آتش در خرمن مکرون و نتانیاهو

موج اعتراضات از پاریس تا قلب سرزمین‌‎های اشغالی

فرانسه بار دیگر درگیر اعتراضات و اعتصابات صنفی شده است. بیش از یک میلیون نفر در شهرهای فرانسه راهپیمایی کردند تا برنامه‌های امانوئل مکرون برای افزایش سن بازنشستگی را محکوم کنند.
اما اعتصابات فرانسه تنها موج اعتراضات در روزهای آغازین سال 2023 نیست.
در تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی نیز تظاهرات سراسری علیه سیاست‌های جدید دولت رژیم صهیونیستی این رژیم را در آستانه نزاع جدی داخلی قرار داده است.

به گزارش خبرنگار شهروندانلاین؛ فرانسه بار دیگر درگیر اعتراضات و اعتصابات صنفی شده است. بیش از یک میلیون نفر در شهرهای فرانسه راهپیمایی کردند تا برنامه‌های امانوئل مکرون برای افزایش سن بازنشستگی را محکوم کنند.
دولت امانوئل مکرون تصمیم دارد سن بازنشستگی را دو سال افزایش داده و به 64 سال برساند که باعث خشم فرانسوی‌ها شده است. مکرون یک بار نیز در سال 2019 تلاش کرد این اصلاحات را تصویب کند که با شیوع همه‌گیری کرونا این تلاش را کنار گذاشت.
پلیس در درگیری‌ با معترضان در جریان تظاهرات پاریس گاز اشک‌آور پرتاب کرد و ده‌ها نفر نیز دستگیر شدند. با این حال اتحادیه‌های کارگری خواستار برگزاری دومین روز اعتصاب در 31 ژانویه شده‌اند تا مکرون و دولتش را مجبور به عقب‌نشینی از طرح اصلاح سن بازنشستگی کنند.
دولت می‌گوید اصلاحات بازنشستگی برای اطمینان از اینکه سیستم از هم نمی‌پاشد، حیاتی است. بر اساس برآوردهای وزارت کار فرانسه، عقب انداختن سن بازنشستگی به میزان دو سال، حدود 18 میلیارد یورو بیشتر در صندوق دولت فرانسه به همراه دارد که به سیستم اجازه می‌دهد تا سال 2027 بدون سود و زیان شود. اما اتحادیه‌ها استدلال می‌کنند که به جای جبران کسری دولت از جیب کارگران، راه‌های دیگری نیز برای تأمین مالی حقوق بازنشستگی وجود دارد، مانند تعیین مالیات بیشتر برای ثروتمندان یا افزایش سهم کارفرمایان یا بازنشستگان متمول.

اما اعتصابات فرانسه تنها موج اعتراضات در روزهای آغازین سال 2023 نیست.

در سرزمین‌های اشغالی نیز تظاهرات سراسری علیه طرح اصلاحاتی نتانیاهو در جریان است. تظاهرات صدها هزار نفری در تل‌آویو علیه سیاست‌های جدید دولت رژیم صهیونیستی این رژیم را در آستانه نزاع جدی داخلی قرار داده است و عوض شدن متوالی دولت‌ها طی یک سال اخیر حکایت از همین به هم ریختگی سیاسی دارد.
شامگاه شنبه، بیش از 120 هزار نفر در تل‌آویو در یکی از بزرگترین اعتراضات یک دهه اخیر این کشور به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات کوچک‌تری نیز در اورشلیم، حیفا و بئر شوا برگزار شد. هدف این اعتراضات برنامه اصلاحات دستگاه قضایی توسط دولت تندروی نتانیاهو است که به اعتقاد گروه‌های معترض دموکراسی را به خطر می‌اندازد.
تغییرات مورد نظر دولت راست‌گرای نتانیاهو به محدود کردن اختیارات کنونی دیوان عالی منجر خواهد شد و این نهاد از آن پس قادر نخواهد بود جلوی اجرای هیچ قانونی را بگیرد. در این صورت نمایندگان پارلمان می‌توانند با رأی اکثریت نسبی هر حکم دیوان عالی علیه مصوبات خود را رد کنند.
«جلوی پایان دموکراسی را بگیرید» و «فرزندان ما در یک دیکتاتوری زندگی نخواهند کرد» و شعارهای تند علیه نتانیاهو از جمله شعارهایی بود که بر پلاکاردهای مردم معترض در تل‌آویو به چشم می‌خورد.
اما نتانیاهو اصرار دارد که به واسطه پیروزی ائتلافش در انتخابات اواخر سال گذشته، ماموریت یافته تا این برنامه‌ها را اجرا کند. او گفت یکی از موضوعات اصلی که مردم به آن رأی داده‌اند همین اصلاح نظام قضائی بوده است.در تظاهرات روز شنبه هزار مأمور پلیس مسئول کنترل تظاهرات بودند. این بزرگ‌ترین تظاهرات علیه دولت جدید تحت نخست وزیری نتانیاهوست که در ماه دسامبر امسال سوگند یاد کرد.

گوینده و گزارشگر: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.