مسیر دودی مدرسه/ قصه‌هایی از دنیای باقیغافلگیری نوروزی بنزین !

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي کاهش سهم گاز در حمل و نقل عمومي ، ممنوعيت واردات برنج به کشور ، حذف بازار توافقی ارز توسط بانک مرکزی ، وقوع «جنگ داخلی ویرانگر» حول ماهیت اسرائیل ، تثبیت قیمت ۱۰ کالای اساسی تا پایان رمضان ۱۴۰۲ و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سفر معاون اول رییس جمهور صبح به استان سیستان و بلوچستان در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي کاهش سهم گاز در حمل و نقل عمومي ، ممنوعيت واردات برنج به کشور ، حذف بازار توافقی ارز توسط بانک مرکزی ، وقوع «جنگ داخلی ویرانگر» حول ماهیت اسرائیل ، تثبیت قیمت ۱۰ کالای اساسی تا پایان رمضان ۱۴۰۲ و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

غافلگیری نوروزی بنزین !

روزنامه آرمان امروز: در مه هاي اخير به دليل آنچه چالش گژازي گفته مي شود و تبعات آن علاوه بر صنايع دامن توزيع کنندگان cng را نيز گرفته بنزين به سوخت اول حمل و نقل شهري مبدل شده است به گونه ايکه در دي ماه امسال و در اوج سرما مصرف بنزين روزانه 118 ميليون ليتر گذشته است . البته در خصوص دلايل اين رشد مصرف اظهار نظرات مختلفي مطرح مي شود به گونه ايکه برخي از کارشناسان دلايل اين رشد علاوه بر گاز در افزايش عرضه خودرو جستجو مي‌کند.موضوعي که برخي از فعالان اين حوزه با درک شرايط حاکم بر توليد بنزين کشور و همچنين تحريم هايي که اجازه واردات بنزين را نمي دهد نسبت به کمبود بنزين در سفرهاي نوروزي هشدار داده اند.در واقع بررسي ها نشان مي دهد متوسط مصرف بزين در دي ماه به 105 ميليون ليتر در روز رسيده که نسبت به ماه هاي گذشته رشد 7 درصدي و نسبت به همين بازه در سال قبل رشد 20 درصدي را تجربه کرده است . البته اين رکورد شکني در دي ماه ادامه داشت تا جاييکه تنها در يک روز مصرف بنزين کشور از 118 ميليون ليتر عبور کرد.بنابراين آنچه از وضعيت حامل هاي انرژي کشور بر مي ايد اسن است که رشد مصرف همچنان تا پايان سال ادامه خواهد يافت که مي تواند هشداري براي سفرهاي نوروزي قلمداد شود . در اين رابطه اظهارت متفاوتي وجود دارد به گونه ايکه برخي افراد دليل رشد مصرف را کمبود گاز و قطعي گاز cng ها عنوان مي کنن و معتقدند در شرايطي که هر سال زمستان با کاهش مصرف بنزين مواجه بوده ايم رشد امسال را بايد درکاهش سهم گاز در حمل و نقل عمومي جستجو کرد .

 

بازار آماده جهش قیمت برنج

روزنامه آرمان ملی: ممنوعيت واردات برنج به کشور با وجود افزايش نياز بازار در حالي صورت مي‌گيرد که فعالان بخش خصوصي در حوزه برنج معتقدند بازار آماده افزايش قيمت40درصدي اين محصول با شرايط مشابه آنچه در سال گذشته به وقوع پيوست و به افزايش قيمت انفجاري اين محصول منتهي شد، است. با اين حال کارشناسان معتقدند تامين نياز برنج بازار و صدور مجوز واردات با ارزنيمايي مرغوب از اختلال در بازار برنج در آستانه سال نو و ماه رمضان جلوگيري مي‌کند.مسيح کشاورز، دبير کميسيون تامين‌کنندگان برنج کشور در اين خصوص به «آرمان ملي» گفت: آذرماه سالجاري به دنبال ارجاع برخي از محصولات صادراتي ما به هند تصميم گرفته شد تا محدوديت‌هايي براي واردات برنج اعمال شود اين در حالي است که حدود 60 درصد از برنج‌هاي وارداتي به منظور تعديل بازار از کشور هند وارد مي‌شود، بنابراين طي رايزني‌هاي صورت گرفته با کميسيون کشاورزي مجلس بر انجام واردات اين محصول از کشور هند به منظور تعادل بخشي به بازار برنج تاکيد کرديم تا بتوانيم برنج مورد نياز مردم را تا عيد و ماه مبارک رمضان تامين کنيم، اما تاکنون به نتيجه‌اي نرسيده‌ايم و در اين راستا تراز تجاري ايران و هند نيز به هم ريخت. او ادامه داد: به دنبال اين محدوديت واردات برنج از هند به منظور ممانعت از آسيب بازار برنج و صدمه خوردن مصرف کنندگان از افزايش قيمت احتمالي برنج، درصدد واردات اين محصول از پاکستان برآمديم که پس از واردات حجم کمي از اين کشور، باز هم به دلايل مختلف واردات برنج از پاکستان نيز با افزايش قيمت مواجه شد اين در حالي است که ما به دنبال تبعيت از قانون نمي‌توانيم اقدامي خاص در اين حيطه انجام دهيم و تاحد زيادي بازار برنج را از دست داده‌ايم.

 

بانک مرکزی بازار توافقی ارز را حذف کرد

روزنامه اعتماد:روز گذشته در اتفاقي بي‌سابقه عنوان «تواقفي» از معاملات دلار و يوروي بازار متشكل ارزي كه نيازهاي مردم و صرافي‌ها بر اساس آن پوشش داده مي‌شد، به‌طور ناگهاني و از پيش اعلام‌نشده حذف شد. اين اتفاق دو روز بعد از اظهارات رييس كل بانك مركزي در يك برنامه تلويزيوني و البته همزمان با انتشار يك توييت از محمدرضا فرزين رخ داد كه گفته بود «از امروز، بانك مركزي و صرافي‌ها اقدامات مشتركي در احياي ثبات اقتصادي در كشور انجام مي‌دهند. بانك مركزي زين پس به بازار آزاد ورود خواهد كرد و نرخ‌ساز خواهد بود.» اين در حالي است كه پيش از اين بانك مركزي در دوره رياست علي صالح‌آبادي بارها تاكيد كرده‌ بود كه «تقاضاي فعلي در بازار ارز آزاد را به رسميت نمي‌شناسد.» دو شب قبل هم محمدرضا فرزين در تلويزيون اعلام كرده بود كه قرار است «سامانه ناخدا» براي ورود بانك مركزي به بازار آزاد تا دو هفته ديگر راه‌اندازي شود تا نيازهاي درماني و دانشجويي از اين راه برطرف شود. با «تغيير ريل» بانك مركزي و ورود تمام‌قد به بازار آزاد ارز، بازار متشكل عرضه و تقاضاي ارز كه خرداد امسال از سوي بانك مركزي راه‌اندازي شده بود شكل تازه‌اي به خود گرفت كه در ساعات ابتدايي معاملات موجب حيرت و سردرگمي خريداران ارز و صرافي‌ها شد. به‌طور مثال دلار در اين سامانه جديد طي مدت 30 دقيقه بيش از 10 درصد افزايش قيمت داشت و به قيمتي بالاتر از يورو رسيد. ظهر ديروز تنها يك نرخ روي سايت ديده مي‌شد و آن‌هم دلار به قيمت 43 هزار و 400 تومان بود. تغييرات در سامانه متشكل ارز به نوعي اين اتفاقات را رقم زد: نرخ‌هاي متعدد حذف شد، سامانه‌اي تازه براي مبادله ارز و طلا درست شد و بانك مركزي با ورود رسمي به بازار آزاد دست به «نرخ‌سازي» براي دلار زد. ضمن اينكه خريد و فروش دلار صادركنندگان هم ممنوع شده است. بانك مركزي اعلام كرده صرافي‌ها از اين تاريخ (4بهمن) بايد نسبت به فروش ارز به صورت اسكناس با نرخ منتشرشده تحت عنوان «آخرين  نرخ  صرافي‌ها» در سايت مديريت بازار متشكل معاملات ارز ايران به آدرس www.ice.ir  اقدام كنند.

 

افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد

روزنامه تجارت:معاون اول رییس جمهور صبح دیروز (سه شنبه) و پس از ورود به استان سیستان و بلوچستان بصورت میدانی از ذخائر آبی و چاه نیمه های استان بازدید کرد. محمد مخبر در این بازدید که با حضور وزیر نیرو، نفت، معاون علمی و فناوری رییس جمهور، نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران استانی انجام شد، با توضیحات مسئولان مربوطه در جریان وضعیت ذخایر آبی استان و همچنین انتقال آب از چاه نیمه ها برای جلوگیری از تبخیر آب و تصفیه خانه‌ های این مرکز برای تامین آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مردم منطقه قرار گرفت. وی در این بازدید با تاکید بر اینکه دولت متعهد به تامین آب شرب برای مردم سیستان و بلوچستان است، تصریح کرد: دولت سیزدهم با جدیت طرح انتقال آب از دریا و استخراج آب های زیرزمینی به استان سیستان و بلوچستان را پیگیری می کند تا مشکلات کم آبی و خشکسالی مردم این منطقه بطور ریشه ای حل شود. مخبر همچنین با اشاره به پیگیری های دستگاه دیپلماسی برای احیای حقابه هیرمند تاکید کرد: افغانستان باید به حقابه هیرمند متعهد باشد و دولت جمهوری اسلامی ایران این موضوع را از مجاری بین المللی پیگیری می کند.علی بهادری جهرمی با حضور در برنامه زنده «صف اول» شبکه خبر در مورد بودجه سال ۱۴۰۲ گفت: ما در بودجه سال آینده پیشرفت هر استان را بر اساس سند آمایش سرزمینی و ویژگی‌ها و مزیت‌ها و اولویت‌های مردم آن منطقه دیده‌ایم و در این مورد از همکاری و نظرات مردم و کارشناسان همان منطقه استفاده کردیم. وی در مورد مالیات در بودجه سال آینده اظهار کرد: دولت علیرغم اینکه سعی کرده با شناسایی مودیان جدید مالیاتی درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد، در عین حال مبنای افزایش مالیات را کاهش داده است.

 

بی دوام!

روزنامه جوان:به گزارش «جوان»، اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی برای دومین بار طی روز‌های اخیر، درباره وقوع «جنگ داخلی ویرانگر» حول ماهیت اسرائیل ابراز نگرانی کرد و خواستار این شد که اسرائیلی‌ها از آنچه که او آن را «سیستم دموکراتیک» و «مقدس» خواند، حفاظت کنند. هرتزوگ که سه روز بعد از راهپیمایی ۱۵۰ هزارنفری اسرائیلی‌ها علیه کابینه نتانیاهو در کنفرانس آموزشی اشمورت در تل‌آویو صحبت می‌کرد، گفت: ««بنیاد‌های دموکراتیک اسرائیل، از جمله سیستم قضایی، مقدس هستند و ما باید از آن‌ها محافظت کنیم.» هرتزوگ با طعنه به آنچه که بنیامین نتانیاهو آن را اصلاحات قضایی خوانده، از تعبیر «اصلاحات دراماتیک» برای آن استفاده کرد و گفت که چنین اصلاحاتی «زمانی که به سرعت و بدون مذاکره انجام شود، مخالفت و نگرانی عمیقی را در بین مردم برمی انگیزد.» او گفت: «دارم می‌بینم طرف‌ها را که همگی برای یک رویارویی تمام عیار در طول خطوط (درگیری) بر سر ماهیت اسرائیل حاضر و آماده هستند و نگرانم که در آستانه یک کشمکش داخلی باشیم که می‌تواند همه ما را نابود کند.» در حالی که رئیس رژیم صهیونیستی طی چهار هفته گذشته، از موضع‌گیری صریح در حمایت یا علیه بنیامین نتانیاهو خودداری کرده، صحبت‌های دیروز او احتمالاً یک نقطه عطف قلمداد خواهد شد، به خصوص که معترضان طی روز‌های گذشته، علاوه بر اعتراضات خیابانی علیه کابینه نتانیاهو، مقابل دفتر هرتزوگ در قدس اشغالی هم تجمع کردند و از او خواستند موضعی روشن در دفاع از نظام قضایی از خود ابراز کند. روز دو شنبه نیز، یائیر لاپید، نخست‌وزیر قبلی که در حال تبدیل شدن به چهره اصلی اعتراضات است، گفت که از هرتزوگ خواسته یک کمیته ریاست جمهوری برای انجام اصلاحات قضایی «متوازن» تشکیل دهد، چیزی که حالا گفته می‌شود، هرتزوگ در حال بررسی آن است. هرتزوگ که سرگرم اقداماتی برای میانجیگری بین نتانیاهو و مخالفان اوست، از کابینه نتانیاهو خواسته که به صدای جوامع مختلف گوش دهد، هرچند این را هم گفته که تلاش‌های میانجیگرانه او ممکن است دست آخر به شکست بینجامد. رئیس رژیم صهیونیستی تأیید کرده که با یائیر لاپید نیز در تماس است تا راهی برای برون‌رفت از چیزی که آن را «بحران تاریخی قانونی» خوانده، پیدا کند. او گفت که اسرائیل «با یک آزمایش سرنوشت‌ساز روبه‌رو» است و اینکه «ما باید برای توافقات گسترده تلاش کنیم».

 

عجایب برخورد 2 کهکشان

روزنامه خراسان: طی یکی دو روز اخیر، تصویری زیبا از ادغام دو کهکشان که مربوط به تصویر روز ناسا بود در فضای مجازی منتشر شد. تصویری شگفت‌انگیز که نشان می‌داد چگونه دو کهکشان با هم برخورد خواهند کرد. اتفاقی که بیشتر شبیه سوژه فیلم‌های علمی   تخیلی است، اما در عین شگفت‌انگیز بودن و زیبایی، به آن مهیبی نیست که ما فکر می‌کنیم. این اتفاق در آینده برای کهکشان ما یعنی راه‌شیری و همسایه غول‌پیکرش یعنی آندرومدا هم خواهد افتاد،اما آیا برخورد کهکشان‌ها باعث ویرانی ستاره‌ها و سیاره‌ها می‌شود؟ در صورت این ادغام چه بر سر منظومه ما خواهد آمد؟ چرا بررسی این موضوع برای منجمان مهم است؟ در این مطلب به ابعاد مختلف این موضوع پرداختیم.تصادفی با 200 هزار سال ‌نوری وسعت در تصویری که به‌عنوان تصویر روز ناسا در فضای مجازی منتشر شده دو کهکشان  را که به Arp274 مشهور هستند، می‌بینیم که وسعتی معادل 200 هزار سال نوری دارند، دو کهکشان مارپیچی زیبا که در حال برخورد با هم هستند و اجرام و غبار پیرامون هم را جذب می‌کنند. البته در این تصویر یک کهکشان سوم هم هست که در این ادغام حداقل الان دخالتی ندارد. تصویر روز ناسا بخش ثابتی از سایت ناساست که در آن تصاویر زیبا با مخاطبان به اشتراک گذاشته می‌شود. هرچند این تصویر در جدیدترین‌های بخش عکس روز موجود نیست، اما بازهم تصویری است از یک اتفاق نادر و شگفت‌انگیز که نشان می‌دهد چگونه گرد و غبار دو کهکشان با برهم‌کنش گرانشی جذب هم می‌شود. رویدادی که گاهی میلیون‌ها و شاید میلیاردها سال طول می کشد و باعث تکامل کیهان و تامین سوخت ستاره‌های جدید از ترکیب گازها و غبارها می‌شود. به‌این شکل با تبدیل هر ستاره که سوختش تمام شده به سیاه‌چاله، باز هم شاهد تولد یک ستاره از دل این ادغام‌ها خواهیم بود.

 

وقتی می‌توانیم تسلیم شویم چرا تنگه هرمز را ببندیم؟!

روزنامه کيهان:روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارشی به پیشنهاد بستن تنگه هرمز به روی کشتی‌های تجاری غربی توسط مدیرمسئول کیهان و پیگیری آن از سوی نمایندگان مردم در مجلس پرداخت و نوشت: «شريعتمداري 23 آذرماه در قالب يادداشتي كه در روزنامه كيهان منتشر شد، نوشت: «جمهوري اسلامي ايران حق دارد و مي‌تواند در صورتي كه منافع ملي خود را در مخاطره ببيند، تنگه‌ هرمز را به روي تمامي كشتي‌هاي نفتكش و حتي كشتي‌هاي حامل كالاي تجاري و تسليحاتي ببندد.» شريعتمداري طي روزهاي اخير و پس از افزايش تنش‌ها ميان ايران و اروپا هم اين ايده تكراري خود را در گفت‌وگو با خبرگزاري‌هاي اصولگرا دوباره تكرار كرده است. ايده شريعتمداري اما اين روزها شركايي نيز ميان اصولگرايان پيدا كرده است. 3روز قبل بود كه توييتي به نقل از زهرا شيخي، نماينده مردم اصفهان منتشر شد. شيخي در توييت خود در واكنش به تنش‌هاي اخير با اروپا نوشت: «وقت مماشات نيست، همه كشورهاي جهان عوارض عبور از تنگه‌ها را مي‌گيرند… اروپاييان بابت امنيت كشتي‌هايشان بايد به سپاه ما خراج دهند.»؛.. 2 بهمن‌ماه خبري به نقل از محمدحسن آصفري عضو كميسيون شوراها و امور داخلي منتشر شد كه نشان مي‌داد مجلس به‌دنبال ارائه يك طرح دوفوريتي براي محدودسازي تردد كشتي‌هاي اروپايي در تنگه هرمز است. آصفري اعلام كرد مجلس به‌دنبال طرحي است كه محدوديت تردد كشتي‌هاي تجاري اروپايي در تنگه را به‌دنبال داشته باشد.»این روزنامه در ادامه همچنین به نقل از یک استاد دانشگاه نوشت: «هر نوع اقدامي براي بستن اين تنگه تبعات سنگيني را براي ايران به همراه خواهد داشت… جدا از بحث برجام، موضوع همكاري نظامي ايران با روسيه هم براي كشورهاي اروپايي مطرح است. در اين شرايط ايران بايد در حوزه سياسي، نظامي و ارتباطي به‌گونه‌اي برنامه‌ريزي كند كه مناسبات ارتباطي‌اش با همه جهان در وضعيت عادي قرار بگيرد. دست زدن به اقداماتي كه بر آتش تنش‌ها بدمد نه به نفع ايران است، نه به نفع كشورهاي منطقه».

 

خط‌شکنی بهروز

روزنامه وطن امروز: بهروز افخمی، کارگردان مطرح سینما که امسال هم اجرای برنامه «هفت» تلویزیون را برعهده دارد، به تازگی با حضور در خبرگزاری ایسنا درباره جوی گفت که بر فضای هنری و جشنواره‌ای کشور حاکم شد. وی بیان کرد: این جو ضدهنری به وجود آمده در فضای مجازی رخ می‌دهد و آنهایی که قدر اوقات فراغت خود را می‌دانند، خیلی درگیر این جو نمی‌شوند. آنهایی که ارزش وقت خود را می‌دانند، در فضای مجازی وقت صرف نمی‌کنند و دنبال اتفاقات واقعی در داستان‌نویسی و فیلمسازی و… هستند.  افخمی ادامه داد: در این چند ماه خودم هر چقدر پرس‌وجو کردم، متوجه شدم هم مردم علاقه‌مند هستند فیلم و سریال ببینند و تئاتر و کنسرت بروند و هم بازیگران دوست دارند کارشان را انجام دهند اما یک جو وحشت وجود دارد و در واقع نوعی تروریسم به شکلی آنها را می‌ترساند. در حالی که وقتی اقدام کنند متوجه می‌شوند هیچ چیز واقعی وجود ندارد. کسی که می‌خواهد کار کند و جرأت انجام آن را ندارد، شاید بهتر است نام خود را هنرمند نگذارد، چون باید حاضر باشد کمترین خطر را بپذیرد. اینکه باید چطور عمل کرد به خودشان بستگی دارد؛ بعضی از آنها ممکن است از تشدیدکنندگان شرایط باشند و بخواهند تروریسم فرهنگی را گسترش دهند اما آن کسی که می‌خواهد کار کند و جرأت انجام آن را ندارد، شاید بهتر است نام خود را هنرمند نگذارد، چون باید حاضر باشد کمترین خطر را بپذیرد. وضع او که از زندگی یک فوتبالیست خطرناک‌تر نیست؛ فوتبالیستی که هم در بازی ممکن است اتفاقی برایش بیفتد و هم از سوی تماشاگر؛ مواردی بوده که فوتبالیست از سوی تماشاگر با شلیک گلوله ترور شده، حالا چطور شده که هنرمند ما اینقدر نازک‌نارنجی شده است؟ در تاریخ جنگ دوم جهانی می‌خوانیم وقتی نیمی از استالینگراد در اختیار آلمان‌ها بود و در نیمه دیگر هم مردم از گرسنگی می‌مردند، آرام خاچاطوریان (از بهترین آهنگسازان دوران اتحاد جماهیر شوروی) اسموکینگ پوشیده بود و در یک سالن در نزدیکی شهر، یک سمفونی را اجرا می‌کرد و عده‌ای از مردم هم در آن سرمای زمستان و در شرایطی که آلمان‌ها در ۴۰ کیلومتری آنها بودند، نشستند و به موسیقی او گوش دادند.

 

علاج واقعه بعد وقوع!

روزنامه اطلاعات:۱ ـ از میان همه شرایط ویژگی‌هایی که یک سیاستمدار باید داشته باشد یکی هم آن است که فرد یا دولت سیاستمدار صاحب دانش و تدبیر باشد. دانش همان آگاهی و دانستن علمی و البته گسترده از مفاهیم نظری و تئوری‌های سیاست است. سیاستمدار باید از از مجموعه کاستی‌ها و نیازهای کشور و جامعه خود اطلاع دقیق و گسترده داشته باشد و چرایی و چگونگی شکل‌گیری آنها را بداند و مدام این کاستی‌ها را به گذشته حواله ندهد، بلکه همچون پزشکی حاذق برای درمان، همواره اولین اقدام او رصد دردهای بیمار و تشخیص صحیح آن باشد.تدبیر از سوی سیاستمدار صاحب مسئولیت ارائه نسخه درمان است برای آینده بهتر و البته رهایی از کاستی‌ها و کمبودهای جامعه. سیاستمدار با فراست کسی است که واقعه را پیش از رخ دادن پیش‌بینی کند و علاج آن را قبل از وقوع بیابد. جامعه ما همواره شاهد تجربه علاج واقعه بعد از وقوع، و گذاشتن همه تقصیرها به گردن گذشتگان بوده که الگوی سیاست‌مداری و مدیریت کشور است و دولتمردانش هنوز و همواره زمزمه می‌کنند «دریغ از پارسال!» علی‌الخصوص که هر دولتی که آمد، اولین شعارش نفی دولت قبلی چه به لحاظ برنامه‌ریزی‌ها یا عملکرد گذشته بوده است! لاجرم، علاج واقعه نه تنها قبل از وقوع دیده نشد که بعد از شوک‌های گوناگون از رویدادهای ناگهان به فکر «علاج» بر می‌آیند! اکنون نیز کشور دچار همین گزاره از عملکرد دولت است! نقد گذشته!۲ ـ گمان ندارم کسی این گزاره را نفی کند که جهان در تغییر مداوم بوده و است! شاخص تدبیر در سیاست و سیاستمداری نه تنها رصد و شناخت مداوم این تغییرها و تحولات است؛ که نسخه‌نویسی برای هر دولت جدید نیازمند رصد و شناخت مجموعه تحولات از ساحت سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و به ویژه روابط بین‌المللی و تناسب زمانی فرآیند قدرت در مدیریت‌های دولت‌ها در جامعه ملل است، اعم در همسایگی ما یا در توازن مداوم قدرت‌های (دولت‌های) حاکم در جهان؛ جهانی که سال‌هاست از مفهوم سنتی شرقی و غربی عبور کرده و اکنون در سنجه اغلب صاحب‌نظران سیاسی و فرهنگی، محوریت اصلی مدیریت سیاسی دولت‌ها بر دوپایه «اقتصاد و امنیت» استوار شده است. دولت‌ها در صدر برنامه‌های خود، اقتصاد و امنیت را چه برای کشور و شهروندان خود یا روابط دو و چند جانبه با تدبیرهای متفاوت پی می‌گیرند.

 

تثبیت قیمت ۱۰ کالای اساسی تا پایان رمضان ۱۴۰۲

روزنامه ایران:در جلسه‌ای که اخیراً با حضور رئیس‌جمهور برگزار شده بود، وزارت جهاد کشاورزی موظف شد قیمت 10 قلم کالای اساسی خوراکی را تا پایان ماه مبارک رمضان 1402 تثبیت کند.در این جلسه که وزارت جهاد کشاورزی پیشنهادهایی برای تثبیت 10 قلم کالای اساسی خوراکی شامل برنج، روغن، مرغ، تخم‌مرغ، گوشت، پنیر، ماست، شیر، شکر و ماکارونی ارائه کرده بود، مصوب شد این وزارتخانه برنامه‌هایی را برای تثبیت قیمت این 10 قلم کالا تا پایان ماه مبارک رمضان 1402 اجرایی کند. همچنین وزارت جهاد کشاورزی موظف شد برنامه پیشنهادی خود را برای کاهش و تثبیت قیمت مواد غذایی ظرف یک هفته به دولت ارائه کند. طی سال‌جاری پس از حذف ارز 4200 تومانی، قیمت کالای اساسی با افزایش روبه‌رو شدند، با این حال اما دولت مابه‌التفاوت افزایش قیمت این کالاها را در قالب یارانه نقدی به مردم پرداخت کرد و قرار است از هفته‌های آینده در سراسر کشور طرح کالابرگ الکترونیکی برای خرید این کالاهای اساسی را به اجرا برساند. در این گزارش قصد داریم به آخرین وضعیت قیمت این کالاهای اساسی در بازار و تولید و تأمین آنها در بازار بپردازیم.با توجه به تسهیلات اعطا شده دولت سیزدهم به تولیدکنندگان و اتحادیه، صفر شدن عوارض صادراتی مرغ، جمع‌آوری مرغ مازاد توسط شرکت پشتیبانی امور دام، رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مرغ و بیمه 100 درصدی تولیدات مرغداران طی چهار ماهه اخیر، میزان جوجه‌ریزی با افزایش 30 درصدی روبه‌رو شده است. به طوری که تابستان سال‌جاری میزان جوجه‌ریزی 90 میلیون قطعه بود ولی در ماه قبل به 110 میلیون قطعه و در ماه جاری نیز آنطور که اتحادیه مرغداران اعلام کرده به 120 میلیون قطعه خواهد رسید. از همین رو طی یک ماه اخیر میزان گوشت مرغ آماده تحویل به بازار بیش از نیاز مصرفی مردم بوده، تا آنجا که رفته رفته قیمت هر کیلوگرم مرغ در بازار کاهش یافته و طی دو ماه اخیر شاهد کاهش 15 هزار تومانی قیمت این کالای اساسی بودیم.قیمت مصوب مرغ در ستاد تنظیم بازار 63 هزار تومان است که در روزهای آتی مرغ به قیمت هر کیلوگرم 50 تا 54 هزار تومان به فروش رسیده است.

 

مسیر دودی مدرسه

روزنامه شرق:ساکنان تهران نزدیک به دو دهه پیش، یک روز حوالی میدان آزادی پرواز هواپیماهایی را دیدند که بر سر شهر آب می‌پاشید تا بلکه از شدت آلودگی هوا کم کند. از آن سال‌ها کمتر از 20 سال گذشته، چهار دولت و سه رئیس‌جمهور بر سر کار آمده‌اند و نتیجه نهایی این شد که تصمیم بگیرند این بار با تغییر شاخص‌های آلودگی هوا مشکل آلودگی را حل کنند. در روزهای خاکستری ممتد پایتخت تنها این باد و باران بود که چند روزی به داد شهروندان رسید تا بتوانند نفس بکشند. مدارس بیش از نیمی از مدت فعالیتشان را تعطیل بودند و شاخص‌ها مدام در مسیر صعودی در حرکت بودند. رئیس شورای شهر تهران بالاخره تسلیم شد و دست‌ها را بالا برد که «رویمان نمی‌شود از آلودگی هوا حرف بزنیم». شهردار تهران که از دیدگاه اصولگرایان تانک این جناح در عرصه اجراست در روزهای آلوده تهران ترجیح می‌دهد از قیمت دلار صحبت کند تا آلودگی هوا. آنچه اما واقعیت دارید آلودگی شدید تهران و بسیاری از کلان‌شهرهاست که زندگی را بر شهروندان سخت‌تر کرده است. سختی زندگی در این شرایط یک سو و رنج درک اشتباه مسئولان  از این پدیدها سوی دیگر ماجراست.علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست چند روز پیش و در ادامه تداوم آلودگی هوا به تعطیلی مداوم مدرسه‌ها اشاره کرد و گفت: «تعطیلی مدارس کمکی به آلودگی هوا نمی‌کند و این تصمیم در این مدت در بهبود شاخص‌ها اثری نگذاشته است. چراکه در شرایط تعطیلی، رفت‌وآمدها قطع نمی‌شود و ممکن است خانواده‌ها باز هم با استفاده از وسایل نقلیه شخصی در خیابان‌ها رفت‌و‌آمد داشته باشند». حرف‌های سلاجقه در حالی است که هدف از تعطیلی مدارس نه تلاش برای کاهش آلودگی که اقدامی برای حفاظت از گروه‌های حساس، اینجا کودکان، در برابر حجم آلودگی‌هاست. بهزاد اشجعی، کارشناس آلودگی هوا در رابطه با این اظهار نظر به «شرق» می‌گوید: تصمیماتی که در کمیته اضطرار گرفته می‌شود در درجه اول برای حفظ سلامتی شهروندان است. در درجه بعدی این کمیته به سمت کاهش انتشار آنی آلودگی هوا می‌رود. طبیعتا در موضوع تعطیلی مدارس بیشتر سلامت دانش‌آموزان به عنوان گروه‌های حساس مد نظر بوده است.

 

مشعل پالایشگاه‌ها معادل مصرف تهران گاز هدر می‌دهند

روزنامه فر‌هیختگان:براساس آمارهای بین‌المللی، طی سال 2021 در سطح جهان حدود 152 میلیارد و 700 میلیون مترمکعب گاز تحت عنوان فلرینگ (سوزاندن گازها توسط مشعل) به مواد آلاینده تبدیل شده است. نکته قابل تامل اینکه از این مقدار، سهم ایران 18.5 میلیارد مترمکعب (معادل 12 درصد از کل فلرینگ جهان) بوده است. مقدار قابل توجه هدررفت گاز ایران، کشورمان را در سطح جهان در رتبه دوم قرار داده است، به‌طوری‌که کشورمان هم از لحاظ حجمی دوم بوده و هم نسبت فلرینگ ایران به تولید گاز طبیعی کشور در جهان نیز دوم است. اما ابعاد فاجعه فقط به اینجا ختم نشده و گاز هدر رفته در مشعل‌ها طی سال گذشته از مصرف یک‌سال جمعیت 9 میلیونی شهر تهران نیز بیشتر بوده است. این موضوع حالا هم از نظر اقتصادی باعث عدم‌النفع 5 تا 6 میلیارد دلاری ایران شده و مهم‌تر از آن، مشعل‌سوزی مخاطرات زیست‌محیطی نیز برای کشورمان به همراه دارد.  چرا مشعل‌سوزی داریم؟ در فرآیند استخراج نفت همواره مقداری آب و گاز طبیعی هم که در لایه‌های زیرین وجود دارند که همراه نفت از چاه خارج می‌شوند. جدا از گازی که همراه نفت از چاه بالا آمده، وقتی نفت به سطح زمین و فشار اتمسفر می‌رسد هیدروکربن‌های سبک‌تر موجود در نفت هم تبخیر می‌شوند و به‌شکل گاز در می‌آیند. مجموعه این گازها را که هنگام استخراج از میادین نفتی محصول جانبی نفت محسوب می‌شوند گاز همراه نفت می‌نامند. در بسیاری از موارد جمع‌آوری آنها -که از لحاظ ارزش حرارتی بسیار غنی هم هستند- دشوار است یا از لحاظ اقتصادی به‌صرفه تشخیص داده نمی‌شوند، درنتیجه به دلایلی چون حفظ ایمنی منطقه، ترشی بیش از حد و قابل‌استفاده نبودن دوری محل استخراج از خشکی، دشواری انتقال گاز و… در محل تولید سوزانده (فلر) می‌شوند. درمجموع باید پذیرفت که گاز همراه یک محصول جانبی است و تولید نفت همواره نسبت به تولید گاز اولویت بیشتری داشته و دارد. به مجموعه این گازهای سوزانده‌شده در بخش‌های بالادستی نفت و گازهای سوزانده‌شده در پالایشگاه‌ها، صنایع شیمیایی و برخی کارخانه‌ها (مانند کک‌سازی‌ها)، گاز مشعل گفته می‌شود. در تمام این موارد هدف اصلی از سوزاندن گاز از بین بردن هیدروکربن‌های گازی و ترکیبات ارگانیک فرار و وارد کردن محصولات احتراق به اتمسفر است. مشعل‌های با ارتفاع زیاد برای جریان زیاد گاز و مشعل‌های با ارتفاع کم همراه با محفظه احتراق مانند زباله‌سوزها جهت سوزاندن گازهای غیرسمی استفاده می‌شوند.

 

قصه‌هایی از دنیای باقی

روزنامه جام جم:پخش مجموعه‌هایی که رنگ‌وبوی ماورایی دارند از دهه ۸۰ به بعد آغاز شد. سریال‌هایی که به بهانه ماه مبارک رمضان پخش می‌شد و حال و هوایش روایتگر دنیای ماورا یا برزخ بود. مثل سریال «او یک فرشته بود» که یک ماه تمام مخاطبان درباره شخصیت‌های مختلف و قصه کار صحبت می‌کردند. روال ساخت این سریال‌ها چند سالی در همان ماه رمضان ادامه داشت. سریال‌هایی مثل «روز حسرت» یا «کمکم کن» در ادامه همین خط سیر قصه‌های ماورایی بود که خوب هم توانست مخاطبان را جذب خود کند. بخش مهم این مجموعه‌ها نشان‌دادن دنیای ماورایی، برزخ یا روح بود که در کنار آن مضامین مختلف مذهبی و اخلاقی بیان می‌شد. تاثیرگذاری این سریال‌ها به‌خصوص با پخش آن در ماه رمضان که فضای معنوی حاکم بر خانواده‌ها، امکان تاثیرگذاری بیشتری را برای این پیام‌ها فراهم می‌کرد، به گونه‌ای بود که کارگردان‌های بیشتری به سمت این سوژه‌ها رفتند. به‌تازگی برخی خبرها حاکی از ساخت سریالی ماورایی است که مسعود ده‌نمکی ساخت آن را برعهده دارد. به بهانه پیش‌تولید این سریال، مروری به برخی مجموعه‌های پخش‌شده سیمای ملی داشتیم که با رویکرد ماورایی ساخته شده‌است.اگر بخواهیم به متاخرترین سریال پخش‌شده با محوریت مسائل ماورایی اشاره کنیم، «احضار» در صدر لیست قرار دارد. سریالی که ترکیبی از نمایش مسائل آمیخته به خرافه و دنیای ماورا داشت. قصه از جایی شروع می‌شد که چند دختر جوان به شمال کشور سفر کرده‌اند و شروع به صحبت درباره مسائل خرافی می‌کنند. در همان سفر، خواستگار یکی از این دختران فوت می‌کند و پای آنها به فالگیر و احضار ارواح باز می‌شود. بسیاری معتقدند وقتی فردی اقدام به احضار روح می‌کند، احتمال اتصال به جن یا شیطان را پیدا می‌کند و صحبت‌هایی که ممکن است به‌عنوان ارتباط با ارواح بشنود، صحبت‌های ارواح درگذشته نیست.  همین اتفاق در سریال احضار هم افتاد. زمانی که مائده و زهره تصمیم به ارتباط با روح فردی به نام کامرانی می‌گیرند، چیزی شبیه شیطان برای‌شان نمایان می‌شود که تمام نشانه‌ها و علامت‌هایی که می‌دهد اشتباه و در راستای گمراه‌کردن بیشتر آنهاست. احضار درمجموع توانست بعد از مدت‌ها حال‌وهوای ماورایی را به تلویزیون بازگرداند و در ادامه سریال‌های قبلی قرار گیرد. هرچند که پرداختن به مسأله احضار ارواح در نوع خود تازه بود. کارگردان احضار، علیرضا افخمی بود که سال ۱۴۰۰ آن را روی آنتن شبکه یک برد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.