توافق ایران و اوراسیا بر سر تجارت آزاد با تعرفه صفر

در جریان دیدار رئیس سازمان توسعه تجارت و وزیر تجارت اوراسیا، متن سند مذاکرات برای آزادسازی تجارت میان دو طرف نهایی شد و چند ماه تا اجرایی شدن آن باقی مانده است.

به گزارش شهروند آنلاین،علیرضا پیمان پاک، رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه مذاکرات تجارت آزاد با اوراسیا ومتن سند مذاکرات هم نهایی شده است، اظهار کرد: طبق موافقت‌نامه صورت گرفته، تقریبا حدود ۱۰ درصد کالاها در لاین قرمز بوده و ۹۰ درصد از کالاها در توافق‌نامه منعقد شده با اتحادیه اوراسیا، جزو کالاهایی است که وارد لیست سبز شده و تعرفه آنها صفر می‌شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اضافه کرد: یک تعداد کالاها در خصوص تعیین سهمیه که عموما مرتبط به حوزه کشاورزی است، در مرحله آخر مورد مذاکره قرار گرفته و تا یک‌ ماه آینده مذاکرات و اسناد برای تصویب در دولت‌ها و مجالس نهایی می‌شود.

او همچنین خاطرنشان کرد:همانطور که قول داده بودیم، تا اواسط سال ۱۴۰۲ این موافقت‌نامه عملیاتی می‌شود و در افزایش تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا که متشکل از ۵ کشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان و قرقیزستان است، اثرگذار خواهد بود.

پیمان‌پاک در ادامه افزود: همکاران سازمان توسعه تجارت به همراه همکاران و مسئولان در وزارت صمت، وزارت کشاورزی، حوزه معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و وزارت امور خارجه، در دو سال و نیم گذشته، بیش از ۳۰ دور مذاکره با نمایندگان پنج کشور عضو اتحادیه اوراسیا داشتند و خداراشکر در این دور در ایران به توافق نهایی رسیدیم که برای امضای وزرا و تصویب در دولت‌ها پاراف می‌شود.

او با بیان اینکه اقدامات مختلفی در حوزه توسعه بازار صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد که این موافقت‌نامه بر جهش مبادلات تجاری ایران با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا اثرگذار باشد.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه طبق مطالعات صورت گرفته و تجربیات بدست آمده از سه سال موافقت‌نامه ترجیحی در تعداد محدودی از کالاها، اثر مثبتی در توسعه تجارت داشته است، تصریح کرد:  این موافقت‌نامه می‌تواند منجر به آن شود که جهش جدی و افزایش تعاملات تجاری در تجارت‌مان با این کشورها داشته باشیم، زیرا عمده اقتصاد این کشورها، یک اقتصاد مکمل با اقتصاد جمهوری اسلامی ایران است.

او صحبت‌هایش را اینگونه ادامه داد: کالاهایی که در ایران در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی و محصولات عمومی تولید می‌شود، عموما مورد نیاز کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا بوده و نهاده‌های کشاورزی، مواد اولیه معدنی و محصولات مختلفی که در این کشورها تولید می‌شود، مورد نیاز کشورمان است.

پیمان‌پاک همچنین گفت: طبق برآورد مراکز مطالعاتی و پژوهشی داشته و آثار و بازخوردهای طی سه سال گذشته از آزمایش و عملیات محدود در موافقت‌نامه ترجیجی داشتیم، نقش ویژه‌ای در افزایش صادرات به اتحادیه اوراسیا و تامین مواد اولیه‌مان ایفا خواهد کرد.

بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، در ادامه این نشست، «آندری اسلپنو» وزیر تجارت اوراسیا با ابراز خوشحالی از حضور در این نشست، گفت: روسیه برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران اهمیت بالایی برخوردار است و ایران یک شریک نزدیک و مهم برای روسیه محسوب می‌شود.

او با اشاره به اینکه براساس موافقت‌نامه اوراسیا، در زمینه بازرگانی و زمینه‌های با ایران همکاری می‌کنیم، اظهار کرد: در ابتدا موافقت‌نامه موقت با ایران امضا شد و امروز شاهد گسترش این موافقت‌نامه و کاربردی شدن آن به‌صورت اکتیو و فعال هستیم.

وزیر بازرگانی اتحادیه اوراسیا اضافه کرد: باتوجه به پاندمی کوید ۱۹، مبادلات تجاری‌مان با ایران بسیار گسترش پیدا کرد و با وجود مشکلات و محدودیت‌های دیگر، در یک سال اخیر ۲۰ درصد افزایش مبادلات تجاری با ایران داشتیم.

او با تاکید بر اینکه وقتی مشارکت و همکاری این اتحادیه با ایران در چنین شرایط سخت وبحرانی تا این میزان افزایش پیدا کرده‌است، مطمئن است این افزایش تداوم پیدا خواهد کرد، یادآور شد: امروز در چند نکته کلیدی با طرف ایرانی به توافق رسیدیم و سایر مسائل را به مرور مورد بررسی قرار خواهیم داد./ایسنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.