جزئیات جشنواره هنرهای تجسمی فجر

دبیرکل پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر با اشاره به تمرکززدایی از پایتخت در برگزاری جشنواره گفت: امسال ۸هزار و ۶۲۷ اثر از ۳هزار و ۸۰۱ نفر به پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ارسال شد.

به گزارش شهروند آنلاین، نشست رسانه‌ای پانزدهمین جشنواره تجسمی فجر با حضور سید عباس میرهاشمی، دبیرکل پانزدهمین جشنواره موسیقی تجسمی فجر عبدالرضا سهرابی، مدیرکل مرکز هنر‌های تجسمی و رئیس شورای سیاست گزاری جشنواره تجسمی فجر برگزار شد.

اهدای طوبای زرین در هشت رشته

دبیر جشنواره تجسمی فجر در این نشست گفت: جشنواره فجر پانزدهمین گام خود را برمی‌دارد و طبیعتا بازخورد‌هایی داشته که خود را با آن بالنده کند. دراین راستا سال قبل ما ایده‌های تدوین کردیم که امیدوارم برای رشد ما اثرگذار باشد.

میرهاشمی افزود: دراین جشنواره سعی کردیم همه سطوح را درنظر داشته باشیم که هم به رشته‌های مختلف و موضوعات متنوع پرداخته شود، پس موضوع آزاد انتخاب و داوری در دو مرحله طی شد و رشته‌های کاریکاتور، تصوبر، عکاسی، گرافیک و گرافیک یک مرتبه و خوشنویسی،نگارگری و حجم در دو مرحله انجام شد.

او با اشاره به بخش‌های جشنواره امسال تصریح کرد: ما بخش «طوبای زرین» را امسال داریم که هشت رشته دارد. رشته قله‌ها را در جشنواره داریم که سال قبل نامش ایثار و فداکاری بود. همچنین دو بخش دیگر جنبی کاریکاتور بین‌الملل به امید بین‌المللی شدن جشنواره در آینده و پوستر که یک بحث استاد شاگردی بین علاقه‌مندان و متخصصان است.

استقبال استانها از جشنواره

زراوندیان دبیر بخش تجسم هنر جشنواره امسال هم در این نشست آماری از آثار ارسال شده به این جشنواره اشاره کرد و گفت: به این دوره جشنواره تجسمی فجر، ۸ هزار و ۶۲۷ اثر از ۳ هزار و ۸۰۱ هنرمند ارسال شد که از این تعداد، ۴۴۰ اثر از ۲۷۴ هنرمند به نمایشگاه آثار جشنواره در بخش‌های مختلف طوبای زرین و بخش ویژه قله‌ها راه یافتند. همچنین، هزار و ۴۳۰ اثر در بخش کیوریتوری کتاب سال کاریکاتور، ۱۲۵ اثر در بخش نمایشگاهی کتاب سال کاریکاتور و ۷۲ اثر در بخش کیوریتوری نمایشگاهی پوستر حضور خواهند داشت.

زراوندیان با اشاره به اهداف بخش تجسم هنر افزود: برای اینکه هنرمندان همه شهر‌ها بستری داشته باشند «بخش تجسم هنر» را شکل دادیم و مشارکت ۵۵۰ هنرمند استانی در فجر امسال داشتیم. در کنار آن نگارخانه‌هایی که آنها همزمان در بخش طوبای زرین کار خود را انجام دهند و ما یک نگارخانه در پهنای کشور عزیزمان داریم که این یک جریان در بخش تجسمی است، در حال حاضر در وصول به این هدف نزدیکیم.

او افزود: بخش تجسم هنر اوایل پراکنده بود، استان‌ها غیر منسجم آثار داشتند، اما در دوره دهم بهتر شد و از دوره چهاردهم شیوه نامه‌ای ایجاد و به شکل منسجم برای استان‌ها تدوین شد و در این دوره هر ۳۲ استان ما در بخش تجسم هنر شرکت کردند. تمام استان‌ها کریتورشان انتخاب و آنها شروع به ارتباط و جمع آوری آثار کردند و اعلام کردیم هر استان حداقل ۱۲ هنرمند برای نگارخانه انتخاب کند که الحمدلله خیلی هم بیشتر از این شد.

او تاکید کرد: بالغ بر ۵۵۰ هنرمند استانی در فجر شرکت کردند و تاکنون ۱۱ استان همزمان فجر را با ما خواهند داشت و مابقی هم با چند روز فاصله جشنواره را برگزار می‌کنند،بیشترین هنرمند از تهران با ۱۰۰ نفر شرکت کننده و کمترین از سمنان بوده.

مراسم افتتاحیه پانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر روز جمعه ۷ بهمن ماه در مجموعه صبا فرهنگستان هنر برگزار می‌شود./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.