ورود اروپا به تونل تاریک! / زمستان سخت بدون روتوش/پروژه ارتجاعی احیای دیکتاتوری

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي اینکه چه‌کسی رضا پهلوی را در پویش «من وکالت می دهم» وکیل کرده است ، امدادرسانی در خوی، الزامات تحقق ارز تک نرخی، ویدئوی صدثانیه‌ای از دبیرکل حزب سازندگی ، روايتي تلخ از مديريت شهري، مرجع قانونی اعطای مجوز تولید و انتشار آثار در شبکه نمایش ، «تكليف قانوني بودجه 1401» براي ارايه كالابرگ الكترونيكي و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز تصویب پیش‌نویس قطعنامه‌ای که خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «گروه‌های تروریستی» اتحادیه اروپا است در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي اینکه چه‌کسی رضا پهلوی را در پویش «من وکالت می دهم» وکیل کرده است ، امدادرسانی در خوی، الزامات تحقق ارز تک نرخی، ویدئوی صدثانیه‌ای از دبیرکل حزب سازندگی ، روايتي تلخ از مديريت شهري، مرجع قانونی اعطای مجوز تولید و انتشار آثار در شبکه نمایش ، «تكليف قانوني بودجه 1401» براي ارايه كالابرگ الكترونيكي و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

تنظیم گری نمایشی

روزنامه ایران :ساترا در مرحله عجیب و خطیری قرار گرفته است. پیچیده شدن و بالا گرفتن داستان سریال «سقوط» با انتشار اطلاعیه اخیر این نهاد نشان می‌دهد که از یک‌سو باید مرجع قانونی اعطای مجوز تولید و انتشار آثار در شبکه نمایش درخواستی یا همان VODها باشد و از سوی دیگر هنوز مبانی قانونی برای اعمال قدرت بر این شبکه‌ها و محتوای تولیدی‌شان را ندارد.منصفانه باید بگوییم که این مشکل، علت‌های مبنایی‌تری دارد. تأخیر در باور کردن اهمیت حوزه نمایش خانگی منجر به تأخیر در باور نیاز به تنظیم‌گری در این حوزه شد و عملاً تولید و نمایش پیش از آنکه مبانی قانونی تدوین شوند، شتاب گرفتند و وارد مصرف روزانه فرهنگی مردم شدند. پس از آن هم تعیین تکلیف تولیت یک نهاد تنظیم‌گر در این حوزه، جدال‌های مفصلی را ایجاد کرد و اعطای این قدرت به یکی از نهادهای ذینفع یا بهتر بگوییم «رقیب» یعنی صداوسیما، اقناع عمومی برای پذیرش قدرت این بازوی فرهنگی را بیشتر به تأخیر انداخت که به نظر می‌رسد هنوز هم ادامه دارد.چرا می‌صرفد تذکرات را نادیده بگیرند؟در بیانیه اخیر ساترا اشاره شده بود «تذکرات مکتوب پیاپی ساترا به فیلیمو و هشدار نسبت به عواقب بی‌توجهی به قانون نیز توسط سکوی مذکور نادیده گرفته شد. با استمرار بی‌توجهی این سکو به مکاتبات و تذکرات مکرر ساترا، این سازمان بر اساس وظیفه قانونی اقدام به مکاتبه با نهادهای ذیربط بویژه دادستانی کرد و خواستار برخورد قانونی برای توقف انتشار این سریال به دلیل بی‌توجهی سکوی فیلیمو به تذکرات پیاپی این سازمان و انتشار بدون مجوز تولید و پخش سریال سقوط شد». روشن است که یا مقبولیت نهاد متولی تنظیم‌گری در هر حوزه‌ای به عنوان ریش‌سفید می‌توان اعتبار لازم را برای آن جهت اعمال نظراتش ایجاد کند یا دستاویزها و ابزارهای قانونی، طرف مقابل را قانع نماید که لازم است تابع دستور نهاد مرجع باشد. طبیعتاً در حالت ایده‌آل هر دو رویکرد در کنار هم ثمربخش است. اما طبق بیانیه خود ساترا، این نهاد هنوز در حوزه همسایه‌های خود از هیچ یک از این دو بازوی اعمال نظر برخوردار نیست. سؤال این است که چرا عمل نکردن به «تذکرات مکتوب پیاپی ساترا» توسط یکی از سکوهای انتشار باید برای او منفعتی داشته باشد؟

 

رفیق ناباب ایران

روزنامه آرمان امروز:وقتی ترامپ سه سال پیش اعلام کرد ایالات متحده آمریکا سپاه را در فهرست تروریسم قرار می‌دهد، اقدامی نامتعارف و استثنایی بود و انگار فقط از کسی مانند ترامپ برمی‌آمد چنین کاری کند. اما امروز چند ده کشور اروپایی در پارلمان اروپا همان کار ترامپ را کردند و البته بسیار یک صداتر و از درون پارلمان! مگر دنیا در این سه سال چقدر تغییر کرده است؟ اصلاً چه شد که اروپایی‌ های محافظه‌کار و تنش‌گریز پای چنین مصوبه‌ای آمدند؟ چه چیز در دنیا تغییر کرد؟می‌دانم که عموماً علاقه دارند مسئله را به اعتراضات اخیر ایران ربط دهند اما نه، قضیه زیر سر رفیق ناباب ایران است. یک ‌پنجم ذخایر گاز دنیا متعلق به ایران است و یک ‌چهارم ذخایر گاز هم متعلق به روسیه است. ایران و روسیه که روی هم حدود نیمی از ذخایر کشف ‌شده گاز دنیا را در اختیار دارند، تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند شریک همدیگر باشند. روسیه ایران را رقیبی می ‌داند که اگر در بازار جهانی انرژی حضور فعال داشته باشد، باعث می‌شود استراتژیک‌ترین اسلحه تجاری روسیه کُند شود. روسیه گاز خود را اهرم فشار می ‌داند و در جنگ اکراین دیدیم که چقدر روی این اهرم فشار حساب کرده بود. اگر اروپایی ‌ها در برابر این فشار واندادند دو دلیل داشت. همت و جانفشانی اکراینی ‌ها و فشار و ترغیب آمریکایی‌ها؛ وگرنه دولت ‌های بزرگ اروپا همان اول جنگ ترجیح می‌ دادند زلنسکی فرار کند و روسیه کل اکراین را اشغال کند تا امنیت انرژی‌شان به خطر نیفتد.حال در نظر بگیرید اگر ایران به عنوان غول گازی در بازار باشد، چه می‌ شود؟ اسلحه روسیه به فنا می ‌رود. به همین دلیل روسیه ایران را ترغیب می‌کند به مسیرهایی برود که به اخراجش از بازار انرژی منجر شود.اولیانوف نماينده روسیه در مذاکرات برجام، بهمن سال قبل گفت تا امضای مجدد برجام پنج دقیقه مانده، منتها نگفت که رئیسش می‌ خواهد در دقیقه چهارم به اکراین حمله کند. از این لحظه بعد حضور ایران در بازار انرژی که منوط به امضای برجام است دوچندان به ضرر روس ‌ها بود. مذاکرات در آستانه موفقیت تعطیل شد.

 

از «سالاد شهردار مشهد» تا «استخدام اقوام در تهران»

روزنامه آرمان ملی: حاشيه در پي حاشيه و پرونده بر روي پرونده؛ روايتي تلخ از مديريت شهري برخي اصولگرايان است! همان اصولگرياني که تابلوي پاکدستي در دست داشتند و به متهم‌کردن رقيب مي‏‌پرداختند؛ همان اصولگراياني که خبرگزاري منتسب به آنها يعني خبرگزاري «فارس» در تخريب اصلاح‌طلبان نوشته بود: «متأسفانه در شوراهاي شهر و روستاي دوره پنجم با اکثريت مطلق اصلاح‏‌طلبان، فساد مالي و فساد اخلاقي رکورد زد و مردم شاهد انحلال سريالي شوراهاي شهر و روستا در نقاط مختلف کشور بوده و شوراها در اين دوره کارنامه سياهي از خود برجاي گذاشتند.» شوراي شهر ششم در 14 مردادماه سال گذشته فعاليت خودش را آغاز کرد، همان شوراهاي شهري که بايد نام شوراي اصولگرايان بر آن گذاشت؛ چرا که اکثريت آنها از اين جناح بودند اما آيا عملکرد آنها سبب افتخار اصولگرايان شده است؟روز پنجشنبه با حکم دستگاه قضائي حکم عبدا… ارجائي، شهردار مشهد تعليق شد و وي تا رسيدگي پرونده در دادگاه و صدور حکم، از حضور در محل کار منع شده و جزئيات جديدي از اين پرونده هنوز منتشر نشده است. نايب‏‌رئيس شوراي شهر مشهد تعليق حکم شهردار مشهد را تاييد کرد. موسي‏‌الرضا حاجي‏‌بگلو با تاييد خبر تعليق حکم شهردار مشهد اظهارکرد: از حکم قضائي در ارتباط با شهردار مشهد مطلع شديم و همگي موظف به تمکين از حکم دستگاه قضا هستيم. سخنگوي شوراي شهر مشهد بيان کرد: قطعا در اولين زمان ممکن نسبت به تعيين سرپرست شهرداري اقدام خواهيم کرد. گفتني است، تعليق شهردار مشهد به‌دنبال اتهاماتي که به 2 کارمند اين شهرداري وارد شده و پرونده آنها در جريان است، صورت گرفته است. به گزارش روابط عمومي شهرداري مشهد، اتهامات وارده به اين 2 کارمند حدود يک ميليارد و 700 ميليون تومان است! تمام کرسي‏‌هاي اين دوره شوراي شهر مشهد به جناح اصولگرايان رسيد. چهارده نفر از ليست ايران سربلند و يک نفر، غلامحسين صاحبي، از ليست جبهه آرمان‌خواهان واقع‏‌بين به ششمين دوره شوراي شهر مشهد راه پيدا کردند.

 

ورود اروپا به تونل تاریک!

روزنامه کيهان:  «برودت هوا و سرمای استخوان‌سوزی که در نیمه‌های شب به منفی 7 درجه می‌رسد، در کنار خسارت‌هایی که زلزله 5/4 ریشتری به بار آورده، غمِ سنگینی بر دل اهل خانه انداخته است. پدر و مادرم از اینکه زلزله آمد و به کسی آسیبی نرسید، مدام الحمدلله می‌گویند و خدا را شکر می‌کنند، اما همزمان پدر نگران است و مادر نیز دلش مثل سیر و سرکه می‌جوشد. می‌دانم که دلشوره اصلی پدر و مادرم، برای من و 3 خواهر کوچک‌ترم است. سکوت سنگینی بر خانه حکمفرما شده است.من پسری 16 ساله هستم و باید کاری کنم. اما از من چه کاری ساخته است؟! در همین فکرها بودم که صدایی از کوچه بلند شد، زنگ خانه به صدا درآمد، مثل فنر از جا پریدم و با پدرم به سمت در حیاط رفتیم، چند نفر به گرمی با ما احوالپرسی کرده و یاالله‌گویان وارد خانه شدند. آن‌طور که پدرم بعد از آن توضیح داد، آمده بودند برای برآورد خسارت برای باز‌سازی منزل و در اختیار قرار دادن اقلام ضروری و هماهنگی جهت اسکان موقت در اماکن امن. پدرم آرام‌تر شده بود و مادرم نیز، پدر گفت خدا خیر بدهد به بچه‌های سپاه و بسیج که همیشه در صف اول کمک‌رسانی و همدلی هستند.»این روزها، دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در اقصی نقاط کشور مشغول خدمت‌رسانی به مردم عزیز ایران هستند. از کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده در خوی تا مقابله با تروریست‌ها و اشرار؛ و از برگزاری رزمایش‌های کمک مومنانه برای تأمین جهیزیه نوعروسان تا حمایت از طرح‌های کارآفرینی و اشتغالزایی.همزمان با این مجاهدت‌ها، پارلمان اروپا در شهر استراسبورگ فرانسه، پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که خواستار قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست «گروه‌های تروریستی» اتحادیه اروپا است را به تصویب رساند. قطعنامه مذکور می‌بایست در شورای اروپا بررسی شده و درباره آن تصمیم‌گیری شود.

 

شرم باد بر این ویدئوی صدثانیه‌ای حزب سازندگی

روزنامه جوان:یک ویدئوی صدثانیه‌ای از دبیرکل حزب سازندگی کافی است تا با همه ماهیت این بخش از اصلاح‌طلبی آشنا شویم. ترکیبی مهوع از خلق‌و‌خوی انحصارطلبی و هرج‌و‌مرج و شخصیت‌پرستی و دشمنی با مردم!اصلاح‌طلبی یکی از بهترین واژه‌های خلق‌شده در ادبیات انقلاب بود و می‌توانست یکی از بهترین ایده‌ها هم باشد. چه کسی از اصلاحات بدش می‌آید و چرا باید فکر کنیم که نیازی به اصلاحات نداریم. همه بحث بر سر این بود و هست که این لفافه‌ای بیش نیست. همین صد‌ثانیه مخاطب را متوجه عمق فاجعه مسلک و مرام اصلاح‌طلبی در ایران می‌کند. کتمان نمی‌کنم که این، همه اصلاح‌طلبی در ایران نیست، اما تقسیمات سال‌های اخیر این جبهه و کوچ برخی از روشنفکر‌ترین‌های این گروه به حزب سازندگی، فرصتی است تا ببینیم در سخنان دبیرکل سازندگی چه چیزی از اصلاحات و فلسفه سیاسی می‌توان دید.حسین مرعشی در این ویدئوی صدثانیه‌ای می‌گوید: «تضعیف آقای هاشمی مال انتخابات دور دومش بود، یعنی آنجایی که احمد توکلی براساس یک برنامه از پیش طراحی‌شده آمد و ۵/۴ میلیون رأی آقای هاشمی را گرفت. نقطه تضعیف آقای هاشمی از آنجا شروع شد.»مغز منجمد سیاسی را ببینید! چنان در مرحوم هاشمی همه هستی و وجود حزب و دار و دسته را متبلور می‌بیند که حضور یک نامزد دیگر به انتخابات را بدون هیچ تفسیر و توضیحی، توطئه تضعیف آقای هاشمی می‌داند و می‌گوید برنامه از پیش‌تعیین‌شده بوده است! ترجیح این شخص و حزبش در تاریخ انقلاب این بوده که کسی مقابل هاشمی قدعلم نکند و حتی یک چوب خشک هم به انتخابات وارد نشود و شخص هاشمی با خودش یا نهایتاً با کسی که خودش تعیین می‌کند (جاسبی یا امثال او) رقابت کند. ورود هرکس به انتخابات مقابل هاشمی از نظر ایشان یک دسیسه و توطئه بوده است باهدف تضعیف شخص شخیص هاشمی! آن ۵/۴‌میلیون نفر هم از نظر ایشان مردم نبودند، که مشتی توطئه‌گر و تضعیف‌گر آقای هاشمی بودند. این سخنان نیازی به توضیح ندارد. یک فاجعه تمام‌عیار است. وهن سیاست، وهن حکمرانی، و وهن اندیشه است.

 

الزامات تحقق ارز تک نرخی

روزنامه تجارت: آیا تک نرخی شدن ارز در شرایط امروز اقتصاد ایران ممکن است؟ بسیاری از کارشناسان در سال‌های گذشته همواره بر فسادزا بودن ارز دو نرخی و چند نرخی تاکید کرده‌اند و معتقدند بودند تا زمانی که نظام ارزی در ایران بر اساس ارز تک نرخی اصلاح نشود بسیاری از مشکلات در حوزه اقتصاد کلان و تجارت خارجی کشور بر قرار خواهد بود. به گزارش «تجارت»، این در شرایطی است که در طرف مقابل برخی دیگر از سوبسید ارزی دفاع می‌کنند و معتقدند به دلیل وجود تحریم‌های خارجی و فشار مضاعف به اقتصاد ایران و در نتیجه کاهش درآمدهای ارزی دولت و بانک مرکزی چاره ای جز پیشبردن سیاست ارز دو نرخی و چند نرخی ندارند. در عین حال این سووال همچنان پابرجاست که نرخ واقعی ارز چقدر است؟ آیا نرخ فعلی بر اساس واقعیت‌های اقتصاد ایران است یا نرخ واقعی عددی کمتر یا بیشتر از عددهایی است که در بازار آزاد معامله می‌شود؟ برخی از فعالان اقتصادی و فعالان بازار معتقدند سیاست ارزی جدید بانک مرکزی، اثری تشویقی برای صادرات هم خواهد داشت و به رشد نسبی صادرات غیرنفتی و درآمد شرکت‌های صادراتی کمک می‌کند و با تداوم این روند با عرضه بیشتر، نرخ ارز به ثبات نسبی می رسد و تبعات چندنرخی بودن ارز در اقتصاد هم کمتر شود.آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی با اشاره به مقایسه برابری قدرت خرید در زمان‌های مختلف بر اساس نرخ ارز واقعی ارز می‌گوید: در بهترین شرایط اقتصادی، نرخ واقعی دلار بر اساس این فرمول به دست می‌آید: حاصل‌ضرب نرخ ارز در نسبت تورم‌های دو کشور. وی ادامه داد: به طور مثال اگر نرخ دلار را ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته و تورم ایران ۴۵ درصد و در آمریکا ۵ درصد باشد، برای محاسبه برابری قدرت خرید نرخ ارز در میان این دو کشور باید ۳۰ هزار تومان نرخ ارز در ۴۵ درصد تورم ایران ضرب کرده و حاصل آن را بر نرخ تورم آمریکا تقسیم کرد؛ به همین منوال گفته می‌شود که قیمت واقعی دلار ۵۵ هزار و ۵۰۰ تومان است. البته باید دقت کرد که این محاسبه ایران با آمریکا بوده و با سایر کشورهای چین، هند و غیره ارتباطی ندارد. بغزیان با طرح این پرسش که باتوجه‌به تورم ایران و آمریکا، اگر دلار ۵۵ هزار تومان شود آیا قدرت خرید مردم هم به شهریور سال ۹۹ برمی‌گردد؟ عنوان کرد: برخی از افراد بدون درنظرگرفتن مفروضات موردنیاز، نسبت به استفاده از این فرمول برای تحلیل نرخ ارز پافشاری می‌کنند و در پی این هستند که بگویند نرخ ارز هنوز پایین است و دولت نباید نگران باشد.

 

پروژه ارتجاعی احیای دیکتاتوری

روزنامه خراسان:ماجرا از جایی آغاز شد که رضا پهلوی  در ادامه رویکرد معرفی خود به‌عنوان «تنها آلترناتیو جمهوری‌اسلامی» که در ماه‌های اخیر و به‌دنبال بروز اغتشاشات در ایران، به‌صورت پررنگ‌تری ازسوی وی دنبال شد، کوشید در قامت رهبر جریان اپوزیسیون، بار دیگر موضوع «گذار از جمهوری‌اسلامی» را مطرح و خود را به‌عنوان تنها فرد مطلوب برای پیشبرد این راهبرد مجعول معرفی کند .به‌دنبال این گفت‌وگوی رسانه‌ای، شماری از ضدانقلاب ها  با به‌راه انداختن هشتگی با عنوان «من وکالت می‌دهم»، اعتماد خود را به رضا پهلوی به‌منظور رهبری جریان براندازی اعلام کردند؛ کارزاری که اگرچه همراهی برخی  سلبریتی های خارج نشین  را به همراه داشت  اما  به مذاق بسیاری از  فعالان فضای مجازی و دیگر گروه های اپوزیسیون که به موازات سلطنت طلب ها فعالیت می کنند؛ خوش نیامده وبا انتقادات و واکنش های زیادی همراه شد و آتش اختلاف در میان این گروه ها را شعله ورتر کرد.این که چه‌کسی رضا پهلوی را در پویش «من وکالت می دهم» وکیل کرده است، خود سوال جدی و اساسی است که پاسخی برایش وجود ندارد.  رضا پهلوی  در حالی به سمت این پویش رفته است که همان طور که یک  کارشناس بی بی سی و شمار دیگری از فعالان اپوزیسیون  نیز به آن اشاره می کنند؛ عملا فرایندی برای این که آیا او  وکیل این افراد باشد یا افراد دیگری، طراحی نشده و صرفا رضا پهلوی را به‌دلیل خاندان سلطنتی و پیشینه‌ نژادی انتخاب کرده‌اند و از  وکالتی که آغازش با نژادپرستی و ذبح دموکراسی باشد نباید توقع داشت که پایانی جزمنتهی شدن به ناکجاآباد در انتظارش باشد. همین مشخص نبودن ماجرای وکیل شدن او؛ داد بسیاری دیگر از گروه ها و چهره های اپوزیسیون و حتی برخی کاربران داخلی  را در آورده و موجب شده که با راه انداختن کارزار دیگری با عنوان « وکالت نمی دهم » با این اقدام سلطنت طلب ها مخالف کنند. البته شخصیت رضا پهلوی و حرف و حدیث های فراوان درباره فساد مالی و حتی اخلاقی و کفایت نداشتن او هم بخش مهم دیگری از این انتقادها را به خود اختصاص می داد.واکنش ها  به این اقدام  طیف گسترده ای از افراد را در بر گرفت   و جالب آن که بسیاری از مخالفان این وکالت دادن عمدتا از افرادی بودند  که تا کنون خود را در قالب به اصطلاح جنبش «زن زندگی آزادی » تعریف می کردند  واکنش هایی که به خوبی نشان دهنده   فعال شدن گسل اختلاف  بین اپوزیسیون جمهوری اسلامی بعد از این اقدام  است . حتی برخی از این مخالفان آن را به نوعی کودتایی برای مطرح کردن رضا پهلوی به عنوان سردمدار این  حرکت دانستند. با این اوصاف به طور قطع در روزهای آینده  ابعاد این اختلاف عمیق تر خواهد شد .

 

امدادرسانی در خوی

روزنامه وطن امروز:پس از وقوع زمین‌لرزه 5.4 ریشتری چهارشنبه گذشته خوی، نیروهای امدادی بلافاصله برای کمک به زلزله‌زدگان این منطقه اقدام کردند. این زلزله‌ که خوشبختانه تلفات جانی نداشت، به خانه‌های 15 روستای این منطقه آسیب وارد کرد؛ زلزله‌ای که حدود 200 نفر را مصدوم کرد اما اغلب آنها به صورت سرپایی مداوا و تنها ۲۴ نفر از مصدومان بستری شدند. ساعاتی پس از این حادثه بود که رئیس‌جمهور به وزیر کشور دستور داد در اسرع وقت ظرفیت‌های موجود را در خدمت رسیدگی به نیازها و مشکلات مردم مناطق آسیب‌دیده از زلزله قرار دهد. حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی ضمن اعلام همدردی با آسیب‌دیدگان زلزله خوی و ابراز خرسندی از اینکه خسارت جانی منجر به فوت بر اثر این واقعه گزارش نشده است، از همه دستگاه‌های مسؤول در استان بویژه هلال‌احمر خواست با توجه به برودت هوا، عملیات اسکان موقت و رسیدگی به نیازهای فوری زلزله‌زدگان را در سریع‌ترین زمان ممکن به انجام برسانند. در همین ارتباط استاندار آذربایجان‌ غربی گفت: مثل زلزله‌ای که ۱۳ مهر امسال در بخش مرکزی خوی رخ داد باید از همه ظرفیت‌ها برای آواربرداری اماکن مسکونی آسیب‌دیده استفاده کرد. محمد‌صادق معتمدیان در ادامه اظهار کرد: همچنین ارزیابی‌های بنیاد مسکن در این زمینه باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها به‌سرعت انجام و طی حداکثر ۷۲ ساعت یعنی تا پایان ساعت اداری روز شنبه نتایج اعلام شود. استاندار آذربایجان‌ غربی‌ با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی بلندمدت برای کاهش آثار سوء زمین‌لرزه در شهرستان خوی گفت: با توجه به اینکه این منطقه روی‌ گسل فعال قرار دارد باید کار اصولی بر مبنای کار علمی در منطقه صورت گیرد و مقاوم‌سازی بسیار جدی‌تر گرفته شود که البته این امر بیش از همه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. وی اظهار کرد: تا اواخر شب گذشته (پنجشنبه شب) ۱۹۴‌ مصدوم‌ زلزله به مراکز درمانی مراجعه کردند که تنها ۲۴ نفر آنان بستری شدند که ۱۰ نفر مورد عمل جراحی قرار گرفتند و باقی در صف انجام عمل جراحی هستند. خوشبختانه بیشتر کسانی که به مراکز درمانی مراجعه کرده بودند به صورت سرپایی معالجه و مرخص شدند.

 

سطح مدیریت لو رفت

روزنامه فرهیختگان:ابوالقاسم رحمانی، دبیر گروه جامعه:ساعت حوالی 7 صبح، از ساعت شروع برنامه و حضور در ساختمان ضبط خیلی گذشته بود و من خواب مانده بودم. وی‌پی‌ان را قطع کردم با هر مشقتی و یک تاکسی اینترنتی گرفتم و یک نفر قبول کرد. سوار شدم و چند دقیقه‌ای که گذشت، می‌خواستم کرایه را حساب کنم، هرچقدر تلاش کردم به اینترنت وصل نمی‌شد. وی‌پی‌ان را دوباره قطع کردم، باز هم نشد، انگار جدی جدی اینترنت‌ها قطع بود. آن‌قدر خواب‌آلود بودم که یادم نمی‌آمد روز قبل پیام داده بودند که در نزدیکی حوزه‌های برگزاری آزمون سراسری اینترنت‌ها را قطع می‌کنند. از راننده عذرخواهی کردم و گفتم هرچقدر تلاش می‌کنم نمی‌توانم اینترنتی حساب کنم، پول نقد هم همراهم نبود. لبخند تلخی زد و گفت از کله سحر زدم بیرون و کلا دو تا مسافر داشتم، هر دو هم همین مشکل را داشتید. برای کنکور اینترنت‌ها را قطع کرده‌اند. تازه دوزاری من افتاد و یاد پیامک دیروز و خیلی چیزهای دیگر افتادم. قبل اینکه لب به هر شایسته و ناشایستی باز کنم، راننده با صدای آرام‌تری گفت اینها عرضه برگزاری یک امتحان را ندارند می‌خواهند… به‌ نظر من هم پربیراه نمی‌گفت، خصوصا اینکه همین هفته قبل که یکی از مسئولان سازمان سنجش از این ماجرا خبر داد و گفت که قرار بر قطعی اینترنت کل کشور برای برگزاری آزمون سراسری است، همه به استهزا گرفتیم و حملات تندی کردیم. نمی‌دانستیم بنده خدا داشت واقعیت را می‌گفت و جدی جدی برای برگزاری کنکور اینترنت‌ها را قطع کردند و میلیون‌ها نفر را از کسب‌وکار و چندرغاز درآمد این روزها انداختند. جلوی یک بانک ایستاد که از دستگاه خودپرداز پول بردارم. اینترنت این دستگاه‌ها قطع نبود، اما نه اولی و نه دومی و نه حتی سومی، پول نداشتند. اگر حکمرانی و برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات، یک عقلی پشت سرش بود یک کسی هشداری می‌داد و آمادگی‌های لازم را درنظر می‌گرفت، حداقل این دستگاه‌ها را شارژ می‌کردند تا خیلی‌های شبیه به من، این‌طور آواره خیابان‌ها نشوند و وقتی دیرشان هم شده، برای 50 هزار وجه بی‌ارزش مملکت، دیرترشان هم نشود. که خب این انتظار و توقع بالایی بود.

 

جابجایی مرزهای فیک‌نویسی

روزنامه جام جم:خبر‌آنلاین به رکورد شکنی جدیدی در  فیک‌نویسی و ژورنالیسم زرد دست یافت. این رسانه با همراهی فیک نویسان مدعی اصولگرایی و آقازاده های مدعی ارتباط ، تلاش می کند مرزهای ژورنالیسم فیک را جا به جا کند.در  تازه ترین اقدام، این رسانه در گزارشی مبسوط و مفصل مدعی شده سریال طلاق(ساخته ابوالقاسم طالبی) و جشن سربرون(به کارگردانی مجتبی راعی) بعد از پخش با بی اعتنایی مخاطبان مواجه شده و به تعبیر خبرآنلاین حتی به اندازه معمای شاه هم مخاطب نداشته است.این در حالی است که این دو سریال هنوز در مرحله پس تولید هستند و از رسانه ملی  پخش نشده‌اند. این رفتار رسانه‌های اصلاح‌طلب مسبوق به سابقه است. حدود یک دهه پیش نیز روزنامه مردم‌سالاری به تحلیل سخنان شب گذشته رئیس‌جمهور وقت پرداخت و ادعا کرده بود احمدی‌نژاد حرف تازه‌ای برای مردم نداشت. این در حالی بود که آن نشست تلویزیونی کنسل شده بود. سایت خبرآنلاین توسط محمد مهاجری از عناصر رسانه‌ای نزدیک به حسن روحانی اداره می‌شود.

 

زمستان سخت بدون روتوش

روزنامه همشهری:انکار زمستان سخت اروپا و القای وقوع زمستان سخت برای ایران، چیزی جز یک سناریوی رسانه‌ای توسط برجامیون برای فشار به دولت سیزدهم جهت پذیرفتن شروط آمریکا در مذاکرات غیرمستقیم نیست. اینجا 10 اتفاق عجیب و گسترده در بحران گازی اروپا را که خود رسانه‌های خارجی به آن اعتراف کرده‌اند، مرور کرده‌ایم. این 10 اتفاق عجیب در زمستان سخت اروپا، تنها گوشه‌ای از بحران انرژی در کشورهای اروپایی است که در یک سال گذشته با آن درگیر بوده‌اند، اما در ایران صرفا برای چند روز ادارات دولتی تعطیل شده‌اند و قطع گاز نیز فقط در یک شهر تربت‌جام رخ داده است. همانطور که مشاهده می‌شود بحران گازی اروپا از جهت ابعاد بسیار گسترده‌تر از ایران است و اصلا اتفاقات ایران حتی یک نمونه کوچک از زمستان سخت اروپا نیز نیست. البته در روزهای گذشته برخی رسانه‌های داخلی سعی کرده‌اند تا با بزرگ‌‎نمایی اتفاقات موردی در ایران، اینگونه القا کنند که زمستان سخت برای ایران رخ داده است؛ نه اروپا؛ درحالی‌که بحران گازی اروپا به قدری جدی است که هزاران گزارش و مقاله در رسانه‌های خارجی نوشته شده است و موضوع، یک مسئله سطح کلان انرژی بین‌الملل درباره تغییر نظم انرژی دنیاست. مؤسسه s‌tatis‌ta در گزارشی میزان کاهش مصرف گاز در کشورهای اروپایی در آگوست تا نوامبر2022 نسبت به میانگین سال‌های 2017 تا 2021 را نشان می‌دهد. طبق تصویر، به‌طور میانگین کشورهای اروپایی بین 20تا 30 درصد از مصرف گاز خود را کاهش داده‌اند.

 

همه حیران ماجرای کنکور

روزنامه شرق: روز گذشته در حالی که هنوز دو ساعت از برگزاری اولین نوبت کنکور زمستانی کشور نگذشته بود، سؤالات این آزمون در چند کانال تلگرامی منتشر شد. این در حالی است که از روز قبل از کنکور پیامکی مبنی بر قطع‌شدن اینترنت موبایل به ساکنان مناطق نزدیک به حوزه‌های برگزاری کنکور، ارسال شد و اینترنت موبایل در این مناطق از حدود ساعت هشت تا ۱۱:۳۰ قطع بود اما گویا این قطعی موقت اینترنت همراه در سایر حوزه‌ها هم اثرگذار بوده، طوری که حتی دستگاه‌های ATM بعضی مناطق به درستی کار نمی‌کردند و برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم از قطعی اینترنت در بیمارستان‌ها و سرگردانی بیماران خبر دادند. حتی خبری از اختلال در سازمان میوه‌وتره‌بار به دلیل قطعی اینترنت منتشر شد. با تمام این سخت‌گیری‌ها و هشدارهای سازمان سنجش اما تصاویری از سؤالات فیزیک و شیمی کنکور تجربی که دیروز برگزار شد، در کانال‌های تلگرامی تقلب منتشر شد و ادمین یکی از این کانال‌ها با انتشار پیامی در کانالش نوشت که تقلب ربطی به اینترنت ندارد و آنها در هر صورت کار خودشان را که تقلب است، انجام می‌دهند.قطع‌شدن اینترنت موبایل در روز برگزاری کنکور اولین بار حدود دو هفته قبل در نقل‌قولی از وزیر علوم شنیده شد. وزیر علوم در‌این‌باره گفته بود که مردم قطع اینترنت در زمان برگزاری کنکور را می‌پذیرند؛ چراکه سرنوشت فرزندانمان در گرو کنکور است. این صحبت‌ها که با واکنش‌هایی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی هم روبه‌رو شد که تلویحا از سوی وزارت ارتباطات تکذیب شد. وزیر ارتباطات دراین‌باره گفت که سازمان سنجش به دنبال این بود که هم‌زمان با برگزاری کنکور، اینترنت به شکل سراسری قطع شود که ما مخالفت کردیم.‌همچنین پس از اظهارات معاون سازمان سنجش در مورد قطعی سراسری اینترنت در روزهای برگزاری کنکور، وزارت ارتباطات در اطلاعیه‌ای این خبر را تکذیب کرد و گفت که در این ‌ارتباط نه چیزی تصویب و نه ابلاغ شده است. سازمان سنجش هم اعلام کرد محدودشدن اینترنت منوط به تصمیم وزارت ارتباطات است. ‌تا اینجای کار کانال‌های تلگرامی تقلب از این اظهار نظر وزارت ارتباطات ابراز خوشحالی کردند و به مشتریانشان اطمینان دادند همان‌طور‌که گفته بودیم، اینترنت در روز کنکور قطع نمی‌شود.

 

بازگشت به عصركوپن

روزنامه اعتماد:نزديك به 11 ماه بعد از «تكليف قانوني بودجه 1401» براي ارايه كالابرگ الكترونيكي و اجرا نشدن اين تكليف قانوني توسط دولت به بهانه‌هاي مختلف نظير آماده نبودن زيرساخت و… حالا وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي مي‌گويد: 10 گروه كالايي مشمول طرح كالابرگ الكترونيكي شده است و از اين پس (شير، پنير، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، ماكاراني، قند و شكر) شامل اين طرح مي‌شوند. صولت مرتضوي اظهار داشت: عمليات اجرايي طرح كالابرگ الكترونيكي از روز چهارشنبه 28 دي ماه به صورت آزمايشي در استان هرمزگان آغاز شده است. وي با اشاره به اختياري بودن اين طرح بيان كرد: كالابرگ الكترونيكي با قيمت پايه شهريور 1400 درنظر گرفته شده است و مابه‌التفاوت آن به ‌صورت يارانه به مردم پرداخت مي‌شود، همچنين در صورت افزايش قيمت كالاها، تمهيدات جبراني پيش‌بيني شده است. اين طرح آزمايشي را ارزيابي مي‌كنيم و چنانچه مطلوب بود آن را به سرعت در كل كشور تعميم خواهيم داد. مردم و متقاضيان هم مي‌توانند از فرصتي كه تقريبا يك ماه زودتر از موعد مقرر واريز يارانه نقدي به حساب مردم است، استفاده كنند و به قدر نياز از اين 10 قلم كالا خريداري كنند. مردم چنان‌كه به خريد كالا تمايل نداشتند، مي‌توانند در پايان كار و در بيستم هر ماه يارانه نقدي را دريافت كنند.البته آقاي مرتضوي استفاده از كالابرگ را «اختياري» عنوان كرده اما در حكم قانوني كه مجلس در بودجه آورده بود؛ حرفي از «اختيار» نبود و دولت «ملزم» به ارايه كالابرگ كالاي اساسي به قيمت شهريور 1400 شده بود. موضوعي كه بارها مورد مخالفت رييس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته است. در چند هفته گذشته بارها شايعاتي مبني بر استعفاي مسعود ميركاظمي از سازمان برنامه و بودجه شنيده شده و شايد اين عقب‌نشيني دولت از موضع قبلي بر سر ارايه كالاي اساسي به قيمت شهريور ماه سال گذشته، اين شايعات را نيز قوت ببخشد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.