۵۰درصد نیروهای دولتی کارهای تکراری دارند!

در یک نشست تخصصی مطرح شد

۵۰درصد خدمات دولت از جنس مجوزدهی و اعتبارسنجی است. این فرآیندها تکراری است و ۵۰درصد نیروهای دولت می‌توانند جاهای دیگر مشغول به کار شوند.

شهروند آنلاین: در پنجاه و نهمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه وزارت ارتباطات، با موضوع «حکمرانی در فضای مجازی از منظر دولت الکترونیکی» ، «رضا باقری اصل» دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و «محمد فرجود» مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران به بررسی چالش‌های دولت الکترونیک پرداختند.

در این جلسه  باقری‌اصل خاطرنشان کرد: «باید قوانین متناقض را از سر راه حکمرانی فضای مجازی برداریم. نمی‌شود قانونی بگذاریم که قانون دیگری را نقض کند.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات تصریح کرد: «۵۰درصد خدمات دولت از جنس مجوزدهی و اعتبارسنجی است. این فرآیندها تکراری است و ۵۰درصد نیروهای دولت می‌توانند جاهای دیگر مشغول به کار شوند.»

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران گفت: «همه می‌دانند ابزارهای جدید فناورانه می‌آیند و جایگزین قبلی می‌شوند اما چندنفر آموزش و مهارت‌های لازم را دارند تا قانون‌های فناوری را بنویسند؟ فناوری سریع می‌آید و پذیرش آن در جامعه سریع انجام می‌شود و طبق آن‌هم انتظارها افزایش می‌یابد.»

او تأکید کرد: «باید فضا را برای مشارکت مردم باز گذاشت، نباید انتظار داشت دولت آخرین تجارب در زمینه فضای مجازی را خودش به ‌تنهایی کسب کند.»

فرجود گفت: «در شهر تهران مدیریت ترافیک دیگر از عهده نیروی انسانی برنمی‌آید، بنابراین باید از ابزارهای جدید استفاده شود. اگرچه با روی کارآمدن آنها یکسری مشاغل حذف می‌شود اما راهکارهایی نیز وجود دارد که با توانمندسازی افراد می‌توانیم از آنها در بخش‌های دیگر استفاده کنیم.»

شفافیت رکن اصلی مشارکت

باقری‌اصل درباره راهکار مشارکت در فضای مجازی گفت: «رکن اصلی مشارکت‌پذیری شفافیت است. به‌عنوان مثال باید شفاف به مردم گفته شود که مالیاتی که می‌دهند، در کجا هزینه می‌شود. شفافیت قوای نظارتی را تقویت می‌کند و ۸۴میلیون نفر ناظر مسئولان می‌شوند.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات افزود: «شفافیت ما را نسبت به خطاها آگاه و مسیر را اصلاح می‌کند و گاهی به تصورات شخصی کارمندان دولت اثر می‌گذارند و آنها هم متوجه می‌شوند باید خود را اصلاح کنند.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره دستاوردهای سال‌های اخیر نیز، گفت: «6 رشته دانشگاهی در مقاطع مختلف راه‌اندازی شد؛ یکی از آنها علوم داده است. می‌خواستیم دولت را مجاب کنیم تا فارغ‌التحصیلان این رشته‌ها را استخدام کند اما دولت دست خود را بسته است.»

او تصریح کرد: «ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات یکی از اقدامات خوب است که ماهیانه ۱۰۰میلیون تراکنش با ۷۳۰ سرویس دارد.»

اختیار داده از دستگاه‌ها سلب شود

باقری‌اصل تأکید کرد: «اختیار داده باید از دستگاه‌ها سلب شود؛ زیرا داده برای نظام و مردم است. با استفاده از داده‌ها می‌توانیم در زمینه‌های مختلف پیش‌بینی انجام دهیم.»

فرجود در پایان گفت: «در زمینه هوشمندسازی، همه سازمان‌ها در یک نقطه نیستند برخی‌ جلوتر، برخی عقب‌تر حرکت کرده‌اند. باید قوانین در این زمینه نوشته شود و راه برای حرکت آنها باز شود و در این زمینه به کمک دولت و بخش خصوصی با یکدیگر نیازمند هستیم.»

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.