خوی لرزید 500خانه خسارت دیدند

تمام امکانات امدادی جمعیت هلال‌احمر برای کمک‌رسانی به مردم زلزله‌دیده بسیج شدند

ظهر روز چهارشنبه 28دی‌ماه زمین‌لرزه‌ایبه بزرگی 5.4ریشترخوی و روستاهای اطراف آن را لرزاند. این زلزله در عمق 12کیلومتری زمین به طول جغرافیایی ۴۴.۵۸ و عرض جغرافیایی ۳۸.۵۸ درجهگزارش شده که در ساعت 13و 38دقیقه ثبت شده است. البته 19دقیقه قبل از این زلزله، یک زلزله به قدرت 3.6ریشتر همین منطقه را لرزانده بود، اما خسارتی در بر نداشت. در پی وقوع زلزله دوم متاسفانه 18روستا متاثر شدند که با اعزام تیم‌های ارزیاب از سوی جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی مشخص شد در یکی از روستاها متاسفانه 200خانه به‌طورکامل تخریب شده است. فرماندار خوی، تعداد مصدومان زمین‌لرزه در این شهرستان را ۱۳۳ نفر برشمرد و گفت این زمین‌لرزه تاکنون موجب خسارت به ۵۰۰ واحد مسکونی در شهر فیرورق و ۱۵ روستای اطراف شده است.به‌گفته او، عمده مصدومان به‌دلیل مصدومیت جزیی به‌صورت سرپایی در چهار بیمارستان این شهرستان درمان و ترخیص شده‌اند و هم‌اکنون تنها ۶ نفر در مراکز درمانی خوی بستری هستند.

زلزله‌های خوی انگار تمامی ندارد. درست چهار ماه پیش هم در این منطقه زلزله‌ایبه بزرگی 5.4ریشتردر عمق 7کیلومتری زمین اتفاق افتاد. کانون این زمین‌لرزه در 7کیلومتری خوی بخش دیزج، ۲۹ کیلومتری ایواوغلی و ۳۷ کیلومتری تسوج بود و حدود 50مورد پس‌لرزه بیش از ۲.۵ ریشتری داشت. از بین این 3شهرستان، بیشترین آسیب در تخریب واحدهای مسکونی به خوی وارد شد.

فاطمه عسگری‌نیا- شهروند آنلاین:ساعت ۱۳:۳۸، ۲۸ دی ۱۴۰۱، زلزله ۵.۴ ریشتری در عمق ۱۲ کیلومتری زمین حوالی خوی را لرزاند که بلافاصله تمامی پایگاه‌ها و امدادگرانهلال‌احمر استان به حالت آماده‌باش درآمدند.

نزدیک‌ترین شهر‌هابه کانون زلزله ۹ کیلومتری خوی، ۳۵ کیلومتری ایواوغلی و ۳۸ کیلومتری زرآباد بوده است. در پی این حادثه ۵ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی حادثه به محل اعزام شدند‌ و تمامی پایگاه‌هایهلال‌احمر استان به حالت آماده‌باش درآمدند.در ساعات اولیه وقوع زلزله رئیس‌جمهوری در پیامی خواستار امدادرسانی سریع به زلزله‌زده‌هاشد.

وزیرکشور هم در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی ضمن دریافت گزارش اولیه از زلزله شهرستان خوی، خواستار بسیج امکانات استانی و هماهنگی فوری با دستگاه‌های امدادرسان براییاری‌رساندن به مردم شریف مناطق زلزله‌زده شد.

احمدوحیدی در نخستین دقایق وقوع زلزله چهارشنبه شهرستان خوی، در تماس با محمدصادق معتمدیان، گزارشی از ارزیابی‌های نخستین و اقدامات انجام‌شده را دریافتکردو با تاکید بر بسیج امکانات استانی و هماهنگی فوری با دستگاه‌های امدادرسان برای یاری‌رساندن به مردم شریف مناطقزلزله‌زده، خواستار تداوم تماس استاندار با او برای رسیدگی سریع به حادثه‌دیدگان و ارسال کمک‌های لازم شد.

وحیدی در این تماس تاکیدکرد همه ظرفیت‌های لازم برای امدادرسانی به مردم حادثه‌دیده به‌کارگرفته خواهد شد.

از همه امکانات برای امدادرسانی استفادهمی‌کنیم

پیرحسین کولیوند هم دستور رسیدگی فوری و استفاده از همه امکانات این جمعیت برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان را صادر کرد.او با بیان اینکه تمهیدات لازم برای اسکان اضطراری ۲۰۰ خانوار زلزله‌زده در حال انجام است، افزود: «به محض وقوع زلزله تمامی تجهیزات و امکانات برای امدادرسانی از انبارها، بارگیری و به همراه تیم‌های عملیاتی به مناطق حادثه‌دیده ارسال شد.»

اعزامامدادگران به منطقه

سرپرست جمعیت هلال‌احمر استان آذربایجان غربی در گفت‌وگو با «شهروند» گفت: «روستاهای گشتبلاغ، شوربلاغ، بینالو، قینالو، وار، رهال، هسک، سفلا، سرگرده، بدلان، ملاباغی، سینور، هندوال، یزدکان، قره‌داش، شئون‌کندی، شورکندی، حصارقره‌تپه، زاویه حسن‌خان و بابکان بعد از وقوع زلزله تماس و اعلام خسارت شد که بلافاصله امدادگران8شعبه شهرستان‌های خوی، چایپاره، سلماس و ارومیه19تیم به مناطق فوق برای ارزیابی خساراتاعزام شدند.»

به‌گفته او براساس اعلام تیم‌های اولیه ارزیابان روستاهای قینرعلیاوسفلی، شهانق، چاوشقلی و یدیلر خسارت نداشته‌اند و تمهیدات برای اسکان اضطراری ۲۰۰ خانوار از حادثه‌دیدگان روستای وار در حال انجام است.

به محض وقوع زلزله تمامی تجهیزات و امکانات برای امدادرسانی از انبارها، بارگیری و 8 تیم به مناطق حادثه‌دیده اعزام شدند. محبوبی می‌گوید:«۱۴ نفر از کارکنان جمعیت به همراه تیم‌های امدادی به مناطق روستایی قاشقابلاغ، رهال، هندوان، سعل کده، بدلان و شهانق اعزام شده و ۶ تیم هم در حالت آماده‌باش کامل هستند.علاوه بر این ۷ خودرو شامل آمبولانس، پیکاب و هایلوکس به همراه دو خودروی شخصی برای امدادرسانی اعزام شده‌اند.»

150امدادگر حاضر در منطقه

هم‌اکنون 150امدادگر جمعیت هلال‌احمر در تمامی مناطق زلزله‌زده حضور دارند و 2 هزار بسته غذایی ۷۲ ساعته نیز برای پشتیبانی از زلزله‌زدگان به این مناطق ارسال شده است.محبوبی تاکیدمی‌کند:«هلال‌احمر آذربایجان‌غربی با تمامی توان برای خدمت‌رسانی به مردم زلزله‌زده خوی در آماده‌باش کامل قرار دارد.»

خانه‌هاخسارت دیدند

مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان غربی هم می‌گوید:«طبق گزارش اولیه ارزیابان، واحدهای مسکونی روستایی زیادی در زلزله دیروز خوی‌ خسارت دیده‌اند.

این واحدهای مسکونی در ۱۵ روستا خسارت دیده‌اندو البته بررسی ارزیابان همچنان در منطقه زلزله‌زده ادامه دارد.»

طبق آخرین آمار اعلامی، روند درمان مصدومان در بیمارستان‌های شهرستان ادامه دارد و خوشبختانه هیچ فوتی در این حادثه تاکنون گزارش نشده است:«بیشتر مصدومان حین خروج از منزل به‌صورتجزیی دچار شکستگی شده‌اند و مداوای آنها در بیمارستان قمربنی‌هاشم(ع) خوی در حال انجام است.»

زلزلهزدگان دغدغه‌اینداشته باشند

استاندار آذربایجان‌غربی هم با اشاره به حضور مدیران حوزه مدیریت بحران و نهادهای خدمات‌رسان برای بررسی اولیه خسارات زلزله خوی گفت: «خدمات امدادی حداکثری به زلزله‌زدگان ارائه می‌شود.»محمدصادق معتمدیان به زلزله‌زدگان قول داد با تمام امکانات در کنارشان باشد وزلزله‌زدگان در این خصوص دغدغه‌ای نداشته باشند.

او با بیان اینکه بلافاصله پس از وقوع زلزله، تیم‌های ارزیاب و اکیپ‌های امدادی در منطقه حضور یافتند از آسیب 15روستای این منطقه خبر داد و گفت که کار امدادرسانی به این مناطق آغاز شده است.

وضعیت بخش خدمات در خوی

بعد از وقوع زلزله، شبکه برق در خوی در پایداری کامل است.براساس اعلام روابط‌عمومی شرکت توزیع برق آذربایجان‌غربی در اطلاعیه‌ای با توجه به وقوع زلزله در حوالی شهرستان خوی، خطوط ۲۰ کیلوولت برق در پایداری کامل بوده و گزارشی از قطعی برق در  خطوط وجود ندارد.سایر موارد قطعی‌های احتمالی برق در خطوط فشار ضعیف در دست بررسی است و خسارت احتمالی نیز گزارش نشده است.

براساس اعلام مخابرات منطقه آذربایجان‌غربی، زلزله خوی تاثیری در ارتباطات مخابراتی تلفن ثابت این شهرستان نداشته است. داده‌های مرکز کنترل ارتباطات مخابراتی منطقه آذربایجان‌غربی، حکایت از آن دارد که به‌دنبال زلزله ۵.۴ ریشتری در شهرستان خوی کلیه ارتباطات تلفن ثابت در منطقه تحت‌الشعاع این زمین‌لرزه در حالت عادی و پایدار است و مشترکین در مناطق تحت‌تاثیر این زلزله می‌توانندبه‌صورت عادی از خدمات ارتباطی بر بستر تلفن ثابت استفاده کنند.

شبکه گاز هم در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی مشکلی ندارد.پایداری کامل در خطوط انتقال گاز و سایر تاسیسات گازرسانی در استان آذربایجان غربی و مناطق زلزله‌زده این استان وجود دارد.

شرکت مهندسی آب‌وفاضلاب کشور، نیزوضعیت شبکه آب‌شرب در مناطق زلزله‌زده شهرستان خوی را پایدار اعلام کرده و طبق این گزارش تا‌کنون گزارشی از آسیب به تاسیساتآب‌شرب خوی در آذربایجان غربی اعلام نشده است.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.