رابطه سبک زندگی و بیماری های گوارشی چیست؟

بهاره جلالوند_شهروندآنلاین؛ چاقی و ابتلا به بیماری های گوارشی به نسبت گذشته بیش از پیش شده است که دلیل این مسئله می تواند به سبک زندگی افراد و توسعه شهرنشینی مرتبط باشد. امروزه مصرف غذاهای آماده برای صرفه جویی در وقت مورد توجه قرار گرفته و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که تجربه استفاده از چنین غذاهایی را نداشته باشد. همه این موارد در کنار دلایلی دیگر، می تواند باعث بروز بیماری های گوارشی شود. «امیر منصور رضا دوست» ، فوق تخصص گوارش و کبد، به نکات ساده و در عین حال مهمی می پردازد که توجه به آن ها در سلامت دستگاه گوارش نقش دارد.

چرا به نسبت گذشته، بیماری های گوارشی بیشتر شده اند؟

یکی از دلایل این مسئله می تواند به صنعتی شدن زندگی و توسعه شهرها برگردد که در نتیجه آن، شاهد کاهش عدم تحرک افراد به نسبت گذشته هستیم. تحرک کم، به همراه پر خوری، چاقی و بروز بیماری های مختلف را به دنبال دارد. با اضافه شدن استرس به موارد یاد شده، بروز بیماری های مختلف از جمله بیماری های گوارشی دور از انتظار نیست. در حال حاضر، بسیاری از افراد وقت کمتری برای پخت و پز غذای سالم می گذارند و مصرف غذاهای آماده در حال افزایش است که این مسئله نیز احتمال ابتلا به بیماری های گوارشی را افزایش می دهد.

با توجه به اشاره ای که در رابطه با استرس داشتید، غذا خوردن با آرامش در این میان چقدر اهمیت دارد؟

بسیاری از افراد توجه چندانی به سبک غذا خوردن خود ندارند. برای مثال، کار با تلفن همراه یا دیدن تلویزیون در زمان صرف غذا، در بسیاری از افراد رایج است که می تواند باعث بروز مشکلات گوارشی شود. یکی از موارد مهمی که باید به آن توجه داشت ، دوری از هر گونه استرس و مشغله فکری در زمان غذا خوردن است. علاوه بر این، برخی از افراد عادت دارند که غذا را با سرعت زیاد میل می کنند که این مسئله هم در بروز مشکلات گوارشی، نقش دارد. انتخاب یک محیط آرام برای غذا خوردن و رعایت موارد یاد شده، از اهمیت بالایی برخوردار است.

امروزه مصرف غذاهای آماده زیاد شده است، این مورد چه مشکلاتی برای بدن ایجاد می کند؟

مصرف غذاهای آماده (Fast Food ) و غذاهای حاوی نگهدارنده مثل کنسروها بیش از گذشته شده است و طرفداران زیادی دارد. با توجه به اینکه چنین غذاهایی کیفیت پایینی دارند، ابتلا به چاقی و بیماری های مختلف مثل بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهند. حذف چنین غذاهایی ضروری است و باید تا جای ممکن، غذاهای سالم را جایگزین چنین غذاهایی کرد. افزایش مصرف میوه ها و سبزی ها، برای سلامت بدن به ویژه دستگاه گوارش مهم است. آنتی اکسیدان موجود در میوه ها و سبزی ها، می تواند از ابتلا به انواع سرطان به ویژه سرطان های دستگاه گوارش، تا حد زیادی جلوگیری کند.

مکمل های بسیاری در بازار وجود دارند که به راحتی می توان آن ها را تهیه کرد، این مکمل ها توانایی پیشگیری از سرطان را دارند؟

این تصور وجود دارد که مصرف مکمل ها در عدم ابتلا به سرطان نقش دارند و با مصرف مداوم آن ها می توان سلامت بدن را به خوبی تضمین کرد در حالی که این باور نادرست است. تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، باید به شکل طبیعی از مواد غذایی، میوه ها، سبزی ها ، لبنیات و …، باشد. مصرف چنین مکمل هایی باید زیر نظر پزشک و بر اساس نیاز بدن صورت بگیرد. گاهی مصرف این مکمل ها در برخی از افراد، مشکلات گوارشی را به وجود می آورد.

برخی از افراد عادت دارند که به همراه غذا، آب یا مایعات می نوشند این مسئله هم مشکل ایجاد می کند؟

نوشیدن آب و مایعات به همراه غذا، یکی از عادت­ های بدی به حساب می آید که در بسیاری از افراد رایج است. انجام چنین کاری اگر به مقدار بسیار کم باشد، مشکل چندانی ایجاد نمی کند ولی در حجم زیاد، مشکلات گوارشی به وجود می آورد. به غیر از این مسئله، دمای آب و نوشیدنی ها هم حائز اهمیت است و نباید از مایعاتی که دمای خیلی پایین دارند، استفاده کرد.

احساس ناخوشایند بعد از صرف غذا یکی از شکایت های رایج افراد محسوب می شود، چه توصیه ای برای این افراد دارید؟

مشکلاتی چون احساس پری، نفخ ، درد و سوء هاضمه ، پس از صرف غذا در برخی  از افراد دیده می شود. پیش از هر چیز باید دلیل این موارد و به طور کلی بروز احساس ناخوشایند توسط پزشک متخصص گوارش مورد بررسی قرار بگیرد تا دلیل بروز این موارد، ابتلا به بیماری خاصی نباشد. در صورت اطمینان از عدم ابتلا به بیماری، می توان با ایستادن بعد از غذا به مدت 5 تا 6 دقیقه، وضعیت را بهبود بخشید. راه رفتن بعد از غذا هم می تواند مفید باشد ضمن اینکه خوردن شام سبک در وعده شام، از دیگر مواردی است که باید به آن توجه کنند.

دراز کشیدن بعد از صرف غذا، یکی از عادت های رایج است، انجام این کار مشکلی ایجاد می کند؟

دراز کشیدن یا خوابیدن بعد از صرف غذا، یکی از عادت های نادرستی است که افراد را مستعد ابتلا به بیماری های گوارشی می کند. برای دراز کشیدن یا خوابیدن بعد از غذا، باید حدود 3 ساعت فاصله در نظر گرفت. چون بازگشت اسید از معده به مری (ریفلاکس)، در افرادی که عادت دارند بلافاصله بعد از صرف غذا دراز  بکشند یا بخوابند، دیده می شود. ریفلاکس می تواند مشکلاتی را برای مری به وجود بیاورد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.