رئیس‌جمهور: نگاه متحجرانه و ابزاری به زن هردو محکوم به شکست و مردود است

در نشست با مقامات عالی‌رتبه شرکت کننده در کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار؛

رئیس‌جمهور با بیان اینکه زن نباید در جوامع در حاشیه باشد یا در انزوا قرار گیرد، گفت: نگاه متحجرانه به زن و نگاه ابزاری قدرت‌ها و سیاستمداران غربی به زن هر دو محکوم به شکست و مردود هستند

به گزارش شهروند آنلاین؛سید ابراهیم رئیسی پنجشنبه شب در نشست با مقامات عالی‌رتبه شرکت کننده در کنگره بین‌المللی بانوان تاثیرگذار با ابراز خرسندی از میزبانی جمهوری اسلامی ایران از چهره‌هایی اثرگذار از زنان کشورهای مختلف گفت: امیدوارم بانوان حاضر در این نشست بتوانند با همفکری، همگرایی و هم‌اندیشی بتوانند گامی را در جهت احقاق حقوق حقه زنان در عالم بردارند.

رئیس جمهور همچنین اظهار امیدواری کرد که بانوان حاضر در این نشست بتوانند از تجربیات ارزنده‌ای که جمهوری اسلامی ایران بعد از انقلاب اسلامی در زمینه احقاق حقوق زنان و توجه به زن در جامعه کسب کرده استفاده کنند و همراهی و همکاری ثمربخشی را در این اجلاس رقم بزنند.

رئیسی با بیان اینکه این نشست و گفتگوها می‌تواند راه‌هایی را برای همکاری بین کشورها و ملت‌ها بگشاید، افزود: ما تردیدی نداریم که زن و مرد بر اساس خلقت تفاوت دارند، اما بر اساس انسانیت هیچ تفاوتی بین زن و مرد وجود ندارد. زن و مرد در رسیدن به قله‌های انسانی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و هر کس در این مسیر بیشتر تلاش کند به قله‌های اخلاق، معنویت، انسانیت خواهد رسید.

رئیس جمهور با اشاره به نقش‌آفرینی زنان دوشادوش مردان در طول تاریخ اظهار داشت: وقتی تاریخ را مرور می‌کنیم شاهد حضور موثر هاجر در کنار ابراهیم خلیل (ع)، آسیه در کنار موسای کلیم (ع)، مریم مقدس در کنار عیسی مسیح (ع)، خدیجه (س) در کنار محمد مصطفی (ص)، فاطمه اطهر به عنوان الگوی زنان عالم در کنار پدر، همسر و فرزندانش و بانوی بزرگی که امروز شما مزار او را در قم زیارت کردید در کنار برادرش هستیم.

رئیسی با بیان اینکه هیچ رویداد مهم تاریخی را نمی‌بینیم که زنان نقش مهمی در آن ایفا نکرده باشند، تصریح کرد: زن نباید در جوامع در حاشیه باشد یا در انزوا قرار گیرد. نگاه متحجرانه به زن و نگاه ابزاری قدرت‌ها و سیاستمداران غربی به زن هر دو محکوم به شکست و مردود هستند. تعریف صحیح از زن این است که زن و مرد هر دو یک انسان هستند و حتی زنانی هستند که روی مردان نیز تاثیرگذار هستند.

رئیس جمهور در ادامه به نقش مهم و اثرگذار هنرمندان، مورخین، دانشمندان و سیاستمداران زن در تاریخ اروپا، آفریقا و آسیا اشاره کرد و گفت: در جمهوری اسلامی ایران نیز حضرت امام خمینی (ره) به عنوان بنیانگذار نظام اسلامی از ابتدا نقش اثرگذار بانوان را یادآوری کرده و زنان ما همواره در رویدادهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی نقش‌آفرین بوده‌اند.

رئیسی در ادامه گفت: در طول جنگ هشت ساله تحمیلی که کشور مورد هجوم قرار گرفت نیز نقش زنان ما در دفاع از شهرها و همچنین ایجاد انگیزه در مقاومت مردان بسیار مهم و اثرگذار بوده است.

رئیس جمهور در ادامه مقاومت ملت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی را نیز مرهون نقش اثرگذار زنان فلسطینی دانست و گفت: زنانی که در مسیر مقاومت ملت خود، یا شهید و مجروح شدند و یا با سخن و بیان‌شان به روشنگری علیه ظلم و جنایت پرداخته‌اند نیز نقشی محوری و اثرگذار در تاریخ این ملت ایفا کرده‌اند.

رئیسی در ادامه حضرت زینب کبری (س) را در صدر بانوان اثرگذار در طول تاریخ و تبیین کننده ظلم و پرچمداری از حق‌طلبی معرفی کرد و افزود: امیدواریم این نشست نقش بانوان در حق‌طلبی و عدالت‌خواهی و دفاع از عدالت را پررنگ‌تر کند.

رئیس جمهور در ادامه حفظ حقوق و کرامت زنان را از مهم‌ترین و برجسته‌ترین محورهای قانون اساسی جمهوری اسلامی دانست و گفت: البته این حقی نیست که سیاسیون و دولت‌ها به زنان داده باشند بلکه این از جمله حقوقی است که خدای متعال به زنان اعطا کرده و دولت‌ها فقط باید از آن صیانت کنند.

رئیسی گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران از ابتدا بسیار تلاش کرده‌ایم که در مجامع بین‌المللی از این حق دفاع کنیم و در داخل نیز بر مشارکت و اثرگذاری زنان در عرصه‌های مختلف بیافزاییم. خوشبختانه امروز در کشور ما بیش از ۳۰ درصد اساتید دانشگاهی، بیش از ۳۴ درصد فعالان در حوزه پزشکی و درمانی و قریب به ۶۰ درصد از ظرفیت مراکز علمی و دانشگاهی مربوط به زنان و دختران ایرانی و همچنین ۳۰ درصد از مناصب و پست‌های مدیریتی و کارشناسان ارشد ما در اختیار بانوان اثرگذار ایرانی است.

رئیس جمهور ادامه داد: همچنین امروز تعداد بانوانی که در کشور ما در میادین مختلف ورزشی داخلی و بین‌المللی روی سکوی قهرمانی قرار می‌گیرند، از همیشه بیشتر است.

رئیس جمهور همچنین به نقش اثرگذار زنان ایرانی در اقتصاد و کارآفرینی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم زنان در کنار مردان می‌توانند در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی اثرگذار باشند.

رئیسی با بیان اینکه امروز در کشورهای غربی به رغم ادعاها، حقوق زنان در موارد متعددی مورد تعدی قرار می‌گیرد، افزود: بر اساس آمارهای منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی و انگلیسی سالانه بسیاری از زنان به دست پلیس این کشورها تنها به جرم مطالبه حقوق‌شان کشته می‌شوند.

رئیس جمهور افزود: دلیل اینکه امروز جمهوری اسلامی ایران از سوی همین کشورها مورد خشم و غضب واقع شده، ارائه سبکی نو از زندگی با حفظ اصول و ارزش‌های زنان جامعه است که توانسته‌اند به قله‌های رفیع فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و ورزشی برسند.

رئیسی گفت: جمهوری اسلامی در این سبک زندگی نه معتقد به نگاه متحجرانه نسبت به زن است و نه نگاه ابزاری غربی به زن را تایید می‌کند، بلکه معتقد است زن به تنهایی دارای شخصیت است و از این جایگاه زنان همواره دفاع کرده است.

رئیس جمهور گفت: ما در جمهوری اسلامی ایران همچنین در قوانین و مقررات مربوط به زنان همواره تاکید داشته‌ایم که باید حمایت از حقوق زنان و موضوع تشکیل خانواده مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیسی ضمن ابراز تأسف از رواج پدیده زشت همجنس‌گرایی تحت عنوان شاخصه‌ تمدنی تصریح کرد: چنین نگاه‌هایی باعث نابودی و زوال بشریت است و جمهوری اسلامی ضمن تقبیح این پدیده‌های منحط، معتقد به نقش‌آفرینی زنان در جوامع است و در این زمینه حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

رئیس جمهور عنوان این نشست را بسیار بجا و با مسما توصیف کرد و گفت: امیدواریم جلوه‌های این نشست تحت عنوان بانوان اثرگذار برای زنان کشورهای همسایه، منطقه و جهان بتواند نتایج مفید و مثبتی داشته باشد.

رئیسی در ادامه گفت: امروز پیام جمهوری اسلامی ایران برای همه کشورها پیام صلح، دوستی، آرامش، زندگی مسالمت‌آمیز و توام با امنیت برای عموم شهروندان است. ما به هیچ عنوان جنگ را برای هیچ ملتی نمی‌پسندیم چرا که خود قربانی جنگی تحمیلی و ناخواسته شدیم. ما به یک وجب از خاک هیچ کشوری چشم نداریم بلکه حامی تمامیت ارضی همه کشورها و دوست روزهای سخت همسایگان‌مان بوده‌ایم.

رئیس جمهور در ادامه فداکاری و جانفشانی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در دفاع از مردم عراق و سوریه و بلکه کل منطقه را نشأت گرفته از همین سیاست اصولی و انسانی جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: معتقدیم نباید به هیچ کسی ظلم کرد و نباید به هیچ وجه زیر بار ظلم رفت؛ ما عدالت را برای همه می‌پسندیم و برای همه ملت‌ها صلح و امنیت می‌خواهیم.

رئیسی با بیان اینکه امروز با شعارهای زیبا در آزادی و دفاع از حقوق زنان بیشترین ظلم‌ها به این قشر صورت می‌گیرد، افزود: جمهوری اسلامی ایران آزادی را برای همه ملت‌ها، همه مردان و همه زنان می‌پسندد و به آن پایبند است.

رئیس جمهور ادامه داد: ما معتقدیم ظلم به مردم فلسطین ظلم به بشریت است و پایمال کردن حقوق انسان‌ها در هر کجای عالم که باشد از نگاه ما محکوم است.

رئیسی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی در دفاع از حق، عدالت و حقوق زنان و مردان گفت: توجه به حقوق شهروندان از ابتدا مورد تاکید امام خمینی(ره)، رهبر معظم انقلاب و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بوده و ما نیز خود را موظف به حمایت و صیانت از این حقوق می‌دانیم.

رئیس جمهور در پایان تاکید کرد: امیدوارم در این نشست فرهیختگان، دانشمندان و صاحب‌نظران در موضوع زن و خانواده با تبادل نظر و دیدگاه‌های خود منجر به ارتقای اثرگذاری زنان در عرصه‌های مختلف و در جوامع مختلف باشند و جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی دارد تجربیات خود را در این زمینه به اشتراک بگذارد.

رئیسی افزود: امیدوارم سفر به ایران برای شما خاطره‌انگیز باشد و تجربیات ارزشمندی را از این نشست برای کشورهای خود به ارمغان ببرید.

پیش از سخنان رئیس جمهور همسر نخست‌وزیر بورکینافاسو، همسر رئیس جمهور صربستان، نایب رئیس مجلس اکوادور، همسر نخست‌وزیر ارمنستان و نماینده پارلمان عراق در سخنان کوتاهی با تقدیر از پیشگامی و ابتکار جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این نشست و همچنین تجلیل از تجربیات و پیشرفت‌های ایران در حوزه زنان به بیان نظرات خود در خصوص مسائل مختلف بانوان از جمله راهکارهای توانمندسازی زنان و تقویت اثرگذاری آنها در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشت و درمان پرداختند./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.