تعبیر لاوروف از حرکت ساعت جهان چندقطبی

وزیر امور خارجه روسیه گفت: غرب به دنبال معکوس کردن روند پیدایش جهان چندقطبی است، اما ساعت تاریخ چندقطبی در جهت درست حرکت می‌کند.

به گزارش شهروند آنلاین به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، سرگئی لاورف، وزیر امور خارجه روسیه جمعه در سفر دوره‌ای خود به کشورهای آفریقایی گفت: غرب به دنبال معکوس کردن روند پیدایش جهان چندقطبی است، اما «ساعت تاریخ چندقطبی در جهت درست حرکت می‌کند.»

لاورف تاکید کرد: پیدایش جهان چندقطبی «روندی هدفمند وغیرقابل توقف است.»

او در اظهارات خود به توسعه سریع کشورهایی همچون چین، هند و ظهور ترکیه، مصر، برزیل و دیگر کشورهای آمریکای لاتین و خلیج فارس به عنوان مراکز قدرت و اعمال نفوذ اشاره کرد.

او یادآور شد رئیس‌جمهور آنگولا پیشنهاد برگزاری اجلاس اتحادیه آفریقا برای تعیین جایگاه آفریقا در نظم جهانی نوین نوظهور را داده است.

لاورف همچنین بر نقش گروه بریکس (متشکل از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) بر تجسم بخشیدن به نظام چندقطبی جهانی و علاقه کشورهای خاص به این گروه تاکید کرد و گفت: «بنابراین با وجود تلاش های غرب، آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا -که همگی تحت کنترل واشنگتن هستند- برای معکوس کردن این روند، تاریخ چندقطبی در مسیر درست حرکت می کند. این تلاش‌های بیهوده است. تنها چیزی که آنها می‌توانند به آن امیدوار باشند، این است که روند هدفمند تاریخ را کمی کند کنند.»

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.