ماموریت های نجات از آشیرمرد تا آبشار عروس

گزارش شهروند از دو عملیات در بوشهر و البرز که به 3 نفر جان دوباره بخشید

اخبار امدادرسانی نجاتگران و امدادگران جمعیت هلال‌احمر را که دنبال کنیم هرروز و ساعت خبرهای تازه‌ای از ماموریت‌های امدادونجات آنها در گوشه‌وکنار کشور می‌شنویم. فرقی نمی‌کند حادثه‌دیده‌ها در جاده‌های مواصلاتی و پی حوادث ترافیکی نیازمند امدادرسانی آنها باشند یا مردمان حادثه‌دیده روستایی در دورافتاده‌ترین مناطق روستاها چشم به‌راه آمدن‌شان باشند، در هر شرایطی برای امدادرسانی راهی می‌شوند. حتی اگر به قول قدیمی‌ها از زمین و آسمان سنگ هم ببارد چیزی نمی‌تواند مانع امدادرسانی آنها شود. نمونه‌اش عملیاتهای نجاتی است که همین چندروز پیش از شمال‌تاجنوب کشور شاهد انجام‌شان بودیم و طی آن سه نفر از مرگ حتمی نجات یافتند. از زوج میانسالی که در مناطق صعب‌العبور تنگستان بوشهر به زندگی برگشتند تا جوان 29ساله یخنوردی که بعد از سقوط از ارتفاعات یخی منطقه کوهستانی آبشار عروس محور کرج- کندوان با کمک امدادگران نجات پیدا کرد. امدادگرانی که با طی مسیرهای سخت‌وصعب‌العبور و به جان خریدن همه خطراتی که تهدیدشان می‌کرد برای کمک‌وامدادرسانی به این افراد شتافتند.

فاطمه عسگری نیا- شهروند آنلاین:روستای «آقا شیرمرد» که اهالی تنگستان به آن «آشیرمرد» می‌گویند منطقه‌ای دورافتاده پشت کوه‌های بلندی است که راه دسترسی به آن در زمستان‌ها و در پی بارش‌های زمستانی که اغلب در این منطقه به شکل باران است، مسدود می‌شود و جز موتورسیکلت هیچ وسیله نقلیه دیگری نمی‌تواند بین تنگستان و این روستا تردد داشته باشد. در این روستای دورافتاده و کم‌برخوردار هم‌اکنون تنها 8-7 زوج سالمند و میانسال زندگی می‌کنند و جوان‌ترها عطای زندگی در این روستا را به امید ساختن زندگی بهتر در شهر به لقایش بخشیده‌اند و راهی مناطق شهری شده‌اند.

درست است در این روستای قدیمی و دورافتاده اغلب خانه‌ها با فاصله‌های زیاد با هم ساخته شده‌اند و اهالی، زندگی آرامی دارند، اما یکی از خانواده‌ها در فاصله 7کیلومتری این روستا به‌تنهایی زندگی می‌کند. مهراد و ثریا زوج ساکن در این منطقه که به‌ کار دامداری مشغولند نیمه‌شب با سروصدای بسیاری از خواب بیدار شدند و به سمت آغل گوسفندان رفتند. ناگهان با سارقانی روبه‌رو شدند که تعدادی از گوسفندان آنها را بار خودروی خود کرده بودند. مهراد و ثریا با دیدن این صحنه با دزدها درگیر شدند. سارقین بعد از اینکه دست‌وپای زوج میانسال را می‌بندند از محل متواری می‌شوند. دم‌دمای صبح، ثریا بالاخره موفق می‌شود با تلاش زیاد دست‌های خود و همسرش را باز کند. صدای فریاد کمک‌خواهی‌شان را از آن فاصله دور کسی نمی‌شنود. به ناچار با تنی دردمند و زخمی راهی روستای آشیرمرد می‌شوند و به محض ورود به روستا همانجا روی زمین می‌افتند. اهالی روستا بعد از اینکه متوجه این دو می‌شوند موضوع را به اورژانس خبر می‌دهند و در نهایت ماموریت از طریق مرکز کنترل EOC بوشهر به تنگستان اعلام می‌شود. جواد شایان به همراه دیگر دوستان نجاتگر و امدادگرش و رئیس جمعیت هلال‌احمر تنگستان راهی منطقه می‌شوند: « به‌خاطر بارش‌های چند روز گذشته تمام مسیر را آب گرفته بود و راه، شسته شده بود. تردد در جاده خاکی و سنگلاخی منطقه، بسیار سخت بود. در خیلی از قسمت‌ها مجبور شدیم پیاده شویم و مسیر را پاکسازی کنیم تا خودرو امکان تردد داشته باشد. بخش زیادی از مسیر را پیش رفتیم اما از یک منطقه‌ای به بعد دیگر امکان پیشروی نبود.»

طی مسیر با موتور

نیروهای سپاه امام علی حوزه ثارالله وقتی متوجه گرفتاری نیروهای امدادی در منطقه می‌شوند به یاری آنها می‌آیند: «نیروهای سپاه سه دستگاه موتورسیکلت کراس را در اختیار امدادگران قرار دادند و ما موفق شدیم بخشی از مسیر را هم با موتور پیش برویم اما از یک جایی به بعد تا روستا حتی امکان جلو رفتن با موتور هم وجود نداشت، بنابراین با پای پیاده خود را به روستای آشیرمرد رساندیم. زن و مردی که نیاز به امدادرسانی داشتند، به‌شدت آسیب دیده بودند و خونریزی شدید داشتند.»

علی عابدی، دیگر امدادگر جمعیت هلال‌احمر تنگستان هم که همراه این تیم امدادی بوده، می‌گوید: «سریعا کمک‌های اولیه را ارائه کردیم. حال زن بهتر از همسرش بود، اما مرد مصدوم از ناحیه سر به‌شدت آسیب دیده بود، بعد از تثبیت پزشکی او روی بسکت، کار انتقال را شروع کردیم. امکان انتقال مصدوم با موتور وجود نداشت، بنابراین مجبور شدیم مسیر روستا تا نقطه‌ای که پیکاپ هلال‌احمر را رها کرده بودیم به‌صورت پیاده طی کنیم. طی مسیر همراه با مصدوم روی سنگ‌های ریز و درشت و مسیر آب‌گرفته بسیار سخت بود. بعد از اینکه به ماشین هم رسیدیم به محض اینکه فاصله‌ای را با خودرو طی کردیم متاسفانه گل‌ولای مسیر به حدی بود که خودرو در آن گرفتار شد. تلاش‌مان برای رها‌سازی‌ خودرو راه به جایی نبرد بنابراین مجبور شدیم از راهداری تنگستان برای رهاسازی پیکاپ کمک بگیریم. 45دقیقه این کار طول کشید. همه بچه‌ها با وجود خستگی بسیار همه فکر و ذکرشان، رساندن سریع مصدوم به مرکز درمانی بود.»

با تلاش نیروهای امدادگر سرانجام این زوج مصدوم بعد از طی مسیری سخت‌وطولانی به آمبولانس اورژانس تحویل داده شدند تا مراحل درمانی را در بیمارستان طی کنند.

نجات یخ نورد از مرگ

در حادثه دیگری این بار در شمال کشور امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان البرز یک جوان 29ساله یخ‌نورد را از مرگ حتمی نجات دادند. به‌گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان البرز در حادثه سقوط از ارتفاع، یک طبیعت‌گرد در روستای خور محور کرج- کندوان نیروهای امدادگر برای امدادرسانی به این حادثه‌دیده اعزام شدند. محمدباقر خلفی می‌گوید: «این نیروها در قالب دو تیم امدادی از پایگاه امدادونجات بین‌شهری کوشک بالا و یک تیم تخصصی امدادونجات کوهستان از جمعیت هلال‌احمر استان با یک‌دستگاه آمبولانس، یک‌دستگاه ست نجات و یک‌دستگاه هایلوکس به محل حادثه واقع در روستای خور _آبشار عروس اعزام شدند.»

آرش رضازاده، مسئول تیم امدادونجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر استان البرز درباره این عملیات به «شهروند» می‌گوید: «‌عملیات ساعت 13و 15دقیقه از طریق مرکز کنترل EOC به جمعیت اعلام شد و بعد از دریافت گزارشات اولیه، امدادگران پایگاه امدادونجات جاده‌ای کوشک را به محل حادثه اعزام کردیم. در کنار اعزام این نیروها از دوستان کوهنورد و همنورد خودمان در منطقه هم خواستیم موضوع را بررسی و شرایط را برای ما توضیح دهند. خوشبختانه یکی از پزشکان کوهنورد در منطقه حاضر بود. بلافاصله خود را به مصدوم رساند و اعلام کرد خوشبختانه فرد مذکور، زنده است و به‌نظر نمی‌رسد که به لحاظ مغزی آسیب دیده باشد. در این حین ما هم به سمت منطقه راه افتادیم.»

حادثه  در پی یک بی‌احتیاطی

امدادگران تیم کوهستان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر البرز و پایگاه کوشک با هم سر صحنه حادثه می‌رسند: «وقتی در محل حادثه حاضر شدیم و با هم‌تیمی‌های مصدوم صحبت کردیم مشخص شد او درحالی‌که مشغول پایین آمدن از آبشار یخ‌زده عروس بوده است، به‌دلیل یک اشتباه فنی و گره نزدن انتهای طناب خود، از ارتفاع سقوط می‌کند.»

سقوط از این ارتفاع همان و شکسته شدن مچ دست و ران سمت‌چپ و شکافته شدن سرش همان. پوریا آسیابانی، عضو گروه امدادونجات کوهستان جمعیت هلال‌احمر استان البرز هم که در این عملیات حاضر بود، می‌گوید: «محلی که این جوان از آن سقوط کرده بود بسیار مسیر سخت‌وصعب‌العبوری بود. بعد از سقوط گرچه نباید به لحاظ خطراتی که سلامتی‌اش را تهدید می‌کرد جابه‌جا می‌شد اما کوهنوردان حاضر در منطقه برای اینکه دمای بدنش را از دست ندهد او را از برف به منطقه امنی منتقل کرده بودند و همین کار باعث شده بود تا شرایط جسمی او خیلی وخیم نشود. بعد از ارائه کمک‌های اولیه و آتل‌بندی شکستگی‌ها، مصدوم را روی بسکت، فیکس کردیم و با توسل به کارگاه‌های ایزایی برای حمایت از انتقال مصدوم موفق شدیم او را از نقطه سقوط نجات داده و برای انتقال به مرکز درمانی به اورژانس تحویل دهیم. گرچه این عملیات حدود 4ساعتی به طول انجامید اما اگر کمک کوهنوردان حاضر در منطقه و همدلی‌وهمراهی آنها نبود قطعا باید ساعت‌های بیشتری را صرف این ماموریت می‌کردیم.»

مسیرهای یخ‌نوردی آبشار خور کرج در زمستان یکی از مقاصد اصلی یخ‌نوردان و تیم‌های ورزشی علاقه‌مند به این رشته ورزشی است. رضا‌زاده، مسئول تیم امدادکوهستان جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «در این مسیر شاهد اتفاق و حادثه تلخی برای مردم عادی نیستیم اما بیشتر حوادث برای افرادی رخ می‌دهد که به‌صورت حرفه‌ای رشته صخره‌نوردی روی یخ را دنبال می‌کنند اما به‌خاطر غرور زیاد برخی اوقات کوچک‌ترین نکات ایمنی را نادیده می‌گیرند و باعث می‌شوند که جان‌شان به خطر بیفتد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.