طرح شايعات و گمانه‌هايي شد. وب‌سايت رسمي دکتر حسن روحاني به نشاني rouhanihassan.com به‌طور آزمايشي آغاز به‌کار کرد. اين سايت علاوه بر انتشار اخبار و مواضع رسمي حسن روحاني، رئيس‌جمهور سابق ايران، کارنامه دولت تدبير و اميد را نيز مرور مي‌کند. هدف از راه‌اندازي اين وب‌سايت، بازخواني مواضع و انتشار روايت‌هاي ناگفته از دوران هشت‌ ساله رياست‌جمهوري روحاني و ميراث دولت‌هاي يازدهم و دوازدهم، خاطرات رئيس‌جمهور سابق ايران از دوران نامزدي در انتخابات 92 تا تشکيل دولت و فراز و فرودهاي دو دوره چهار ساله و تاريخ شفاهي اعضاي کابينه و مديران ارشد دولت تدبير و اميد است. اين پايگاه اطلاع‌رساني همچنين تنها منبع رسمي و مورد تائيد رئيس‌جمهور سابق براي انتقال آرا و افکار خود به جامعه و اعلام مواضع و ديدگاه‌هاي روحاني درباره رخدادهاي روز است.فعاليت روحاني پس از دوران رياست‌جمهوري‌اش به برگزاري جلساتي با اعضاي هيات دولتش خلاصه مي‌شود. او در دوران رياست‌جمهوري‌اش چندان نيازي به طرح ديدگاه‌ها و مواضعش در سايتي جز سايت رياست‌جمهوري احساس نمي‌کرد، اما چرا اکنون که يکسال و نيم از دوران رياست‌جمهوري او گذشته، اقدام به راه‌اندازي سايت کرده است؟ نخستين گمانه را بايد تصميم او براي بازگشت به قدرت دانست. حسن روحاني پيش از حضور در پاستور داراي جايگاه‌هاي تاثيرگذاري در کشور بود از جمله: سال 1368 تا 1384 دبير شوراي‌عالي امنيت ملي و رئيس تيم هسته‌اي و مذاکره‌کننده ارشد ايران با سه کشور اروپايي آلمان، فرانسه و بريتانيا درباره برنامه هسته‌اي ايران، از سال 1368 تا 1392 عضو شوراي‌عالي امنيت ملي و از سال 1371 تا 1392 رئيس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت بود، اما با پايان دوران رياست‌جمهوري در هيچ نهادي حضور نداشت.

 

من شیطان را دیدم

روزنامه آرمان امروز: مي گويند يکي از ويژگي هاي شيطان اين است که ميان دو طرف اختلاف مي اندازد. کاري که رئيس جمهوري کره جنوبي به نظر مي رسد به خوبي بلد است و در سفر اخير خود به امارات آن را به شکلي چشمگير در دستور کار قرار داد تا بار ديگر سران کشور امارات متحده عربي را از ايران بترساند.غافل از اين که همين کره جنوبي در حالي که بسياري از کشورها پس از تحريم ايران به شکل هاي مختلف پول نفتي که ايران به آن ها فروخت به ايران بازگرداندند اما کره جنوبي اين کار را نکرد و براي چندين سال ميلياردها دلار از پول مردم ايران را نزد خود نگه داشت و هيچ اقدامي براي بازگرداندن اين پول ها در روزهاي سخت کرونايي انجام نداد.حال همين مسئولين کشور کره جنوبي به نظر مي رسد که به خاورميانه آمده اند تا علاوه بر بالا کشيدن قسمتي از پول هاي ايران، جيب سران کشورهاي عربي را نيز خالي کنند. مشخصا آن ها براي بالا کشيدن پول کشورهاي عربي از کوتاهي دستگاه ديپلماسي ايران استفاده مي کنند و با ايران هراسي به راحتي کره اي ها به مقاصد خود مي رسند و تسليحات و ساير توليدات خود را به کشورهاي عربي مي فروشند.بله کره اي ها به قدري بي اخلاقي را در سياست سرلوحه امور خود قرار داده اند که مشخصا از اين پس نيز چنين کارهايي را تکرار خواهند کرد. اظهارات سخيف مقام کره اي در حالي مطرح مي شود که ايران و امارات طي چند ماه اخير روابط خود را به سمت صلح و دوستي هدايت کرده بودند و تقريبا بسياري از اختلافات ميان ايران و امارات حل شده بود.

 

سپاه را در خلیج‌فارس ملاقات خواهید کرد!

روزنامه جوان:اروپا اگر مرتکب اشتباه تاریخی خود شود و سپاه را تروریستی اعلام کند، درواقع به ایران اعلان جنگ کرده است. ایران البته چهل سال است که حمله و جنگ اروپا را دفع می‌کند و مقاومت کرده است. سپاه نیز با جنگ ناآشنا نیست و بیشتر از اروپاییان که همه اتحادیه اروپا روی هم با کمک امریکا از عهده مشق جنگ روس‌ها برنمی‌آیند و مقابل یک «شاهد»، مثل شمع آب می‌شوند و مثل پروانه بال‌بال می‌زنند، جنگ‌کردن می‌داند! اما اگر اروپا مثل حمایت از آشوب در ایران اشتباه دیگری بکند، باید سپاه را در خلیج‌فارس ملاقات کند! خلیج‌فارس البته تنها یک گوشه از جهانی است که اروپاییان ممکن است برای عبور و حضور مجبور باشند از سپاه-که می‌خواهند او را تحریم کنند- اجازه بگیرند!پیرزن‌ها و پیرمرد‌هایی را هم که از سراسر اروپا با اتوبوس و هواپیما جمع کرده‌اند تا به استراسبورگ برسانند و شعار تحریم سپاه را بدهند، بیشتر به کار مرباپختن و ملحفه‌شستن و تمیزکردن دندان‌های مصنوعی‌شان می‌آیند. اروپا قافیه را باخته است، باید مواظب باشد که ردیف را هم نبازد! تا مگر از برخی ردیف‌ها و فهرست‌ها خارج نشود!سپاه آن‌وقت که همه جهان او را تحریم‌کرده بودند، یک جنگ تمام‌عیار جهانی را هشت‌سال اداره کرد و پیروز میدان شد. سپاهی را که روزی واردات را برایش تحریم می‌کردید و اکنون صادرات نظامی‌اش را تحریم می‌کنید، بهتر بشناسید! اگر سپاه نبود، پاریس و برلین حالا دست خلیفه مسلمین ابوبکر البغدادی بود!مردم ایران اروپا را در تحریم دارو و غذا شناختند. تحریم سپاه، اما برای ملت ایران نپذیرفتنی‌تر از دارو و غذاست، چه سپاه غیرت و ناموس مردم ایران است.

 

وقتی صدای شیطان هم درآمد

روزنامه کيهان:  «اگر نگران بچه‌ها و نوه‌هایتان هستید، این پیامرسان را از گوشی‌هایشان حذف کنید»، این توصیه دلسوزانه از طرف چه کسی می‌تواند باشد؟ از یک جامعه‌شناس انقلابی یا یک مربی تربیتی نگران از تربیت بچه‌ها یا یک کارشناس رسانه‌ای مخالف فرهنگ غرب؟ طبیعی است که هر کدام از این افراد به دلایل مختلف می‌توانند گوینده این توصیه باشند و به علت همین دلسوزی و هشدار هم مورد آماج حملات و نقدهای غیرمنصفانه عده‌ای خاص قرار بگیرند یا متهم به حمایت از فیلتر و محدودیت و عقب‌ماندگی هم بشوند اما شاید برای خیلی‌ها عجیب باشد که بدانند گوینده این توصیه «مایک پمپئو» وزیر خارجه سابق آمریکا و رئیس ‌پیشین سازمان «سیا» است که چند روز قبل با انتشار پیامی در توئیتر خطاب به مردم کشورش نوشته بود: «اگر نگران بچه‌ها و نوه‌هایتان هستید، [پیامرسان خارجی …]را از گوشی‌هایشان حذف کنید. حذفش کنید. به من اعتماد کنید، آنها بعداً از شما تشکر خواهند کرد.»به اینکه پمپئو به‌عنوان رئیس ‌پیشین سازمان «سیا» و وزیر خارجه سابق آمریکا انواع و اقسام جنایت‌ها و خباثت‌ها را در کارنامه خود دارد که مشارکت در طرح ترور شهید سلیمانی یکی از آنهاست و اینکه این توصیه به‌طور خاص شبکه اجتماعی چینی تیک‌تاک را که در آمریکا طرفداران زیادی دارد هدف گرفته است کاری نداریم، اصل این موضوع که از نظر فردی همچون پمپئو هم صرف نصب یک پیامرسان در گوشی بچه‌ها و حضور در یک شبکه اجتماعی و نه حتی حضور زیاد و فعال در آن مخرب و زیان‌آور است جالب توجه است به‌ویژه آنکه این پیامرسان بومی نبوده و سررشته کنترل آن خارج از دسترسی مسئولان یک کشور و رها باشد.اصل این موضوع بدیهی را سال‌هاست در کشورمان کارشناسان و رسانه‌های دلسوز بارها و بارها بیان کرده و خواستار کنترل و نظارت درست بر شبکه‌های اجتماعی غیربومی شده‌اند اما همان‌طور که اشاره شد هربار به طرفداری از فیلتر و محدودیت و عقب‌ماندگی متهم شده‌اند. عجیب آنکه برخی مدیران دولت قبل هم به رها بودن فضای مجازی افتخار می‌کردند.

 

قیاس باطل در گازسوزی ایرانیان

روزنامه اطلاعات:در نموداری باعنوان گاز سوزی ایرانیان آمده بود «ایران با جمعیتی بالغ بر ۸۴ میلیون نفر به اندازه نصف قاره اروپا با جمعیت ۷۵۰ میلیون نفر، ۵ر۱ برابر آمریکای لاتین با جمعیت ۶۵۰ میلیون نفر، یک چهارم منطقه آسیا_پاسیفیک با جمعیت ۵ر۳ میلیارد نفر و نصف آسیای جنوب غربی با جمعیت ۳۷۰ میلیون نفری گاز مصرف می کند».در نگاه اول به این نمودار می توان به صورت سطحی قضاوت کرد که ایرانی ها اسراف کار هستند و انرژی را بی حساب مصرف می کنند و همه گناهان به گردن خانواده ها می افتد که در مصرف این نعمت الهی صرفه جویی را به فراموشی سپرده اند.خوب است عزیزانی که به قیاس اعتقاد دارند و مرتب بر سر ایرانیان می زنند که پرمصرف‌ترین مردم جهان هستند و دلیل آنرا برای اثبات سخن، ارزانی انرژی می دانند و بعضاً قیمت بنزین و دیگر انرژی ها در ایران را با کشورهای دیگر مقایسه کرده و دریک قیاس باطل تکرار می کنند که مثلا بنزین در کجا چند است و در ایران چند یا گاز در فلان کشور چون است و در ایران چنان، به چند مساله توجه داشته باشند و براساس آن مردم سخت کوش ایران را مقصر همه سختی ها و اسراف ها بدانند.اول اینکه مقایسه قیمت های جهانی با دلار زمانی جواب می دهد که حقوق کارکنان و کارگران مطابق ریالی به میزان قیمت دلار پرداخت و محاسبه شود، زیرا همین کارگر در دیگر کشورهای مورد قیاس چند صد دلار دریافت می کند.آیا حقوق یک کارگر ایرانی که در کارخانه یا کارگاه با مدرک کارشناسی مشغول به کار شده و طبق قانون کار حداقل حقوق را در ابتدای کار دریافت می کند، ماهیانه حدود ۱۳۰ دلار است؟ حال با این ۱۳۰ دلار، یک کارمند تازه کار چند لیتر بنزین دو یا سه دلاری می تواند خریداری کند که در مقایسه آقایان گنجانده شود؟!

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.