دستور معاون رئیس جمهور برای تسریع انتقال آب دریای عمان

معاون اول رئیس جمهور گفت: انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان ولوله گذاری‌های مرتبط با خطوط انتقال آب به شهر‌های در مسیر طرح، هر چه سریع‌تر آغاز شود.

به گزارش شهروندآنلاین؛ محمد مخبر معاون اول رییس جمهور در سفر به سیستان و بلوچستان و در نشست مجمع نمایندگان این استان گفت: تمام تصمیمات گرفته شده در این سفر با تاکید رئیس جمهور تا مرحله اجرا و نهایی شدن پیگیری می شود.

وی افزود: حجم اقدامات انجام شده در زمینه های اشتغالزایی، گازرسانی و آب در دولت سیزدهم و در این استان بی سابقه است، با این حال هنوز از گذشته مشکلات بسیاری بر زمین مانده که باید برای حل آنها برنامه ریزی کرد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه دولت سیزدهم با جدیت موضوع حق آبه هیرمند را از افغانستان و در مجامع بین‌المللی پیگیری می کند، در این جلسه دستور داد تا در پروژه انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان، لوله گذاری های مرتبط با خطوط انتقال آب به شهرهای مسیر هر چه سریعتر آغاز شود.

در این جلسه که با حضور وزرای نفت و نیرو، استاندار و تمام نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، وزیر نفت با اشاره به مشکلات سوخت با توجه به سرمای بی سابقه در روزهای گذشته به تشریح اقدامات و تلاش های وزارت نفت برای افزایش ظرفیت جایگاه های سوخت و انتقال فراورده های نفتی پرداخت و گزارشی از وضعیت زیرساخت های تامین و توزیع سوخت مایع در استان، وضعیت جایگاه های سوخت موجود در ۱۳ جایگاه در دست ساخت، مجموع ظرفیت ذخیره سازی نفت، وضعیت روند مصارف سوخت مایع در استان شامل بنزین و سایر فراورده ها، چالش های اصلی تامین پایدار سوخت مایع استان، چالش های لجستیک و انتقال فراورده های نفتی پرداخت.

همچنین جواد اوجی با اشاره به اتمام پروژه های گاز رسانی به ۱۵۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی از ارائه تسهیلات ۱۵ میلیون تومانی با تضمین شرکت ملی گاز ایران برای گاز کشی منازل خانوارها در این استان خبر داد.

وزارت نفت در تشریح اقدامات و برنامه های این وزارتخانه به اعطای مجوز ۵۰ واحد دستگاه سی ان جی با ارائه رایگان تجهیزات، اعطای ۱۰۰ لیتر سهمیه نفت سفید جدید با توجه به استمرار سرمای هوا به مردم، افزایش عرضه فراورده های مایع در سطح استان شامل افزایش توزیع دو میلیون و هفتصد هزار لیتر نفت و گاز در دی ماه، افزایش ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتری توزیع بنزین و افزایش ۱۳۵۵ تنی گاز مایع در دی ماه، اضافه کردن مخزندار ریلی برای انتقال فراورده های نفتی به سیستان و بلوچستان با کمک راه آهن جمهوری اسلامی و تکمیل جایگاه های در دست احداث اشاره کرد.

وزیر نیرو نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه مسئله خشکسالی و تنش آبی مهمترین مطالبه مردم استان است، تصریح کرد: به دلیل خشکسالی های گذشته برخی پروژه ها در این استان با کندی روبرو شده است و وزارت نیرو در دولت سیزدهم تلاش دارد تا علاوه بر اجرای طرح های انتقال آب از دریا، استخراج آبهای زیرزمینی و ژرف را نیز دنبال کند.

علی اکبر محرابیان با بیان اینکه اقدامات وزارت نیرو در سیستان و بلوچستان و در حوزه آب در تاریخ کشور بی نظیر است، بر تسریع اجرایی شدن طرح های اضطراری تامین آب استان تاکید کرد و گفت: با اختصاص اعتبارات لازم می توانیم تا ۳ سال آینده بخش بزرگی از مشکلات آب این استان را حل کنیم.

همچنین وزارت نیرو گزارشی از وضعیت کلی منابع آب استان و نقشه شهرها و مناطق دارای تنش آبی، حجم آب فعلی سدهای مخزنی استان، چگونگی تامین آب شرب شهر زاهدان و مخازن چاه نیمه ها و اقدامات انجام شده در زمینه حقابه هیرمند ارائه کرد و بر این اساس به تشریح برخی از برنامه های این وزارتخانه برای تامین آب شرب منطقه سیستان و شهر زاهدان شامل طرح های اضطراری، میان مدت و بلند مدت، جهاد آبرسانی و رفع تنش آبی از ۱۷۵۱ روستا، چگونگی پیشرفت پروژه های انتقال آب از دریا و استخراج آبهای ژرف و زیرزمینی، اجاره و تملیک چاه ها، انتقال آب از دشت های این استان به زاهدان و دیگر شهرها و ساخت سد های جدید به منظور جلوگیری از هدررفت آبهای سطحی پرداخت.

در پایان این جلسه نیز نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی دغدغه ها، راهکارها و مشکلات این استان از قبیل تبعات خشکی رود هیرمند، راهکارهای اشتغالزایی در استان، مشکلات آب و انرژی، لزوم اختصاص سهمیه های جدید سوخت به مردم، راهکارهای مقابله با قاچاق سوخت، پیگیری دریافت حقابه هیرمند و بهسازی و نوسازی جاده های استان را مطرح کردند.

از دیگر دغدغه های نمایندگان این استان می توان به تاکید بر تخصیص آب انتقالی از دریا بصورت خطوط آنتنی به شهرهای مختلف، تهیه فراورده های نفتی برای گرمایش مردم با توجه به برودت هوا، ساخت آزادراه ها و بزرگراه ها و خطوط ریلی برای اتصال به کریدور شمال ـ جنوب و غرب ـ شرق، برق رسانی به روستاهای استان، افزایش سهمیه آرد، ایجاد امکانات دانشگاهی و آموزشی، جبران خسارت کشاورزان، دامداران و عشایر با توجه به سرمازدگی، تاکید بر پروژه های آبخیزداری، حل مشکلات حاشیه نشینی در شهرها و ایجاد مراکز بهداشتی درمانی اشاره کرد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.