مرهمی بر زخم محرومیت

کاروان «نذر آب» هلال احمر استان تهران این بار به خاش قدم گذاشت

کاروان‌های نذر آب امسال در سراسر کشور فعال بودند و بیش از 100شهرستان، از خدمات داوطلبانه در این کاروان‌ها برخوردار شدند، اما استان‌های جنوبی ازجمله سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی همچنان با نگاهی ویژه‌تر، از حمایت‌های خیران و داوطلبان بهره‌مند شدند. تیم اعزامی استان تهران به شهرستان خاش، این روزها در روستاهای محروم این شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده و علاوه بر کمک به تامین آب پایدار، به توزیع اقلام معیشتی و بهداشتی و همچنین ویزیت‌های رایگان می‌پردازند. این کاروان امسال علاوه بر سیستان‌وبلوچستان تجربه حضور در روستاهای محروم خراسان جنوبی و شهرستان درمیان را هم داشت.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ تیم سحر، برای بازی و سرگرمی کودکان با کاروان نذر آب همراه شده است. بسیاری از اعضای این تیم از نخستین نذر آب با هلال‌احمر استان تهران همراه بوده‌اند و برخی به تازگی به این جمع پیوسته‌اند.

«میلاد روحانی»، مربی بدنسازی‌ تیم‌ملی بوکس و مربی تخصصی کودکان و نوجوانان، یکی از اعضای پرسابقه در نذر آب است که برای سومین سال خودش را به سیستان‌وبلوچستان رسانده. لباس‌های ورزشی، توپ‌ها و اسباب‌بازی‌هایی که به کمک خیران و دوستان ورزشکارش تهیه‌شده را برمی‌دارد و در ماشینی می‌گذارد که قرار است به روستاهای محروم برود.

روحانی می‌گوید: «بسیاری از مردم تصوری از میزان محرومیتی که در برخی روستاها شاهدش هستیم، ندارند، اما کسی که از نزدیک با زندگی آنها آشنا باشد، می‌داند که ممکن است بچه‌هایی در این مناطق باشند که تا به‌حال توپ ندیده‌اند. یا نمی‌دانند فوتبال و ورزش یعنی چه! گرچه زمان کوتاهی در برنامه‌های نذر آب با این بچه‌ها همراه هستیم، اما برای من، یکی از بهترین رخدادهایی است که می‌توانم تجربه کنم. با بچه‌ها بازی و خنده‌های از ته دل‌شان را تماشا می‌کنم. از اینکه بچه‌ها می‌توانند در محیطی امن، چند ساعتی سرگرم، خوشحال و راضی باشند بسیار احساس خوبی دارم و این همان هدفی است که باعث شده به همراه هلال‌احمر در کاروان‌های نذر آب و محرومیت‌زدایی حضور داشته باشم.»

 

برای کودکان محروم

پیش از آشنایی با کاروان‌های سلامت، ورزش با کودکان کار در استان تهران را در کارنامه کارهای داوطلبانه خود داشت. علاوه بر نذر آب در دیگر برنامه‌های محرومیت‌زدایی هلال‌احمر استان تهران هم مشارکت می‌کرد و از شهرکرد گرفته تا خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان و…، با دیگر داوطلبان تیم‌های سحر همراه بود.

او از حمایت دیگر دوستان ورزشکارش از کودکان مناطق محروم می‌گوید: «در باشگاه خودم و دیگر دوستانم، هر سال مبالغی پول برای تهیه وسایل بازی، ورزشی و… برای کودکان جمع‌آوری می‌کنیم. کودکان کار را در تهران استعدادیابی و آنها را به برنامه ستاره‌ساز معرفی می‌کنیم. کودکان در مناطق محروم، در هر استانی از کشور باشند، نیاز به توجه دارند. حضور من و دیگر داوطلبان در بین آنها، حضوری مقطعی و لحظه‌ای است، اما باید برای آینده آنها تدبیر بهتری اندیشید و برنامه‌ریزی‌های کلان داشت. من به‌عنوان یک فعال داوطلب در حوزه کودکان، از مسئولان دولتی انتظار چنین تدبیری را دارم.»

 

خشکسالی و تاثیر آن بر سلامت

پزشکان، پیراپزشکان و متخصصان از دیگر همراهان نذر آب5 هستند که این روزها خود را به روستاهای محروم خاش می‌رسانند. تجربه اعزام این کاروان‌ها به سیستان‌وبلوچستان، باعث شده تا متخصصان، این روزها هدفمندتر از گذشته به ویزیت بیماران مناطق محروم بروند.

«پریسا منصوری»، متخصص زنان و زایمان، یکی از اعضای این کاروان سلامت است. او امسال دومین سالی است که با داوطلبان استان تهران همراه می‌شود. منصوری می‌گوید: «سال گذشته برای نخستین بار با کاروان‌های سلامت هلال‌احمر آشنا شدم. قبل از آغاز سفر به مناطق محروم، فکر می‌کردم نخستین و آخرین تجربه‌ام در این زمینه خواهد بود، اما تیم داوطلبانی که از استان راهی مناطق محروم بودند آنقدر تجربه خوبی برای من به جا گذاشتند که تصمیم گرفتم هر سال با هلال‌احمر در نذر آب حضور داشته باشم.»

او درباره شایع بودن برخی بیماری‌ها در روستاهای سیستان‌وبلوچستان می‌گوید: «عفونت، بیماری شایعی در این مناطق است و یکی از دلایل آن می‌تواند عدم‌دسترسی به آب سالم و بهداشت مناسب باشد، بسیاری از زنان با نازایی در سنین پایین روبه‌رو هستند و بیماری‌های شایع دیگر را شاهدیم. نبود امکانات کافی برای درمان و پیشگیری، باعث شده تا زنان در این مناطق محروم با پیچیدگی‌های بیشتری روبه‌رو باشند. مثلا در برخی از مناطق با اینکه مرکز بهداشت وجود دارد و حتی متخصص زنان در دسترس است، اما امکاناتی مثل دستگاه سونوگرافی وجود ندارد و بیماران درصورت نیاز باید مسافت زیادی را تا شهرستان‌های همجوار طی کنند. به همین دلیل روند درمان با اختلال مواجه می‌شود.»

انواع بیماری‌های جسمی و مشکلات بهداشتی در این مناطق را گره‌خورده با مسأله کمبود آب و خشکسالی می‌داند؛ افسردگی، وسواس، بیماری‌های عفونی و… که همگی به نوعی بر زندگی زنان در این مناطق سایه انداخته است.

دکتر منصوری می‌گوید: «استقبال کردن از کاروان‌های سلامت نشان می‌دهد که آنها تا چه اندازه به سلامت خود اهمیت می‌دهند، اما حقیقت این است که تیم‌های پزشکی همیشه در این روستاها مستقر نیستند یا امکانات کافی برای درمان وجود ندارد. همراهی با تیم‌های داوطلبی به من نشان داد که همین حضور کوتاه‌مدت هم می‌تواند برای مردم تا چه اندازه اثرگذار باشد. ما امکان جراحی سرپایی در این کاروان سلامت را داریم و این خبر بسیار خوشی برای زنان این مناطق است. از طرفی خانه‌های بهداشت هر روستا و منطقه به مردم اعلام کرده‌اند که ما طی این سه روز در کدام مناطق مستقر هستیم و می‌بینیم که مردم، خودشان را از روستاهای اطراف به اینجا می‌رسانند.»

تجربه‌های گذشته را فرصت خوبی برای پیدا کردن راه‌ و رسم بهینه و هدفمند در کاروان‌های سلامت می‌داند و می‌گوید: «این پنجمین سالی است که هلال‌احمر کاروان‌های نذر آب را به مناطق محروم اعزام می‌کند. بااستفاده از تجربه‌های گذشته و با ارزیابی‌های قبلی، تخصص‌های موردنیاز را به این کاروان‌ها دعوت کرده‌اند. قطعا پزشکان هم با استفاده از تجربه‌های سال‌های قبل می‌توانند درک بهتری از فضای پیش رو داشته باشند.»

 

افتتاح پروژه‌های آبرسانی

کاروان نذر آب استان تهران علاوه بر تیم‌های سحر و تیم‌های پزشکی، برای خانواده‌های نیازمند، بسته‌های معیشتی و بهداشتی به همراه دارد. «شاهین فتحی»، مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران می‌گوید: «بسته‌های غذایی و همچنین وسایل بهداشتی ضروری به کمک خیران تهیه شده و در روستاهای خاش توزیع می‌شوند. اسباب‌بازی و لوازم‌تحریر برای کودکان هدیه آورده شده و مربیان کودکان ما را در این نذر آب همراهی می‌کنند.»

تامین آب آشامیدنی پایدار که مهم‌ترین هدف کاروان‌های نذر آب است، با کمک خیران و داوطلبان در برخی روستاها و مناطق کم‌برخوردار انجام می‌شود. شاهین فتحی در این‌باره می‌گوید: «به کمک خیران در این کاروان، 100تانکر آب با حجمی بین هزار تا 3هزار لیتر تهیه شده است. این تانکرها در روستاهای محروم نصب می‌شود تا ذخیره موقتی از آب آشامیدنی در روستا وجود داشته باشد.»

روستای «اسپه» هم قرار است تا پایان حضور تیم‌های کاروان نذر آب، به آب لوله‌کشی‌شده مجهز شوند. خیران تهرانی هزار و 500متر لوله‌کشی آب در این روستا را برعهده گرفته‌اند. مدیرعامل هلال‌احمر تهران می‌گوید: «بخشی از روستای اسپه هنوز از لوله‌کشی آب محروم است. با کمک خیران، آبرسانی به این روستا انجام شده و تا پایان حضور کاروان نذر آب در شهرستان خاش، این پروژه به بهره‌برداری می‌رسد.»

هلال‌احمر استان تهران نخستین نذر آب خود را 5سال پیش در شهرستان خاش به راه انداخت و حالا بعد از 5سال، به تکمیل برخی پروژه‌های داوطلبی در این شهرستان می‌پردازد. همچنین به رسم سالیان گذشته، بیماران نیازمند که برای درمان به بستری شدن در بیمارستان یا دریافت خدمات خاصی نیاز داشته باشند، توسط تیم‌های پزشکی شناسایی و به هلال‌احمر استان معرفی می‌شوند تا روند درمان آنها در طول ماه‌های آینده، پیگیری و انجام شود.

// انتهای پیام

نذر آب در دشت تشنه دلگان

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.