در پناه تو

هلال احمر 7 اردوگاه اسکان اضطراری دایر و 3 هزار چادر در بین زلزله‌زدگان خوی توزیع کرد

50پس‌لرزه، از ظهر چهارشنبه تا ظهر جمعه، خوی را لرزانده است. مردم به‌خصوص در حوالی روستای «وار» و دیگر روستاهای نزدیک به کانون زلزله تمایلی به بازگشت به خانه‌ها را ندارند و ترس از زلزله بزرگ‌تر، آنها را به کمپ‌های اسکان اضطراری یا داخل چادرهای هلال‌احمر کشانده است. گرچه توزیع اقلام اضطراری بین زلزله‌زده‌ها به پایان رسیده است، اما امدادگران و داوطلبان همچنان در مناطق زلزله‌زده حضور دارند و به مردم زلزله‌زده خدمات‌رسانی می‌کنند. معاون امداد آذربایجان غربی می‌گوید: «پایان عملیات توزیع اقلام اضطراری، به منزله پایان حضور هلال‌احمر در بین مردم زلزله‌زده نیست. ما تا زمانی که آخرین خانواده به شرایط عادی برگردد، در کنار مردم خوی هستیم.»

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ توزیع اقلام اضطراری در مناطق زلزله‌زده خوی در حال انجام است و به‌زودی به پایان می‌رسد. با این حال به‌گفته معاون امدادونجات جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی، پایان عملیات توزیع اقلام اضطراری به‌معنای پایان حضور هلال‌احمر در بین مردم حادثه‌دیده نیست.

«یحیی خلیلی» می‌گوید: «علاوه بر مناطقی که توسط تیم‌های امدادی ارزیابی شدند، 19منطقه زلزله‌زده با فعال‌سازی خانه‌های هلال و 17منطقه زلزله‌زده هم توسط فعال‌سازی شبکه خبر روستاها و دهیاری‌ها ارزیابی شد. این تیم‌سازی‌ها برای ارزیابی اولیه بسیار به‌سرعت‌بخشی در عملیات امدادرسانی به ما کمک کرد.»

دفترچه‌های امدادی که براساس همین ارزیابی‌ها در میان خانواده‌های حادثه‌دیده توزیع شده است، حالا به تیم‌های توزیع اقلام کمک می‌کند تا مدیریت کمک‌رسانی را ساده‌تر کنند. خلیلی می‌گوید: «براساس ارزیابی‌هایی که در مناطق زلزله‌زده انجام شده و صدور دفترچه‌های امدادی، اقلام موردنیاز در هر منطقه توزیع می‌شود. مسأله‌ای که همیشه هلال‌احمر با آن روبه‌رو بوده، این است که مردم ممکن است انتظار داشته باشند که هلال‌احمر به همه خانواده‌های ساکن در منطقه حادثه، حتی آنها که خسارتی ندیده‌اند، کمک‌رسانی‌های یکسانی انجام دهد. البته که امکان چنین اقدامی وجود ندارد و این انتظار درستی از یک سازمان امدادی نیست. اولویت ما براساس دفترچه‌های توزیع‌شده بین متاثران حادثه، خانواده‌هایی است که زندگی روزمره آنها با وقفه بیشتری مواجه شده و خانه آنها قابل سکونت نیست.»

 

استقبال از کمپ‌های اسکان اضطراری

3000دستگاه چادر، بیش از 2هزار و 300تخته پتو و 2500بسته غذایی 72ساعته در مناطق زلزله‌زده خوی توزیع شده است. توزیع بخاری‌های برقی و وسایل گرمایشی در این مناطق هم به‌زودی به پایان می‌رسد. هم‌اکنون 7کمپ اسکان اضطراری در سراسر شهرستان خوی دایر شده است و مردمی که به‌دلیل پس‌لرزه‌ها، تمایلی به ماندن در خانه ندارند، می‌توانند در این اردوگاه‌های موقت ساکن شوند.

خلیلی می‌گوید: «طبق تجربه‌ای که از زلزله مهر ماه در خوی داشتیم، 7کمپ اسکان اضطراری در کل شهرستان دایر کردیم. 6کمپ در سالن‌های ورزشی و داخل شهر خوی است و یک کمپ هم در روستای «وار». روزانه 150نفر از عوامل تخصصی و کادر جمعیت هلال‌احمر در این کمپ‌ها به تامین نیازهای اولیه مشغول هستند. استقبال مردم از این کمپ‌ها خوب بوده. برای مثال روز نخست زلزله در یکی از کمپ‌ها ابتدا 40چادر برپا کردیم و وقتی با استقبال مردم روبه‌رو شدیم، تعداد این چادرها را به 60دستگاه چادر رساندیم. سومین کمپ داخل شهری ما در خوی هم بعد از همین استقبال‌ها دایر شد.»

 

تثبیت وضعیت زمینلرزه

درست دقایقی بعد از وقوع زمین‌لرزه و انتشار خبر زلزله بود که «اصغر پورعباس»، از امدادگران آذربایجان غربی، از ارومیه راهی خوی شد. مثل دیگر امدادگران، بی‌خوابی شب‌های خوی و سرمای هوا و تلاش زیاد برای امدادرسانی را به جان خریده تا هرچه زودتر آرامش به مناطق زلزله‌زده بازگردد.

او می‌گوید: «بعد از ارزیابی‌، چادر و اقلام اضطراری به مناطق زلزله‌زده رسید. ابتدا چادرها را توزیع و آنها را برپا کردیم. بعد هم وسایل گرمایشی، پتو، والور و بسته‌های غذایی بین خانواده‌های زلزله‌زده توزیع شد. با گذشت 3روز از زلزله، وضعیت مناطق زلزله‌زده تثبیت شده است. با این حال وقوع پس‌لرزه‌ها هنوز مردم را نگران می‌کند.»

حضور تیم‌های حمایت روانی را یکی از نیازهای مهم مردم زلزله‌زده در روزهای نخست می‌داند و می‌گوید: «ترس از زلزله هنوز در بسیاری از مردم زلزله‌زده، به‌خصوص در روستاهای نزدیک کانون زمین‌لرزه وجود دارد. به خوبی می‌بینیم که حضور تیم‌های سحر و حرف زدن آنها با مردم چقدر به آرامش روانی آنها کمک می‌کند. به‌خصوص بچه‌ها که با بازی کردن و قصه‌گویی می‌توانند بخشی از اضطراب خود را مدیریت کنند.»

از حضور خیریه‌ها برای کمک به تامین غذای گرم خبر می‌دهد. به‌گفته او این روزها تلاش امدادگران و داوطلبان برای کمک به مردم زلزله‌زده، بسیار تماشایی است: «از ابتدای وقوع زلزله تا‌کنون امدادگرانی را دیده‌ام که حتی ناهار و شام نخورده‌اند و در هوای بسیار سرد، حتی نیمه‌شب مشغول کمک‌رسانی بودند تا چادرها نصب شود. چراکه اولویت آنها این بود که زلزله‌زدگان جای گرم‌ومناسبی داشته باشند. با کمک خیریه‌ها بیش از 5هزار پرس غذای گرم در مناطق متاثر از زلزله توزیع شده است. افراد آموزش‌دیده در خانه‌های هلال به ما در انجام عملیات‌ها کمک می‌کنند. این روزها به خوبی می‌بینم که حتی یک آموزش جزئی و مختصر برای مردم هم چقدر آنها را در روند امدادرسانی مؤثر می‌کند.»

او درباره نیازهای موجود در روستاها و مناطق زلزله‌زده می‌گوید: «اقلام اضطراری اولیه ازجمله چادر و وسایل گرمایشی و بسته‌های غذایی توزیع شده است. به‌نظرم از این به بعد مردم خوی بیشتر به حمایت‌های روانی نیاز دارند. همچنین به کمک‌هایی که با تکیه بر آن بتوانند خانه‌های آسیب‌دیده را مرمت کنند.»

این روزها که خبر وقوع زلزله خوی ترس از این حادثه طبیعی را برای مردم زنده کرده، هر شهروند را به آموزش مواجهه با حوادث ازجمله سیل و زلزله دعوت می‌کند و می‌گوید: «هلال‌احمر در خانه‌های هلال و شعب جمعیت، این آموزش‌ها را به‌صورت رایگان برگزار می‌کند و بهتر است مردم آن را فرا بگیرند. چون در زلزله روز چهارشنبه خوی هم مثل دیگر زلزله‌های اخیر، بیشتر مصدومان حین فرار و پناهگیری دچار مشکل شده‌اند، اما اگر این افراد اصول پناهگیری و خروج ایمن را می‌دانستند تعداد مصدومان بسیار کمتر بود.»

 

داوطلبان، همیشه حاضر در حوادث

داوطلبان هم از ساعات اولیه، خودشان را به مناطق زلزله‌زده خوی رسانده‌اند و گوشه‌ای از اقدامات برزمین‌مانده را دست گرفته‌اند. «محمدرضا تقی‌زاده»، معاون داوطلبان هلال‌احمر آذربایجان غربی می‌گوید: «با توجه به برودت هوا و عدم‌دسترسی آسیب‌دیدگان به امکانات پخت غذا، تامین یک وعده غذایی گرم حرکتی نوعدوستانه و ارزشمند بود که داوطلبان و خیرین جمعیت هلال‌احمر با اشتیاق نسبت به تهیه و توزیع آن اقدام کردند. به همت این داوطلبان، 5هزار پرس غذای گرم طبخ شده و در مناطق زلزله‌زده توزیع شد.»

این روزها علاوه بر شهرستان خوی، داوطلبان در شهرستان‌های اطراف هم دست به‌کار شده و به جمع‌آوری اقلام موردنیاز برای زلزله‌زده‌ها مشغول هستند. تقی‌زاده می‌گوید: «بیش از ۱۰۰ نفر از داوطلبان در بخش‌های مختلف به حادثه‌دیدگان خدمات امدادی ارائه کرده و در ۵ شهرستان همجوار نیز بیش از ۸۰ نفر از داوطلبان برای امدادرسانی درصورت نیاز به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.»

 

نگاهی به اقدامات انجام‌شده در زلزله خوی

50منطقه روستایی و شهری در خوی ارزیابی شدند.

3500دستگاه چادر توزیع شد.

2500تخته پتو توزیع شد.

7کمپ اسکان اضطراری دایر شد.

42تیم امدادی در ساعات اولیه در خوی فعال شدند.

14هزار نفر، تا روز جمعه امدادرسانی شدند.

252مصدوم حادثه به مراکز درمانی منتقل شدند.

// انتهای پیام

بی‌نشان از زلزله

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.