روزهای روشن خداحافظ…

بررسی وضعیت فوتسال زنان و مردان در گزارش امروز "شهروند"

ماجراهای پیرامون سازمان لیگ فوتسال و تیم‌های ملی این رشته تمامی ندارد و رشته‌ای که در سال‌های اخیر، برند فدراسیون فوتبال بوده است، در این روزها با چالش‌های عجیبی مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین، دردسرهای سازمان لیگ فوتسال، هم در بخش زنان و هم در بخش مردان، تمامی ندارد و بعد از برکناری آرش جابری از سمت ریاست سازمان لیگ فوتسال، این دردسرها در این سازمان بدون رئیس بیش از پیش هم شد. در جدیدترین تصمیمات پر حرف و حدیثی که در حوزه فوتسال گرفته شده است نیز می‌توان به ماجرای سپردن هدایت تیم ملی فوتسال زنان به فروزان سلیمانی اشاره کرد که به عقیده کارشناسان، گزینه مورد قبولی نبوده و بعد از آن نیز ماجرای انتصاب احسان کامیابی به‌عنوان دبیر سازمان لیگ فوتسال در شرایطی که این سازمان رئیس ندارد، سبب ایجاد بحث‌های زیادی پیرامون سازمان لیگ فوتسال شد. در این گزارش قصد داریم به مهم‌ترین مشکلات این روزهای فوتسال ایران بپردازیم.

اصولی؛ رئیس غیراصولی سازمان لیگ فوتسال!؟

چند روز پیش در جلسه اعضای هیأت رئیسه سازمان لیگ فوتسال که با حضور مهدی تاج برگزار شد، احسان کامیابی به‌عنوان دبیر سازمان لیگ فوتسال انتخاب شد، آن هم در شرایطی که این سازمان بعد از برکناری آرش جابری رئیس ندارد! احسان اصولی به‌عنوان رئیس کمیته فوتسال وظیفه برگزاری اردوهای ملی و مدیریت مباحث مربوط به تیم ملی را عهده‌دار است، اما طی ماه‌های گذشته تلاش داشته که جانشین آرش جابری شود که البته با واکنش منفی اهالی فوتسال مواجه شد و در نهایت این اتفاق رخ نداد. اما انتصاب احسان کامیابی به‌عنوان دبیر این سازمان، این شائبه را ایجاد کرد که احسان اصولی در پشت پرده و بدون انتصاب رسمی به ریاست در این سازمان مشغول است.

انتخاب سرمربی، فقط یک هفته قبل از اعزام

در شرایطی که امسال قرار است برای دومین سال متوالی، مسابقات کافا در منطقه غرب قاره کهن با حضور ایران، ازبکستان و قرقیزستان از تاریخ پنجم بهمن‌ماه آغاز شود، آخرین اردوی این تیم به اعزام سال قبل تیم ملی به همین مسابقات کافا بازمی‌گردد. این در شرایطی است که در آن زمان، تیم ملی تحت هدایت فروزان سلیمانی بود و این مربی باتجربه بدون عقد قرارداد در دوران سرپرستی میرشاد ماجدی، هدایت تیم ملی را عهده‌دار بود. اما بعد از برکناری ماجدی، سلیمانی نیز از تیم ملی جدا شد و هدایت تیم فوتسال زنان حفاری اهواز را به‌عهده گرفت. اما درست یک هفته پیش از اعزام تیم ملی به مسابقات کافا که به میزبانی ازبکستان در شهر تاشکند برگزار خواهد شد، فدراسیون مجددا فروزان سلیمانی را به‌عنوان سرمربی تیم ملی انتخاب کرد، آن هم در شرایطی که در ماه‌های گذشته نام مربیان جوانی مثل نیلوفر اردلان در میان بود، کسی که سال گذشته به همراه تیم پیکان عنوان قهرمانی لیگ برتر را کسب کرد و در سال‌جاری نیز تا به اینجای رقابت‌ها در رتبه نخست جدول سوپرلیگ دیده می‌شود. همچنین برخی از رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درخصوص حضور فاطمه شریف و پریسا امامی روی نیمکت تیم ملی داشتند که هر دو از مربیان موفق و جوان حال حاضر فوتسال زنان در ایران هستند. نکته قابل تامل درخصوص انتخاب سلیمانی این است که تیم حفاری با هدایت او در فصل جاری سوپرلیگ زنان، در جایگاه ششم جدول هشت‌تیمی قرار گرفته است و از گزینه‌‌های سقوط به دسته پایین‌تر است!

جوانگرایی! چیزی که در فوتسال معنا ندارد

تیم ملی فوتسال زنان درحالی به مسابقات کافا اعزام می‌شود که 9بازیکن از تیم پیکان به اردو دعوت شده‌اند و اغلب آنها بازیکنانی هستند که در سال‌های 2015و 2018 به همراه تیم ملی قهرمان شده‌اند. حضور بازیکنان با تجربه‌ای مثل فرشته کریمی، فاطمه اعتدادی و… در اردوی تیم ملی برای مسابقاتی که به زعم کارشناسان، تیم ملی جوانان نیز قدرت قهرمانی در این مسابقات را داشت، موجب انتقادات بسیاری از اهالی فوتسال شده است. این درحالی است که بازیکنی مثل مارال ترکمان با 20سال سن که سال گذشته عنوان خانم گلی مسابقات را نیز با به ثمر رساندن 19گل کسب کرده بود، جایی در لیست اعلام‌شده از طرف خانم سلیمانی نداشته است. براساس نظر مربیان، بهتر بود تیم قهرمان فصل گذشته لیگ برتر به این مسابقات اعزام بشود و یا تیم‌های رده‌های پایین‌تر ملی، در این مسابقات حضور پیدا کنند.

فوتسال، ورزشی که افتخارش برای همه و مشکلاتش مختص خودش است

در سال‌های دور، تیم ملی فوتسال هم در بخش مردان و هم در بخش زنان قدرت بی‌چون و چرای آسیا بوده است، اما رویکرد ضعیف مسئولین باعث شد که در مسابقات اخیر، تیم ملی مردان موفق به دفاع از عنوان قهرمانی در آسیا نشود و سال گذشته نیز در مسابقه فینال جام ملت‌ها‌ی آسیا در برابر ژاپن متحمل شکست شود. و در بخش زنان نیز، تیمی که بعد از قهرمانی در سال 2018، به‌دنبال هت تریک قهرمانی در آسیا بوده است، سالی یک اردو برای حضور در مسابقات سطح پایینی مثل کافا برگزار می‌کند. این در شرایطی است که در سال‌هایی که تیم‌های ملی زنان و مردان فوتسال در آسیا و جهان افتخارآفرینی می‌کردند، این افتخارات به‌عنوان دستاورد فدراسیون فوتبال محاسبه می‌شد، اما در سال‌های اخیر، به‌ویژه از زمان شیوع پاندمی کرونا، توجهات به این تیم‌ها به حداقل خود رسیده است.

ازبکستان؛ رقیب ایران، اسپانیا؛ حریف ژاپن!

در مسابقات کافای سال گذشته که به میزبانی شهر دوشنبه در کشور تاجیکستان برگزار شد، تیم ملی ایران در دو دیدار رفت و برگشت به‌سختی توانست از پس تیم ازبکستان برآید. این در شرایطی است که پیش از این تیم ملی ایران به‌راحتی تیم‌هایی به‌مراتب قدرتمندتر را از پیش رو بر می‌داشت. عمق فاجعه زمانی ملموس می‌شود که بدانیم در همین سال‌جاری، تیم ملی زنان ژاپن در برابر تیم ملی اسپانیا قرار گرفت و موفق شد این تیم را که از قدرت‌های اول فوتسال در جهان است با نتیجه دو بر دو متوقف کند! این نتایج حاصل رویکرد متفاوت مسئولین در کشورهای متفاوت است که با گذشت زمان کاملا ملموس می‌شود.

شمس: آقایان عرضه برگزاری یک دیدار تدارکاتی را هم ندارند

چندی پیش حسین شمس طی یک مصاحبه، انتقادات تندی علیه احسان اصولی انجام داده بود که به‌نظر می‌رسد همان انتقادات مانع ریاست اصولی بر سازمان لیگ فوتسال شد. شمس در بخشی از این گفت‌وگو گفته بود: آقایان لیاقت و عرضه برگزاری حتی یک بازی تدارکاتی را هم ندارند. بحث بازی با آرژانتین قبل از جام ملت‌های آسیا را همه می‌دانند که بهانه آوردند. اگر تورنمنت تایلند هم نبود، وضع تیم ملی بسیار بد می‌شد. بهتر است فدراسیون فوتبال یک مدیر فوتسالی بیاورد. همچنین کمیته فوتسال و سازمان لیگ فوتسال هم باید دوباره ادغام بشود.

او همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در واکنش به فروش دو واحد آپارتمان سازمان لیگ فوتسال عنوان کرده بود: ساختمان‌های فوتسال با هزینه تمام باشگاه‌ها در تمام رده‌های سنی از نونهالان و نوجوانان گرفته تا بزرگسالان خریداری شد. چطور دلشان می‌آید صاحب‌خانه را بیرون کنند و در جای غصبی نماز بخوانند؟ دو واحد آپارتمانی فوتسال در خیابان شیخ بهایی غصبی است و باید آن را پس بدهند. درصورتی هم که تصمیم به فروش آن دارند، باید پولش را به تمام باشگاه‌هایی که با پرداخت مبلغ ورودی به مسابقات به خرید ساختمان کمک کردند، بازگردانده بشود.

شمسایی: اگر می‌خواهیم به روزهای اوج باز گردیم، باید برنامه‌ریزی کنیم

وحید شمسایی سرمربی تیم ملی فوتسال مردان نیز بعد از یک رفت و برگشت به نیمکت تیم ملی، در نهایت در جلسه با مهدی تاج و احسان اصولی به توافقات لازم برای هدایت این تیم رسید. شمسایی در بخشی از صحبت‌هایش بعد از برگزاری این جلسه گفت: می‌خواهیم کار را به شکلی پیش ببریم تا به اندازه عقل و فهم‌مان نفرات جوانی را که لایق پوشیدن پیراهن تیم ملی هستند و می‌توانند آینده را رقم بزنند بیشتر ببینیم. باید این فضا باز شود. تیم ملی ارثیه پدری من و هیچ‌کس نیست، بلکه متعلق به کل کشور است. هر کسی بتواند پیراهن این تیم را بپوشد باعث افتخار است. ما هم سعی و تلاش می‌کنیم حق را به حق‌دار برسانیم.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.