هیاهو بر سر بستن تنگه هرمز/ ماه عسل تهران – مسکو!/ فرار از بروکسل به وین

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي مذاکرات با طرف هاي غربي براي رسيدن به يک توافق ، انتقادها به اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور کره جنوبی ، ریشه‌های بازگشت نوسان به بازار ارز، تبادل روبل و ریال در رأس قرارداد ۲۵ ساله ، بررسی قطعنامه پیشنهادی پارلمان اروپا علیه ایران و تحریم برخی نهادها و افراد داخل کشور و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سخنان سیدابراهیم رئیسی در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي مذاکرات با طرف هاي غربي براي رسيدن به يک توافق ، انتقادها به اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور کره جنوبی ، ریشه‌های بازگشت نوسان به بازار ارز، تبادل روبل و ریال در رأس قرارداد ۲۵ ساله ، بررسی قطعنامه پیشنهادی پارلمان اروپا علیه ایران و تحریم برخی نهادها و افراد داخل کشور و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

مرجعیت علمی کشور باید ارتقاء یابد

روزنامه جمهوری اسلامی: رئیس جمهور گفت: ما باید مرجعیت علمی کشور را حفظ کنیم و ارتقاء دهیم و به افزایش بهره‌وری در این زمینه فکر کنیم. هرگونه هزینه‌کردن در این عرصه سرمایه‌گذاری است و آن را باور دارم.حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با بیان اینکه این نشست نمادین و برای تجلیل از مقام پژوهشگران و فعالان عرصه سلامت است، افزود: در این آزمون بزرگی که فعالان این عرصه در کرونا دادند، بسیار خوش درخشیدند و مردم ما قدردان زحمات آنان هستند که از جان مردم حفاظت کردند.وی افزود: از پژوهشگرانی که در تولید دانش ما را سربلند کردند و افتخار آفریدند هم متشکریم. من وقتی به سازمان ملل رفتم، دبیرکل از من در دیداری عذرخواهی کرد و گفت که خیلی تلاش کردیم تحریم‌ها را نسبت به مردم ایران در مواجهه با کووید 19 برداریم، اما موفق نشدیم و من گفتم آقای دبیرکل امروز علاوه بر اینکه مردم ما تا 70 درصد واکسینه شدند، از تولیدکنندگان واکسن و صادرکنندگان آن هستیم.رئیس جمهور تاکید کرد: امروز افتخارات حوزه سلامت ما این است که بیش از 90 درصد داروهای ما تولید داخل هستند و بسیاری از تجهیزات پزشکی در کشور تهیه می‌شوند که کار استاندارد و قابل رقابت با تولید مشابه خارجی هم هست.رئیسی با تاکید بر اینکه ما باید دانایی را زمینه توانایی کنیم، ادامه داد: همه پژوهشگران باید احساس حمایت از ایده‌پردازی و شغل محترمانه داشتن را داشته باشند. ما در بنیاد نخبگان توانسته‌ایم بسیاری را جذب کنیم و این افتخاری برای ماست.وی افزود: همه دستگاه‌ها برای جذب نخبگان آمادگی کامل دارند و از این امر استقبال می‌کنند و آنان سرمایه‌ای برای کشور و دستگاه‌ها محسوب می‌شوند که باید کارش مورد حمایت باشد و در آرامش و امنیت امور خود را پیش ببرند و این هدف در دستگاه‌های کشور درحال اجراست.

 

رمزگشایی از معمای گام نخست توافق با آمریکا

روزنامه آرمان امروز: وزيرخارجه ايران در آخرين صحبت خود در خصوص توافق با آمريکا گفت که مذاکرات با طرف هاي غربي براي رسيدن به يک توافق ادامه دارد. او افزود، در يکي از بندهاي قطعنامه پارلمان اروپا عبور از برجام و توافق مطرح شده بود اما در همان نشست احساسي و تند پارلمان اروپا از دستور کار ‌خارج شد و اين اظهارات قبلي ما را تاييد مي‌کند که غرب و آمريکا از مسير ديپلماتيک براي رسيدن به گام هاي پاياني پيام هاي خود را ارسال‌مي‌کنند.وي افزود: ما مرحله اي از توافق را در چارچوب ‌رفع تحريم ها مورد توجه قرار داديم و تبادل پيام هاي ما جريان دارد. البته آمريکا اصرار دارد مذاکره مستقيم در اين رابطه اتفاق بيفتد اما ما براي رسيدن به توافق بدون هر مذاکره مستقيم اسناد لازم را در اختيار داريم و طرف مقابل هم اين اسناد را دارد، از اين رو اگر اراده جدي در آمريکايي ها باشد با وضع موجود ما توافق را در دسترس مي‌دانيم.وزيرخارجه ايران در اظهاراتي ديگر عنوان کرده است بزودي گام نخست توافق نيز برداشته مي شود. گامي که به نظر مي رسد بي ارتباط با صحبت هخاي روز گذشته برخي مقامات عالي رتبه کشور نيست.عبدالرضا فرجي راد، ديپلمات پيشين ايراني در خصوص جزئيات اين تحولات مي گويد: مذاکرات مقدماتي با طرف غربي انجام شده و با توجه به اين که از سوي غربي ها عنوان شده که مسائل حقوق بشري و اوکراين براي آن ها حائز اهميت است، نظراتي رد و بدل شده است.

 

بازگشت علی، حواشی جواد، حضور صادق

روزنامه آرمان ملی: «برادران لاريجاني» را بايد نامي مستقل در عرصه سياست ايران تعريف کرد؛ برادراني که هر يک بر کرسي مهمي در کشور تکيه زده بودند و در تصميمات کلان نقش‏‌آفرين بودند. جواد، صادق، علي، باقر و فاضل فرزندان آيت‏‌ا… ميرزاهاشم لاريجاني هستند.در هر مقطعي اقدامات و اظهارات يکي از برادران خبرساز است مانند اين روزها که ادعاهاي جواد لاريجاني پررنگ و البته مورد انتقاداتي قرار گرفته است. او گفته بود: «در انتخابات آينده کساني‌که از جناح اصلاح‏‌طلب مي‏‌خواهند وارد ميدان شوند احتمالا مي‏‌خواهند بگويند که شما بهترين فرصت‏‌ها را از دست داديد و اگر ما بوديم برجام را فلان مي‏‌کرديم و بهمان مي‏‌کرديم! ولي برجام سند فضاحت جبهه اصلاحات است.» او ظاهرا به اظهارات برادر ديگرش يعني علي در 30 ارديبهشت 1400 مبني بر اينکه «تصويب برجام تصميم نظام بود» توجهي نداشته است.علي صوفي فعال سياسي اصلاح‌طلب گفت: «اگر محمدجواد لاريجاني معتقد است که برجام سند فضاحت جبهه اصلاحات است بنابراين او حمايت‏‌هايي که از تيم مذاکره‌کننده داشتند و تلاشي که رئيسي براي احيا و اجراي برجام به خرج داد را توجيه کند. محمدجواد لاريجاني درباره عملکرد مجلس در برابر برجام چه صحبتي دارد؟ برجام را مجلسي تصويب کرده که برادر او يعني علي لاريجاني رياست آن را برعهده داشته است تا جايي‌که مورد اعتراض بسياري قرار گرفت. علاوه بر اين مقام معظم رهبري بارها از هيات مذاکره‌کننده دفاع کردند و تعبيرات بسيار بالايي درباره اعتماد به اين هيات به کار بردند. از اين‌رو بسيار عجيب است که محمدجواد لاريجاني که در قضيه برجام نه سر پياز است، نه ته پياز و هيچ دخالتي در اين امر نداشت که چنين ادعاهايي درباره اين سند بين‏‌المللي داشته باشد. اين قبيل اظهارات درباره برجام بسيار سبک است.»

 

مگر در مراسم میگساری بودید که علیه ایران این‌گونه صحبت کردید؟!

روزنامه کيهان:انتقادها به اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور کره جنوبی در این کشور شدت گرفته و احزاب داخلی این کره سخنان «یول» را برخلاف منافع ملی و ترسناک‌تر از بمب اتم توصیف کردند.  اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور کره جنوبی در جریان سفر اخیرش به امارات متحده عربی نه تنها اعتراض رسمی جمهوری اسلامی ایران را به دنبال داشت و وزارت خارجه کره را هم به مخمصه‌انداخت، بلکه صدای احزاب داخلی این کشور را نیز درآورده است. «سانگ هوآن» رئیس‌کمیته سیاست حزب دموکرات کره جنوبی در نشستی با انتقاد از اظهارات «یون سوک یول» درباره ایران گفت: «الان شرایط جوری شده که مردم بیشتر از بمب هسته‌ای نگران بمب‌های سخنان رئیس‌جمهور هستند که حتی از بمب‌های هسته‌ای هم ترسناک‌تر است‌، خطر اظهارات «یول» به یکی از مخاطرات اصلی کره جنوبی تبدیل شده است، چرا هر وقت رئیس‌جمهور به خارج از کشور می‌رود مردم باید مثل بچه‌ای که کنار آب مانده نگران باشند؟ امیدوارم تا دیر نشده رئیس‌جمهور از منظر دیپلماسی عملگرایانه منافع ملی، سخنان و اقدامات خود را اصلاح کند». «به جین گیو » عضو حزب عدال این کشور نیز اظهارات رئیس‌جمهور این کشور علیه ایران را به باد انتقاد گرفت و گفت: «اگر هدف افزایش عمدی تهدید امنیتی علیه کره جنوبی نیست درک اینکه چرا او آنقدر بی‌تاب است که تعداد دشمنان را زیاد کند و دقیقاً هدفش چیست بسیار سخت است. الان وضعیت به گونه‌ای است که رئیس‌جمهور کره جنوبی همکاری قوی بین کره شمالی و آینده ایران در آینده را ترسیم کرده است.» همچنین «کو مین جانگ» نماینده حزب قدرت مردم کره جنوبی نیز در یک برنامه تلویزیونی به انتقاد از اظهارات نسنجیده رئیس‌جمهور این کشور درباره ایران پرداخت و گفت: « ایران بیش از ۶۰ سال است که روابط دیپلماتیک دارند و حتی با مبادله نام خیابان‌ها مانند تهران و سئول روابط را به خوبی حفظ کرده‌اند و کارشناسان توصیه کردند لازم است که با اعزام نماینده ویژه و یا روش‌های دیگری این فاجعه دیپلماتیک را حل و فصل کرد ».

 

ریشه‌های بازگشت نوسان به بازار ارز

روزنامه تجارت: ارز د ر روزهای اخیر بار د یگر بعد  از یک د وره کوتاه نرخ روند  مجد د ا حرکت افزایشی ‍پید ا کرد ه و حتی از مرز 45 هزار تومان هم عبور کرد ه است. به گزارش «تجارت»، د ر شرایطی که به تازگی رییس کل بانک مرکزی تغییر کرد ه و محمد رضا فرزین به جای علی صالح آباد ی نشسته است، این انتظار وجود  د اشت که حد اقل د ر کوتاه مد ت سیگنال کاهش قیمت به بازار د اد ه شود . هر چند  د ر ابتد ای امر د ر عقب نشینی کوتاه مد تی د اشت و حتی به زیر مرز 40 هزار تومان هم رسید  اما حالا مجد د ا وارد  کانال 45 هزار تومانی شد ه است. د ر این مد ت مهمترین سیاست رییس کل جد ید  بانک مرکزی تثبیت نرخ ارز بر روی 28 هزار و 500 تومان د ر سامانه نیما بود  که از آن به عنوان تثبیت نرخ ارز روی این عد د  ثابت تعبیر شد . اتفاقی که د ر سال 1397 هم با تولد  د لار 4200 تومانی د راقتصاد  کشور رخ د اد ه بود . حالا یک بار د یگر این اتفاق با شمایلی متفاوت د ر اقتصاد  و تجارت خارجی کشور افتاد ه است با این تفاوت که شکاف قیمتی میان نرخ د ستوری و نرخ واقعی د ر بازار بسیار زیاد  شد ه است و احتمالا فضا را برای رانت جویان بیشتر باز می‌کند . مخبر معاون اول رئیس جمهور هم اخیرا گفته بود : مرد م د ربخش معیشت مشکلاتی د ارند  وتصمیمات خوبی برای جلوگیری از نوسانات قیمت کالاهای اساسی اتخاذ شد ه است که برای مد ت ۲سال بتوانیم نرخ ارز این کالاها را ثابت نگه د اریم. د ر این خصوص حسین سلاح‌ورزی، نایب رئیس اتاق ایران می‌گوید : اصرار بر تثبیت نرخ ارز، بد ون محاسبه تورم و توجه به شرایط عمومی اقتصاد  کشور، تکرار تجربه سال 97 و عاملی برای هد ر رفت منابع ارزی کشور و توزیع رانت است.

 

تبادل روبل و ریال در رأس قرارداد ۲۵ ساله

روزنامه جوان:  به گزارش خانه ملت، دکتر محمدباقر قالیباف در دیدار با ویاچسلاو والودین رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه با اشاره به ضرورت توجه به فرصت‌ها تصریح کرد: مسئولان ما در جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه می‌دانند که در روابط دو و چندجانبه و موضوعات ملی و منطقه‌ای در نقطه‌ای مهم قرار گرفته‌ایم و زمان مهم‌ترین عنصر در این تصمیم‌گیری است. ما باید نگاهمان به آینده باشد و توافق راهبردی ایران و روسیه باید مورد توجه قرار گیرد. ما باید قرارداد ۲۵ ساله را در سریع‌ترین زمان ممکن اجرایی کنیم.   قرارداد ۲۵ ساله بنای توسعه روابط ویاچسلاو والودین هم در این دیدار با بیان اینکه ما در سطح پارلمان روسیه از همه تلاش‌های خود برای اجرای تصمیمات اتخاذ شده در کمیسیون عالی مشترک استفاده خواهیم کرد، به قرارداد ۲۵ ساله ایران و روسیه اشاره کرد و گفت: این قرارداد تنها شامل روابط جدید نیست، بلکه بنایی را برای توسعه روابط ایجاد خواهد کرد. ما به خوبی آگاهیم که باید همه تلاش خود را به کار ببندیم تا معماری جدیدی در برابر جهان ایجاد کنیم و این به اراده دو کشور بستگی دارد. ایران و روسیه قطعاً از مفهوم معماری جهانی چندقطبی حمایت می‌کنند.   نشست خبری مشترک پس از این دیدار رؤسای مجالس ایران و روسیه در نشست مشترک خبری شرکت کردند و ضمن تشریح نتایج توافقات ایجاد شده در کمیسیون عالی، دیدگاه‌های دو کشور را در حوزه روابط دوجانبه و منطقه‌ای و جهانی تشریح کردند.  دکتر محمدباقر قالیباف در کنفرانس خبری رؤسای مجالس جمهوری اسلامی ایران و رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه پس از برگزاری سومین نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه به دلایل مختلف از جمله همسایگی از طریق دریای خزر و دغدغه‌ها و مشترکات منطقه‌ای و همچنین همکاری‌های مشترک بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است.  قالیباف تصریح کرد: همان‌طور که برای دو کشور فرصت‌هایی وجود دارد، تهدیداتی نیز برای دو کشور وجود دارد که مهم‌ترین آن تحریم‌های ظالمانه امریکا به شمار می‌آید که فدراسیون روسیه، ایران و برخی کشور‌های دیگر مورد تحریم امریکا قرار گرفته اند، لذا این موارد اقتضا می‌کند که ما با یکدیگر همکاری داشته باشیم.

 

عقب‌نشینی اروپا درباره سپاه

روزنامه خراسان:به‌رغم تحرکات اخیر اروپایی‌ها برای اقدام علیه سپاه  و خبرهایی مبنی بر تصمیم گیری برای تروریستی اعلام کردن این نیرو در  جلسه  روز گذشته شورای وزیران این اتحادیه ، این شورا در یک عقب نشینی فعلا تصمیمی در این باره نگرفت.جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از آغازنشست وزیران خارجه این اتحادیه با بیان این که «نمی‌توانید بگویید چون از شما خوشم نمی‌آید پس تروریست هستید» تاکید کرد که دادگاه یکی از کشورهای عضو اتحادیه باید درباره قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی تصمیم‌گیری کند.  وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست دیروز خود قصد داشتند تحریم‌هایی را علیه ۳۷ شخص و نهاد ایرانی، وضع   و بر موضوع قرار گرفتن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی کار کنند.اما تا لحظه تنظیم گزارش، وزیران خارجه اتحادیه اروپا ضمن عقب نشینی اقدام علیه سپاه ،  تنها بسته تحریمی جدیدی علیه ایران را تصویب کردند.وزارت خزانه‌داری آمریکا  نیز از اضافه شدن نام ۱۰ فرد ایرانی به فهرست تحریم‌های این وزارتخانه خبر داد.همچنین نهادهایی مانند بنیاد تعاون سپاه نیز تحریم شدند.دیروز بورل نیز درجمع خبرنگاران  گفته بود: «نمی‌توانید بگویید که سپاه را تروریست می‌دانم چون این گروه را دوست ندارم. ابتدا باید دادگاه در این زمینه تصمیم بگیرد».اظهارات بورل از سوی برخی ناظران عقب‌نشینی اتحادیه اروپا دست‌کم در مقطع فعلی از قطعنامه نسنجیده و ضدایرانی پارلمان اروپا تلقی شده و بی بی سی آن را نشانه اختلاف در راس  اتحادیه اروپا بر سر تروریستی دانستن سپاه بیان کرده است.این در حالی است که قطعنامه پارلمان اروپا ضد ایران پس از اظهارات اورسولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در  حمایت از این اقدام به تصویب رسیده بود.همزمان امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان از گفته های بورل استقبال کرده و گفته :« آن چه در اظهارات بورل شاهد بودیم حاکی از این است که اتحادیه اروپا به سمت گام‌های پرهزینه حرکت نکند».

 

فرار از بروکسل به وین

روزنامه وطن امروز: بالاخره روز موعود برای بررسی قطعنامه پیشنهادی پارلمان اروپا علیه ایران و تحریم برخی نهادها و افراد داخل کشور رسید اما طبق پیش‌بینی‌ها، شورای اتحادیه اروپایی بحث و بررسی برای قرار دادن  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی را در دستور کار قرار نداد؛ پیامی که به نظر می‌رسد حاوی نکات فراوانی از جمله روابط بین ایران و اروپا و مذاکرات هسته‌ای است. روز گذشته صفحه توئیتر ریاست شورای اتحادیه اروپایی در پیامی اعلام کرد وزرای خارجه اتحادیه اروپایی بسته تحریمی جدیدی علیه ایران تصویب کردند. رئیس سوئدی شورای اتحادیه اروپایی عصر دیروز در جریان برگزاری نشست شورای روابط خارجی اروپا در بروکسل، در صفحه توئیترش نوشت: امروز وزیران بسته تحریمی جدیدی علیه ایران در نظر گرفتند که به ادعای آنها افراد سرکوبگر را هدف قرار می‌دهد. در این پیام آمده است: اتحادیه اروپایی اعمال بی‌رحمانه و نامتناسب قدرت و خشونت از سوی مقامات ایرانی علیه شرکت‌کنندگان در اعتراضات مسالمت‌جویانه را قویا محکوم می‌کند. برخی منابع مطلع هفته گذشته به رویترز گفته بودند وزرای خارجه اتحادیه اروپایی قصد دارند ۳۷ فرد را در نشست‌شان به فهرست تحریم‌های این نهاد اروپایی بیفزایند. این تحریم‌ها در صورتی اعمال شد که پارلمان اروپا پنجشنبه هفته گذشته قطعنامه‌ای علیه سپاه تصویب کرد. این قطعنامه غیرالزام‌آور بود و باید برای طی مراحل اجرایی در شورای اتحادیه اروپایی که روز گذشته برگزار شد، تصویب می‌شد. بلافاصله بعد از تصویب این قطعنامه، ایران اعلام کرد پاسخی قاطع به این موضوع در صورت تصویب نهایی خواهد داد. بعد از تصویب قطعنامه پارلمان اروپا، امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه با بورل، معاون هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت‌وگو کرد. امیرعبداللهیان گفت: متاسفانه ما امروز (پنجشنبه گذشته) شاهد صدور پیش‌نویس یک قطعنامه احساسی، تند و غیرحرفه‌ای از سوی پارلمان اروپا بودیم که در تعارض با عقلانیت سیاسی و مدنیت است. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: «ما بارها گفته‌ایم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقشی مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه، بویژه در مبارزه با تروریسم داشته و دارد. اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت‌آفرین، به نوعی شلیک به پای  خود اروپاست.

 

شانتاژ سیاسی علیه قوانین دانشگاه

روزنامه فرهیختگان: وقایع پاییز 1401 هزینه‌های متعددی به کشور وارد کرد. روزهای آغازین اعتراضات که فضا مستمسک جریان معاند خارج و داخل کشور قرار گرفت، شرایط سخت و غبارآلودی ایجاد کرد که شناخت و تحلیل تحولات را دشوار کرده بود. هرچه جریان اعتراضات تندتر شد ماهیت اغتشاشگران بیش از گذشته نمایان گشت. اما برخی هنوز تصور می‌کنند با دامن‌زدن به کلیشه‌های احساسی و اتصال آن به جریانات اخیر، می‌توانند کلاهی از این نمد برای خود دست‌وپا کنند. شاهد مثالش استادی است در دانشگاه آزاد اسلامی که پس از دریافت یک حکم انضباطی دست‌به‌قلم شده و در صفحه شخصی خود روایتی یک‌طرفه از ماجرای حکم تعلیقش ارائه داده و در آخر هم نسبت به این‌گونه «حذف‌ها و جریانات و آینده دانشگاه‌ها» هشدار می‌دهد! رسانه‌ای هم با پیوند این حکم و حکم استادی در دانشگاهی دیگر تلاش می‌کند تا یک رویه عادی در فضای علمی-‌اداری دانشگاه را «رفتارهای تندروانه» بنامد، از دومینوی اخراج اساتید علوم انسانی روایت کند و حتی بدون بیان جزئیاتی از روند پرونده، رأی صادره را به شکلی جلوه دهد که گویی حکم اخیرا یا به قولی «امروز» اعلام شده و پس از آن، علتش را «آستانه پایین تحمل نقد در فضای دانشگاه‌ها و شرح و بسط مسائل مبتلا به جامعه در ‌قالب نقد علمی» معرفی کند.  تخطی از قوانین یا تنگ‌نظری سیاسی؟ماجرای تعلیق دو استاد گروه حقوق دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی را نه در میان کنایه‌های مختلف و متعدد اظهارنظرهای رسانه‌ای در دی و بهمن امسال که باید لابه‌لای اتفاقات مربوط به امتحان جامع دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد تهران مرکزی در سال 97 پیگیری کرد. زمانی که عیسی امینی، استادیار و مدیرگروه وقت حقوق خصوصی دانشکده حقوق این واحد دانشگاهی بدون لحاظ تشریفات آموزشی مقرر پیش از اخذ نمره و تایید و امضای یکی از اساتید پای صورتجلسه نظارت بر امتحان جامع، فرم مذکور را تایید و وارد تشریفات آموزشی می‌کنند. اتفاقی که به موجب آن بدون تایید نمره درس متون حقوقی از سوی استاد آن و حتی بدون نهایی شدن نتیجه اعتراض استاد در ادعای اشتباه بودن نمره ثبت‌شده، مجوز پیگیری تصویب عنوان رساله را به یک دانشجو ارائه داده است.

 

ماه عسل تهران – مسکو

روزنامه همشهری:رایزنی‌های دیپلماتیک میان ایران و روسیه در ماه‌های اخیر به‌صورت مستمر ادامه داشته و دوطرف در چارچوب‌های متفاوت، درحال پیشبرد همکاری‌ها در حوزه‌های متنوع و متکثر هستند؛ رویکردی که در سفر دیروز رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه به تهران پیگیری شد.به‌گزارش همشهری، ویاچسلاو والودین دیروز در رأس هیأتی شامل جمعی از رؤسای کمیسیون‌های دوما و تعدادی از معاونان وزرای کشور روسیه در حوزه انرژی، تجارت، حمل‌ونقل و کشاورزی، با استقبال رئیس مجلس ایران وارد تهران شد تا دوطرف با برگزاری سومین نشست «کمیسیون عالی مشترک پارلمانی مجالس ایران و روسیه» چگونگی پیشبرد مناسبات روبه‌گسترش دوجانبه را، آن‌هم در چارچوب «دیپلماسی پارلمانی»، مورد بحث و بررسی قرار دهند.براساس دستورکار اعلام شده بررسی اجرایی‌سازی تفاهمنامه‌ها و قراردادهای تجاری، اقتصادی در زمینه‌های حمل‌ونقل، انرژی، کشاورزی و مبادلات بانکی بین 2کشور، مهم‌ترین هدف برگزاری این کمیسیون عالی مشترک است.موافقتنامه جامع همکاری‌های 20ساله بین ایران و روسیه، یکی از مهم‌ترین دستاوردهای گسترش روابط تهران – مسکو در سال‌های اخیر به‌حساب می‌آید که چشم‌انداز روشنی را پیش‌روی گسترش مناسبات دوجانبه در حوزه‌های گوناگون ترسیم می‌کند. با آغاز به‌کار دولت سیزدهم رایزنی‌ها برای اجرایی‌سازی این توافقنامه سرعت گرفته و دوطرف بحث‌های کارشناسی مفصلی تاکنون دراین زمینه داشته‌اند و رهبران سیاسی 2کشور نیز تأکید ویژه‌ای برای اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این موافقتنامه دارند.

 

دوباره  سوخو؟

‌ روزنامه شرق: پرونده فروش سوخو – ۳۵ از سوی روسیه به ایران موضوعی است که در روند تحولات سیاست خارجی هرازگاهی باز و بسته می‌شود. اخیرا دوباره این مسئله به محافل سیاسی و رسانه‌ای باز گشته است. علت این بازگشت هم به اظهارات نماینده مجلس پیرامون ورود جنگنده‌های سوخو – ۳۵ به کشور در اوایل سال آینده بازمی‌گردد. 25 دی بود که شهریار حیدری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، اظهار کرد که «جنگنده‌های سوخو – ۳۵ که ایران به روسیه سفارش داده است، اوایل سال آینده (شمسی) وارد کشور می‌شود». البته این نماینده موضوع را فراتر از فروش سوخو – ۳۵ می‌داند. چون حیدری در ادامه همین مصاحیه عنوان کرد: «ما به کشور روسیه سفارش‌هایی نظیر سیستم‌های پدافندی، موشکی و همچنین بالگرد را نیز داده‌ایم و اکثر این سلاح‌ها به‌زودی وارد کشور می‌شوند». ‌اواسط آذر سال جاری هم جان کربی از احتمال ارسال این جنگنده‌ها به ایران خبر داده بود. سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری با تکیه بر ارزیابی‌های اطلاعاتی واشنگتن درباره گسترش همکاری‌های نظامی ایران و روسیه گفت: «مسکو به دنبال همکاری با تهران در زمینه‌هایی مانند توسعه تسلیحات و آموزش است. ما نگران هستیم که روسیه قصد دارد قطعات نظامی پیشرفته‌ای را در اختیار ایران قرار دهد، مانند هلیکوپتر و سامانه‌های پدافند هوایی؛ طبق گزارش‌ها، از بهار امسال، خلبانان ایرانی در روسیه برای یادگیری نحوه پرواز با سوخو – ۳۵ آموزش می‌بینند. این نشان می‌دهد که ایران ممکن است ظرف یک سال آینده جنگنده دریافت کند. این جنگنده‌ها نیروی هوایی ایران را نسبت به همسایگان منطقه‌ای خود به طور قابل توجهی تقویت می‌کنند. این یک مشارکت دفاعی تمام‌عیار است که برای اوکراین و همسایگان ایران مضر است.

 

خشم پایان ناپذیر

روزنامه ایران: با گذشت یک روز از اقدام موهن جریان اسلام ستیز سوئد به رهبری راسموس پالودان در آتش زدن قرآن کریم که باعث خشم مسلمانان جهان شد، روز گذشته واکنش‌ها به این اقدام در کشورهای مسلمان همچنان ادامه یافت.به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه خبری المسیره، هزاران یمنی در حمایت از قرآن کریم و محکومیت هتک حرمت قرآن کریم در سوئد تظاهرات بر پا کردند. بنا بر این گزارش هزاران نفر از مردم صعده در تظاهراتی در این شهر ضمن ابراز خشم از آنچه روز شنبه در سوئد رخ داد، سکوت برخی از دولت‌های عربی و اسلامی در قبال این جنایت را محکوم کردند. در این اجتماع بزرگ مردمی، محمد جابر عوض، استاندار استان صعده طی نطقی هتک حرمت به قرآن کریم تحت تدابیر امنیتی پلیس سوئد را تقبیح و در عین حال اشاره کرد که این عمل در ادامه اقدامات سریالی اسلام‌ستیزانه صورت گرفته است.در لبنان نیز جمعیت «قولنا و العمل» تجمع اعتراضی در شهرک برالیاس منطقه بقاع برگزار کردند. شرکت کنندگان در این تجمع، با در دست داشتن قرآن کریم و بنرهایی، اقدام عاملان هتک حرمت قرآن کریم را محکوم کردند. در بیروت نیز انجمن علمای این شهر با صدور بیانیه ای هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه تأکید شده است: «نیازی به توصیف این جنایت شنیع نداریم، زیرا خود نشان دهنده گستره ادعاهای نادرست حقوق بشری است که غرب از بابت آن غوغا می‌کند.» انجمن علمای بیروت، سوزاندن قرآن کریم در سوئد را حمله آشکار علیه مسلمانان دانست و اعلام کرد: «این اقدام خصمانه ربطی به آزادی بیان و عقیده ندارد و مقامات سوئدی مسئول این هتک حرمت‌ها هستند.» سید علی فضل‌‌الله، روحانی برجسته لبنانی و فرزند مرحوم علامه سید محمد حسین فضل‌الله نیز سوزاندن قرآن کریم در سوئد را محکوم کرد و از دولت سوئد خواست تا عاملان هتک حرمت  به قرآن را که باعث جریحه‌دار شدن احساسات مسلمانان شدند، محکوم کنند.

 

هیاهو بر سر بستن تنگه هرمز

روزنامه اعتماد:«آيا بستن تنگه هرمز از منظر حقوق بين‌الملل امكان‌پذير است؟» اين ابهام يكي از پرسش‌هاي مهمي است كه افكار عمومي ايرانيان سال‌هاست با آن دست به گريبان هستند. اما هرگز پاسخ علمي و مستندي از سوي كارشناسان و اساتيد دانشگاه به آن داده نشده است. هر زمان كه مناسبات ارتباطي ايران با غرب دچار تنش مي‌شود يا چالشي در حوزه سياست خارجي شكل مي‌گيرد، برخي افراد، جريانات و رسانه‌ها اعلام مي‌كنند ايران از طريق بستن تنگه هرمز مي‌تواند ابزار مناسبي براي فشار به غرب براي خود دست و پا كند. يكي از چهره‌هايي كه بارها پيشنهاد بستن تنگه هرمز را در قالب سرمقاله‌ها، يادداشت‌ها و گفت‌وگوهاي رسانه‌اي خود مطرح كرده است، حسين شريعتمداري مدير مسوول كيهان است. شريعتمداري 23 آذرماه در قالب يادداشتي كه در روزنامه كيهان منتشر شد، نوشت: «جمهوري اسلامي ايران حق دارد و مي‌تواند در صورتي كه منافع ملي خود را در مخاطره ببيند، تنگه‌ هرمز را به روي تمامي كشتي‌هاي نفتكش و حتي كشتي‌هاي حامل كالاي تجاري و تسليحاتي ببندد.» شريعتمداري طي روزهاي اخير و پس از افزايش تنش‌ها ميان ايران و اروپا هم اين ايده تكراري خود را در گفت‌وگو با خبرگزاري‌هاي اصولگرا دوباره تكرار كرده است. ايده شريعتمداري اما اين روزها شركايي نيز ميان اصولگرايان پيدا كرده است. 3 روز قبل بود كه توييتي به نقل از زهرا شيخي، نماينده مردم اصفهان منتشر شد؛ شيخي در توييت خود در واكنش به تنش‌هاي اخير با اروپا نوشت: «وقت مماشات نيست، همه كشورهاي جهان عوارض عبور از تنگه‌ها را مي‌گيرند… اروپاييان بابت امنيت كشتي‌هاي‌شان بايد به سپاه ما خراج دهند.» اين توييت شيخي بازخوردهاي فراواني ايجاد كرد و بسياري از كاربران اين پرسش را از تحليلگران مطرح كردند كه آيا يك چنين اقدامي براساس روابط بين‌الملل عملي است؟

 

غمش در نهانخانه دل نشیند

روزنامه اطلاعات:خبر درگذشت سید ابوالحسن مختاباد برایم آنقدر دردناک است که نوشتن را دشوار می کند. باور کردن برخی واقعیات سخت است و مرگ دوستان و یاران جوانتر البته سخت ترین رویدادی است که ما در زندگی با آن روبه رو می شویم. این راز ناگشوده، بازنهادن زندگی و مردن، چیست و حقیقتش را چگونه می توان گفت؛ به نثر و نوشتۀ استاد مجتبی مینوی «مرگ، آری مرگ، آن زمین کشف ناکرده که هرگز هیچ سالک از کرانش برنمی گردد…» این شاید بیانی دور و مبهم از آن واقعیت دردناک باشد و ما جز شکیب و ناله در برابر آن هیچ چاره و راهی نداریم، جز اندوهباش و یادکرد او و به قول خیام:یاران موافق همه از دست شدند/در پای اجل یکان یکان پست شدند.ابوالحسن مختاباد، دانش آموخته ارتباطات، و روزنامه نگاری برجسته در مطبوعات ایران بود که از ابتدای دهه ۱۳۷۰ خورشیدی تا آخرین شبانگاهی که چشم از جهان فروبست، کارهای ارزشمند کرد وآثاری پرفایده ازخود برجای نهاد. همواره با راستی و دانش و کنجکاوی، بهترین نوشته ها، گفتگوها، گزارشها، مقالات و چند کتاب را تالیف و منتشر کرد.وجودش همیشه بار و بری داشت و در هر جا و جریده ای مغتنم بود. پرسشگر بود و پژوهنده، و تا به راستی گزاره ای، یا تندرستی گزارشی پی نمی برد، آن را منتشر نمی کرد. بی آنکه بخواهم اغراق کنم گواهی می دهم که از دست رفتن ابوالحسن مختاباد، خسارتی بزرگ برای رسانه های جمعی و مطبوعات است. پروردن نویسنده و خبرنگاری چون او آسان نخواهد بود و همانندان او در مطبوعات ایران کمیاب بوده و هستند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.