اعلام جزییات عرضه ربع سکه در بورس کالا

در این مرحله از عرضه ربع سکه، کشف نرخ به شیوه حراج چندقیمتی است؛ یعنی به هر سفارش خرید، متناسب با قیمت همان سفارش، ربع سکه تخصیص داده می‌شود

به گزارش شهروند آنلاین؛مدیریت بازارهای مالی بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه‌ای در خصوص عرضه گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی در تاریخ ۴ بهمن ۱۴۰۱ و اصلاح نحوه انجام معاملات اطلاع رسانی کرد.

 در این اطلاعیه آمده است: به اطلاع فعالان بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران می رساند، سقف حجم عرضه به میزان مانده دارایی سکه طلای ربع بهار آزادی متعلق به بانک مرکزی در نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی سکه طلای ربع بهار آزادی خزانه بانک رفاه کارگران با نام ” ربع سکه ۰۳۱۲ رفاه(ن)” و نماد “(سکه ۰۳۱۲ ن ۰۶) خواهد بود که در روز سه‌شنبه ( ۴ بهمن ۱۴۰۱ ) با دامنه نوسان ۱۰۰+/- درصد میانگین موزون قیمت معاملات در جلسه معاملاتی قبل نماد مذکور عرضه خواهد شد.

همچنین بند ۴ اطلاعیه فوق به شرح زیر اصلاح می‌شود:

معاملات گواهی سپرده کالایی این نماد به صورت ثبت سفارش انجام می‌شود، برای این منظور دوره ثبت سفارش خرید از ساعت ۹ صبح شروع و ساعت ۱۳ خاتمه می‌یابد.

خریداران در دوره ثبت سفارش خرید، سفارش خود را در دامنه نوسان قیمت ثبت می کنند. پس از پایان دوره ثبت سفارش خرید و حداکثر تا ساعت ۱۵ روز عرضه، بانک مرکزی نسبت به ارائه کل اوراق قابل عرضه اقدام می‌کند.

در صورتیکه حجم کل سفارش های خرید ثبت شده با قیمتی معادل سقف دامنه تعیین شده بیش از کل اوراق قابل عرضه باشد، قیمت عرضه معادل قیمت سقف بوده و گواهی سپرده کالایی به شیوه تخصیص به روش تسهیم، تخصیص داده می شود و در غیراینصورت، تخصیص گواهی سپرده کالایی بر اساس اولویت قیمت و پرداخت به قیمت ثبت شده هر سفارش انجام می‌شود.

در پایین ترین قیمت قابل معامله، چنانچه حجم تقاضا بیشتر از حجم عرضه باقیمانده باشد، میزان باقیمانده به شیوه تخصیص به روش تسهیم، تخصیص داده می‌شود.

در تخصیص به روش تسهیم، در هر مرحله از تخصیص گواهی سپرده کالایی، تعداد ۱۰۰ ورقه بهادار(معادل یک سکه ربع بهار آزادی) به هر کد متقاضی خرید در سامانه معاملاتی تخصیص داده شده و این روند تا تخصیص کل اوراق بهادار قابل عرضه ادامه می‌یابد.

موضوعی که خریداران باید در نظر بگیرند این است که در این مرحله از عرضه ربع سکه، کشف نرخ به شیوه حراج چندقیمتی است؛ یعنی به هر سفارش خرید، متناسب با قیمت همان سفارش، ربع سکه تخصیص داده می‌شود صرف‌نظر از اینکه قیمت عرضه بانک مرکزی چه قیمتی باشد، به این ترتیب خریداران باید قیمت‏‌های معقول و منطقی را در بازار ثبت کنند./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.