ورود ربات‌های تغییر شکل‌دهنده به زیست‌پزشکی

پژوهشگران رباتی طراحی کردند که قابلیت تبدیل از مایع به جامد و برعکس را دارد و می‌توان از آن در زمینه‌های زیست‌پزشکی استفاده کرد.

به گزارش شهروند آنلاین، پژوهشگران با الگوبرداری از خیار‌های دریایی، نوعی ربات مینیاتوری طراحی کرده‌اند که به‌سرعت از حالت مایع به جامد و برعکس تبدیل می‌شود. این ربات علاوه بر قابلیت تغییر شکل، مغناطیسی است و می‌تواند الکتریسیته را هدایت کند.

سازندگان این ربات در ویدئویی نشان دادند که ربات مینیاتوری که به شکل انسان است، برای فرار از قفس، به صورت مایع درمی‌آید و پس از خروج از قفس، دوباره به شکل اولیه خود بازمی‌گردد.

به نقل از وبگاه تِک‌اِکسپلور، ربات‌های متداول سفت‌وسخت هستند. ربات‌های نرم، برعکس آنها، انعطاف‌پذیر، اما ضعیف هستند و کنترل حرکاتشان دشوار است. چِنگ‌فِنگ پان (Chengfeng Pan)، از مهندسان دانشگاه هنگ‌کنگ و سرپرست این پژوهش، می‌گوید: اعطای توانایی جابه‌جایی بین حالت مایع و جامد به ربات‌ها، کارایی آنها را افزایش می‌دهد.

تیم پژوهشی با جاسازی ذرات مغناطیسی در گالیوم، فلزی با نقطه ذوب بسیار پایین (۲۹.۸ درجه سانتیگراد)، ماده تغییرفازدهنده جدید را که «ماشین انتقال فاز جامدمایع مغناطیسی فعال» نامیده می‌شود، طراحی کردند.

پژوهشگران قصد دارند با استفاده از این نوع مواد، برخی مشکلات پزشکی و مهندسی بسیار خاص را حل کنند. آنان به مطالعات بیشتری نیاز دارند تا دریابند چگونه می‌توان از این ربات‌ها در زمینه‌های زیست‌پزشکی استفاده کرد.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.