بگم‌بگم‌های پرتاوان/ تغییر درسیاست ارزی/ نخبه دزدی رسمی!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي برگزاری تجمعات گسترده اعتراضی در سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو و کابینه او ، تصویب سند پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی از سوی مرکز ملی فضای مجازی، تکمیل تکه‌های پازل سیاست جدید ارزی دولت ، مشاهده و شناسایی چند یوزپلنگ در ماه‌های اخیر ، برگزاری «شب خشم» در آتلانتا در واکنش به کشته شدن یکی از معترضان ، مخالفت با برگزاری نخستین آزمون رسمی ورود به دانشگاه‌ها ترکیه و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز دفاع از لایحه بودجه سال آینده توسط رئیس جمهور در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي برگزاری تجمعات گسترده اعتراضی در سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو و کابینه او ، تصویب سند پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی از سوی مرکز ملی فضای مجازی، تکمیل تکه‌های پازل سیاست جدید ارزی دولت ، مشاهده و شناسایی چند یوزپلنگ در ماه‌های اخیر ، برگزاری «شب خشم» در آتلانتا در واکنش به کشته شدن یکی از معترضان ، مخالفت با برگزاری نخستین آزمون رسمی ورود به دانشگاه‌ها ترکیه و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

رژیم‌جعلی در مسیر پایان

روزنامه جام جم:همزمان با برگزاری تجمعات گسترده اعتراضی در سرزمین‌های اشغالی علیه نتانیاهو و کابینه او، گمانه‌زنی‌های زیادی درباره سقوط کابینه او و برگزاری انتخابات مجدد مطرح است.  با وجود این‌که کمتر از یک ماه از آغاز به کار رسمی بنیامین نتانیاهو به‌عنوان نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی و تشکیل کابینه جدید می‌گذرد هر هفته در سرزمین‌های اشغالی راهپیمایی‌های گسترده‌ای در مخالفت با نتانیاهو برگزار می‌شود که به اذعان رسانه‌های صهیونیستی، آمار شرکت‌کنندگان در راهپیمایی معمولا بالای ۱۰۰هزار نفر است.دیروز شبکه ۱۳ رژیم غاصب صهیونیستی در گزارشی در همین زمینه اعلام کرد براساس برآوردهای اولیه شنبه گذشته حدود ۱۱۰ هزار نفر فقط در تل‌آویو در تظاهرات علیه بنیامین نتانیاهو شرکت کرده‌اند در حالی که تظاهرات دیگری نیز در قدس اشغالی، حیفا و بئر سبع برگزار شده است.شبکه ۱۳ رژیم اشغالگر قدس گزارش داد که از سوی دیگر به‌دلیل بروز اختلاف میان سازمان‌دهندگان تظاهرات در تل‌آویو، این تظاهرات اعتراضی در دو بخش این شهر برگزار شده که یکی در میدان هبیما و دیگری در خیابان کابلان بوده است.در برخی از تصاویری که از این راهپیمایی‌ها پخش شده شرکت‌کنندگان در راهپیمایی با نشان دادن خشم و نگرانی خود از اقدامات افراط‌گرایان می‌گویند: « می‌بینیم آنچه در طول سال‌ها ساخته‌ایم با دستان خودمان در حال ویران شدن است». برگزاری مداوم تجمع صدها هزار شهرک‌نشین صهیونیست در اعتراض به تندروی‌ها، اقدامات غیرقانونی کابینه افراطی راست‌گرایان اسرائیلی که به دنبال سرنگونی حزب لیکود و متحدانش هستند از سوی برخی مقامات صهیونیست به جنگ داخلی تعبیر شده است. این جنگ داخلی بیش از همیشه بی‌ثباتی رژیم جعلی صهیونیستی را به تصویر کشیده و درستی وعده رهبر انقلاب درباره نابودی قریب‌الوقوع این رژیم را نشان می‌دهد.

 

«قمار آنلاین» بازنده می‌شود

روزنامه همشهری: سند پیشگیری و مقابله با قمار در فضای مجازی از سوی مرکز ملی فضای مجازی، پس از سال‌ها مقابله دستگاه‌های مختلف با این پدیده تصویب و منتشر شد. این سند 4ماده‌ای اکنون می‌تواند اساس مقابله هماهنگ و برنامه‌ریزی شده‌ای برای دستگاه‌های متولی باشد. اگر پیش از این، دستگاه‌های مختلف به‌صورت مجزا و پراکنده با پدیده قمار آنلاین مبارزه یا برنامه‌های پیشگیرانه داشتند، حالا می‌توان امیدوار بود که این پدیده خانمان‌سوز و اعتیادآور کنترل شود. سند مرکز ملی فضای مجازی با تقسیم کار بین دستگاه‌های مختلف کاهش نرخ رشد جرایم فضای مجازی و ارتقای سالم‌سازی و کاهش محتوای آسیب رسان در آن را هدف‌گذاری کرده است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صداوسیما، وزارت آموزش و پرورش، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بانک مرکزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرکز اطلاعات مالی وزارت امور اقتصادی و دارایی، قوه قضاییه و فرماندهی انتظامی کشور دستگاه‌هایی هستند که به تفکیک برای هریک از آنها تکالیفی تعیین شده است.در میان دستگاه‌های متولی، برای بانک مرکزی بیشترین تکلیف مشخص شده است. درحالی‌که طی سال‌های گذشته بعضی از سایت‌های قمار آنلاین دارای درگاه پرداخت بودند و برخی دیگر، از درگاه‌های اجاره‌ای استفاده می‌کردند، این سند وظایف 10گانه‌ای را برای بانک مرکزی تعیین کرده است. یکی دیگر از روش‌های سایت‌های قمار کارت به کارت پنهانی است که به وسیله بات انجام می‌شود. طی این سال‌ها روزنامه همشهری، چندین گزارش درباره قمار آنلاین نوشت و از مسئولان پیگیر مقابله با آن شده. ناصر حکیمی، معاون وقت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: «همه سایت‌هایی که شرکت‌شان را به‌صورت قانونی و در یک زمینه خاص به ثبت رسانده و بعد در زمینه دیگری، ازجمله قمار فعالیت می‌کنند، غیرقانونی هستند و ما جلوی فعالیت‌شان را می‌گیریم.» همچنین امیر خجسته، نماینده مردم همدان در مجلس پیش از این عنوان کرده بود که «با وجود اینکه هر نوع فعالیت شبه‌قمار در کشور ما جرم است، اما این سایت‌ها به‌سادگی فعالیت می‌کنند. این مسئله نشان می‌دهد سیستم ناظر بر پولشویی نداریم.»

 

   4 وعده کوتاه مدت رئیسی ؛بهبود مسکن، وضعیت خودرو ، معیشت و سلامت

روزنامه خراسان:  رئیس جمهور با حضور در جمع وکلای ملت برای دفاع از لایحه بودجه سال آینده  با بیان این که وضعیت قیمت طلا و ارز کاهشی خواهد شد تاکید کرد :دولت در زمینه مسکن، معیشت، خودرو و سلامت برنامه کوتاه مدت دارد که حتما وضعیت در آینده نزدیک متفاوت خواهد شد. وی بهبود معیشت مردم، تعادل در پرداخت ها، کاهش تورم، صرفه جویی، حمایت از بازار سرمایه، افزایش درآمد مالیاتی ، توجه به بهداشت و درمان، توجه به رشد اقتصادی و اشتغال و فعال شدن صندوق های عدالت و پیشرفت در همه استان ها را از ویژگی های مدنظر در لایحه بودجه 1402 ذکر کرد و گفت:با توجه به منابع و ظرفیت های کشور و همکاری دولت و مجلس، در اجرای منویات رهبری و خواسته مردم، آینده را روشن می‌بینم. همه آمارها بیانگر رشد تولید و سرمایه گذاری و اشتغال است. ما این رشد را ارتقا خواهیم بخشید و دشمن را شکست خواهیم داد.به گزارش ایسنا،ایرنا و ایلنا، رئیس جمهور در نشست علنی دیروز مجلس شورای اسلامی با بیان این که تمام تلاش دولت این بوده که امسال را با رشد اقتصادی دنبال کند، افزود: ما قبل از آغاز این دولت، 4 دهم درصد رشد داشتیم، اما الان شاهد قریب به 4 درصد رشد اقتصادی هستیم. رشد سرمایه گذاری، کاهشی شدن تورم و رشد تولید را داریم و این ها نشانه‌های خوبی است. 5 درصد رشد تولید داشتیم. رشد تولید و اشتغال را هم داشته‌ایم. با وجود همه تحریم ها شاهد افزایش صادرات نفت خام و میعانات گازی هستیم و به منابع ارزی خود دسترسی داشته‌ایم. سعی کردیم استقراض نشود.در حوزه صنعت، ارزش افزوده در شش ماه اول سال 5 درصد است که از سال۹۶ بی سابقه است. ارزش افزوده معدن الان مثبت شده است. تولید لوازم خانگی، خودرو و پتروشیمی رشد داشته است. رتبه هفتم تولید فولاد را به دست آورده‌ایم. در زمینه تولید گام های خوبی برداشته می‌شود. ۱۷ درصد ارزش تجارت کشور و ۱۹ درصد ارزش صادرات کالاهای غیر نفتی رشد داشته است.

 

بگم‌بگم‌های پرتاوان

روزنامه شرق:شوخی و جدی می‌گوید اگر بخواهم بگم‌بگم‌ها را بگویم باید هر‌روز به دادگاه بروم یک بار گفتیم دادگاهش را هم رفتیم.این گلایه مهدی اسلام‌پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران است. وقتی رئیس شورای شهر تهران از میزان استاندارد گازوئیل از او می‌پرسد. براساس استاندارد تکلیفی کنونی تولید گازوئیل در کشور، یورو 4 با گوگرد حداکثر 50ppm باید باشد اما رئیس استاندارد با تردید می‌گوید تقریبا امکان ندارد چنین استانداردی رعایت شود. مهدی چمران هم معتقد است کامیون‌هایی که وارد تهران می‌شوند از گازوئیل‌ها با گوگرد 500 تا 2000 ppm استفاده می‌کنند که یکی از دلایل مهم آلودگی هوای پایتخت است.اسلام‌پناه به حضور رسانه‌ها در جلسه اشاره می‌کند و می‌خواهد اطلاعات را طبقه‌بندی‌شده در اختیار اعضای شورای شهر قرار دهد، زیرا ممکن است برای تک‌تک مسائلی که مطرح می‌کند به دادگاه برود و از نبود آزادی بیان در حوزه بیان مسائل استاندارد گلایه می‌کند که نظرات فنی و علمی است.رئیس شورای شهر تهران که درباره مسائل شهر و شورا معتقد است بسیاری از مسائل باید در جلسات دربسته و درونی حل شود، خطاب به رئیس سازمان استاندارد می‌گوید بیان این مشکلات به تاوانی که می‌دهد می‌ارزد‌ اما پاسخ می‌شوند که اگر هر‌روز در کوچه پس‌کوچه‌های اداره بازپرسی کارکنان دولت رفت‌و‌آمد کنید عطای آن را به لقایش می‌بخشید.احمد صادقی، رئیس کمیته شفایت می‌گوید این تلخ‌ترین جمله‌ای است که از یک مقام مسئول می‌توان شنید.اسلام‌پناه می‌گوید: اداره استاندارد وکالتی از جانب مردم و دولت دارد تا در همه حوزه‌ها درخصوص کیفیت، امنیت‌بخشی و عملکرد گزارش‌دهی کند، قانون خط قرمز ماست و در این حوزه تساهل و تسامح هم نداریم، چکش را خورده‌ایم اما کم نگذاشته‌ایم. اگر سخت‌گیری‌های سازمان استاندارد نبود، وضعیت آلودگی هوا از این هم بدتر بود و به کیفیت گازوئیل وارداتی اشاره می‌کند.

 

تغییر درسیاست ارزی

روزنامه ایران: از روز هشتم دی ماه که محمدرضا فرزین سکان بانک مرکزی را در دست گرفته است، بتدریج تکه‌های پازل سیاست جدید ارزی دولت تکمیل شده است. در نخستین روز حضور وی در ساختمان میرداماد، تثبیت دلار نیمایی روی نرخ 28 هزار و 500 تومان به عنوان نخستین سیاست وی اعلام شد. در مرحله بعدی فرزین برای تنوع بخشیدن به کانال‌های نقل و انتقالات ارزی راهی یک تور ارزی درحاشیه خلیج فارس و کشورهای عربی شد؛ توری که از قطر آغاز و در ادامه به امارات و عراق رسید و حاصل آن تاکنون آزادسازی بخشی از دارایی‌های ارزی ایران در عراق بوده که بخش نخست آن به میزان 300 میلیون یورو روز یکم بهمن ماه در سامانه نیما به فروش رسید. این در حالی است که همزمان با تلاش برای افزایش ورود ارز به کشور، این بانک درسیاست جدید خود که دیروز رونمایی شد، سمت عرضه را هدف گرفت و سقف فروش ارز در صرافی‌ها برای هر متقاضی را از 2 هزار به 5 هزار یورو افزایش داد؛ سیاستی که قرار است از پس فردا در کشور عملیاتی شود. بنابراین پس از سال ها دوباره صرافی ها دربازار ارز محور اصلی عرضه خرد شدند. در بازار طلا و سکه نیز، عرضه ربع سکه از طریق بورس کالا با نرخی به مراتب پایین‌تر از بازار برای تخلیه حباب بزرگ این بازار در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون در چندین نوبت عرضه شده و همچنان ادامه دارد. اما اقدام دیگری که تا چند روز دیگر عملیاتی می‌شود، راه‌اندازی بازار مبادلات ارز و طلاست که به جای بازار متشکل ارزی و با هدف تأمین هر نوع نیاز ارزی در کشور است تا از این طریق نیاز مردم به بازار غیر رسمی ارز به حداقل ممکن برسد. بدین ترتیب در روز سه‌شنبه چهارم بهمن ماه شاهد دو تغییر بزرگ در سیاست عرضه ارز و طلا از سوی بانک مرکزی هستیم، در این روز سقف فروش ارز صرافی به افراد با 3 هزار یورو افزایش از 2 به 5 هزار یورو می‌رسد و 450 هزار قطعه ربع سکه هم با شرایط جدید و در قالب گواهی سپرده ناپیوسته در بورس کالا عرضه می‌شود. بررسی سیاست‌های اعلام شده بانک مرکزی برای مهار نوسان و تخلیه حباب‌های روانی شکل گرفته در بازار ارز و طلا نشان می‌دهد که این بانک از چهار جبهه به حباب شکل گرفته در این بازارها حمله کرده است که البته یکی از این جبهه‌ها یعنی راه‌اندازی بازار مبادلات ارز و طلا تا چند روز آینده باز خواهد شد.

 

صف آرایی مخالفان و موافقان لایحه بودجه

روزنامه تجارت: در حالی که چندین روز از اعلام وصول لایحه بودجه 1402 در مجلس می‌گذرد حالا نوبت به بررسی و زیر ذربین قرار دادن کلیات بودجه رسیده است. به گزارش «تجارت»، روز گذشته صحن علنی مجلس به محلی برای بیان استدلال‌های موافقان و مخالفان بودجه تبدیل شده بود و دو طیف موافق و مخالف هر کدام دلایل خود را در رد یا تایید کلیات بودجه مطرح کردند. عدم شفافیت و وجود ترازی در بودجه مهمترین استدلال‌های مخالفان کلیات بودجه بود. پیش از این هم کارشناسان اقتصادی هشدارهایی را نسبت به انبساطی بودن بودجه 1402 مطرح کرده‌ عنوان کرده بودند که افزایش بودجه بخش‌های وابسته به دولت از جمله شرکت‌های دولتی منجر به کوچک سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور می‌شود.حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس اظهار کرد: در حوزه شفافیت قوانین فراوانی داشته ایم، اما در لایحه بودجه ۱۴۰۲ که به مجلس ارائه شده بسیاری از موارد به صورت شفاف ارائه نشده است. در لایحه بودجه ای که الان به مجلس ارائه شده است، بحث اصلاح ساختار است. حضرت آقا به صراحت فرمودند ترکیب غلط بودجه هنوز اصلاح نشده است؛ حال سوال این است در لایحه ای که به مجلس ارائه شده چند درصد اصلاح بودجه داریم. بحث این نیست که گام هایی برداشته شده، اصل مطلب این است که ما در حوزه اصلاح ساختار قدم هایمان به اندازه ای که باید بلند نبوده است. وی در ادامه گفت:‌ امسال حضور ۳۰۰ هزار میلیارد کسری داشتیم که با مجوزهایی که از صندوق توسعه داده شد و اصلاحیه هایی که مجلس انجام داد آن را پوشش دادیم، اما واقعیت این است که در لایحه بودجه ۱۴۰۲ حدود ۴۰۰ هزار میلیارد بیش برآوردی داریم. حال اگر مجوزهایی که امسال داده شد سال آینده داده نشود و اصلاحیه ها را نداشته باشیم، این ۴۰۰ هزار میلیارد کسری بودجه همان ام الخبائث مشکلات اقتصادی است که برای آن چاره اندیشی نشده است. این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص موضوع شفافیت عنوان کرد: در حوزه شفافیت قوانین فراوانی داشتیم اما در لایحه ای که به مجلس ارائه شده بسیاری از موارد به صورت شفاف ارائه نشده است.

 

یوزیابی و درناپروری ایرانی

روزنامه جوان:  این روز‌ها خبر‌های خوبی از پارک ملی توران به گوش می‌رسد. با مشاهده و شناسایی چند یوزپلنگ در ماه‌های اخیر امید‌ها به حفظ این‌گونه در معرض انقراض بیشتر شده‌است. روز گذشته هم سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست از شناسایی دو قلاده یوز در محدوده پارک ملی توران خبر داد. یوز‌هایی که به گفته غلامرضا ابدالی، سرپرست دفتر حفاظت و مدیریت حیات‌وحش سازمان محیط‌زیست جنسیت و سنشان نامشخص است، اما افزایش تظاهر یوز‌ها در این محدوده به تنهایی خبری مسرت‌بخش محسوب می‌شود؛ یوز‌هایی که در خطر انقراضند و ایران و پارک ملی توران آخرین زیستگاه یوز آسیایی است که حالا دیگر یوز ایرانی به حساب می‌آید، چراکه نسل این گربه‌سان زیبا و پر ابهت در سایر زیستگاه‌هایش منقرض شده‌است.  هر چند ایران کشوری پهناور با تنوع زیستی غنی است، ولی در دهه‌های اخیر تعدادی از گونه‌های زیستی آن دچار انقراض شده‌اند. شیر ایرانی و ببر خزر از جمله گونه‌های زیستی کشورمان بودند که دچار انقراض شدند و پس از آن یوزپلنگ آسیایی با انقراض رو به رو شده‌است. یوزپلنگ آسیایی، که به عنوان یوزپلنگ ایرانی نیز شناخته می‌شود، زمانی از شبه قاره هند تا افغانستان، ترکمنستان و ایران تا شبه‌جزیره عربستان و سوریه پراکنده بوده‌است. آخرین گزارش مستند از یوزپلنگ در هندوستان به سال ۱۹۴۷ برمی گردد. از آن زمان به بعد یوزپلنگ به سرعت از سرتاسر قلمروی خود ناپدید شد. امروز این گونه در تمام گستره آسیایی خود به جز یک جمعیت کوچک و به شدت در خطر انقراض (بین ۵۰ تا ۱۰۰ فرد) در ایران، از بین رفته‌است.   نشانه‌های موفقیت برنامه حفاظت از یوز ایرانی  مشاهدات یوزپلنگ در زیستگاه‌های شرقی و مرکزی ایران در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ شمسی، نظر متخصصان و کارشناسان را به خود جلب کرد و سرانجام با حمایت سازمان حفاظت محیط‌زیست و برنامه عمران ملل متحد (UNDP)، حفاظت از این گربه‌سان که به استناد فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت طبیعت (IUCN) به عنوان گونه‌ای به شدت در معرض خطر معرفی شده از سال ۱۳۸۰ تحت عنوان پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی (CACP) آغاز شد. هدف این پروژه، حفاظت از یک جمعیت پایدار از یوزپلنگ آسیایی در ایران است. حالا گزارش‌ها از مشاهدات یوز‌های ایران در منطقه حفاظت شده توران از موفقیت این پروژه محیط‌زیستی حکایت دارد؛ پروژه‌ای که بخشی از آن با تکثیر یوز‌ها در اسارت رخ داد و سرانجام این تکثیر، مادرشدن ایران و تولد سه توله بود که از میان آن‌ها فقط پیروز زنده ماند.

 

سکه فروشی و ارزپاشی، راهکار کنترل بازار نیست

روزنامه کيهان:در پی افزایش نرخ ارز در بازار و البته اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار و ساماندهی نوسانات آن شاهد ثبات نسبی در هفته‌های اخیر بودیم؛ اما اخیراً دوباره روند افزایشی قیمت ارز در بازار شروع شد؛ تا جایی که رئیس‌جمهور دیروز در دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۲ تأکید کرد که «حتماً بدانید وضعیت ارز و طلا و بسیاری گرانی‌ها کاهشی خواهد شد. به‌رغم همه القای یاس و ناامیدی که از سوی دشمنان صورت می‌گیرد یا برخی تردیدها که می‌خواهند به جامعه تزریق کنند باتوجه ‌به منابع و ظرفیت کشور و منابع انسانی کارآمد و همکاری که بین دولت و مجلس وجود دارد، در اجرای منویات رهبر انقلاب و آنچه خواست مردم است آینده را بسیار روشن می‌بینیم.» در همین زمینه بانک مرکزی هم طی هفته‌های اخیر سلسله اقداماتی را برای مدیریت بازار در دستور کار قرار داده که برخی از آنها مثبت ارزیابی می‌شود اما به نظر می‌رسد برخی دیگر تکرار راه‌های طی شده و به مقصد نرسیده قبلی است.روز گذشته بانک مرکزی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از روز سه‌شنبه هفته جاری (چهارم بهمن‌ماه)، صرافی‌ها می‌توانند نسبت به خرید ارز به صورت اسکناس از اشخاص حقیقی و حقوقی تحت سرفصل «تأمین نیازهای ضروری» اقدام کنند.براین‌اساس، صرافی‌ها همچنین مجازند نسبت به فروش منابع تأمین شده از این محل به اشخاص حقیقی ایرانی (بالای ۱۸ سال) و حقوقی مقیم به صورت یک‌بار در سال برای هر مشتری و پس از احراز هویت وی تا سقف ۵۰۰۰ یورو یا معادل آن به سایر ارزها در سرفصل «تأمین نیازهای ضروری» اقدام کنند. دستورالعمل جدید و جزئیات نحوه خریدوفروش ارز توسط صرافی‌ها به‌زودی اعلام خواهد شد و فعلاً مشخص نیست، اما درباره کارآمد بودن این تصمیمات اختلاف‌نظر وجود دارد.برخی معتقدند به‌زودی شاهد جمع شدن معاملات خرد بازار ارز و انجام آن در صرافی‌های رسمی و تحت نظارت بانک مرکزی خواهیم بود و در آینده نزدیک با قطع این واسطه‌گری و دلالی‌های غیرضرور نرخ‌ انواع ارز در بازار نیز روند نزولی پیدا خواهد کرد.از طرفی، عرضه ذخایر ارزی بانک مرکزی آن هم در شرایط فعلی ارزی چندان منطقی به نظر نمی‌رسد؛ کما اینکه درباره ارائه 2000 یورو به متقاضیان که پیش از این ذیل سرفصل «سایر» عرضه می‌شد هم چندان قابل توجیه نبود و نتوانست عطش بازار را فرو بکاهد و بسیاری از کارشناسان اقتصادی هشدار می‌دادند که فروش این‌گونه منابع ارزی فقط به سود دلالان و سوداگران است و به هیچ وجه منجر به آرامش بازار نخواهد شد.

 

شب خشم در آمریکا

روزنامه وطن امروز: به دنبال کشته شدن یک آمریکایی معترض به پلیس، صدها نفر با ماموران در خیابان‌های شهر آتلانتا درگیر و حداقل ۶ نفر آنها دستگیر شدند. در شرایطی که اظهارنظرها درباره کشته شدن یک معترض در شهر آتلانتا در ایالت جورجیا همچنان ادامه دارد، آشوب‌ها و هرج و مرج در این شهر خبرساز شده است. منابع رسانه‌ای از قبیل «راشاتودی» خبر دادند بعد از صدور فراخوان‌ها برای برگزاری «شب خشم» در آتلانتا در واکنش به کشته شدن یکی از معترضان به ایجاد مرکز آموزشی پلیس، صدها نفر در حومه این شهر شامگاه شنبه (به وقت محلی) به خیابان‌ها آمدند. هفته گذشته یک معترض به ایجاد مرکز آموزشی پلیس آتلانتا طی درگیری‌ با ماموران پلیس کشته شد. پلیس ادعا دارد این فرد حامل سلاح بود و طی تبادل تیراندازی کشته شد. به نوشته خبرنگار محلی شبکه «فاکس» در آتلانتا، تعدادی از معترضان به کشته شدن این فرد به خیابان‌ها آمدند که بخش اعظم اقدام آنها، «تظاهرات مسالمت آمیز» بود اما با حضور تعدادی از افراد نقاب‌پوش این تجمع به خشونت کشیده شد. به گفته منابع محلی خبری، این افراد نقاب‌پوش شروع به پرتاب سنگ به‌سوی مقر مرکزی اداره پلیس آتلانتا کردند و تجمع اعتراضی را به خشونت کشیدند. تصاویر و عکس‌هایی در شبکه‌های مختلف منتشر شده که نشان می‌دهد خودروی پلیس آتلانتا سوزانده شده، آشوبگران با چکش شیشه‌های ساختمان پلیس را شکستند و شعارهایی علیه پلیس روی دیوارهای آن نوشتند. شهردار آتلانتا بعد از مداخله نیروهای پلیس برای مقابله با معترضان و سرکوب آنها، در توئیتی در این باره نوشت: «آتلانتا امن است و افسران پلیس ما اختلالات ایجاد شده در حومه شهر را رفع کرده‌اند». «آندری دیکنز» افزود: «پلیس آتلانتا تاکنون ۶ نفر را بازداشت کرده که برخی از آنها حامل مواد منفجره بودند. هدف این افراد، خشونت بود و از پوشش تظاهرات مسالمت‌آمیز برای مخفی کردن نیات‌شان استفاده کردند». خشونت‌ها و شب ناآرام آتلانتا بعد از آن رخ داد که جوان ۲۶ ساله‌ای به نام «مانوئل استبان پائز تران» چهارشنبه هفته گذشته کشته شد؛ فردی که از معترضان به ایجاد یک مرکز جدید پلیس در این شهر بود، البته خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس نام او را «تورتوگوئیتا» اعلام کرده است. به گفته پلیس آتلانتا، این جوان حامل سلاح بود و طی درگیری با پلیس کشته شد. «مایکل رجیستر» مدیر دفتر تحقیقات ایالت جورجیا گفته بود: «یک فرد بدون هشدار قبلی به مامور گشت ایالتی جورجیا شلیک کرد و در تبادل تیراندازی کشته شد».

 

از آن حقارت تا این جسارت!

روزنامه جوان:آنچه از صفحه یک دیروز روزنامه سازندگی عیان شد، نژادپرستی و تحقیر کشور‌های کوچک یا غیر غربی جهان بود. چرا سازندگی از توهین به یک کشور دیگر، حتی با چاشنی نژادپرستی هم ابایی ندارد؟ چون پای تخریب دولت رئیسی در میان است و هدف برایشان توجیه‌گر وسیله است.روزنامه سازندگی روز گذشته بالای تصویری بزرگ از جمیله علم‌الهدی، همسر رئیس‌جمهور و استاد دانشگاه شهید بهشتی تیتر زده بود: «دور افتخار با بورکینافاسو» و در زیرتیتر این مطلب می‌خوانیم: «کنگره بین‌المللی بانوان تأثیرگذار چرا باید در بد‌ترین شرایط اقتصادی و اجتماعی کشور برگزار شود؟ این کنگره که به ابتکار جمیله‌سادات علم‌الهدی همسر رئیس‌جمهور و با حضور همسران مقامات بورکینافاسو، صربستان، ارمنستان و قرقیزستان برگزار شد، چه دستاوردی داشت؟»سازندگی در گزارش خود با قلمی مبتدی از مشکلات اقتصادی نوشته، از سر‌هایی که گرسنه بر زمین گذاشته می‌شود و بعد گفته که در چنین شرایطی نباید هزینه‌ای برای این اجلاس می‌شد. مشکل سازندگی، اما وضع اقتصادی مردم نیست و مشکل اصلی‌اش را باید در عبارات بعدی که ناخودآگاه مشکل اصلی سازندگی را عیان می‌کند، یافت. آنجا که می‌گوید این کنگره برای این برگزار شده که «تأکیدی بر این باشد که وضعیت زنان در ایران نیز آنچنان که می‌گویند و تبلیغ می‌کنند بد نیست. شاید حتی برگزاری این کنگره تلاشی بود تا نشان داده شود که اعتراضات اخیر درست و دقیق نیست.»مشکل سازندگی و سایر همفکران اصلاح‌طلب‌شان همین است که مبادا آنچه از وضعیت ایران سیاه‌نمایی کرده‌اند و با کمک رسانه‌های فارسی زبان غربی، علیه ایران فضاسازی کرده‌اند، با چنین تجمعاتی تضعیف شود! همین است که حتی ابایی از تحقیر نژادپرستانه کشور‌های دیگر ندارند.

 

اينستاگرام چگونه سیاسی شد

روزنامه اعتماد:ابوالفضل حاجي‌زادگان، پژوهشگر اجتماعي در گفت‌وگوي ويديويي با مجموعه رسانه‌اي اعتماد چهار پژوهش صورت‌گرفته در اينستاگرام، متعلق به سال‌هاي 1398 تا 1401 را تشريح مي‌كند.«نقش فضاي مجازي در اعتراضات و ناآرامي‌ها» محور اصلي گفت‌وگوي مجموعه رسانه‌اي اعتماد با ابوالفضل حاجي‌زادگان، پژوهشگر اجتماعي است. حاجي‌زادگان اخيرا در گزارشي به مطالعه اجتماعي روي فعل و انفعالات سلايق و رفتارهاي كاربران ايران در اينستاگرام پرداخته است. بازه زماني تهيه اين گزارش‌ها از سال 1398 آغاز و اعتراضات اخير را نيز تحت پوشش قرار داده است. رفتار سلبريتي‌ها،  رفتار كاربران در قبال سلبريتي‌ها، تغيير سليقه كاربران در قبال صفحات با موضوعات مختلف و … مواردي است كه در اين بررسي‌ها مورد توجه قرار گرفته و با يكديگر در سال‌هاي مختلف طي 4 سال، مقايسه است.آنچه مي‌خوانيد گزيده صحبت‌هاي ابوالفضل حاجي‌زادگان در گفت‌وگوي ويديويي با «اعتماد» درباره موارد فوق است. متن كامل اين گفت‌وگو را فردا در اعتمادآنلاين بخوانيد.   در بازه زماني سال‌هاي 1398 تا امروز، هرچه جلوتر رفتيم سهمِ و به نوعي تاثيرگذاري يا به نوعي نفوذِ صفحه‌هاي آموزشي و كسب‌وكارهاي اينستاگرامي افزايش پيدا كرده است. حتي در سال گذشته يعني در فاصله 1400 تا 1401 هم كه مي‌دانيم انواع محدوديت‌ها روي اينستاگرام و درواقع اينستاگرام ايراني تشديد شده، كماكان اين ادامه پيدا كرده است، يعني كماكان هم كاربرها و هم صفحات پرمخاطب مسير رو به رشدي كه در اين حوزه بوده را ادامه دادند كه اين نكته مهمي است كه چرا به‌رغم تمام محدوديت‌ها كماكان آن روند ادامه پيدا كرده است.  چيزي كه در يكسال گذشته تازگي دارد و قبلا نبوده كاهش سهم صفحه‌هاي طنز و سرگرمي است، يعني صفحات طنز و سرگرمي طي 3 سال گذشته يعني از سال 98، 99 تا 1400 تقريبا سهم يكساني داشتند و بيشترين سهم را هم داشتند، اما طي يكسال گذشته سهم‌شان تقريبا به‌طور معناداري كاهش پيدا كرده است.

 

نخبه دزدی رسمی!

روزنامه آرمان امروز:مخالفت با برگزاری نخستین آزمون رسمی ورود به دانشگاه‌ها ترکیه، یوس (YÖS)، پای پول در میان است! آرمان امروز – حميد رضا خالدي : از سال گذشته، آزمون يوس ترکيه با عنوان (Yabancı Öğrenci Sınavı)در ايران رواج پيدا کرده و بسياري از کارشناسان و برخي از مسئوان از ترويج اين نوع آزمون ها ابراز نگراني مي کنند. در اين آزمون فارغ التحصيلان مقطع ديپلم متوسطه تبعه هاي خارجي، براي ورود به دانشگاههاي ترکيه در آن شرکت کرده و بر اساس نمره و امتياز کسب شده در اين آزمون yös مجاز به انتخاب رشته و پذيرش از دانشگاههاي دولتي ترکيه مي‌شوند. اغلب داوطلبان جهت آمادگي و قبولي در آزمون يوس با نمره بالاي 90 ، بايد در کلاس هاي يوس به‌صورت دوره هاي حضوري يا آنلاين شرکت کنند. اين آزمون از آنجا براي کشور ما نگران کننده است که سيل عظيمي از دانش آموزان، دانشجويان و نخبه‌گان يا از کشور مهاجرت مي‌کنند يا براي ادامه تحصيل به کشورهاي ديگر مي‌روند و ايران در حال از دست دادن سرمايه‌هاي انساني خود است. موضوعي که کارشناسان از آن به‌عنوان کاهش سرمايه‌هاي اجتماعي و انساني ياد مي‌کنند. در اين ميان، حالا شاهد دست‌چين کردن دانش آموزان با استعداد ايراني براي تحصيل در کشور ترکيه هستيم، در شرايطي که ضمانت اجرايي براي بازگشت آنها پس از اخذ مدرک وجود ندارد.  در چنين شرايطي سازمان سنجش اعلام کرده که اين آزمون در 21 اسفند سال‌جاري به صورت رسمي برگزار خواهد شد. خبري که بعد از تقلب در کنکور که هنوز  سازمان سنجش از زير‌بار فشار آن بيرون نيامده به چالشي جديد براي اين سازمان بدل شده است.  به گزارش روابط عمومي اين سازمان، اولين آزمون رسمي يوس (YÖS) در کشور تحت نظارت «سازمان سنجش آموزش کشور» و دانشگاه T.C. MARDIN ARTUKLU (به عنوان موسسه صاحب امتياز آزمون) و يک موسسه فرهنگي و هنري خصوصي برگزار خواهد شد. براساس گزارش هاي منتشر شده، آزمون YÖS از دو بخش اصلي تشکيل شده است. بخش اول هوش و دانش رياضي و هندسه را مي‌سنجد و بخش دوم سوالاتي درباره زبان ترکي است. دفترچه سؤالات به دو زبان انگليسي و ترکي در اختيار داوطلبان قرار مي‌گيرد و هر داوطلب به آن زباني به سوالات پاسخ مي دهد که هنگام ثبت نام آزمون يوس مشخص کرده است.

 

 

به اینترنت بخشش می‌خورد؟

روزنامه آرمان ملی: آسیب‌های قطعی اینترنت دیگر محدود به حوزه اقتصادی و فعالان در این گروه محدود نمی‌شود، بلکه با توجه به ضرورت آموزش مجازی در مدارس و تعطیلی مستمر مدارس، نظام بیمه و درمان را نیز هدف قرار داده هر چند بر اساس مطالعات معاونت پژوهشی سازمان امور مالیاتی میزان این خسارات حدود سه هزار میلیارد تومان در روز برآورد شده است. آرمان ملي- صديقه بهزادپور: کندي اينترنت، فيلترينگ‌ها ديگر فقط بخش خصوصي را آزار نمي‌دهد و بر اساس اخبار واصله سازمان‌هاي و نهادهاي دولتي درخواست رفع فيلترينگ‌ها و کندي اينترنت جهت ارائه خدمات شده‌اند که در صورت تحقق پارادوکس جديدي به دليل فيلتر بودن اينترنت ديگر اقشار جامعه جهت دسترسي به خدمات مذکور ايجاد مي‌شود اين درحالي است که کارشناسان معتقدند ميزان آسيب قطعي و يا کندي اينترنت فقط از نظر مسائل اقتصادي و مالي قابل بررسي نيست، بلکه ارائه خدمات در حوزه‌هايي مانند آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، تعاملات شرکت‌ها و بنگاه‌هاي صنعتي خصوصي و دولتي ايجاد مي‌کند که در نهايت متوجه خود دولت خواهد بود.کيوان نقره کار، کارشناس فناوري اطلاعات در اين خصوص به «آرمان ملي» گفت: قطعي و کندي اينترنت به دلايل مختلف باعث ايجاد آسيب‌هاي فراوان به بخش خصوصي و دولتي مي‌شود و بر اساس آمار‌هاي نت بلاکس هر يک ساعت قطعي اينترنت حدود يک و نيم ميليون دلار معادل 45 ميليارد تومان زيان اقتصادي به کشور وارد مي‌کند که معادل حدود 1080 ميليارد تومان در روز برآورد مي‌شود که با توجه به گستردگي قطعي اينترنت در بخش خصوصي به بخش دولتي نيز رسيده است و بر اساس شواهد سازمان‌ها و نهادهاي دولتي خواستار رفع فيلتر اينترنت به منظور ارائه خدمات شده‌اند و اين در حالي است که چنانچه اين امر محقق شود کاربران و مخاطبان خدمات سازمان‌هاي دولتي با وجود فيلترينگ امکان استفاده از خدمات ارائه شده را نخواهند داشت. او افزود: آسيب‌هاي قطعي اينترنت ديگر محدود به حوزه بخش اقتصادي و فعالان در اين گروه محدود نمي‌شود بلکه با توجه به ضرورت آموزش مجازي در مدارس و تعطيلي مستمر مدارس، نظام بيمه و درمان را نيز هدف قرار داده، هرچند بر اساس مطالعات معاونت پژوهشي سازمان امور مالياتي ميزان اين خسارات حدود سه هزار ميليارد تومان در روز برآورد شده است. نقره‌کار بيان کرد: سياست محدود کردن اينترنت تنها به نابودي زيرساخت‌هاي فناوري اطلاعات در کشور منتهي مي‌شود که بخش خصوصي و دولتي از آن متضرر مي‌شوند. همان‌طور که در قطعي اينترنت به منظور جلوگيري از تقلب نيز نتوانست مفيد واقع شود.

 

مجمع جهانی اقتصاد و روابط بین‌المللی

روزنامه اطلاعات:مجمع جهانی اقتصادی (World economic Forum) موسوم به داوس از ۱۶ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳ (۲۵ تا ۳۰ر۱۰ر۱۴۰۱) با شرکت تعداد قابل توجهی از دست‌اندرکاران امور اقتصادی و سیاسی از سرتاسر جهان در سوییس برگزار شد. این اجلاس، پنجاهمین سال تأسیس خود را پشت سرگذاشته و تبدیل به نهادی مهم و موثر در روابط بین‌المللی به صورت عام و اقتصاد سیاسی بین‌المللی به طرز خاص شده است. در مورد داوس و عملکرد آن در نیم قرن گذشته بحث‌ها و دیدگاه‌های گوناگون و بعضاً متضادی مطرح شده است و می‌شود. گروهی آن را نبض گاه اقتصاد و سیاست بین‌المللی می‌دانند و برخی با دید منفی، آن را کانون زد و بند و توطئه‌های بین‌المللی قلمداد می‌کنند در میانه آرای مختلف، پرسش‌ عمده‌ای وجود دارد و آن این که چگونه می‌توان داوس را تجزیه و تحلیلی در سطح کلان کرد؟ برای بررسی باید به ماهیت نهاد خاص بودن داوس، «کارکردها» و «جایگاه بین‌المللی آن در چشم اندازی تطبیقی توجه کرد.با ۵۰ سال فعالیت مستمر، داوس که نام محلی در سوییس و کوه‌های آلپ، با ارتفاعی بلند و جمعیتی بیش از ۱۰ هزار نفر است. تبدیل به نهادی خاص در روابط بین‌الملل شده است. به طور کلی مجمع جهانی اقتصاد یا داوس، نهادی غیردولتی (non-govetalmenrn) محسوب می‌شود که سه نوع عضو با پرداخت حق عضویت در این نهاد مشارکت می‌کنند. این سه گروه عبارتند از کمپانی‌ها که تعداد آنها حدود ۱۰۰۰ واحد با گردش مالی پنج تریلیون دلار، دولت‌ها و نهاد مدنی و سازمان‌های غیرحکومتی از ترکیب کمپانی، دولت و نهاد مدنی حول محور همکاری و لزوم تعمیق همکاری در عصر جهان به هم پیوسته گرد هم می‌آیند. همکاری لازمه بقا و رشد سرمایه‌داری، مخصوصاً با عنایت به عنصر تکنولوژی و دگرگونی‌‌های تکنولوژیک است. درک غالب جهانی، علیرغم همه تنش‌ها، شکاف‌ها، درگیری‌ها و جنگ‌ها آن است که اقتصاد به هم گره خورده جهانی، جز با همکاری به پیش نمی‌رود. اما این همکاری در قالب متعهدان حقوقی و تصویب کنوانسیون‌ها نیست که داوس را شکل داده و به جلو برده است. بلکه ایده «مجمع گرایی» بنیاد کار داوس است. مجمع (Forum) خود شکلی از همکاری است که کنشگران مختلف و بعضاً متضاد در کنار هم در یک جلسه می‌نشینند و پیرامون مسائل مورد علاقه و مشترک، بدون چارچوب‌های حقوقی و بعضاً به دور از تشریفات رسمی، با هم بحث و گفتگو می‌کنند.

 

پرفروش‌ترین اعتراف تاریخ!

روزنامه فرهیختگان:این روزها آواتار2 به‌شدت می‌تازد و مردم در کشورهایی مثل ایران منتظرند تا نسخه ویدئویی با کیفیتش بیرون بیاید. همه دل‌شان می‌خواهد شاهکار جدید جیمز کامرون را ببینند و متوجه شوند که استاد، این بار چه معجونی را آماده کرده است. آواتار از همان روزهای اکران قسمت اولش، به‌شدت بحث‌برانگیز شد و موافقان و مخالفان سینه‌چاکی پیدا کرد. عمده بحث‌های منتقدان این بود که کامرون حرف تازه‌ای نزده و یک‌بار دیگر یک آمریکایی را به‌عنوان ناجی یک قوم ضعیف نشان داده و از همین‌رو، این اثر را باید اثری به نفع سیستم هالیوود و آمریکا دانست. موافقان فیلم نیز به مسائل زیست‌محیطی و حتی انتقادات آشکار فیلم از غارت محیط‌زیست و تاراج ثروت ملی کشورهای ضعیف‌تر توسط کشورهای استعمارگر مثل آمریکا اشاره داشتند. جلوه‌های تکنیکی ساخت فیلم نیز صد‌البته مورد اشاره منتقدان و علاقه‌مندان قرار داشت. نمی‌شود انکار کرد که آواتار، صنعت سینمای نوین را یک گام به جلو هدایت کرده است. فارغ از اینکه شما منتقد فیلم باشید یا موافق آن، و اینکه آن را بپسندید یا نفی‌اش کنید، فیلم به حیات خود ادامه می‌دهد و با هر قسمت، رکوردهای فروش بیشتری را می‌زند. آواتار برای سال‌ها یکی از بحث‌برانگیزترین فیلم‌های دنیا خواهد ماند و نظرات من و شما نمی‌تواند سرنوشت فیلم را تغییر بدهد. کامرون جسارت خلق یک دنیای جدید و یک قصه جدید را داشته و از کاری که کرده، هم بهره مالی سنگین خواهد برد و هم اینکه اسمش را بار دیگر در کتاب تاریخ سینما ثبت می‌کند. اما آواتار، درمورد چیست و چرا باید این فیلم را جدی بگیریم؟ دلیل مهم بودن این فیلم چیست؟منتقدان زیادی در سراسر دنیا، نظرات خود پیرامون این فیلم را منتشر کرده‌اند که صد‌البته طبیعی است. کسی هم انتظاری غیر از این ندارد. فیلم به‌شدت منتقدان را به سمت خود دعوت می‌کند؛ چراکه همه مولفه‌های لازم برای نقد شدن را دارد. مهم نیست شما از فیلم بدتان می‌آید یا عاشقش می‌شوید. مهم این است که مجبورید آواتار را ببینید و درموردش بنویسید. چرا؟ دلایل زیادی هست که نشان می‌دهد چرا آواتار را باید جدی گرفت. بیایید آنها را بررسی کنیم.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.