ویدیو/ اتحادیه اقتصادی اوراسیا چیست؟

نگاهی به شکل‌گیری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اهداف آن به بهانه امضای توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

به گفته سازمان توسعه تجارت ایران امضای اولیه موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شده و برای تصویب در دولت‌های عضو این اتحادیه ارجاع شده است که زمینه‌ساز پیشرفت‌های تجاری و صادراتی با کشورهای همسایه خواهد بود.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتحادیه‌ای در حوزه منطقه اوراسیا و قفقاز به رهبری روسیه است که از چندین کشور اقماری عضو شوروی سابق در ژانویه سال 2015 تشکیل شد. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه اعضای این اتحادیه را تشکیل داده که هدف آن ایجاد یک فضای اقتصادی مشترک با تعرفه گمرکی واحد است تا یک بدنه اقتصادی منجسم را ایجاد کنند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ به گفته سازمان توسعه تجارت ایران امضای اولیه موافقتنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا انجام شده و برای تصویب در دولت‌های عضو این اتحادیه ارجاع شده است که زمینه‌ساز پیشرفت‌های تجاری و صادراتی با کشورهای همسایه خواهد بود.

 اتحادیه اقتصادی اوراسیا چیست؟

اتحادیه اقتصادی اوراسیا اتحادیه‌ای در حوزه منطقه اوراسیا و قفقاز به رهبری روسیه است که از چندین کشور اقماری عضو شوروی سابق در ژانویه سال 2015 تشکیل شد. ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و روسیه اعضای این اتحادیه را تشکیل داده که هدف آن ایجاد یک فضای اقتصادی مشترک با تعرفه گمرکی واحد است تا یک بدنه اقتصادی منجسم را ایجاد کنند.
این یکپارچگی در بدنه اقتصادی شامل ایجاد بازاری مشترک و بدون مرز برای اعضا، از جمله برطرف کردن موانع غیرتعرفه‌ای و ایجاد بازار مشترک در صنعت، انرژی و کشاورزی و هماهنگ کردن برخی از سیاست‌های داخلی است. این اتحادیه با اهداف اقتصادی و غیرسیاسی تقریبا مشابه اتحادیه اروپا عمل کرده ولی با وجود فقط 5 عضو از نظر وسعت جغرافیایی از اتحادیه اروپا بزرگ‌تر است.

این اتحادیه چگونه شکل گرفت؟

اوایل ریاست‌جمهوری ولادیمیر پوتین بود که چندین انقلاب در کشورهای اطراف روسیه اتفاق افتاد و معترضان در گرجستان، اوکراین و قرقیزستان خواهان پایان دادن به فساد اقتصادی در کشورهایشان شدند که از نظر پوتین دلیل این اعتراضات دخالت غرب برای ایجاد عدم ثبات در منطقه اوراسیا بود. برای ایجاد ثبات در منطقه روسیه وارد عمل شد و با ایجاد اتحادیه اوراسیا به دنبال ایجاد قطبی جدید در منطقه بود.

پوتین چگونه دیگر کشورهای منطقه را با خود همراه کرد؟

در سال 2013 ارمنستان در حال امضای موافقتنامه‌ای با اتحادیه اروپا بود که جمهوری آذربایجان قرارداد خرید اسلحه به ارزش یک میلیارد دلار را با روسیه امضا کرد. این قرارداد خرید تسلیحات هم‌زمان با تنش‌های بین ارمنستان با جمهوری آذربایجان و همچنین شایعاتی مبنی بر افزایش شدید قیمت گاز روسیه باعث شد ارمنستان به دلایل امنیتی موافقت با اتحادیه اروپا را کنسل کرده و به اتحادیه اوراسیا بپیوندد.
بلاروس نیز به دلیل وابستگی به واردات نفت و گاز از روسیه پیوستن به این اتحادیه را موقعیت مناسبی برای دسترسی به بازارهای روسیه دید و البته پس از آن صادرات موز از بلاروس رشد چشمگیری یافت.
قرقیزستان نیز به دلیل برداشته شدن موانع و تسهیل حواله‌های مالی از روسیه به این کشور از پیوستن به این اتحادیه استقبال کرد زیرا کارگران مهاجر قزاقستانی می‌توانستند راحت‌تر برای خانواده‌های خود پول بفرستند.
قزاقزستان نیز که سودای تجارت آزاد و همکاری اقتصادی را در سر داشت پیوستن به این اتحادیه را فرصت مناسبی یافت برای همکاری با روسیه با زیربنای صرفا اقتصادی و همکاری در چهارچوب سازمانی پایبند به قانون.

اما به نظر می‌رسد که گسترش این اتحادیه یکی از مشکلات عمده است و تنها عضو جدید می‌تواند مولداوی باشد که متاسفانه فقیرترین اقتصاد را در بین کشورهای اروپایی دارد. شاید امضای توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و این اتحادیه راهی باشد برای رونق بخشیدن به اهداف اقتصادی این اتحادیه و زمینه‌ساز طلوع افق‌های جدید در عرصه تجارت با کشورهای همسایه.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.