آرزوی من هم حضور در المپیک است

گفت‌وگوی «شهروند» با افشین صادقی، ستاره تیم ملی هندبال: بهترین بازیکن ما یک میلیارد قرارداد می‌بندد

افشین صادقی گفت: از مسئولین درخواست دارم که به رده‌های پایه این رشته، به‌ویژه نوجوانان و جوانان هم اهمیت بیشتری بدهند، چرا که آنها کسانی هستند که می‌خواهند جای ما را در تیم ملی پر کنند و نیاز به رسیدگی بیشتری دارند.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ تیم ملی هندبال ایران بعد از دو دوره ناکامی در کسب جواز حضور در مسابقات جام جهانی این رشته، سرانجام با کسب عنوان چهارمی در مسابقات آسیایی عربستان، موفق به صعود به مسابقات جهانی لهستان – سوئد شد. شاگردان وسلین وویوویچ در مسابقات جهانی با شکست شیلی تاریخ‌سازی‌ کردند. آنها برای نخستین‌بار در تاریخ این مسابقات موفق شدند به دور اصلی رقابت‌ها صعود کنند. اگرچه تیم ملی هندبال ایران با قرار گرفتن در جایگاه بیست و چهارم با این جام وداع کرد، اما نخستین صعود ایران به مرحله دوم مسابقات جهانی سبب شد تا در این خصوص با افشین صادقی، ستاره باتجربه تیم ملی و باشگاه سپاهان، که سال‌ها در کشورهای اروپایی به‌عنوان لژیونر حضور داشته است به گفت‌وگو بنشینیم.

سال‌ها در کشورهایی مثل اسپانیا و سوئیس که در هندبال صاحب‌نام هستند حضور داشته‌اید، اما چندان مورد توجه قرار نگرفتید.

بله! ابتدا به‌دلیل اینکه توجهات رسانه‌ها به هندبال به اندازه کافی نیست، اجازه دهید خودم را به مخاطبین شما معرفی کنم! افشین صادقی هستم، بازیکن 29ساله تیم ملی هندبال ایران که از سال 86، زمانی که 14 سال داشتم در مسابقات دانش‌آموزی جهان شرکت کردم و در همان سال هم موفق به کسب نایب قهرمانی در این مسابقات شدیم که به میزبانی کشور پرتغال انجام شد. بعد از آن هم در مسابقات دانش‌آموزی آسیا حضور داشتم و در آن تورنمنت موفق به کسب عنوان قهرمانی شدیم. سپس به عضویت تیم ملی نوجوانان درآمدم و بعد از آن هم عضو تیم ملی جوانان شدم. از 22سالگی هم به‌طور ثابت در تیم ملی بزرگسالان بودم.

تغییرات مکرر باشگاه برای شما عجیب نیست؟

چون اصالتا کرمانی هستم، با باشگاه مس کرمان شروع کردم و بعد از آن هم به ثامن الحجج مشهد رفتم، سپس به‌مدت یک سال در سپاهان بودم و درست بعد از سپاهان در سال 94، به‌عنوان لژیونر به سوئیس رفتم و این کشور سرآغاز داستان لژیونر شدن من بود. طی این سال‌ها در کشورهای دیگری مثل اسپانیا، ترکیه، قطر و کویت هم بازی کردم و هم‌اکنون هم به ایران بازگشتم و در سپاهان بازی می‌کنم.

برویم سراغ مسابقات قهرمانی جهان! بعد از سال‌ها دوری به این تورنمنت برگشتیم.

پیش از مسابقات جهانی لهستان – سوئد که سه‌شنبه برای ما به پایان رسید، در سال 2015 هم که میزبانی این مسابقات با کشور قطر بود حاضر بودیم. بعد از قطر مسابقات جام جهانی هندبال دو بار دیگر انجام شد که متأسفانه ما نتوانسته بودیم کسب سهمیه کنیم و در این مسابقات غایب بودیم. ما تحت هدایت مربی اسپانیایی به نام آقای مانوئل فونتایو، موفق شدیم رتبه چهارم مسابقات آسیایی را کسب کنیم و به این ترتیب جواز حضور در مسابقات جهانی 2023به ما داده شد.

فکر می‌کردید در مسابقات قهرمانی جهان نتایجی خوبی بگیرید؟

در این مسابقات با هدایت یکی از 10مربی برتر جهان، آقای وسلین وویوویچ، شرکت کردیم و برای نخستین بار هم در تاریخ هندبال ایران موفق شدیم به دور اصلی رقابت‌ها صعود کنیم. در مورد این مسابقات هم باید بگویم که از یک ماه پیش وارد کشور لهستان شدیم و ابتدا در یک تورنمنت چهارجانبه با حضور مراکش، لهستان و بلژیک حضور داشتیم و در ادامه یک مسابقه دوستانه هم با کره‌جنوبی برگزار کردیم. می‌توانم بگویم این مسابقات تدارکاتی به ما خیلی کمک کرد که حضور خوبی در این مسابقات داشته باشیم و با آمادگی کامل وارد مسابقات شویم.

در دور اول مسابقات تاریخ‌سازی‌ کردید و برای نخستین بار جواز حضور در دور اصلی را به‌دست آوردید. این موفقیت چطور حاصل شد؟

در دور اول با تیم‌های شیلی، مونته‌نگرو و اسپانیا هم‌گروه بودیم و در همان مسابقه اول که حساس‌ترین مسابقه ما بود، موفق شدیم شیلی را شکست دهیم و همانطور که شما گفتید برای نخستین‌بار در این مسابقات به دور بعد صعود کنیم. فکر می‌کنم این اتفاق به‌دلیل حمایت رسانه‌ها در یک سال اخیر و توجهات بیشتر به هندبال بود. فدراسیون در این دو سال تلاش خوبی برای رشد هندبال به خرج داد و همان‌طور که گفتم یکی از 10مربی برتر جهان را به ایران آورد که سبب رشد هندبال ایران شد.

با توجه به اینکه میزبان مسابقات آسیایی بعدی هنوز مشخص نشده است، فکر می‌کنید بتوانیم میزبان شایسته‌ای برای مسابقات باشیم؟

از نظر من قطعا این اتفاق می‌تواند برای کشور ما بیفتد. برای میزبانی در وهله اول شرایط اسکان تیم‌ها اهمیت دارد و بعد از آن هم بحث سالن‌های مسابقات مطرح است. ما در کلانشهرهایی ایران مثل تهران، اصفهان و تبریز امکانات بسیار مناسبی داریم. هتل‌های مجلل و سالن‌های خوبی که آماده میزبانی از این مسابقات باشند در دسترس هستند. این میزبانی می‌تواند بهترین کمک به هندبال ایران باشد. تصور کنید خبرنگاران از سراسر جهان برای پوشش مسابقات به ایران بیایند. این مسئله برای کسب سهمیه هم می‌تواند مؤثر باشد و من به‌عنوان کسی که در اروپا و آسیا لژیونر بوده‌ام می‌گویم که ایران پتانسیل میزبانی از این مسابقات را دارد.

نقطه تاریک هندبال ایران غیبت در المپیک بوده است. با توجه به تاریخ‌سازی‌‌تان در مسابقات جهانی، می‌توانیم منتظر صعود شما به المپیک پاریس باشیم؟

ما در مهر ماه سال 1402مسابقات مقدماتی المپیک پاریس را در تقویم داریم و باید بگویم با این روندی که فدراسیون پیش گرفته است، بله، می‌توانیم به نخستین صعودمان به المپیک امیدوار باشیم. صعود به المپیک آرزوی قلبی من است. اگر فدراسیون هندبال به المپیک هم مثل مسابقات جهانی نگاه کند و همین روند آماده‌سازی را برای ما فراهم کنند، می‌توانم این قول را بدهم که برای نخستین‌بار به المپیک صعود کنیم.

حضور در تیم ملی برای شما درآمد ویژه‌ای هم دارد؟

درآمد نه، اما حضور در تیم ملی باعث می‌شود که بیشتر دیده بشویم و این دیده شدن به لژیونر شدن بازیکنان کمک می‌کند. همچنین حضور در تیم ملی باعث می‌شود که بازیکنان ملی‌پوش قرارداد بهتری در باشگاه خود داشته باشند.

درخصوص قراردادهای باشگاهی هم صحبت کنیم. رقم قراردادهای شما قابل‌قیاس با رشته‌ای مثل والیبال است؟

به هیچ عنوان! شاید بهترین بازیکنان هندبال کمی بیشتر از یک میلیارد تومان قرارداد داشته باشند و این رقم یک‌سوم بازیکنان برتر والیبال است. بازیکنان ما با احتساب پاداش و… چیزی نزدیک به یک میلیارد تومان دریافت می‌کنند.

صحبت پایانی؟

ابتدا از رسانه‌ها تشکر می‌کنم که این روزها به هندبال اهمیت بیشتری می‌دهند و سپس از مسئولین درخواست دارم که به رده‌های پایه این رشته، به‌ویژه نوجوانان و جوانان هم اهمیت بیشتری بدهند، چرا که آنها کسانی هستند که می‌خواهند جای ما را در تیم ملی پر کنند و نیاز به رسیدگی بیشتری دارند.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.