برگزاری آزمون “یوس” برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه

آزمون “یوس” (YOS) که آزمون ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور ترکیه محسوب می‌شود، روز یکشنبه ۲۱ اسفندماه سال جاری برای نخستین‌بار در ایران برگزار می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین،سازمان سنجش آموزش کشور روز شنبه اعلام کرد: آزمون ورودی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور ترکیه، ۲۱ اسفند ساعت ۱۱ به وقت ایران برگزار و نتیجه آن روز ۲۹ اسفند ماه جاری (۲۰ مارس ۲۰۲۳) منتشر می‌شود.

سازمان سنجش توضیح داد: داوطلبان برای ثبت‌نام در آزمون یوس تا هشتم اسفندماه فرصت دارند و پس از آن لازم است از نهم تا یازدهم اسفند برای فرآیند تایید ثبت‌نام اقدام کنند. بعد از تایید ثبت‌نام، داوطلبان می‌توانند از ۱۸ تا ۲۰ اسفند ماه برای دریافت کارت ورود به جلسه اقدام کنند.

نخستین آزمون یوس در ایران تحت نظارت “سازمان سنجش آموزش کشور” و “دانشگاه آرتوکلوی ماردین T.C. MARDIN ARTUKLU (به عنوان موسسه صاحب امتیاز آزمون)” و توسط موسسه فرهنگی و هنری امواج آرام (www.AmwajeAram.ir) برگزار می‌شود.

همه داوطلبان خارجی متقاضی تحصیل در ترکیه باید برای اخذ پذیرش از دانشگاه‌های این کشور در آزمون یوس شرکت کنند در این آزمون مهارت‌های یادگیری پایه و زبان ترکی برای دانشجویان بین‌المللی می‌خواهند در دانشگاه‌های ترکیه به زبان ترکی تحصیل کنند، سنجیده می‌شود. مدرک یوس ۲ سال اعتبار دارد.

شرط تسلط به زبان ترکی برای شرکت در آزمون یوس الزامی نیست؛ چرا که امکان تحصیل به زبان انگلیسی هم در ترکیه وجود دارد و داوطلبان می‌توانند با مطالعه منابع آزمون آیلتس و شرکت در این آزمون، از دانشگاه‌های انگلیسی زبان ترکیه پذیرش بگیرند اما برای تحصیل در سایر دانشگاه‌ها باید با زبان ترکی آشنایی کافی داشته باشند.

آزمون یوس YOS از دو بخش اصلی تشکیل شده است. بخش اول هوش و دانش ریاضی و هندسه را می‌سنجد و بخش دوم سوالاتی درباره زبان ترکی است. دفترچه سؤالات به دو زبان انگلیسی و ترکی در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد و هر داوطلب به آن زبانی به سوالات پاسخ می‌دهد که هنگام ثبت نام آزمون یوس مشخص کرده است.

نمره آزمون یوس از ۱۰۰ محاسبه شده و به ازای هر چهار سوال غلط، یک جواب درست حذف خواهد شد. بخش دوم آزمون که مربوط به پاسخ به سوالات زبان ترکی است فقط برای کسانی مهم است که قصد تحصیل به زبان ترکی در ترکیه را داشته باشند. اگر داوطلبان از طریق ارائه مدرک زبان تافل یا آیلتس از دانشگاه‌های ترکیه پذیرش بگیرند، دیگر لازم نیست به بخش سوالات زبان ترکی آزمون یوس پاسخ دهند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.