چرا قهرمان ایران به این روز افتاد؟

«شهروند» دلایل ناکامی‌های متوالی استقلال را در هفته‌های گذشته بررسی کرد

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، چه کسی فکرش را می‌کرد؟ استقلال که تا قبل از تعطیلی لیگ برتر یکی از مدعیان اصلی قهرمانی محسوب می‌شد، بعد از این وقفه حدود 40روزه شرایطی عجیب پیدا کرد و حالا هر روز که می‌گذرد افت فاحش آبی‌ها بیشتر نمایان می‌شود. نتایج ضعیف استقلال در چند هفته گذشته صدای هواداران را درآورده و مدیران باشگاه به فکر راه چاره هستند. بحرانی که استقلال این روزها گرفتار آن شده بی‌شک دلایل مختلفی دارد. اگرچه همه دست‌اندرکاران باشگاه استقلال دوست دارند از این شرایط سخت بیرون بیایند، اما ابزارهای لازم وجود ندارد و دست آنها کاملا بسته است.

عملکرد ناامیدکننده استقلال در میانه فصل باعث شده تا بسیاری از طرفداران نسبت به قهرمانی هم امیدی نداشته باشند. در این شرایط به بررسی وضعیت کنونی این باشگاه پرطرفدار تهرانی پرداخته‌ایم.

دو سوم از امتیازات ممکن هدر رفت

شاید باورتان نشود، اما استقلال از زمانی که علی فتح‌الله‌زاده مدیریت آن را بر عهده گرفته از 7 بازی لیگ برتر فقط 9 امتیاز کسب کرده است. به عبارت بهتر، آبی‌ها یک‌سوم از 27 امتیاز ممکن را به دست آوردند و همین امر عامل اصلی دور شدن آنها از صدر جدول است. استقلال بعد از تعطیلات لیگ برتر، مقابل پرسپولیس به تساوی 2 بر 2 رسید. آنها سپس در یک بازی پرانتقاد به‌سختی مقابل نفت آبادان به برد رسیدند و در ادامه مقابل مس رفسنجان در خانه با تساوی بدون گل متوقف شدند. دو شکست متوالی مقابل تراکتور و سپاهان هم باعث شده تا کار شاگردان ساپینتو در لیگ کاملا گره بخورد. به عبارت بهتر، استقلال بعد از تعطیلی طولانی لیگ برتر از 5 مسابقه و 15 امتیاز ممکن فقط 5 امتیاز گرفت و 10 امتیاز حساس را از دست داد.

جالب اینکه استقلال از 3 مسابقه گذشته خود فقط یک امتیاز دشت کرده که این، آماری فاجعه‌آمیز برای تیم بزرگ تهرانی محسوب می‌شود و طبیعی است که طرفداران از شرایط راضی نباشند.

ساپینتو، مرد روزهای سخت نیست!

اتفاق ویژه‌ای که برای ریکاردو ساپینتو و استقلال در شانزده هفته گذشته لیگ برتر رخ داده، عملکرد ضعیف آبی‌ها مقابل تیم‌های مدعی و رقبای مستقیم است. آبی‌ها تاکنون دوبار مقابل سپاهان به عنوان یکی از تیم‌های قدرتمند لیگ قرار گرفته‌اند که هر دو بازی را با شکست پشت سر گذاشته‌اند. همچنین برابر تراکتور در تبریز بازی را باختند. آنها در مقابل تیم‌های پرسپولیس و مس رفسنجان 2 امتیاز کسب کردند و فقط در برابر گل‌گهر در شهر سیرجان موفق به برتری شدند. به عبارتی، ساپینتو از بازی مقابل 5 تیم بالای جدول و 18 امتیاز ممکن فقط موفق به کسب 5 امتیاز شده است که این نتایج برای مدافع عنوان قهرمانی به هیچ وجه قابل قبول نیست. به نوعی آنها فقط ۲۷ درصد از جمع کامل امتیازات حساس را به دست آوردند.

آنچه مسلم است معمولا در رقابت‌های لیگ، تیم‌هایی می‌توانند به کسب عنوان قهرمانی امیدوار باشند، که موفق شوند جدال با تیم‌های مدعی را به سود خود به اتمام برسانند یا در بدترین شرایط بتوانند با یک تساوی زمین را ترک کنند؛ بازی‌هایی که اصطلاحا به آنها ۶ امتیازی می‌گویند.

فضای مجازی، کاملا علیه استقلال

اگر سری به صفحات مجازی و حتی کانال‌هایی که طرفداری استقلال را می‌کنند، زده باشید ناراحتی آنها را به خوبی درک می‌کنید. انبوهی از هواداران استقلال نسبت به شرایط بد این تیم و نتایج ضعیف دلخور هستند. با توجه به زیاد شدن فاصله امتیازی با پرسپولیس در صدر و شکست مقابل سپاهان به عنوان رقیب ویژه در دو بازی رفت و برگشت، حالا هواداران آبی از شرایط موجود رضایت ندارند و این را در شبکه‌های اجتماعی با همتایان خود به اشتراک گذاشته‌اند.

حتی صفحه رسمی باشگاه استقلال هم در اینستاگرام آن‌قدر کامنت‌های عجیب و منفی دریافت کرده که بخش کامنت‌های مربوط به چند پست آخر را بسته است!

راهکار مدیران باشگاه، فعلا جریمه نقدی

اگرچه بعد از شکست مقابل تراکتور در هفته پانزدهم لیگ برتر شایعات زیادی درباره برکناری ریکاردو ساپینتو، سرمربی پرتغالی، مطرح شد، اما مدیران باشگاه در آن مقطع به حمایت قاطع از این مربی پرداختند و خواهان ادامه کار او شدند. برد مقابل تراکتور در جام حذفی کمی شرایط را بهتر کرد، اما حالا شکست مقابل سپاهان دوباره کام استقلالی‌ها را تلخ کرده است. در این وضعیت البته دیگر مدیران باشگاه بحثی درباره تغییر کادر فنی ندارند و قصدشان این است تا همچنان به سرمربی خود فرصت بدهند. البته آنها معتقدند باید به تیم شوک بدهند و راهکاری برای موفقیت پیدا کنند. از این رو، مدیران باشگاه پیشنهاد اعمال جریمه نقدی را به هیات مدیره داده‌اند. قرار است در جلسه پیش روی هیات مدیره استقلال، جریمه نقدی بازیکنان و کادر فنی و اجرایی بررسی و به احتمال فراوان اجرایی شود. در صورت تصویب هیات مدیره باشگاه استقلال، به احتمال فراوان اعضای تیم  به میزان 10 درصد از قراردادهای خود جریمه خواهند شد. البته این جریمه نقدی تعلیقی است و در صورتی که نتایج خوبی در آینده حاصل شود، بخشیده خواهد شد.

دغدغه اصلی، باز شدن پنجره نقل و انتقالات

در شرایطی که اکثر تیم‌های لیگ برتر در نقل و انتقالات نیم‌فصل سعی دارند در پست‌هایی که نیاز به جذب بازیکن دارند، اقدام به این کار کنند و برخی هم تاکنون موفق بوده‌اند، اما استقلال همچنان با مشکل جدی پنجره نقل و انتقالات بسته مواجه است و نتوانسته وارد بازار زمستانی شود!

پنجره نقل و انتقالات استقلال به دلیل بدهی به گابریل پین، مربی ایتالیایی سابق و دستیار فرهاد مجیدی و همچنین هرویه میلیچ، مدافع سابق کروات بسته شده و مدیران باشگاه با وجود تلاش‌های زیاد موفق به راضی کردن آنها و باز کردن پنجره نشده‌اند.

این در شرایطی است که نقل و انتقالات لیگ برتر تا 6 بهمن ماه ادامه دارد و آبی‌ها هر کاری می‌خواهند انجام بدهند باید سریع‌تر اقدام کنند تا مشکل بعدی پیش نیاید.

مساله‌ مهم این است که استقلال در برخی پست‌ها به‌خصوص هافبک وسط با ضعف جدی مواجه است، اما تا زمانی که پنجره نقل و انتقالات بسته باشد، آنها قادر به مذاکره و عقد قرارداد با نفرات مورد نظرشان نیستند و این یعنی از دست دادن فرصتی بزرگ برای تقویت تیم و حضوری قدرتمند در نیم‌فصل دوم لیگ برتر.

نبرد با قعرنشینان، استقلال را برمی‌گرداند؟

اگرچه استقلال دو شکست تلخ مقابل تراکتور و سپاهان تجربه کرده، اما هنوز رگه‌هایی از امید نزد طرفداران آبی وجود دارد. استقلال دو بازی قبلی را در شرایطی واگذار کرده که هر دوی آنها بیرون از خانه و مقابل دو تیم سرشناس فوتبال بوده است. از این گذشته، استقلال در 4 بازی آینده کار آسان‌تری در پیش خواهد داشت. آبی‌ها در 4 بازی آینده باید با تیم‌های قعرنشین جدول رده‌بندی مصاف بدهند.

طبق برنامه، استقلال به ترتیب در لیگ مقابل ملوان انزلی، مس کرمان، نفت مسجدسلیمان و پیکان تهران قرار می‌گیرد که پیروزی در این بازی‌ها و کسب حداکثر امتیازات می‌تواند دوباره ساپینتو و شاگردانش را به روند خوب برگرداند. استقلال همچنان در رده چهارم جدول رده‌بندی قرار دارد و اختلاف ایجاد شده با تیم‌های بالایی نیز دو رقمی نشده است. موضوعی که می‌شود امیدوار بود با بازگشت تیم به شرایط خوب جبران شود و استقلال ساپینتو همان‌طور که خود این مربی نیز اعلام کرده برای کسب قهرمانی امیدوارتر از قبل به کارش ادامه بدهد.

***

استقلال نیاز به بازیکن جدید دارد

علی جباری در گفت‌وگو با «شهروند»: تغییر سرمربی دردی از تیم دوا نمی‌کند

علی جباری، پیشکسوت ارزنده استقلال، یکی از صاحب‌نظران درباره وضعیت این تیم است. جباری درباره شرایط بحرانی استقلال به خبرنگار ما گفت: «چنین شرایطی گاهی اوقات برای تیم‌های بزرگ پیش می‌آید. در همین بازی گذشته با سپاهان تا ثانیه‌های پایانی استقلال یک امتیاز گرفته بود و اگر بازی با همان تساوی یک بر یک خاتمه پیدا می‌کرد، الان کسی به تیم ایرادی نمی‌گرفت. من فکر می‌کنم از نظر فنی استقلال مقابل یکی از مدعیان قهرمانی عملکرد بدی نداشت و انصافا استقلال نباید بازنده می‌شد. اما به هر حال فوتبال است و اتفاقاتش. با این تفاسیر من ایراد استقلال را در بحث فنی جست‌وجو نمی‌کنم.»

او درباره اینکه برخی معتقدند سرمربی استقلال باید تغییر کند، بیان کرد: «مگر با تغییر سرمربی دردی دوا می‌شود؟ ما نباید همه چیز را گردن ساپینتو بیندازیم. این تیم با نظر مستقیم ساپینتو بسته نشده و طبیعی است او سلیقه‌اش را کاملا بر تیم حکمفرما نکرده است. الان که زمان نقل و انتقالات است و می‌تواند با جذب بازیکن برخی ضعف‌ها را برطرف کند، نمی‌تواند. چرا؟ چون پنجره نقل و انتقالات بسته است. فکر می‌کنم استقلال نیاز به بازیکنانی در برخی پست‌ها دارد و تا زمانی که ستاره‌ای جذب نشود، مشکلات به صورت کامل حل نمی‌شود.»

جباری در پایان افزود: «امیدوارم مدیریت استقلال هرچه زودتر فکری به حال باز شدن پنجره نقل و انتقالات کند و در این صورت یکی، دو بازیکن به خصوص در خط هافبک اضافه شوند. اضافه شدن بازیکنان جدید می‌تواند برخی مشکلات را حل کند و شرایط بهتر شود.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.