این ۷نفر/ رضا شصتچی/ جاي ما خالي

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي رأی مثبت اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا به قرار دادن موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، سامانه مخصوص طرح کالابرگ الکترونیک ، معرفی هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ، عضو دهه هشتادی شورای اسلامی شهر تهران ، تراز نابرابر جیب مردم با مالیات 57 درصدی، سخنان اخير مسعود خوانساري در همايش امين‌الضرب و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز بررسی سخنان رهبر حکیم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي رأی مثبت اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا به قرار دادن موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، سامانه مخصوص طرح کالابرگ الکترونیک ، معرفی هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر ، عضو دهه هشتادی شورای اسلامی شهر تهران ، تراز نابرابر جیب مردم با مالیات 57 درصدی، سخنان اخير مسعود خوانساري در همايش امين‌الضرب و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

ریسک پرهزینه پارلمان اروپا

روزنامه ایران: اکثریت نمایندگان پارلمان اروپا روز گذشته به قرار دادن موضوع تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قطعنامه‌ای که قرار است در پارلمان اروپا به رأی گذاشته شود، رأی مثبت دادند. این طرح امروز پنجشنبه ۲۹ دی در پارلمان اروپا به رأی گذاشته می‌شود که در صورت تصویب از اتحادیه اروپا «درخواست می‌شود» طرح تروریستی اعلام کردن سپاه را در شورای این اتحادیه به رأی بگذارد. این در حالی است که تصمیمات پارلمان اروپا به طور معمول پیشنهادی به شمار می‌آیند و تصمیم نهایی درخصوص قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی را اتحادیه اروپا باید بگیرد.این اتحادیه نیز تصمیم‌گیری پیرامون موضوعات مهم رابر مبنای اجماع و نه اکثریت اتخاذ خواهد کرد.با بالا گرفتن حمایت سازماندهی شده کشورهای غرب به رهبری ایالات متحده از ناآرامی‌های ایران و هدایت و کمک به جریان‌ها و اقلیت‌های اپوزیسیون ضد ایرانی، طرح ادعایی قرار دادن نام سپاه پاسداران جمهوری اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا مورد پیگیری و تبادل نظر مقام‌های این حوزه قرار گرفته است. این موضوع پیش‌تر در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مطرح شده بود و از جمله کشورهایی که تلویحاً موافقت خود را با گنجاندن نام سپاه در فهرست  گروه‌های تروریستی اعلام کرده بودند، می‌توان به آلمان، هلند و جمهوری چک اشاره کرد.همزمان با طرح این موضوع در نشست روز گذشته پارلمان اروپا، «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخشی از سخنان خود در این نشست با اشاره به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای و بیان اینکه «ما باید کانال‌های ارتباطی را با ایران باز نگه داریم» بر لزوم حفظ برجام مجدداً تأکید کرد و افزود: «ما برجام را داریم و فکر می‌کنم باید هر کاری که می‌توانیم انجام دهیم تا اطمینان بیابیم ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند.»

 

کالا برگ «شما» آماده شد

روزنامه همشهری:سامانه مخصوص طرح کالابرگ الکترونیک که به‌صورت آزمایشی در استان هرمزگان در حال اجراست، بر بستر شبکه ملی اعتبار «شما» آغاز به‌کار کرد.به‌گزارش همشهری، در جریان حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی، دولت از سوی مجلس مکلف شد راهکاری برای جبران حذف یارانه ارزی این کالاها ارائه دهد که درنهایت مقرر شد اجرای طرح کالابرگ الکترونیک بر مبنای قیمت کالاهای اساسی در شهریور1400 در دستور کار قرار بگیرد. در ادامه، به‌واسطه مهیا نبودن زیرساخت‌های موردنیاز این طرح و همچنین برای اجرای آزمایشی این طرح به‌صورت استانی، پرداخت یارانه نقدی 300 و 400هزار تومانی به هر فرد یارانه‌بگیر پیگیری شد. اکنون طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان در حال اجراست و یارانه‌بگیران مختار به انتخاب میان یارانه نقدی و اعتبار یارانه کالابرگ الکترونیک هستند.طرح کالابرگ الکترونیک طبق اعلام قبلی دولت در استان هرمزگان در حال اجراست و فعلا فقط خانوارهایی که طبق اعلام سازمان هدفمندی، حساب یارانه آنها در استان هرمزگان ثبت شده است امکان درخواست تبدیل یارانه نقدی به اعتبار کالابرگ الکترونیک را دارند. البته این طرح به‌زودی و بعد از جمع‌بندی نتایج اجرای آزمایشی در کل کشور اجرا خواهد شد و همه‌کسانی که در فهرست دریافت یارانه قرار دارند می‌توانند نسبت به تغییر شیوه دریافت یارانه خود اقدام کنند. انتخاب یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیک اختیاری است؛ اما کسانی که کالابرگ را انتخاب می‌کنند یک‌ماه زودتر از یارانه نقدی، اعتبار معادل یارانه را دریافت خواهند کرد و در پایان ماه، هر میزان از اعتبار آنها که استفاده نشده باشد، مانند یارانه نقدی قابل‌برداشت خواهد بود. یارانه‌بگیران می‌توانند از طریق نصب برنامه کاربردی متکی به این سامانه از طریق درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir یا شماره‌گیری کد دستوری #28*788* نسبت به ثبت تقاضای خود برای دریافت یارانه از طریق اعتبار کالابرگ الکترونیک اقدام کنند. همچنین فرصت اعتراض کسانی که در فهرست یارانه قرار ندارند همچنان محفوظ است و می‌توانند از طریق سامانه حمایت اقدام کنند.

 

این ۷نفر

روزنامه جام جم:با معرفی هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، این رویداد وارد فاز جدی‌تری شد و کنجکاوی‌ها برای اعلام اسامی فیلم‌های بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران) افزایش یافت؛ اتفاقی که باید تا روز ۵بهمن و تاریخ اعلام اسامی آثار منتظر ماند و نتیجه عملکرد این گروه هفت نفره را دید.هفت‌چهره‌ای که طبق روال از لحظه معرفی آنها نقد و نظرها درباره نگاه، سلیقه و سابقه‌شان در فضای سینما و رسانه آغاز شده و حتی بتوان پیش‌بینی‌هایی درباره سمت و سوی انتخاب فیلم‌ها داشت. عجالتا باید غیر از نبود سینماگری از جریان فکری متفاوت در این هیات، از فقدان سینماگر خانم هم در این گروه گلایه کرد، آن هم در سالی که نیاز به توجهی بیشتر به حضور بانوان در فضاهای سینمایی و فرهنگی و هنری به نمایندگی از جامعه احساس می‌شود. در ادامه نگاهی مختصر به کارنامه هیات انتخاب و به‌ویژه سابقه آنها در جشنواره فیلم فجر به عنوان عضو هیات انتخاب و هیات داوران خواهیم داشت. حبیب احمدزاده با احتساب مسئولیتش در این دوره با هفت بار عضویت در ترکیب هیات‌های انتخاب و داوری بخش‌های مختلف جشنواره فیلم فجر، میان اعضای هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر رکورددار است و همین می‌تواند پشتوانه خوبی برای انتخاب آثار شایسته در جشنواره امسال باشد.  این رمان‌نویس، مستندساز، فیلمنامه‌نویس و محقق که فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه هنر تهران و دکترای پژوهش هنر در دانشگاه تربیت مدرس است، داستان‌های شهر جنگی، شطرنج با ماشین قیامت و کد۲۴ یا بوف کور و فیلمنامه‌هایی چون ۵۰ قدم آخر، اتوبوس شب، آن که دریا می‌رود، گفت‌وگو با سایه و روایت سه‌گانه را در کارنامه دارد. مشاور فیلمنامه آژانس شیشه‌ای همچنین به عنوان کارگردان فیلم‌هایی چون افسانه بناسان، غول چراغ جادو، آخرین تیر آرش، موج زنده و بهترین مجسمه دنیا هم شناخته می‌شود که این آخری، جایزه ویژه هیات داوران بخش مستند سی‌امین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر را هم به دست آورد.

 

این رشته سر دراز دارد

روزنامه اطلاعات:در خبرها آمده بود که عضو دهه هشتادی شورای اسلامی شهر تهران که ماجرای فیش حقوقی افشا شده‌اش نقل محافل شده بود، استعفایش را تقدیم ما کرده و این استعفا پذیرفته هم شده است. اقدام مناسبی که اندکی از آلام فشار محروم جامعه و به ویژه کارمندان و کارگران حداقل بگیر که زیر فشارهای کمرشکن تورمی و با داشتن اهل و عیال و اجاره خانه با نیم و اکثراً با یک سوم چنین درآمدی باید امور خود را بگذرانند، کم می‌کند؛ اما هرگز نمی‌تواند مشکل اساسی بی‌عدالتی فاحش در نظام حقوق و دستمزد و حقوق‌ها و پاداش‌های نجومی را حل کند و چون همیشه، ماجرای پاک کردن صورت مسأله به جای حل مسأله را پیش چشم می‌آورد و حتی ممکن است نقض غرض هم بکند به این شکل که مقامات مسئول، روش‌های سختگیرانه‌تری را برای جلوگیری از درز چنین اطلاعاتی که هنوز هم گویا از جمله اسرار امنیتی و کاملاً محرمانه تلقی می‌شود اعمال کنند تا از رسانه‌ای شدن ممانعت به عمل آید و جنجال و حساسیت دیگری بر نینگیزد.نکته اینجاست که ظاهراً این مسأله آنقدرها هم شگفت و عجیب نبود که خواب از چشم رئیس محترم شورای شهر برباید و شاید هم دوستان بیشتر از این متعجب بودند که چرا مردم و افکار عمومی چنین برآشفته‌اند؟ مگر امر غیرمعمولی اتفاق افتاده یا مگر حقوق ۳۲ میلیونی خیلی زیاد است که این همه سروصدا به پا کرده؟ از یک منظر هم شاید نتوان خرده چندانی براین نحوه نگاه گرفت، وقتی خط فقر براساس آمارهای اعلامی به بالای ۲۰ میلیون تومان رسیده است. اما اشکال کار اینجاست که این نگاه باید همه جانبه باشد. یعنی وقتی قرار است برای حداقل حقوق رقمی تعیین شود نیز همین ملاحظات را در نظر آورند و به خودی و غیرخودی تفکیک نکنند. حال برگردیم به مقصود اصلی مقال یعنی عادت پاک کردن صورت مسأله به جای حل مسأله، برای حل مسأله. سال‌هاست گفته می‌شود باید قانون شفافیت را به عنوان یک حق مسلم شهروندی در یک حکمرانی مطلوب چون اکثر نقاط این عالم محترم شمرد و مراعات کرد. همچنین قرار بود بتوانند بفهمند که مقامات و مسئولان و مدیران و نیز کارکنان دستگاه‌های مختلف چقدر حقوق می‌گیرند و چرا و با کدام اهلیت و توانایی و تخصص و کارایی. قانون آن هم سفت و سخت نوشته شده و همگان هم ملزم به رعایت آن شده‌اند. حتی در همین دولت اعلام شد که هر دستگاه و شرکتی که این قاعده را رعایت نکند مجازات می‌شود و جلوی پرداختی آن مجموعه را می‌گیرند.

 

رضا شصتچی 

روزنامه فرهیختگان : بی‌سری و هرج‌ومرج گزاره‌ای است که از زمان آغاز کنش‌های براندازانه چندماه اخیر تاکنون بیش از هر عنوان دیگری به هویت گروه‌های اپوزیسیون قابل‌اطلاق است. این بی‌سری باعث شده بود هریک از گروه‌های برانداز به سبک خود برای تکه‌پاره کردن ایران به تکاپو بیفتند. خروجی این کنش تکه‌پاره را مردم ایران در تنوع جنایت اپوزیسیون مشاهده کردند. آتش زدن مامور نیروی انتظامی، تبدیل محل زندگی مردم به بستر جنگ شهری و جنایت در حرم شاهچراغ اتفاقاتی است که لکه ننگ آن به‌راحتی از دست و آستین براندازان پاک نمی‌شود. براندازان که همواره در بعد سلب از نفی جمهوری اسلامی صحبت به‌میان می‌آورند با اقدامات اخیر خود نشان دادند در بعد ایجابی ایده‌ای جز جنایت روی میز ندارند. حال در طراحی جدید جبهه سلطنت‌طلبان به پشتیبانی سیستم‌های امنیتی غربی قصد دارند در ظاهری اتوکشیده خود را به‌عنوان عامل اجتماع گروه‌های به‌جان‌هم‌افتاده برانداز نشان دهند. این سناریو با آغاز سال جدید کلید خورد و گروهی از سلبریتی‌های خارج‌نشین همزمان با رضا پهلوی توییتی مشترک منتشر کردند و سال 2023 را سال همبستگی نام نهادند. نکته جالب درمورد این همبستگی این است که حتی یک‌ماه هم دوام نیاورد و حامد اسماعیلیون که مدتی است پروژه تحریم علیه ملت ایران را پرچمداری می‌کند در گفت‌وگویی با تلویزیون سعودی‌ اینترنشنال اعلام کرد توییت را علی کریمی برای وی فرستاده و وی در انتشار آن هیچ هماهنگی‌ای با رضا پهلوی نداشته است. او حتی به حضور رضا پهلوی در تجمع واشنگتن نیز واکنش نشان داده و درحالی‌که هر دوی آنها در صف اول تجمع دیده می‌شوند، مدعی می‌شود که اصلا متوجه حضور شازده نشده است. جدید‌ترین کنش برای نشان دادن وجود یک اجماع براندازانه به رهبری ربع پهلوی نیز راه انداختن کمپینی با هشتگ «من وکالت میدهم» است.

 

تراز نابرابر جیب مردم با مالیات 57 درصدی

روزنامه شرق: فرقی ندارد چه دولتی روی کار باشد، همیشه در فصل بودجه کسانی هستند که به‌عنوان منتقدان لایحه بودجه سر بلند کرده و اقدام به ایراد از لایحه تازه منعقد‌شده دولت می‌کنند که به مجلس ارجاع داده شده است. اگر‌چه برخی از این لوایح ایرادات کمتری دارند و انتقادات چندانی بر آنها وارد نیست و با توجه به شرایط موجود حاکم بر کشور لایحه‌ای نسبتا واقعی است، اما برخی لوایح بودجه هستند که نه‌تنها اعداد و ارقام واقعی ندارند‌ بلکه اکثر منابع و مصارف و هزینه‌ها هم صوری هستند و صرفا روی کاغذ موجودیت پیدا می‌کنند و هرگز روی عینیت به خود نمی‌گیرند. مثلا در بودجه 1401 برخی کارشناسان معتقدند دولت منابعی نداشت که برای آن تخصیص دهد، در نتیجه به گفته آنان و برخی نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق درصد ناچیزی از آن تخصیص پیدا کرد. حالا هم لایحه‌ای به‌عنوان بودجه 1402 با تأخیر به مجلس آمده که انتقادات زیادی را متوجه خود کرده است. بسیاری از نمایندگان و کارشناسان حوزه اقتصاد بر این عقیده‌اند که نه قیمت نفت و دلار در بودجه 1402 واقعی دیده شده و نه می‌توان بر مالیات 57‌درصدی آن اتکا کرد؛ مالیاتی که قرار است از جیب مردم تأمین شود تا کسری بودجه را پر کند. اما برخی نمایندگان از‌جمله عباس جهانگیرزاده، مخالفت خود را با این موضوع اعلام کرده و به «شرق» گفته‌اند به کلیات بودجه‌ای که بر پایه مالیات 57‌درصدی بسته شده باشد، در صحن رأی نمی‌دهند. محسن پیرهادی، نماینده مردم تهران در مجلس هم با توضیحی درباره بودجه 1402 در جمع خبرنگاران علاوه بر برشمردن نقاط قوت بودجه 1402 که به گفته او «نگاه عدالت‌گستری» درخصوص افزایش یارانه نقدی و معیشتی اقشار ضعیف داشته است، به نقاط ضعف لایحه بودجه سال آینده نیز پرداخت.

 

تبیین به زبان مخاطب

روزنامه وطن امروز: رهبر حکیم انقلاب اسلامی ظهر روز گذشته در دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، تولید و ارائه محصولات فاخر مبتنی بر فکر نو و در نظر گرفتن اقتضائات اجتماعی و فرهنگی تبلیغ را در عین خشیت کامل از پروردگار، ۲ وظیفه مهم دستگاه‌های فرهنگی تبلیغاتی خواندند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ضمن قدردانی از اقدامات خوبی که در سازمان تبلیغات اسلامی انجام گرفته است، با استناد به آیات قرآنی، خشیت از پروردگار به معنای «ملاحظه، رعایت و مراقبت» را راهبرد ضروری و همیشگی فعالان عرصه فرهنگ و تبلیغ دانستند و افزودند: دستگاه‌ها و عناصر فرهنگی-تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی‌گری و اتهامات ترسید. ایشان توجه به اقتضائات اجتماعی در تبلیغ را نادیده گرفتن خشیت الهی ندانستند و گفتند: کارهای فرهنگی لوازمی دارد که باید به آنها توجه کامل کرد. ایشان توجه به لسان قوم را در فعالیت‌های فرهنگی- تبلیغاتی از جمله این اقتضائات برشمردند و گفتند: زبان ارتباط گرفتن با یک جوان و نوجوان با زبان حرف زدن با یک غافل جاهل یا معاند فرق می‌کند، همچنان که باید زبان و لسان صحبت و تبلیغ در کشورهای دیگر با  کار فرهنگی- تبلیغی در داخل از جمله در مجموعه‌های انقلابی تفاوت داشته باشد. رهبر انقلاب اسلامی بازار فکر و محصولات نو در داخل و خارج را پررونق خواندند و گفتند: با تولید فکر نو، فرآوری آنها و تبدیل‌شان به محصولات فاخر دارای بسته‌بندی خوب، در این بازار پرمشتری فعال شوید. ایشان با ابراز ناخرسندی از کم‌کاری در این عرصه گفتند: سازمان تبلیغات و حوزه هنری در عرصه‌های مختلف، کار خوب زیاد کرده‌اند اما نه به اندازه عمر حدوداً 40 سال خود، بنابراین باید کار و تلاش را مضاعف کرد. اهمیت دادن به نیروی انسانی زبده به عنوان محور اساسی مجموعه‌های فرهنگی، حفظ نیروهای خوب سازمان تبلیغات در همه رشته‌ها، ‌مراقبت از نیروها و مواظبت در زمینه آفات برون‌سپاری کارهای فرهنگی – تبلیغاتی، ۴ نکته دیگر رهبر انقلاب در این دیدار بود. ایشان در این زمینه گفتند: البته باید از ظرفیت‌های مردمی حداکثر استفاده را کرد که در این زمینه جشنواره عمار نمونه خوبی است. حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی مردم از دیگر نکاتی بود که ایشان به عنوان یکی از وظایف مهم دستگاه‌های فرهنگی – تبلیغاتی بیان کردند.

 

جاي ما خالي

روزنامه اعتماد:«مجمع جهاني اقتصاد» بار ديگر در ماه ژانويه در دهكده داووس در سوييس تشكيل شد؛ جايي كه رهبران جهان و نخبگان سياسي و اقتصادي گردهم آمده‌اند تا درباره موضوعات مهمي نظير بحران آب‌ و هوايي، ثبات سياسي، امنيت غذايي، مساله انرژي و جنگ به بحث و تبادل نظر بپردازند. مجمع جهاني اقتصاد (WEF) در روز سه‌شنبه 17ژانويه در شرايطي اولين روز كاري رسمي خود را آغاز كرد كه به‌رغم حضور چشمگير و قابل توجه رقباي منطقه‌اي، جمهوري اسلامي ايران به دلايل نامشخص در نشست امسال حضور ندارد و در مقابل، چهره‌هايي كه به عنوان «مخالف حكومت ايران» از آنها نام برده مي‌شود تلاش كرده‌اند تا نقشي پررنگ در اين نشست ايفا كنند.علاوه بر مساله ايران كه در بخش‌ها و برنامه‌هاي دو روز اول نشست داووس مورد بحث قرار گرفت، باز شدن دوباره درهاي چين به روي تاجران و سرمايه‌گذاران بين‌المللي و همچنين تلاش اروپا براي پيدا كردن جايگاه واقعي و استقلال در عرصه بين‌المللي از جمله موضوعات ديگري بود كه مقام‌ها، كارشناسان و مهمانان نشست داووس به گفت‌وگو درباره آنها پرداختند. همان‌گونه كه پيش‌بيني مي‌شد جنگ اوكراين نيز يكي از مهم‌ترين محورهاي صحبت‌ها در داووس بود.در شرايطي كه روابط ايران و اتحاديه اروپا روز به روز متفاوت‌تر از گذشته مي‌شود و هرروز شاهد اقدام يا اظهاراتي جديد از سوي كشورهاي اروپايي عليه تهران هستيم، نشست داووس نيز به محلي براي تكرار ادعاهاي مقام‌هاي غربي و البته برخي رقباي منطقه‌اي عليه تهران تبديل شد.اورزولا فن درلاين، رييس كميسيون اروپا در حاشيه اجلاس در پاسخ به خبرنگاران گفت از اضافه شدن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به فهرست گروه‌هاي تروريستي حمايت مي‌كند. او مدعي شد: « ما در واقع به دنبال وضع دور جديدي از تحريم‌ها عليه آنها هستيم و من از قرار گرفتن سپاه پاسداران در ليست سازمان‌هاي تروريستي هم حمايت مي‌كنم. شنيده‌ام كه چندين وزير خارجه چنين درخواستي را مطرح كرده‌اند و من فكر مي‌كنم حق با آنهاست.» به گزارش بيزنس اينسايدر، بن فرحان، وزير خارجه عربستان سعودي نيز در اين اجلاس با اشاره به ادعاهايي اثبات نشده كه در‌خصوص حركت ايران به سوي ساخت بمب هسته‌اي مطرح مي‌شود، گفت: «اگر ايران به تسليحات هسته‌اي كاربردي دست بيابد، مشخص نيست چه اتفاقاتي رخ بدهد. ما در فضاي خطرناكي در منطقه هستيم. مي‌توان انتظار داشت كه كشورهاي منطقه‌اي به دنبال راه‌هايي براي تضمين امنيت خود بگردند.»

 

مهدی آمد؛ فائزه ماند!

روزنامه آرمان ملي: 2 فرزند آيت‏‌ا… هاشمي تا چند روز پيش در زندان بودند، مهدي و فائزه! حالا يکي آزاد و ديگري در زندان است. 23 خرداد 94 «تسنيم» نوشت: «مهدي هاشمي با حکم دادگاه به 10.4ميليون دلار ردمال و جزاي نقدي به‏‌دليل ارتشا، يک‏‌ميليارد و 800ميليون تومان به‏‌دليل اختلاس و جعل، انفصال دائم از خدمات دولتي و تحمل 50 ضربه شلاق محکوم شد.» روز سه‏‌شنبه «برنا» نوشت: «مهدي هاشمي در تاريخ 22 شهريور 1400 بخشي از جزاي نقدي را پرداخت کرد و در تاريخ 17 ديماه 1401 نسبت به ردمال و پرداخت مابقي جزاي نقدي اقدام کرد، همچنين حکم شلاق نيز نسبت به وي اجرا شد. در تاريخ 27 ديماه 1401 دادياري اجراي احکام دادسراي تهران با آزادي مشروط مهدي هاشمي موافقت کرد. وکيل مهدي هاشمي در اين مورد گفت: آزادي مشروط مهدي هاشمي در شرايطي اجرا شده که 3 سال از امکان صدور حکم آزادي مشروط او و بيش از 7 سال از آغاز حبس او گذشته است. ابوالمعالي، وکيل مهدي هاشمي بيان داشت: آزادي مشروط موکلم در شرايطي اجرا مي‏‌شود که 3 سال از امکان صدور حکم آزادي مشروط او و بيش از 7 سال از آغاز حبس او گذشته است. ابوالمعالي اظهارداشت: مهدي هاشمي بهرماني که از تاريخ 18 مرداد 1394 براي اجراي حکم 10 سال حبس در زندان اوين بود، آزاد شد.حضور مهدي هاشمي در زندان هم سبب نشد تا مخالفان مشي و مسير پدر او آرام و قرار داشته باشند مانند مهرماه که بخشي از زندان آتش گرفت و کريمي قدوسي، عضو کميسيون امنيت ملي مجلس در اظهارنظري گفت: دستگاه‏‌هاي امنيتي از قبل به مراکز مهمي که احتمال ايجاد التهاب و آشوب در آنها وجود داشت، دستورالعمل دادند و در زندان اوين هم يگان امنيتي کاملا در آمادگي بود.

 

از جنجال و هوچی‌گری نترسید حرف خدا در هیچ شرایطی نباید زمین بماند

روزنامه کيهان:  حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای ضمن قدردانی از اقدامات خوبی که در سازمان تبلیغات اسلامی انجام گرفته است، با استناد به آیات قرآنی، خشیت از پروردگار به معنای «ملاحظه، رعایت و مراقبت» را راهبرد ضروری و همیشگی فعالان عرصه فرهنگ و تبلیغ دانستند و افزودند: دستگاهها و عناصر فرهنگی- تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی‌گری و اتهامات ترسید. ایشان توجه به اقتضائات اجتماعی در تبلیغ را نادیده گرفتن خشیت الهی ندانستند و گفتند: کارهای فرهنگی لوازمی دارد که باید به آنها توجه کامل کرد. ایشان توجه به لسان قوم را در فعالیت‌های فرهنگی- تبلیغاتی از جمله این اقتضائات برشمردند و گفتند: زبان ارتباط گرفتن با یک جوان و نوجوان با زبان حرف زدن با یک غافل جاهل یا معاند فرق می‌کند همچنان‌که باید زبان و لسان صحبت و تبلیغ در کشورهای دیگر با کار فرهنگی- تبلیغی در داخل از جمله در مجموعه‌های انقلابی تفاوت داشته باشد. ضرورت تولید فکر نو، فرآوری آنها و تبدیل به محصولات فاخرِ دارای بسته‌بندی خوب رهبر انقلاب اسلامی بازار فکر و محصولات نو در داخل و خارج را پررونق خواندند و گفتند: با تولید فکر نو، فرآوری آنها و تبدیلشان به محصولات فاخرِ دارای بسته‌بندی خوب، در این بازار پرمشتری فعال شوید. ایشان با ابراز ناخرسندی از کم‌کاری در این عرصه گفتند: سازمان تبلیغات و حوزه هنری در عرصه‌های مختلف، کار خوبِ زیاد کرده‌اند اما نه به‌اندازه عمر حدوداً چهل سال خود، بنابراین باید کار و تلاش را مضاعف کرد. اهمیت دادن به نیروی انسانی زبده به عنوان محور اساسی مجموعه‌های فرهنگی، حفظ نیروهای خوب سازمان تبلیغات در همه رشته‌ها،‌ مراقبت از نیروها و مواظبت در زمینه آفات برون سپاری کارهای فرهنگی- تبلیغاتی، چهار نکته دیگر رهبر انقلاب در این دیدار بود. ایشان در این زمینه گفتند: البته باید از ظرفیت‌های مردمی حداکثر استفاده را کرد که در این زمینه جشنواره عمار نمونه خوبی است. حفظ شادابی، سرزندگی، خوشحالی و خشنودی مردم از دیگر نکاتی بود که ایشان به عنوان یکی از وظایف مهم دستگاه‌های فرهنگی- تبلیغاتی بیان کردند. رهبر انقلاب در تشریح بیشتر ابعاد و اهمیت این موضوع گفتند: البته اگر وضع اقتصاد و زندگی مردم بهتر شود شادابی و خشنودی آنها تا حدودی تأمین می‌شود اما جدا از این مسئله هم می‌توان با مشارکت خود مردم، کارهای متنوع شیرین و سرزنده‌ای انجام داد.

 

بازار 400 میلیونی را به شعار باختیم

روزنامه آرمان امروز: سخنان اخير مسعود خوانساري در همايش امين‌الضرب درباره ظرفيت‌هاي اقتصادي منطقه‌ داغ دل فعالان اقتصادي را تازه کرد. وي در سخنان خود به اين نکته اشاره کرد که بخش خصوصي اين روزها تحت انواع فشارهاي اقتصادي قرار دارد؛ تحريم‌هاي بين‌المللي کسب‌وکار فعالان اقتصادي را نشانه رفته و مصائب آن بيش از آنکه دامان سياستمداران را بگيرد، فعاليت‌هاي بخش‌‌‌‌‌‌خصوصي را با چالش همراه ساخته‌‌‌‌‌‌است.وي تاکيد کرده است که بايد همچنان به آينده ايران اميدوار باقي‌ماند؛ البته با اين پيش‌شرط که بپذيريم کشور امروز نيازمند رفتارهاي خردمندانه است ،اقداماتي که برآمده از عقل باشد و تندروي، رفتار غيرکارشناسي و سياست‌‌‌‌‌‌زدگي و گروه و حزب‌‌‌‌‌‌گرايي را برنتابيم. خوانساري، در بخش ديگري از سخنان خود اقتصاد ايران را سرشار از پتانسيل عنوان کرده و اين پتانسيل‌‌‌‌‌‌ها را از جمله در بخش‌هاي معادن، نفت‌‌‌‌‌‌وگاز، راه‌‌‌‌‌‌هاي سراسري، حضور نيروي کار تحصيلکرده و ارزان، دسترسي به درياي‌ آزاد و امکان صادرات کالا به بازارهاي منطقه‌اي 400‌ميليوني برشمرده و گفته است: اين تنها بخشي از گوهر نهفته در اين سرزمين است و نتيجه گرفت: امروز اگر از دل اين نعمت‌‌‌‌‌‌هاي خدادادي، اقتصاد و جامعه‌‌‌‌‌‌اي سرشار از رفاه، سرزنده و کارآمد، مدرن و رو به جلو بيرون نيايد، نشانه آشکار ضعف در مديريت است.اظهارات رئيس اتاق ايران حقيقتي در خور تامل را به نمايش مي گذارد. اين که موقعيت استراتژيک ايران در منطقه به گونه‌اي است که ظرفيت‌هاي عظيم اقتصادي را در دسترس فعالان اقتصادي کشور قرار مي دهد اما استفاده از اين ظرفيت‌ها ، نيازمند اولويت بخشيدن به سياست‌هايي است که همواره از سوي سيستم تصميم‌گيري کشور مورد غفلت قرار گرفته است؛ سياست هايي که در دنياي امروز با کليد واژه هايي همچون منافع ملي و ديپلماسي اقتصادي پيوند خورده است. در واقع ما تعاملات اقتصادي منطقه اي را به شعارهايي باخته ايم که جايگزين ديپلماسي اقتصادي شده است.  کارشناسان و آگاهان به مسائل اقتصادي با تاکيد بر ظرفيت هاي مغفول مانده اقتصاد ايران در مناسبات منطقه اي، الزاماتي براي شکوفا شدن اين ظرفيت ها مطرح مي کنند که در راس آنها توجه به واقعيت ها و اصول ديپلماسي اقتصادي و پرهيز از محوريت دادن به شعارهايي است که ارتباط منطقي با واقعيت ها ندارند. علاوه بر اين، خروج دولت از اقتصاد و قدرت بخشيدن به بخش خصوصي و در يک کلام به بازي گرفتن بخش خصوصي در مناسبات اقتصادي، لازمه ديگر شکوفايي ظرفيت هاي اقتصادي ايران در منطقه است.

 

براندازان به «ربع دیکتاتور» وکالت دادند!

روزنامه جوان:براندازان مجازی پس از گفت‌وگوی اخیر رضا پهلوی با شبکه منوتو، کمپین «من وکالت می‌دهم» را راه انداخته‌اند و او را به عنوان نماینده خود در این آشوب برگزیده‌اند تا انتهای مسیر براندازی، زین پس روشن‌تر از قبل باشد.«ربع دیکتاتور» در گفت‌وگوی خود با منوتو در پاسخ به اینکه چرا به طور روشن نقش رهبری جنبش انقلابی را بر عهده نگرفته، گفت: «من می‌توانم با شخصیت‌های سیاسی برای ارائه دادن یک برنامه دیدار بکنم، اولین سؤال‌شان این است که شما به نمایندگی چی اینجا حضور پیدا کردید. هر نوع کاری که انجام می‌دهیم باید یک مبنای مشروعیت و یا یک نوع وکالتی از داخل ایران داشته باشد.»این سخنان با توئیت علی کریمی، یکی از فعالان مجازی برانداز مواجه شد: «من وکالت می‌دهم به شاهزاده رضا پهلوی، برای دوران گذار از رژیم بچه‌کش و یک رفراندوم آزاد برای ایرانی آزاد و آباد.» احسان کرمی، کارمند جدید اینترنشنال سعودی هم کمپین «من وکالت می‌دهم» راه انداخت که همه براندازان بتوانند آن را امضا کنند.این اتفاقات نشان می‌دهد برنامه‌ریزی برای این کمپین کذایی، پیش از گفت‌وگوی رضا پهلوی انجام گرفته است. وگرنه او بار‌ها به عنوان شاهزاده خودخوانده، با شخصیت‌های سیاسی دیدار یا با رسانه‌ها گفتگو کرده بود. چنانکه در ماه‌های اخیر، افراد زیادی از سلبریتی‌های جریان اپوزیسیون با مقامات غربی (از رئیس‌جمهور تا وزیر) دیدار کردند و کسی هم از آن‌ها نپرسید شما نماینده چه کسانی هستید! کیهان لندن هم که تریبون سلطنت‌طلبان است، در خبر مربوط به این کمپین نوشته که «پیشتر و از ماه‌ها پیش از آغاز خیزش انقلابی اخیر، شماری از زندانیان سیاسی از درون ایران موضوع «وکالت» و «رأی اعتماد» به شاهزاده رضا پهلوی را مطرح و در همین ارتباط پیام‌های صوتی ارسال کرده بودند. این همه به روشنی نشان می‌دهد آنچه در حال حاضر شکل گرفته در یک روند و با پیشینه‌ای جریان یافته که قلب و مغز آن در جنبش آزادیخواهی داخل کشور می‌تپد و فعال است.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.